Websitebouwer wil domeinnaam niet vrijgeven

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannx1986
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-04 17:37
Hoi allemaal,

Een kennis van mij zit in een lastig pakket en ik was benieuwd of er Tweakers zijn die in een zelfde situatie gezeten hebben.

Om niet te veel in de details te treden, na wat onenigheid (over iets ontzettend kleins en lulligs betreft aanpassingen op de website) heeft de websitebouwer van mijn kennis eenzijdig en zonder enige aankondiging het domein offline gehaald.

Deze ontvangt nu met zijn bedrijf dus geen e-mails meer, en de website is onbereikbaar.

Achteraf blijkt het domein door de websitebouwer onder eigen naam geregistreerd te zijn en niet op de naam van mijn kennis.
De kennis heeft net zijn bedrijfsauto's, bedrijfspand en folders laten drukken/beletteren (startend bedrijf)

De websitebouwer is voor geen reden vatbaar en wil niks aanhoren.
De domeinnaam wil hij absoluut niet afstaan, echt van de zotte.

Iemand ervaring met dergelijke situatie, of goed advies?

We hebben al contact gezocht met het hostingbedrijf, zei geven aan dat als het duidelijk op papier staat dat de domeinnaam van hem is dat ze misschien nog iets kunnen betekenen, maar je raad het al op de facturen van de websitebouwer staat bij omschrijving enkel domeinnaamregistratie en hosting zonder de domeinnaam daadwerkelijk te noemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-07 12:45

DataGhost

iPL dev

Staat de naam van het startende bedrijf ook op de facturen? Wat staat er in het contract dat ze met elkaar hebben afgesloten over het domein en dienstverlening, en qua namen genoemd?

Edit: en alle verdere communicatie natuurlijk, het domeinnaam hoeft niet per se in een contract vastgelegd te zijn als uit andere communicatie voldoende blijkt dat dat specifieke domein is geregistreerd op aangeven van die kennis van je. Verder kan er iets met merkenrecht of handelsnamen aan de hand zijn. Je zou eens op archive.org of google cache oid kunnen kijken of er nog een versie van de site gearchiveerd is waarop bijvoorbeeld te zien is dat de huisstijl hetzelfde is als de reeds geregelde bedrukking en waar verder de contact- en KvK-gegevens van het bedrijf van je kennis op staan.

[ Voor 62% gewijzigd door DataGhost op 22-06-2022 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-07 12:21
Bedrijf staat als zodanig ook op zijn naam ingeschreven bij KVK? Indien er verder communicatie is dat de websitemaker dit doet voor het bedrijf zou ik direct overgaan tot juridische stappen, danwel eerst dreigen dat te doen met wel de intentie om door te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Web-Brielle
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Wat is er afgesproken met het maken van de website? Is er een contract en sla afgesproken?
Zo nee, direct een les voor de volgende keer. Vraag wat er gedaan moet worden om het domeinnaam over te nemen (want geen email e.d. is erger).
Als er wel een contract is, dan hierop wijzen en alles naar je rechtsbijstand doorzetten, aangezien normale communicatie niet mogelijk lijkt te zijn.

Succes!

Aanvulling:
Ik heb eenzelfde iets meegemaakt met een klant. Die had zijn naam (www.voornaamachternaam.nl) laten registreren door een derde, die deze niet wilde vrij geven. Na het gesprek te hebben overgenomen (want veel emoties bij beide partijen), bleek dat de derde zich genaaid voelde over onbetaald werk wat verzet was. Na een schikking werd alles direct over gezet.

[ Voor 32% gewijzigd door Web-Brielle op 22-06-2022 11:34 ]

2x BambuLab X1CC 3D Printer - Omtech 60w Co2 Laser - Cloudray 30w Fiber Laser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:29
Juridische stappen zou inderdaad de volgende stap zijn. Het is hard te maken dat dat bedrijf niet van die persoon is als je al KvK inschrijving, beletterde auto's etc hebt. Grote kans dat een jurist/rechter dan gaat vragen waarom die persoon dat domein vast blijft houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannx1986
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-04 17:37
Kijk goeie tips al!

Er zijn helaas geen slas/contracten afgesloten, het is allemaal mondeling besproken tijdens een kennismakingsgesprek (goed leerpunt dus) Er is na het kennismakingsgesprek een offerte uitgebracht, en daarna na de opleveren een factuur. De facturen zijn altijd netjes betaald, en of het logo en bedrijfsnaam van beide partijen op de offerte/factuur staat ga ik even navragen.

Via archive.org kan ik inderdaad de website nog opvragen met daarop de huisstijl en logo's van mijn kennis, dus dat was een goeie tip!

De domeinnaam is redelijk algemeen, bijvoorbeeld: Verfwinkel.nl de naam van mijn kennis (en op KvK) is dan bijv. Verfwinkel Janssen.

Ik ga mijn kennis ook adviseren om zoveel mogelijk communicatie terug te zoeken en vast te leggen in een dossier.
Pagina: 1