Beltrafo in groepenkast springt random met effect op andere?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• PaulBloem
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-01 08:20
[Aller eerst, ja, ik ga zeker een elektricien bellen en er zelf niet aan zitten] O-)

Het mijn inziens bijzondere fenomeen:
- in onze groepenkast springt sinds eergisteren de 'Beltrafo' groep eruit (random lijkt het)...

Waarom is dit bijzonder?
a. alle apparatuur wat onder groep 7 zit, valt hiermee ook uit... maar groep 7 blijft wel gewoon aan :?
b. de bel doet het ook nog gewoon... :?
c. het gebeurt random... einde van de avond en begin van de ochtend
Soms kan ik de beltrafo groep gewoon aanklikken en dan weer prima, soms springt die weer gelijk uit...
Naar ons idee gaat geen ander apparaat erbij aan op die momenten...

>> Hebben jullie wellicht suggesties / ideeen die ik aan de elektricien mee kan geven als die komt?
Ik kom graag goed beslagen ten ijs aangezien dit een beetje als een bijzondere klikt...

Hier een overzicht van de kast met op dit moment de groep nog aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XFqDqBiUMQ_SEwld8Tp9QB52PIU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wVwPJb28XpLPlFqTgNml6eI7.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:50
Gezien dat de enige ABB automaat is, lijkt hij er achteraf bij in gebeund gezet te zijn op de plaats waar eerder de beltrafo zat. De vraag is nu wat er onder de kap zit...
Kun je de kap eraf halen en een foto schieten?

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:00
Klinkt inderdaad alsof de beltrafo groep erbij gebeund is en de draadjes nu niet meer overeen komen met de groepen. Oftewel dat de apparaten die eerst onder groep 7 stonden (ik neem aan dat je dat uit de groepenkaart haalt), nu onder de beltrafo zijn gezet. En de fout zul je dan waarschijnlijk bij een van die apparaten moeten zoeken.

[removed]

• PaulBloem
eh yes... ik had uiteraard ook wel even eerst zelf groep 7 uit kunnen zetten ( 8)7 )...
en inderdaad zoals nu verwacht.. er gebeurt niets (zover ik nu even zie) .

Groep 7 lijkt dus nu onder groep Beltrafo te zitten zonder de documentatie te updaten.

Potver.. dus toch iets veranderd daar na de aanleg van de zonnepanelen (wat alweer paar jaar geleden is)..

Thanks om mij even wat wijzer te maken, ik ga even wat apparaten nalopen!
Nu vermoed ik de tuinverlichting gezien de tijdstippen..

grazi, ik laat nog wel weten hoe dit verlopen is.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:49
Vraag me wel af waar de beltrafo gebleven is, ik zie hem niet. :+

Er is nog wel bedrading van de bel op de groepenkast aangesloten (die rode en blauwe draden midden boven de kast) en je hebt blijkbaar nog een functionele bel? Of hangt er een draadloos setje. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• PaulBloem
Xander schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 13:13:

Er is nog wel bedrading van de bel op de groepenkast aangesloten (die rode en blauwe draden midden boven de kast) en je hebt blijkbaar nog een functionele bel? Of hangt er een draadloos setje. ;)
Hehe interesting one indeed... ja nog steeds een old-fashion functionele bel..
Hmm misschien toch maar eens een sense-check op die groepenkast laten doen door een elektricien.

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-01 10:41
Ben benieuwd wat er achter de kap zit als je de kast opent.
De beltrafo heeft plaats moeten maken voor een aardlekautomaat.
Als die uitvalt, dan vallen de onderdelen uit die bij Groep 7 beschreven staan?

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Xander schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 13:13:

Ik denk dat die links de kast uitgaan en ze daar een trafo hebben opgehangen? Dan komen de aantal aders overeen (2x draad, 2 aders)

:)

/edit dat laatste kan ik dan even niet rijmen, maar goed, open maken en foto zegt meer!

[ Voor 8% gewijzigd door Vorkie op 22-06-2022 13:29 ]

• dragoncry
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-01 10:06
Het apparaat wat nu onder "beltrafo" hangt is volgens ABB een groepautomaat met ingebouwde aardlekschakelaar :
https://new.abb.com/produ...255180R1165/ds201-b16-a30

• Xander
Vorkie schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 13:28:
[...]

Ik denk dat die links de kast uitgaan en ze daar een trafo hebben opgehangen? Dan komen de aantal aders overeen (2x draad, 2 aders)

/edit dat laatste kan ik dan even niet rijmen, maar goed, open maken en foto zegt meer!
Dat links lijkt me gewoon blank vertind koper aarddraad.

Misschien hebben ze de trafo ergens tussen de DIN-rails in de kast weten te proppen. :X

• PaulBloem
P5ycho schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 12:01:
Gezien dat de enige ABB automaat is, lijkt hij er achteraf bij in gebeund gezet te zijn op de plaats waar eerder de beltrafo zat. De vraag is nu wat er onder de kap zit...
Kun je de kap eraf halen en een foto schieten?
Serpz0r schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 13:24:
Vorkie schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 13:28:
[...]
Allright, op veler verzoek :-)... drum roffel...
@P5ycho @Serpz0r @Vorkie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z_CkZ80oTc_HDFclnIEzzT0Io1U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cH5rlzhecOY4VYTRmyzVjEQN.jpg?f=fotoalbum_large
Xander schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 13:36:
[...]
Dat links lijkt me gewoon blank vertind koper aarddraad.
Misschien hebben ze de trafo ergens tussen de DIN-rails in de kast weten te proppen. :X
2 punten voor @Xander ;)

• Vorkie
  • Niet online
:')

ik dank je voor de foto - hoe / wie / wat waar heeft die extra groep geplaatst haha, die denkt goed buiten de hokjes in ieder geval.

• PaulBloem
Maar goed.. mijn apparatuur wat eerst op groep 7 zat, zit nu direct op de aardlekschakelaar..
Die ook volledig verbonden is met de zonnepanelen aangezien die daarvoor is aangebracht...

Dit begrijp ik dan weer niet.
En wat zit er dan nu wel op groep 7... aangezien er nog steeds iets op aangesloten zit.
Waarom zou die groep 7 überhaupt betrekken bij het aanbrengen van een zonnepanelen groep...

Questions, questions, questions :?

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-01 16:00
PaulBloem schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 13:50:
Maar goed.. mijn apparatuur wat eerst op groep 7 zat, zit nu direct op de aardlekschakelaar..
Die ook volledig verbonden is met de zonnepanelen aangezien die daarvoor is aangebracht...

En wat zit er dan nu wel op groep 7... aangezien er nog steeds iets op aangesloten zit.
Waarom zou die groep 7 überhaupt betrekken bij het aanbrengen van een zonnepanelen groep...

hehe, groep 7 uitzetten en kijken wat er uitgaat? ;)

• Serpz0r

Fijn dat die panelenboer ook overlegt dat ie iets verandert heeft in je kast, nu zoek je je het apenlazerus omdat je schema niet meer overeen komt.

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

• PaulBloem
borft schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 13:51:
[...]
hehe, groep 7 uitzetten en kijken wat er uitgaat? ;)
Ok ok.. het wordt nog vreemder..
Onder groep 7 zit nu dus mijn vaatwasser (wat groep 5 hoort te zijn)...
Onder groep 5 zit nu ... geen idee.. zie niet zo snel iets wat niet werkt..

exact dit dus:
Serpz0r schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 13:55:
[...]
Fijn dat die panelenboer ook overlegt dat ie iets verandert heeft in je kast, nu zoek je je het apenlazerus omdat je schema niet meer overeen komt.
Maar goed, op zoek naar de boosdoener die dus in de oorspronkelijke groep 7 zat...
en hebbus!
De randomness deed me al denken aan de tuinverlichting, en inderdaad.
Er zit een oogje op die regelt wanneer die qua lichtintensiteit aanslaat en wanneer ik die volledig dichtdraai (wat dus de verlichting zou moeten triggeren), springt de groep uit.

Mooi... 26 graden... laten we lekker door de tuin gaan graven... 8)

>> Als iemand nog mooie suggesties heeft waarom een panelenboer graag een bestaande groep bij de nieuwe zonnepanelen groep wilt betrekken, dan hoor ik dat graag! :)

[ Voor 59% gewijzigd door PaulBloem op 22-06-2022 14:06 ]

• PaulBloem
Serpz0r schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 13:24:
Inderdaad ja... geen idee waarom die noodzaak er was..

• Vorkie
  • Niet online
De trafo zit op groep 4, via dat blokje.

Aan groep 5, wat raar zou zijn, lijken 2 nieuwe draden te zitten (nét andere kleur). Gaan deze niet toevallig naar het kastje rechts van je zonnepanelen?

Die lijken naar het buisje helemaal rechts te gaan.

Is er een extra WCD geplaatst op zolder?

[ Voor 22% gewijzigd door Vorkie op 22-06-2022 14:09 ]

• Xander
Het is een aardlekautomaat, zeg maar een aardlekschakelaar en installatieautomaat in één.
Hoe kom je daarbij? De Iskra aardlekautomaat rechts lijkt me het enige voor de zonnepanelen.

• redwing
PaulBloem schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 13:59:
[...]
Ok ok.. het wordt nog vreemder..
Onder groep 7 zit nu dus mijn vaatwasser (wat groep 5 hoort te zijn)...
Onder groep 5 zit nu ... geen idee.. zie niet zo snel iets wat niet werkt..

exact dit dus:

[...]

Maar goed, op zoek naar de boosdoener die dus in de oorspronkelijke groep 7 zat...
en hebbus!
De randomness deed me al denken aan de tuinverlichting, en inderdaad.
Er zit een oogje op die regelt wanneer die qua lichtintensiteit aanslaat en wanneer ik die volledig dichtdraai (wat dus de verlichting zou moeten triggeren), springt de groep uit.

Mooi... 26 graden... laten we lekker door de tuin gaan graven... 8)
Is op zich wel een logisch iets dat fout gaat, meestal komt er dan ergens vocht waar het niet zou moeten kunnen komen.
>> Als iemand nog mooie suggesties heeft waarom een panelenboer graag een bestaande groep bij de nieuwe zonnepanelen groep wilt betrekken, dan hoor ik dat graag! :)
Mijn gok, de draden daarvan zaten in de weg bij het het verplaatsen van de beltrafo/maken extra groep voor de zonnepanelen en zijn daarom maar wat opgeschoven. Daarbij kwam het het meest handig uit om ze onderaan aan te sluiten.

Uiteindelijk is het enige wat echt niet klopt dat die beltrafo in je groepenkast ligt. De rest voldoet op zich wel, alleen komt niet meer helemaal overeen met de groepenkaart.

[removed]

• Xander
redwing schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 14:15:
Uiteindelijk is het enige wat echt niet klopt dat die beltrafo in je groepenkast ligt. De rest voldoet op zich wel, alleen komt niet meer helemaal overeen met de groepenkaart.
Hoe die 2 draden boven de aardlekschakelaar links onder zijn aangesloten hoort ook niet.

• redwing
Xander schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 14:19:
[...]

Hoe die 2 draden boven de aardlekschakelaar links onder zijn aangesloten hoort ook niet.
Daar heb je gelijk in, eigenlijk moeten al die dikkere draden na worden gekeken, want dat is zo te zien wat er met de zonnepanelen bij is gekomen en wat niet helemaal volgens de richtlijnen is gedaan.

[removed]

• Serpz0r
Xander schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 14:19:
[...]

Terwijl de "monteur" wel dubbele adereindhulsen bij zich had 8)7

• Xander
Ik verwacht eigenlijk dat die ABB automaat en die fraaie aftakking op de aardlekschakelaar er al zaten vóór de zonnepanelen.

Kan me niet goed voorstellen dat de monteur van de zonnepanelen iets anders aan de groepenkast heeft gedaan dan dat Hager kastje (ondersteboven) ernaast plaatsen met de Iskra automaat voor de zonnepanelen.

Maar ook ik laat me graag verbazen. ;)

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Die panelenboer heeft er blijkbaar minder moeite mee om gevaarlijke situaties achter te laten. Wat een oetlul.

• Serpz0r
Xander schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 14:26:
Ik verwacht eigenlijk dat die ABB automaat en die fraaie aftakking op de aardlekschakelaar er al zaten vóór de zonnepanelen.

Kan me niet goed voorstellen dat de monteur van de zonnepanelen iets anders aan de groepenkast heeft gedaan dan dat Hager kastje (ondersteboven) ernaast plaatsen met de Iskra automaat voor de zonnepanelen.

Maar ook ik laat me graag verbazen. ;)
Hij lijkt wel de 6mmq hebben afgetakt onder de ABB alamat, maar of hij ook verantwoordelijk is boven de linker aardlek is maar gissen.

• PaulBloem
Wat een heerlijk forum is dit, alvast dank voor het meedenken en meepraten.
Erg inzichtelijk voor mij!

Na de panelenboer... kom ik denk ik nu terecht bij de 'tuinenboer'..
Deze vind ik na het openmaken in onze schuur.

Hier komt de bedrading vanuit huis binnen bij de schuur en hebben ze een vertakking aangelegd om de tuinverlichting aan te sluiten.

Maar komt zo'n draad nu echt open uit de kabel??

La picture:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f1nwUCtYU8Q-f6qzw0VfXNpJtEk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VYzV2yyxLL9tR6Zs0EmIl0UB.jpg?f=fotoalbum_large

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
PaulBloem schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 14:34:
Wat een heerlijk forum is dit, alvast dank voor het meedenken en meepraten.
Erg inzichtelijk voor mij!

Na de panelenboer... kom ik denk ik nu terecht bij de 'tuinenboer'..
Deze vind ik na het openmaken in onze schuur.

Hier komt de bedrading vanuit huis binnen bij de schuur en hebben ze een vertakking aangelegd om de tuinverlichting aan te sluiten.

Maar komt zo'n draad nu echt open uit de kabel??

La picture:
[Afbeelding]
Ja, de mantel fungeert tevens als aarde en dit is correct geïnstalleerd.

Hij had er voor de perfectie nog een groengele tape overheen kunnen plakken.

[ Voor 4% gewijzigd door Wolly op 22-06-2022 14:36 ]

• PaulBloem
Allright, dan ga ik de gehele tuinverlichting aan de linker kant maar loskoppelen en zien of dat de oplossing is.
Zitten we in de zomermaanden met zon oplaadbare lampionnen als verlichting :-)

• redwing
PaulBloem schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 14:38:
Allright, dan ga ik de gehele tuinverlichting aan de linker kant maar loskoppelen en zien of dat de oplossing is.
Zitten we in de zomermaanden met zon oplaadbare lampionnen als verlichting :-)
Goede kans dat als het een paar weken droog is alles weer prima werkt tot de volgende grote regenbui :+

[removed]

• PaulBloem
Ja inderdaad... :-)

Nou, de tuinverlichting is afgesloten..
Alle verzekeringen staan weer goed..

So far so good, en 99% zeker dat de tuinverichting de oorzaak was.

Qua groepenkast... ja.. in principe dus niets mis mee vandaag de dag.
Uiteraard zeker goed om rekening mee te houden met eventuele klussen in huis in de toekomst!

Maar eens een keertje alles nalopen en de kaart updaten qua wat nu waar zit.

Voor nu: Super bedankt allen! _/-\o_

• Serpz0r
Nu je toch aan het schakelen bent in je groepenkast, kan je misschien gelijk een nieuw schema maken zodat ie weer klopt, dan weet je voor de volgende storing waar je moet zoeken.

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:50
Op zicht fijn dat de tuinverlichting een eigen alamat heeft gekregen, dan ontdooit je vriezer tenminste niet als je tuinverlichting de boel onderuit trekt. Ik heb nog een mooi verhaal over een vijverpomp die 100 kroketten verpest heeft enzo...

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• PaulBloem
P5ycho schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 15:15:
Op zicht fijn dat de tuinverlichting een eigen alamat heeft gekregen, dan ontdooit je vriezer tenminste niet als je tuinverlichting de boel onderuit trekt. Ik heb nog een mooi verhaal over een vijverpomp die 100 kroketten verpest heeft enzo...
Ah.. maar dat was dus niet zo... ;)
D'r zijn nu vele ijsjes in een mooi plas limonade veranderd.

Nu dus de tuinverlichting losgekoppeld van de groep waar onder andere de buiten koelkast op stond.

(Arme kroketten... :9 )
Pagina: 1