Verdachte situatie, waar op letten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:34
Ik heb een situatie die ik even van me af wil schrijven en ik ben benieuwd naar de mening van anderen.

Mijn vriendin werkt vandaag vanuit huis, kennelijk heeft er rond 08:30 een vrouw bij ons thuis aangebeld welke behoorlijk overstuur was met een warrig verhaal over dat ze haar identiteitsbewijs en portemonnee kwijt/verloren was, en of ze 3 euro mocht lenen om te bellen of een taxi te regelen. Mijn vriendin heeft haar die 3 euro ook gegeven, zonder er op dat moment een heel slecht gevoel bij te hebben. Het kan natuurlijk zijn dat iemand echt iets is kwijt geraakt, paniek, radeloos, etc. Hetgeen wat mijn wantrouwen echter wekt is dat de vrouw vroeg of ze maar 1 hond hoorde blaffen, of dat we meerdere honden hebben. Ik kan me geen enkele reden bedenken waarom men zoiets zou vragen als niet-inbreker? De mevrouw vroeg ook naar de naam van mijn vriendin en die heeft ze ook op een blaadje geschreven zodat ze volgens zeggen het geld later kan terugbrengen.

Mijn vriendin kreeg er later toch een slecht gevoel bij en op mijn aanraden heeft ze dan ook een melding gemaakt bij de politie via 0900-8844. Ondanks dat zij niet direct aan woninginbraak denken, gaf de man aan de telefoon wel aan dat het een vreemde situatie is en dat het goed is dat mijn vriendin heeft gebeld. De komende tijd moeten we goed in de gaten houden of ons geen vreemde dingen rond het huis opvallen en zo ja, direct melden via 112 (niet via 0900-8844).

Aan de vrouw an sich was volgens mijn vriendin niks aan te merken, netjes gekleed, iets ouder (rond de 60-70 jaar), Nederlandse met een beschaafde manier van praten zonder dialect. We zullen de komende dagen sowieso goed oppassen op gekke dingen rond het huis (bijvoorbeeld ook tekentjes met krijt ergens aan de muur of in een hoekje).

Stukje context verder:
- Klein grensdorpje, hemelsbreed een paar honderd meter van de grens met Duitsland verwijderd
- Standaard huurwoning waar niet aan te zien hoe breed we het financieel wel of niet hebben
- Nette, beschaafde nederlandse vrouw, echter volledig overstuur
- De vrouw heeft niet geprobeerd binnen te komen met een smoesje
- Het lijkt er niet op dat iemand tegelijkertijd heeft geprobeerd achterom door de tuin te gaan
- Vriendin heeft 3 euro en een briefje met haar naam afgegeven

Ik vraag me af of we nou zelf overdreven reageren of dat het terecht is dat we nu lichtelijk paranoia zijn? Wat zouden jullie hebben gedaan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Worst case is het inderdaad iemand die als verkenner fungeert, horen ze een hond blaffen zullen ze erg snel afhaken denk ik aangezien inbrekers daar echt geen trek in hebben.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-05 18:45
Een belangrijk detail wat ik nog mis in je verhaal: wat is er gebeurd tussen het moment dat de vrouw om geld vroeg, en je vriendin het geld gaf? Had je vriendin die 3 euro op zak, of heeft er even tussen gezeten waarin ze het geld ging pakken? Indien dat laatste: heeft de vrouw (al dan niet stiekem) binnen kunnen kijken naar bijvoorbeeld sloten en/of alarmen, of heeft je vriendin de deur dichtgedaan tijdens het pakken van het geld?

Verder had de vrouw natuurlijk de naam van je vriendin niet nodig om het geld terug te geven, de deurbel weten te vinden zou genoeg moeten zijn.

The devil is in the details.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
UTwizard schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:04:
Ik vraag me af of we nou zelf overdreven reageren of dat het terecht is dat we nu lichtelijk paranoia zijn? Wat zouden jullie hebben gedaan?
Ik denk altijd waarom zoveel moeite doen om een inbraak te doen? Als ze je echt op de korrel hebben is dit dan de beste manier? Misschien was het gewoon een hondenliefhebster/eigenaar en oprecht geïnteresseerd? Of kwam het er gewoon uit zonder verdere reden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 513622

Beetje vaag verhaal inderdaad:

- Met 3 euro betaal je geen taxi, maar kun je natuurlijk wel bellen
- Als ze een taxi nodig heeft om thuis te komen is het ook niet waarschijnlijk dat ze terugkomt om 3 euro te betalen
- Waarom zou ze een naam nodig hebben om terug te betalen?

Lijkt inderdaad wel een beetje op "lead generatie" voor shady praktijken

Acties:
  • +9 Henk 'm!

Anoniem: 1777010

PolarBear schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:11:
[...]

Ik denk altijd waarom zoveel moeite doen om een inbraak te doen? Als ze je echt op de korrel hebben is dit dan de beste manier? Misschien was het gewoon een hondenliefhebster/eigenaar en oprecht geïnteresseerd? Of kwam het er gewoon uit zonder verdere reden?
Als ze je echt op de korrel hebben is dit de beste manier, jazeker.

Overigens is de "in paniek aan de deur geef mij geld"-truc al zou oud als de wereld en opvallend veel mensen trappen hier (nog) in. Als je vriendin ouder was geweest dan werd het een babbeltruc: mag ik binnen komen, mag ik bij jou bellen, etc etc en als ze weer weg is, is je portomonnee ook pleite.

Dus kortom: een (mislukte) babbeltruc aan de deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Laatst online: 20:37

Honesty

kattenneus!

Ik zal even wachten of die drie euro terugkomt, in het ergste geval loopt ze alle deuren langs en krijgt ze van iedereen een paar euro wat het ook de moeite waard is.
Ook een keer gehad, een 'buurman' vroeg tien gulden voor de trein, deur dicht gedaan zonder sleutel en moest naar zijn vriendin komen voor de sleutel. Netjes 25 gulden gegeven zodat die ook een broodje kom kopen. Nooit meer terug gezien natuurlijk en later bleek dat hij heel de buurt langs geweest was.
Bij verkenning./babbeltruc kan het zijn dat die 3 euro gewoon een smoes is omdat er geen oud vrouwtje opendeed.

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UTwizard
Hahn schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:10:
Een belangrijk detail wat ik nog mis in je verhaal: wat is er gebeurd tussen het moment dat de vrouw om geld vroeg, en je vriendin het geld gaf? Had je vriendin die 3 euro op zak, of heeft er even tussen gezeten waarin ze het geld ging pakken? Indien dat laatste: heeft de vrouw (al dan niet stiekem) binnen kunnen kijken naar bijvoorbeeld sloten en/of alarmen, of heeft je vriendin de deur dichtgedaan tijdens het pakken van het geld?

Verder had de vrouw natuurlijk de naam van je vriendin niet nodig om het geld terug te geven, de deurbel weten te vinden zou genoeg moeten zijn.
Terechte opmerking, mijn vriendin had het geld niet op zak en moest het dus ook halen. Daarbij heeft ze de deur tot op een kier dichtgedaan en toen ze 10 seconden later terug kwam stond de deur nog precies zoals dat zij hem heeft dicht gedaan.

Wat ons wel zojuist nog te binnen schiet, een aantal straten verderop zit een verpleeghuis en die hebben ook een aantal aanleunwoningen voor mensen die niet (meer) zelfstandig kunnen wonen. Mogelijk dat ze daar iemand "kwijt" zijn?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:22
@UTwizard Ik zou het ook niet vertrouwen. Die drie euro om te bellen of een taxi te lenen? Ik weet niet waar je woont, maar ik zou niet weten waar ik in mijn buurt een telefoon kan vinden waar ik nog drie euro in kan stoppen om te bellen. Ik zou dan eerder vragen of ik even mocht bellen, desnoods via de luidspreker zonder de telefoon in handen te krijgen. Drie euro voor een taxi? Denk dat je daar nog net het portier voor mag open doen, want het starttarief ligt volgens mij al hoger...

Mijn vermoeden is dat van buitenaf niet te zien was dat je vriendin aan het thuiswerken was. Na aanbellen deed er toch ineens iemand open en kwam deze slecht doordachte smoes tevoorschijn. Of dat er inderdaad iemand ontsnapt is uit het verpleeghuis die niet alles meer helder heeft.

Bij een volgende keer als zoiets voordoet kun/mag je ook 112 bellen hoor. Ze kunnen op die meldkamer prima prioriteren en als het kan komt er gewoon een wagen de boel controleren... De kans dat het malafide is, is groter dan dat iemand echt behoefte heeft aan geld voor een telefoontje of taxi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Hier staan nergens meer betaaltelefoons dus wat ze met die 3 euro kan lijkt me heel erg weinig. Maar het is wel iets wat je vroeger deed, dus dat verpleegtehuis zou mijn eerste vermoeden zijn. Die zijn er eentje kwijt die het niet meer weet. Volgende keer zou ik sowieso geen naam afgeven, je weet toch bij welk huis je staat? Huisnummer noteren en je bent klaar. Aan de andere kant weet ik niet wat ze met je naam kunnen, maar oke.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:05

Technomania

Huiskamer verslaafde.

@UTwizard Je zou kunnen informeren bij dat verpleeghuis of ze daar iemand kwijt waren of de dame in kwestie kennen. Zo ja, dan zijn jullie gerustgesteld.

En misschien is dit wel de nieuwe manier van bedelen (ondanks ze netjes gekleed was). Als ze bij 20 huizen 3 euro krijgt heeft ze toch weer een aardig zakcentje.

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Prima gehandeld, al had ze natuurlijk beter geen naam kunnen doorgeven. Als we uitgaan van inbrekers dan staat nu ergens in een CSV bestandje de naam van je vriendin met het adres erbij, mochten ze die info een keer nodig hebben.

Zou ook goed opletten de komende tijd, dingen als plantenbakken die verplaatst zijn, tafels en stoelen die verschuiven (buiten), maar ook bijv. een haar of stukje tape tegen de deur kan een aanwijzing zijn.

Je zou er goed aan doen om een goedkope camera (Eufy oid) aan te schaffen voor de voordeur en achterdeur. Stop je een SD-kaartje in en dan krijg je zolang hij wifi heeft een melding als er beweging (of een persoon) is gedetecteerd. Als realtime beveiligingscamera heb je er niks aan (want wifi), maar om de boel een beetje in de gaten te houden is het prima.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
PolarBear schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:11:
[...]

De beste manier om mogelijkheden te creëren is door mensen af te leiden.

- Iemand die aan het thuiswerken is (en niet toevallig in een meeting zit) horen dat er aan een slot gerommeld wordt of andere ongebruikelijke geluiden.
- Iemand die aan het winkelen is (en niet is afgeleid door een verkoper of om een product te bekijken), is zich doorgaans bewust van zijn/haar telefoon of portemonnee in de broekzak.

Dus de beste manier om als kwaadwillende je gang te gaan is door mensen af te leiden.

- Bel aan en hou iemand aan de voorkant even bezig terwijl er aan de achterkant 'iets' gebeurd.
- Spreek iemand aan of creëer een scene zodat die persoon zijn aandacht op jouw heeft, je handlanger heeft dan vrij spel.

In het geval van TS zou het mij niet verbazen dat ze het risico-inschatting en/of inventarisatie aan het maken zijn:
>> Bel aan, iemand thuis?
- Nee: Voor en achter de beveiliging checken (welke sloten, alarmsysteem of hond aanwezig) en een inschatting maken wat er te halen valt.
- Ja: Persoon afleiden en inschatten en tegelijkertijd via achterkant snel kijken of er iets te halen valt en wat voor beveiliging er aanwezig is.

Eens ze die info hebben kunnen ze op een later tijdstip rustig terug keren. De info die ze in dit geval hebben opgedaan is:
- Thuiswerker(s)
- Naïef/goedgelovig (trapt in doorzichtige bedel-truc en laat de deur op een kier)
- Hond aanwezig (!!!)
- Naam van bewoner (even op facebook naar de levensstijl kijken)
- Beveiligingsmaatregelen van de voordeur (Type slot/cylinder/evt. dievenklauwen of andere verstevigingen)
- Al dan niet de aanwezigheid van een alarmsysteem (Die verraad zich doorgaans door magneetcontacten bij de deur, infrarood-sensoren of in een enkel geval een zichtbaar bedieningspaneel in de hal).

Thuiswerkers hebben vaak vaste patronen dus die kun je leren door ze in de gaten houden. Hoe naïever hoe beter. Maar een hond die (buiten het uitlaten om) zo goed als altijd thuis is kan een ding zijn. Als de wijk een typische -iedereen is op zijn werk- wijk is dan zal een blaffende hond niet snel gehoord worden. Zit die in de woonkamer met de deur dicht en kun je via de hal met een trap naar boven? Dan kun je als inbreker rustig boven je gang gaan.

Als ik in de schoenen van TS zou staan zou ik voor een weekje of twee zorgen dat het thuiswerk zo onvoorspelbaar mogelijk is en ook dat de hond even op andere tijden met wissellende lengtes wordt uitgelaten. En aangezien we op Tweakers zitten is een slimme deurbel (eventueel met andere camera's in huis) of een alarmsysteem geen overbodige luxe. Al kan ik me voorstellen dat je dat een beetje overkill vind in een dorpje waar nooit iets gebeurd, maar je kunt zoals wij het nuttige met het aangename proberen te verenigen.

Wij hebben een slimme deurbel vooral voor de pakket-bezorgers. Als ik (op zolder) aan het thuiswerken ben dan hebben zij vaak al bij de buren aangebeld voor ik de kans heb om twee trappen af te zeilen en de deur te openen. Gezien het privacy-aspect worden de beelden lokaal opgeslagen en omdat de NVR meerdere camera's aan kan, is er ook een camera aan de achterzijde geplaatst. Bij onverwachte beweging krijgen mijn vrouw en ik een melding op de telefoon en door de koppeling met huis automatisering gaat de betreffende buitenlamp meteen aan en als de beweging aanhoudt dan volgt met enige vertraging de lamp op de overloop en nog iets later de hal. Als ze dat nog niet zijn afschrikt en ze betreden het huis dan gaan er nog meer lampen branden of knipperen doordat ze worden opgepikt door een van de Zigbee Motion sensors. (Inbrekers hebben een hekel aan licht, bovendien worden wij er waarschijnlijk ook wakker van). Is ons huis een onneembare vesting? Nee dat niet... maar die van de buren is veel gemakkelijker en met minder risico te betreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Laatst online: 15-05 13:51

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Wellicht heeft ze afdruk van de sleutel gemaakt in de tijd dat je vriendin geld halen was? Zat de sleutel in de deur?

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +53 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Het zal wel aan mij liggen; maar een aantal van jullie kijken iets teveel spannende TV series...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:41

Mavamaarten

Omdat het kan!

jeroenkb schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 14:18:
Het zal wel aan mij liggen; maar een aantal van jullie kijken iets teveel spannende TV series...
Ja en nee. Ik geloof niet dat er in de tussentijd een kopie van een sleutel wordt gemaakt e.d. maar hier in de buurt lopen er ook geregeld mensen deur aan deur voor niet-bestaande verenigingen, wordt er gevraagd "heeft u een hond" enz. Regelmatig heeft er iemand dan achteraf prijs en kan die zijn diefstalverzekering aanspreken. Voorzichtigheid is echt wel aan te raden en hoe minder je zo'n mensen prijs geeft (of nog beter: foutieve informatie verschaft) hoe beter.

Beste deur-aan-deur verkoper weet nu dat ik twee Mechelse schepers heb, maar mijn vrouw die politiehonden opleidt was er even mee gaan wandelen ;)

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Mavamaarten schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 14:23:
[...]

Ja en nee. Ik geloof niet dat er in de tussentijd een kopie van een sleutel wordt gemaakt e.d. maar hier in de buurt lopen er ook geregeld mensen deur aan deur voor niet-bestaande verenigingen, wordt er gevraagd "heeft u een hond" enz. Regelmatig heeft er iemand dan achteraf prijs en kan die zijn diefstalverzekering aanspreken. Voorzichtigheid is echt wel aan te raden en hoe minder je zo'n mensen prijs geeft (of nog beter: foutieve informatie verschaft) hoe beter.

Beste deur-aan-deur verkoper weet nu dat ik twee Mechelse schepers heb, maar mijn vrouw die politiehonden opleidt was er even mee gaan wandelen ;)
fair enough.. (ik werd ook getriggered door de sleutelkopie opmerking ;-)

Woon ik denk ik in een hele saaie wijk. Laatste inbraak was in 2014 en ik heb echt nog nooit iemand aan de deur gehad met vage verhalen; op de professionele bedelaars na natuurlijk (goede doelen)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tym
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Tym

SmurfLink schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 13:18:
Hier staan nergens meer betaaltelefoons dus wat ze met die 3 euro kan lijkt me heel erg weinig. Maar het is wel iets wat je vroeger deed, dus dat verpleegtehuis zou mijn eerste vermoeden zijn. Die zijn er eentje kwijt die het niet meer weet. Volgende keer zou ik sowieso geen naam afgeven, je weet toch bij welk huis je staat? Huisnummer noteren en je bent klaar. Aan de andere kant weet ik niet wat ze met je naam kunnen, maar oke.
Alleen zou die vrouw dan om 3 gulden gevraagd hebben in plaats van 3 euro ;)
Of nog waarschijnlijker zelfs naar een kwartje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:15
Niemand heeft geld om te bellen nodig, je vraagt als eerste een mobiel van iemand die je ziet.

Waar kan je uberhaupt nog betalen voor te bellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:36
Honesty schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:17:
Ik zal even wachten of die drie euro terugkomt, in het ergste geval loopt ze alle deuren langs en krijgt ze van iedereen een paar euro wat het ook de moeite waard is.
Ook een keer gehad, een 'buurman' vroeg tien gulden voor de trein, deur dicht gedaan zonder sleutel en moest naar zijn vriendin komen voor de sleutel. Netjes 25 gulden gegeven zodat die ook een broodje kom kopen. Nooit meer terug gezien natuurlijk en later bleek dat hij heel de buurt langs geweest was.
Ik zet in op deze zeer bekende bedelaarstruc.
Bij verkenning./babbeltruc kan het zijn dat die 3 euro gewoon een smoes is omdat er geen oud vrouwtje opendeed.
Mogelijk maar onwaarschijnlijker. Dit wordt versterkt door het geschetste profiel van de persoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Tym schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 14:28:
[...]

Alleen zou die vrouw dan om 3 gulden gevraagd hebben in plaats van 3 euro ;)
Of nog waarschijnlijker zelfs naar een kwartje.
Dat is toch niet 100% een zekerheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:42
Gewoon iemand die goed kan acteren en hier haar " beroep" van heeft gemaakt. Hoe paniekerigger je overkomt des te eerder zijn mensen geneigd iets te geven. Die 3 euro slaat natuurlijk helemaal nergens op, je kan er niet mee bellen en ook geen taxi mee betalen. Als je dit een dagje bij een berg adressen doet heb je zo 100 euro bij elkaar geraapt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:17

heuveltje

KoelkastFilosoof

Anoniem: 513622 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:13:

Hoe dan ?
Ik zou niet weten waar ik nog een betaal telefoon kan vinden ?

Vraag eens bij je buren, als je bij 1 op de 5 huizen 3 euro ophaalt is dat nog steeds ene leuk uurloon :P

Maar Heb eens iets soortgelijks met iemand die helemaal in paniek aanbelde met een verhaal over moeder net overleden in het ziekenhuis, verdrietig rondgelopen en zijn telefoon was nu leeg en de weg kwijt.
(nu woon ik vlak bij een ziekenhuis, dus niet helemaal onlogisch)

Toen ook binnengelaten en zijn telefoon laten opladen, maar achteraf had ik ook zo iets van. mmmm en nu komt hij vanavond terug ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Ik vind het ook een bijzonder verhaal. Waarom zou je niet thuis kunnen komen zonder een portemonnee en een ID-kaart? Mijn insteek, als je lopend komt, kun je vrijwel nooit zover moeten lopen dat je niet meer thuiskomt. Zelfde geldt voor fietsen. En waarom zou je naar z'n uithoek gaan met het OV/de auto/een taxi? (Tenminste ik ga er van uit dat de ts gezien zn verhaal in een uithoek woont en anders zou je er ook vast een politiebureau hebben waar je meteen aangifte kunt doen). Zelfs als je moet bellen, heb je in 2022 toch altijd wel een telefoon bij je? En precies wat anderen zeggen: in 2022 heb je echt exact nergens meer een telefooncel.

Goed, waarschijnlijk zal het allemaal wel meevallen, ik heb ook al veel rare dingen meegemaakt en ik leef ook nog steeds, maar bijzonder blijft het wel.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:37
Ik geloof geen snars van alle paranoide verhalen. Gewoon een bedelaar met een goed verhaal, of zelfs echt iemand met een hele slechte dag die gelukkig 3 euro heeft gekregen. Ik heb ook wel eens iemand aan de deur gehad met een vaag verhaal die 2,70 moest hebben voor een busticket.

Inbrekers doen niet zo moeilijk. Dat is vaak gewoon op goed geluk, of het zien van een mogelijkheid. 80% van de inbrekers zijn gelegenheidsinbrekers.

Het is volkomen onlogisch om eerst dit te gaan doen en daarna te komen inbreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 16:46
Denk dat het gewoon iemand was die geestelijke problemen had en ging bedelen voor geld, maar snap nog steeds niet waarom ze vroeg of ze 1 of meerdere honden hoorde blaffen.. Dat klopt dus voor geen kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
KaiseRRuby schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 14:42:
Ik geloof geen snars van alle paranoide verhalen. Gewoon een bedelaar met een goed verhaal, of zelfs echt iemand met een hele slechte dag die gelukkig 3 euro heeft gekregen. Ik heb ook wel eens iemand aan de deur gehad met een vaag verhaal die 2,70 moest hebben voor een busticket.

Inbrekers doen niet zo moeilijk. Dat is vaak gewoon op goed geluk, of het zien van een mogelijkheid. 80% van de inbrekers zijn gelegenheidsinbrekers.

Het is volkomen onlogisch om eerst dit te gaan doen en daarna te komen inbreken.
Dat lijkt mij ook. Als je een voorverkenning voor een inbraak wil doen pak je een collectebus en bel je aan (had TS waarschijnlijk nooit iets achter gezocht). Of je belt aan met een pakketje. Of je loopt twee keer door de straat.

Misschien dat het een voorbode voor een babbeltruck was, dat komt nog wel eens voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
UTwizard schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:37:
[...]
Wat ons wel zojuist nog te binnen schiet, een aantal straten verderop zit een verpleeghuis en die hebben ook een aantal aanleunwoningen voor mensen die niet (meer) zelfstandig kunnen wonen. Mogelijk dat ze daar iemand "kwijt" zijn?
Demente mensen kunnen ook vreemde dingen doen. Zou kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Als het een babbeltruc is voor wat geld: prima, denk ik dan. Als ik (zeer incidenteel..) cash gebruik dan verdwijnen de muntjes beetje bij beetje bij bedelaars. Dan is een bedelaar met een goed verhaal weer eens wat anders.

Zo niet en ook niemand uit verpleeghuis, inderdaad opletten voorlopig. Deuren goed op slot. Geen kostbare zaken in zicht.

En als over een week een vreemde bij jou aanbelt en aangeeft een vriend(in) te zijn van %naam%, opletten of bv. ter plekke haar beginnen te bellen.
UTwizard schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:37:
[...]
Oeh dat zou goed kunnen ja.. Maakt ook munten-voor-bellen vragen een stuk aannemelijker.
Het gebeurt. Helaas. Ook met wapens en al. (Maar in de regel dan eerder als de verwachting is dat er echt-geld is, of bijv. een bijzondere auto waar een bestelling voor open staat).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
RiDo78 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 14:08:
[...]
- Naam van bewoner (even op facebook naar de levensstijl kijken)
En de eventuele mooie vakantieaankondigingen en/of vakantiekiekjes de komende tijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TMDC
  • Niet online
Cheesy schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 14:53:
[...]

Demente mensen kunnen ook vreemde dingen doen. Zou kunnen.
Dit. Het hele verhaal komt op mij over als iemand met dementie, vooral ook gezien de leeftijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -MD-
PolarBear schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 14:47:
[...]

Dat lijkt mij ook. Als je een voorverkenning voor een inbraak wil doen pak je een collectebus en bel je aan (had TS waarschijnlijk nooit iets achter gezocht). Of je belt aan met een pakketje. Of je loopt twee keer door de straat.

Misschien dat het een voorbode voor een babbeltruck was, dat komt nog wel eens voor.
Je kunt niet alle slimme/domme inbrekers over één kam scheren, maar:
Collectebus -> mag niet zonder vergunning. Als men je pakt sta je met je bewijslast in je handen.
Pakketje -> wat zit er dan in als men open doet? Print je dan voor elk huis waar je wilt inbreken een label? Als men je pakt sta je met je bewijslast in je handen voor voorbereidingshandelingen.
Twee keer door de straat lopen -> dat doet men al voordat men aanbelt.

Nee, een kulverhaal dat je iets kwijt bent ofzo kom je mee weg.

Het kan prima zijn dat het die verwarde dame is van 'om de hoek'. Maar dit kan prima ook een verkenning zijn en net de pech hebben dat er open wordt gedaan. Ook de gelegenheidsdief loopt door de straten heen, ziet wat waardevols door een raam liggen, loopt nog een rondje, ziet niks, belt aan en als er niemand open doet probeert te flipperen of gaat dan kijken of er aan de (achter)zijde mogelijkheden zijn om binnen te komen. Zeker als je wat rustig woont of een hoekhuis hebt.

En tja, oudere dame... Ik wil geen etiketjes plakken, maar er zijn genoeg oudere dames die net zo goed betrokken zijn bij dat spel als de jongere boeven. Of dat nu gaat om de babbeltrucen of de minderjarige winkeldieven (onder de 12) die onder toeziend oog van de oudere dame spulletjes in het rugzakje verstopt. Zulke figuren lopen helaas rond...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikwilwp8
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15-05 13:14
3 euro (of gulden) was in de tijd van de mevrouw waarschijnlijk ook meer dan genoeg voor een taxi. Demente mensen herinneren zich soms nog veel details van vroeger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-04 15:36
Sja vage situatie, maar ik zou me persoonlijk geen zorgen maken. Ik heb ook wel eens iemand aan de deur gehad die de weg een beetje kwijt was, kwam met een vaag verhaal over een grijze poes in de straat. Toen ik ging lopen met haar kwam er iemand anders "Hey ben je hier helemaal naar toe gegaan! Zullen we weer naar huis gaan" en toen waren ze weer weg.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Met kerst periode in NL kwamen er altijd jochies aan de deur voor een extraatje
Hier in Fr deed de postbode dat ook voor corona, toen zijn ze ermee opgehouden (ze verwachtten toch wel 10 a 20 in moeilijke periode)
De brandweer komt altijd hun kalender verkopen voor een vrijwillig bedrag.
.
Ik heb hier een doosje waar de enveloppen begin december in klaargelegd worden (al nodigen we de bandweerman altijd wel uit voor een kopje thee want die ken je onderhand wel :))
Dat kwam voort uit onze Amsterdamse situatie, we woonden in Oud Zuid en de babbeltruc was ook toen al iets waar je regelmatig van hoorde.
Dus ik had binnen armlengte aan de deur een potje gehangen (die openen deur niet belemmerde) met wat euro's erin, hoef je nooit weg bij de deur te lopen in geval van collecte oid.
Misschien bij jullie ook zoiets doen, dan doe je iets wat je bij onverwacht aaanbellen een veiligere werkwijze geeft.

We hadden in de deur een klein raampje wat openkon, waar dan weer een klein luikje aan de binnekant hing, dus dan kan je kijken zonder te openen en zelfs praten zonder de deur te hoeven openen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UTwizard
Allereerst bedankt voor alle reacties en het meedenken :)

Een sleutelkopie kan niet zijn gemaakt, van binnenuit "draai" je de deur van het slot af, dus we hebben ook nooit een sleutel in de buurt van de huisdeuren (want niet nodig en niet veilig). Alle sleutels liggen dan ook altijd in een apart (signal blocker) doosje uit het zicht. Het enige wat ze heeft kunnen zien of aanpakken is het tuigje van de hond wat naast de voordeur hangt.

Indien het iemand is met kwade bedoelingen weten ze nu in ieder geval dat er een hond aanwezig is, dat schrikt hopelijk al wat af.

Terechte opmerkingen over de social media, waar we het voordeel hebben dat mijn vriendin heel voorzichtig is met wat ze deelt, niet op bijvoorbeeld Facebook te vinden is en daarnaast ook eens een Franse voornaam heeft, met een Duitse achternaam, wat het wat lastiger maakt. Ik weet precies waar ik op moet zoeken en ik krijg nog geen hits op Google, kudos aan haar :)

Wat ook bijzonder is, ons huis was vanochtend het enige huis waar een auto op de oprit stond en juist bij ons huis belt ze dan aan, wat mogelijk weer zou kunnen passen met iemand die aan het dementeren is.

Op de dagen dat de hond alleen is, kan hij kan wel altijd door het hele huis heen. Deze ligt dan op dan ook altijd op de bank en houdt alles in de gaten wat rondom het huis gebeurt.

We houden de komende periode sowieso de situatie in de gaten, ik zal ook iedere dag even kijken of ik ergens een symbool zie, een stukje tape, etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
UTwizard schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 15:35:

We houden de komende periode sowieso de situatie in de gaten, ik zal ook iedere dag even kijken of ik ergens een symbool zie, een stukje tape, etc.
Dat lijkt me dan weer niet verstandig. De internationale crimineel met een achtergrond bij de Mosad weet natuurlijk dat jullie nu alert zijn.

S.O.P. (Standard Operational Procedure) is natuurlijk om een paar weken te wachten, voordat vervolgstappen ingezet gaan worden.

Let wel op of de komende dagen of er een busje van de Ziggo of Waternet onopvallend in de straat geparkeerd staat

8)7 8)7 8)7 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTwizard
jeroenkb schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 15:42:
[...]

Dat lijkt me dan weer niet verstandig. De internationale crimineel met een achtergrond bij de Mosad weet natuurlijk dat jullie nu alert zijn.

S.O.P. (Standard Operational Procedure) is natuurlijk om een paar weken te wachten, voordat vervolgstappen ingezet gaan worden.

Let wel op of de komende dagen of er een busje van de Ziggo of Waternet onopvallend in de straat geparkeerd staat

8)7 8)7 8)7 8)7 8)7
Nou ja, ik ga er geen grote recherche van maken en ik ga niet 's avonds met een zaklamp rondlopen, maar aangezien we toch minstens een aantal keer per dag door de voordeur heen gaan, kan ik dan toch even kijken of me iets opvalt? Kleine moeite om bijv even naast de regenpijp te kijken of om te kijken of de plantenbak nog net zo staat als de dag ervoor.

Een aantal jaar terug werden bij mijn ouders in de woonwijk bij een aantal huizen wel degelijk met krijt kleine symbooltjes bij verschillende achterdeuren gevonden. De politie is daar toen ook foto's van komen maken en herkende een aantal van de symbolen ook, denk daarbij aan 'alleenstaande vrouw', 'hond ja/nee', 'ouder echtpaar', etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
UTwizard schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 15:48:
[...]

Een aantal jaar terug werden bij mijn ouders in de woonwijk bij een aantal huizen wel degelijk met krijt kleine symbooltjes bij verschillende achterdeuren gevonden. De politie is daar toen ook foto's van komen maken en herkende een aantal van de symbolen ook, denk daarbij aan 'alleenstaande vrouw', 'hond ja/nee', 'ouder echtpaar', etc.
Ok. Ik zal stoppen met flauwe grappen maken.

Laten we het er maar op houden dat dergelijke leefomgevingen waar dat soort zaken plaatsvinden heel erg ver van mijn bed zijn.

Ik hoop vooral dat er helemaal niets aan de hand is.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

Met alle respect, maar ik vind de mensen die serieus denken dat een dementerende dame aan de deur stond om geld te bedelen bijzonder naïef. Mocht je hier ooit ingestonken zijn maak jezelf dan vooral wijs dat je niet geflest bent maar weet: je bent geflest.

Beredeneer het eens andersom: ik heb nog nooit iemand gehoord die zei “nou ik was al mijn shit kwijt en toen ben ik maar deur aan deur om geld gaan bedelen want dat leek me het beste idee”.

Echt, dit is babbeltruc nummer 1. Ik woonde ooit in de buurt van een stel aanleunwoningen. Elke twee of drie weken wel raak. Keurige mensen altijd. Niks mis mee. Maar het geld is weg.

Die drie euro of wat het ook was, daar gaat het ze niet om. Maar als zij iemand vinden die zegt “oh kom maar binnen dan mag je hier wel bellen” dan is het jackpot. Ze doen iets om jou weg te krijgen (ruzie maken aan de telefoon is altijd een goede, of ze gaan lang naar het toilet) en terwijl jij in de woonkamer zit gaan ze in de gang alle jassen even langs. Of er ligt nog een stel oorbellen op het aanrecht of weet ik veel. Je portemonnee ligt in de hal. Reken maar dat dat pleite is.

Drie euro is jammer want ze mochten niet naar binnen. Maar wie weet is het bij de volgende raak. En die had gisteren een sjiek feestje en de mooie halsketting ligt nog op tafel. Of straks komt de schoonmaakster en de enveloppe ligt al klaar.

Lokale politie weet hier ws alles van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:17
Vermoedelijk een goede actrice om een paar cent te verdienen. Hoe kun je tegenwoordig nog bellen met geld (ze had ook jouw vriendin kunnen vragen om te bellen) en met drie euro ben je met een taxi vermoedelijk net de straat uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
[...]
Dit was ook bij mijn ouders gebeurd, krijt, andere keer waren er hele dunne takjes tussen de deur en kozijn gepropt om te kijken of ze verdwenen (cq deur geopend). Dit gebeurde in de hele buurt, nota bene waar een politiebureau staat. Was voor mijn ouders de aanleiding om hun inbraakbeveiliging up to date te maken.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Opsteker voor je vriendin, ze heeft het helemaal goed gedaan, niet in de babbeltruc gelopen, wat euros gegeven dus mocht het echt zijn geholpen. NIet gevallen voor naar binnen vragen om telefoon te gebruiken. Mooi!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:38
UTwizard schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 15:35:
Terechte opmerkingen over de social media, waar we het voordeel hebben dat mijn vriendin heel voorzichtig is met wat ze deelt
In principe is enkel op <knip> niemand thuis
Misschien kun je nog iets van haar leren. :+

[ Voor 3% gewijzigd door Xander op 22-06-2022 17:18 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTwizard
Xander schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 16:52:
[...]

[...]

Misschien kun je nog iets van haar leren. :+
Scherp ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:13

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Tsurany schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:08:
Worst case is het inderdaad iemand die als verkenner fungeert, horen ze een hond blaffen zullen ze erg snel afhaken denk ik aangezien inbrekers daar echt geen trek in hebben.
Ik had pas een collectebus aan de deur (inclusief de persoon die om geld kwam bedelen :+) en ik had de tussendeur naar de hal niet goed dichtgedaan, dus onze hond (Duitse Herder, 40kg) kwam luid blaffen naar de voordeur. Ik hoefde niet eens 'nee dankjewel' te zeggen, hij besloot zelf al dat hij liever een huis verder ging kijken :7. En die persoon kwam hier met een legitieme reden :P.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:30

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

[...]
Dan zou de politie beter zijn werk moeten doen, want de mythe van deze tekens is allang ontkracht. Het is natuurlijk ook niet logisch dat het boevengilde in geheimtaal notities achterlaat. Ga je de kraak zetten waarvoor je eerder de voorverkenning hebt gedaan, blijkt dat een collega met behulp van jouw tekens je voor is geweest.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Het is zo tegen de zomervakantie aan wel weer de tijd van de krijttekens op huizen. Zelf ooit ook een teken naast mijn voordeur gehad, en het valt vaak niet eens op in een kinderrijke buurt waar de halve straat soms onder de stoepkrijt zit.

Voorbeelden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RaSmpqiysr-YN0J5P0gvFJuVwGs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BZVEXoLpjAnyR5ykaucM4P1Z.jpg?f=user_large

Ik wil @TS niet bang maken, maar ik kan me voorstellen dat als er informatie gezocht werd er nu in ieder geval bekend is dat er een hond in huis is, hoe het slot van de voordeur er ongeveer uit ziet en dat er cash geld aanwezig is. Bel je de volgende keer 10 keer aan en de hond slaat niet aan, dan is het wellicht de moeite om binnen te kijken.

Drie euro om te bellen of voor een taxi is natuurlijk een bullshit-verhaal. Maar voor hetzelfde geld betrof het een verward persoon, of iemand die bij een hoop huizen aanbelt. Tig keer drie euro kan ook lekker aantikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Thijsmans schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 19:33:
[...]

Dan zou de politie beter zijn werk moeten doen, want de mythe van deze tekens is allang ontkracht. Het is natuurlijk ook niet logisch dat het boevengilde in geheimtaal notities achterlaat. Ga je de kraak zetten waarvoor je eerder de voorverkenning hebt gedaan, blijkt dat een collega met behulp van jouw tekens je voor is geweest.
Bij ons huis was destijds de politie toch vrij duidelijk: dat zijn inbrekers-signalen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Dat is echt een dikke vette hoax. Dat de politie er ook intrapt is beschamend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Anoniem: 1777010 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 19:57:
Dat is echt een dikke vette hoax. Dat de politie er ook intrapt is beschamend.
Wat verwacht je anders?

Dit soort opmerkingen raken kant noch wal

Vanuit antropologisch standpunt gezien wel leuk om te zien wat voor onzin er in onze volkswijken rondgaat.

Hele buurten waar bewoners 's avonds op zoek gaan naar krijttekens en haartjes op deuren gespannen om te zien of er iemand wel of niet weg is...

|:(

De gemiddelde inbreker hoeft alleen maar Facebook bij te houden, maar ze hun hele hebben en houden op plempen

[ Voor 14% gewijzigd door Outerspace op 26-06-2022 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Waar wil je dan nog bellen? Die groene hokjes zijn al een flinke poos uit het straatbeeld verdwenen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mickey77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:22

Mickey77

Allround ICT-er

Kleine kans maar toch: wat voor ras hond heb je? Er worden helaas honden gestolen tegenwoordig, een andere 'verkenner' kan je hebben zien lopen met een aantrekkelijke hond...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:28
Tijd voor een camera of deurbel met camera.
Misschien overheen gelezen, maar mocht je die al hebben, even de beelden bij a) het opvanghuis laten zien b) de politie.

Succes in ieder geval.

8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Doet me een beetje aan dit verhaal denken
https://indebuurt.nl/nijm...deuren-in-nijmegen~96494/

Maar goede kans dat je er met die 3 euro en een slecht gevoel ook gewoon klaar mee bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleD1980
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:42
Was het niet iemand van de gemeente op controle voor de hondenbelasting? Binnenkort een aanslag in de bus! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTwizard
Mickey77 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 21:55:
Kleine kans maar toch: wat voor ras hond heb je? Er worden helaas honden gestolen tegenwoordig, een andere 'verkenner' kan je hebben zien lopen met een aantrekkelijke hond...
Hmm plausibel, we zijn op straat al vaker aangesproken op onze hond.

Maar dit ga ik mijn vriendin niet zeggen, die ketent zichzelf vast aan onze hond denk ik :+
DoubleD1980 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 01:00:
Was het niet iemand van de gemeente op controle voor de hondenbelasting? Binnenkort een aanslag in de bus! ;)
Is netjes geregeld en wordt ieder jaar keurig betaald ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Waar kan je met 3 euro bellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:56
Zoals hierboven al eens is geopperd denk ik ook een mislukte babbeltruck, helaas voor hen, geen oude naieve bejaarde aan de deur. Maar... dan is het gek dat ze nog het begin van de truck heeft ingezet en niet met smoesje is weggelopen....

Zou wel even blijven opletten, bijvoorbeeld ook of er stokjes tegen de deur worden gezet (dan checken ze wanneer die weg wordt gehaald), of een ander teken wat ze achterlaten voor een mogelijk 2e deel.

[ Voor 8% gewijzigd door Dennisdn op 23-06-2022 09:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:08

Bob Popcorn

Plop!

zacht schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 19:38:
Het is zo tegen de zomervakantie aan wel weer de tijd van de krijttekens op huizen. Zelf ooit ook een teken naast mijn voordeur gehad, en het valt vaak niet eens op in een kinderrijke buurt waar de halve straat soms onder de stoepkrijt zit.

Voorbeelden:
[Afbeelding]

Ik wil @TS niet bang maken, maar ik kan me voorstellen dat als er informatie gezocht werd er nu in ieder geval bekend is dat er een hond in huis is, hoe het slot van de voordeur er ongeveer uit ziet en dat er cash geld aanwezig is. Bel je de volgende keer 10 keer aan en de hond slaat niet aan, dan is het wellicht de moeite om binnen te kijken.

Drie euro om te bellen of voor een taxi is natuurlijk een bullshit-verhaal. Maar voor hetzelfde geld betrof het een verward persoon, of iemand die bij een hoop huizen aanbelt. Tig keer drie euro kan ook lekker aantikken.
:D :'( :D :'( :D

Het lijken wel van die wastekentjes in je trui :') Wat een onzin. Bij het gros van de mensen is niks te halen, dus als je niet enorm loopt te patsen online met je Rolex collectie of andere dure zooi heb je weinig te vrezen van georganiseerde misdaad.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Hoewel je waarschijnlijk gelijk hebt, dien aub een TR in

[ Voor 86% gewijzigd door Outerspace op 26-06-2022 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -MD-
Bob Popcorn schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 09:07:
[...]
Bij het gros van de mensen is niks te halen, dus als je niet enorm loopt te patsen online met je Rolex collectie of andere dure zooi heb je weinig te vrezen van georganiseerde misdaad.
Wat een naïviteit... Lees eens wat uitspraken door, een lijstje met wat voorbeelden met de eerste zoektermen die in mij opkomen, babbeltruc en vereniging:
https://uitspraken.rechtspraak.nl/#zoekverfijn/zt[0][zt]=babbeltruc+vereniging&zt[0][fi]=AlleVelden&zt[0][ft]=Alle+velden&so=Relevance&ps[]=ps1&idx=3

Tenzij voorbereid, langdurige en gezamenlijk optrekken om mensen te bestelen niet onder jouw definitie van georganiseerde misdaad valt zie je hier toch voornamelijk ouderen die de klos zijn. Nu staat er in deze uitspraken waarschijnlijk (heb ze niet allemaal gelezen) niet genoemd dat deze ouderen hun Rolex collectie vanachter de geraniums tentoonstellen, maar zij hebben toch echt wel te vrezen van kwaadwillenden die misbruik maken van hun goedheid. En zij werken in groepsverband en gaan gewoon (senioren)complex na complex af en zoeken dan met name ouderen op. Daar gaat echt geen voorbereidend onderzoek aan vooraf.

Voor de mensen die niet geloven in papiertjes e.d. tussen de deuren, daar zijn ook genoeg uitspraken over te vinden. Een voorbeeld: https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:GHARL:2020:7393

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halfkakkende
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:09

Halfkakkende

Vandring

Bob Popcorn schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 09:07:
[...]

:D :'( :D :'( :D

Het lijken wel van die wastekentjes in je trui :') Wat een onzin. Bij het gros van de mensen is niks te halen, dus als je niet enorm loopt te patsen online met je Rolex collectie of andere dure zooi heb je weinig te vrezen van georganiseerde misdaad.
Ik denk dat je iets te naïef bent hierover. Wij hadden bij 2(!) inbraken wel degelijk enkele tekens op de muur/grond staan en dat zagen we pas wanneer het kwaad geschied was. En om het maar vast voor te zijn: Bij de derde keer kennelijk ook een stokje tussen de deur gehad toen wij op vakantie waren (lag op de grond).

En wij lopen niet te patsen met een Rolex collectie en plaatsen al helemaal niks op social media waar wij uithangen :).

Goed dat TS oplettend is, want m.i. is dit wel een vaag verhaal ja.

MUZIEK!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online

Voorbeelden:
[Afbeelding]
Hier vind je meer informatie over die tekens: https://www.beleven.org/v...baba_en_de_veertig_rovers

En zo'n teken van 'waakzame agenten'... komaan: "Let op, hier niet inbreken, er patrouilleren regelmatig agenten door de straat. Ga maar een deur verder."

Ik zeg niet dat ze nooit gebruikt worden, maar zoals anderen in het topic acht ik die kans vrij klein. Zeker in de huidige tijd waar elk huis een duidelijk adres heeft en communicatie daaromtrent gemakkelijk via verschillende kanalen kan lopen. Waarom zou je als inbreker het risico lopen dat je mensen alarmeert door tekens op hun huis te kalken? Kun je beter het adres via whatsapp doorgeven. En vertrouw je Whatsapp niet? Dan kun je altijd nog IRL afspreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:51
Anoniem: 1777010 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 16:02:
Met alle respect, maar ik vind de mensen die serieus denken dat een dementerende dame aan de deur stond om geld te bedelen bijzonder naïef. Mocht je hier ooit ingestonken zijn maak jezelf dan vooral wijs dat je niet geflest bent maar weet: je bent geflest.

Beredeneer het eens andersom: ik heb nog nooit iemand gehoord die zei “nou ik was al mijn shit kwijt en toen ben ik maar deur aan deur om geld gaan bedelen want dat leek me het beste idee”.
Wel grappig dat je het verhaal van een dementerende vrouw wegzet op basis van logica. De logica van een dementerend persoon is vloeibaar, zacht gezegd.

Dat het nog steeds een babbeltruuk kan zijn, dat lijkt me duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

RiDo78 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 10:04:
Ik zeg niet dat ze nooit gebruikt worden,
Nou, eigenlijk zeg je dat wel:
door het naar de sprookjeswereld te verwijzen.
maar zoals anderen in het topic acht ik die kans vrij klein. Zeker in de huidige tijd waar elk huis een duidelijk adres heeft en communicatie daaromtrent gemakkelijk via verschillende kanalen kan lopen. Waarom zou je als inbreker het risico lopen dat je mensen alarmeert door tekens op hun huis te kalken? Kun je beter het adres via whatsapp doorgeven. En vertrouw je Whatsapp niet? Dan kun je altijd nog IRL afspreken.
Misschien is het ooit door één of twee 'bendes' geprobeerd. Ergens zie ik de logica wel. Als je als inbreker op boevenpad gaat met een telefoon in je zak, ben je traceerbaar. Er zijn zat misdaadzaken op tv geweest (ja, boeven zijn ook gewoon mensen die TV kijken) waarin duidelijk werd gemaakt dat bewijs o.a. verkregen werd via het traceren (al dan niet achteraf) van de locatie(s) van een mobiele telefoon.

En als je zie hoe opmerkzaam sommige mensen (niet) zijn... zo'n teken hoeft niet groot te zijn of op een opvallende plek getekend te zijn. Als je de achtergrond niet kent en er spelen veel kinderen in de buurt (de mijne hebben ook standaard een pot stoepkrijgt staan) zou je eroverheen kunnen kijken of er niks van denken.

Ik zou nog niet zo snel zijn dit als fabel te bestempelen, maar evengoed kun je er niet zoveel mee. Je huis zo onaantrekkelijk mogelijk maken blijft het devies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:50

Voorbeelden:
[Afbeelding]

en dat staat dan netjes op de grond voor de deur van een huis? of nog beter, op een gelamineerd A4tje naast de voordeur? Zodat de bewoner nog even een update kan geven als hij/zij gaat werken of boodschappen doen?

Dit is toch echt wel een |" het hep op feesboek gestaan dus waar" ding hoor.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GOskMet
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16-04 09:41
jeroenkb schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 20:25:
[...]

Wat verwacht je anders?

Wat is nu het opleidingsniveau van de gemiddelde agent? MBO?
jeroenkb in "Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6"
ik zal uw specifieke zin ook even quoten ''Wordt altijd zo moe van het ambtenaren bashen (nee, ben er zelf geen).''

Beetje onnodig en jammer dit, of zie je dat anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
GOskMet schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 10:31:
[...]

jeroenkb in "Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6"
ik zal uw specifieke zin ook even quoten ''Wordt altijd zo moe van het ambtenaren bashen (nee, ben er zelf geen).''

Beetje onnodig en jammer dit, of zie je dat anders?
Als ambtenaren dom gedrag vertonen dan zal ik dat zeker aankaarten.

En heb nog gecontroleerd voor je: maar vereiste om politieagent te worden is MBO niveau. En als je dat dan koppelt aan het artikel waarin duidelijk gemaakt wordt dat wijkagenten allemaal aantoonbare onzin de wereld in strooien via hun eigen social media accounts, dan blijf ik zeker bij mijn punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GOskMet
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16-04 09:41
jeroenkb schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 10:38:
[...]

Als ambtenaren dom gedrag vertonen dan zal ik dat zeker aankaarten.

En heb nog gecontroleerd voor je: maar vereiste om politieagent te worden is MBO niveau. En als je dat dan koppelt aan het artikel waarin duidelijk gemaakt wordt dat wijkagenten allemaal aantoonbare onzin de wereld in strooien via hun eigen social media accounts, dan blijf ik zeker bij mijn punt.
Bedankt voor je reactie. Op de man.

[ Voor 4% gewijzigd door Ardana op 23-06-2022 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 10:18:
[...]

Nou, eigenlijk zeg je dat wel:

[...]

door het naar de sprookjeswereld te verwijzen.

[...]
Nee dat zijn twee totaal verschillende dingen. In het sprookje van Alibaba en de veertig rovers worden die tekens gebruikt en wordt meteen de zwakte ervan aangetoond. Diezelfde zwaktes gelden ook in de echte wereld. En natuurlijk ben je alert als er een levensgroot teken op je voordeur staat en vallen kleinere tekentjes minder op waardoor je er snel overheen kijkt. Zeker in een kinderrijke buurt.

Vandaar dat ik wel de mogelijkheid open houd dat die tekens alsnog gebruikt kunnen worden. Heel snugger vind ik dat niet, maar het kan.

Veel logischer is het gebruik van een haar of een takje in de deursponning drukken. Dat valt ook niet op (behalve als je er echt op let en weet waar je moet kijken). Dat fungeert als een soort van 'verzegeling'. En een haar verdwijnt praktisch in het niets als de deur van binnenuit geopend wordt waarmee het nog lastig is om die te spotten als je naar buiten stapt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Bouke-p schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 10:30:
[...]

en dat staat dan netjes op de grond voor de deur van een huis? of nog beter, op een gelamineerd A4tje naast de voordeur? Zodat de bewoner nog even een update kan geven als hij/zij gaat werken of boodschappen doen?

Dit is toch echt wel een |" het hep op feesboek gestaan dus waar" ding hoor.
Het hep op mijn bakstenen muur gestaan, vlak bij de voordeur, op ongeveer 1,5 meter hoogte.
Laat ik het anders zeggen: de een noemt het een broodje aap verhaal, de ander neemt het serieus. Maakt verder niet veel uit. Mocht je iets dergelijks tegen komen op of rond je huis, dan zou ik je adviseren het serieus te nemen. Dat kan geen kwaad lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:02
Halfkakkende schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 09:49:
[...]

Ik denk dat je iets te naïef bent hierover. Wij hadden bij 2(!) inbraken wel degelijk enkele tekens op de muur/grond staan en dat zagen we pas wanneer het kwaad geschied was. En om het maar vast voor te zijn: Bij de derde keer kennelijk ook een stokje tussen de deur gehad toen wij op vakantie waren (lag op de grond).

En wij lopen niet te patsen met een Rolex collectie en plaatsen al helemaal niks op social media waar wij uithangen :).

Dit denk ik ook, oké het was niet als op de plaat, maar ook wij hadden krijtmarkering en takjes tegen de deuren, en later schroevendraaier/kleine koevoet afdrukken in het kozijn (maar gelukkig niet binnen gekomen - 3 punts sluitingen op alle deuren)

Ook tijdens corona is er in de straat bij meerdere auto's een takje rechtop tegen een band geweest. Hier is de politie ook serieus mee om gegaan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

[...]

Ik ga vannacht op vakantie, zal wel ff met een stoepkrijtje het tekentje van een extreem gevaarlijke hond op m'n deur kalken. Goeie inside informatie wel, waterdicht systeem zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Bob Popcorn schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 10:57:
[...]

Ik ga vannacht op vakantie, zal wel ff met een stoepkrijtje het tekentje van een extreem gevaarlijke hond op m'n deur kalken. Goeie inside informatie wel, waterdicht systeem zo.
Succes!
https://sites.google.com/...eime-tekens-van-inbrekers
https://www.ad.nl/groene-...erhaal-ontkracht~a14a601c

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Halfkakkende
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:09

Halfkakkende

Vandring

Bob Popcorn schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 10:57:
[...]

Je kunt het bagatelliseren, maar mijn ervaringen zijn toch echt anders.

Het is natuurlijk een combinatie van zaken (krijttekening wherever, auto al enkele tijd op de oprit of niet, gordijnen altijd hetzelfde, verlichting die rond dezelfde tijd aan of uit schiet, op een willekeurig moment aanbellen met een lulkoekverhaal voor 3 euro, etc.) Maar, hey, misschien werkt je truuk wel! ;) Ik wens iig niemand de ellende van een inbraak toe.

[ Voor 6% gewijzigd door Halfkakkende op 23-06-2022 11:20 ]

MUZIEK!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Even reageren op de oorspronkelijk vraag die in de topictitel staat:
Verdachte situatie, waar op letten?
In een dergelijke casus; een onbekend iemand aan de deur met een wazig verhaal? Vraag even om een momentje, sluit de voordeur en check de achterdeur en/of de ramen aan de achterzijde. In de meeste gevallen gaat het hier, uitgaande van kwaadwillendheid, om een afleidingsmanoeuvre en/of een check of er iemand thuis is. In het eerste geval is er een tweede persoon in het spel die aan de achterzijde wacht tot het moment dat de bewoner de voordeur opent om vervolgens aan de achterzijde binnen te dringen en snel alles wat voor het grijpen ligt mee te nemen. In het tweede geval zal er, indien er niet open wordt gedaan, via de achterzijde worden getracht in te breken. Mocht er wel iemand thuis zijn dan gaan ze verder, op zoek naar een woning die er en verlaten uitziet en waar niet wordt open gedaan.

Sowieso altijd direct melding maken bij de politie zodat deze kan polsen of de personen nog in de buurt aanwezig ziijn.

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:18
Inderdaad heel vreemd verhaal, 3 euro lenen om te bellen hoe dan?
Betaalde telefooncellen zijn zo goed als overal verdwenen dus hoe wil ze gaan bellen?

Dit lijkt inderdaad op een inbreker op verkenning want op deze manier val je weinig op, kan weken duren voordat ze langskomen omdat het anders teveel zou opvallen, maar gezien je honden hebt wordt je vaak wel overgeslagen of ze hebben iets gezien waardoor je toch aantrekkelijk bent.

[ Voor 19% gewijzigd door mr_evil08 op 23-06-2022 11:41 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
"Ja ik kom voor <insert naam> hier>"
"Oh woont <insert naam> hier niet? Dan zit ik verkeerd."

1 van de vele manieren om te peilen wie er woont en een blik naar binnen kan werpen of er nog wat staat en zoals @Han ook zegt, via de achterkant een grijp kunnen doen naar losliggende telefoons / tablets / alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

[...]

Is dat dan een bende die er eerst een spotter (of kinderen of een bejaarde verwarde netjes uitziende vrouw :p) op uit stuurt? Ik kan me niet voorstellen dat inbrekers zo sociaal zijn dat ze collega's willen waarschschuwen ;)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Vorkie schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:39:
"Ja ik kom voor <insert naam> hier>"
"Oh woont <insert naam> hier niet? Dan zit ik verkeerd."

1 van de vele manieren om te peilen wie er woont en een blik naar binnen kan werpen of er nog wat staat en zoals @Han ook zegt, via de achterkant een grijp kunnen doen naar losliggende telefoons / tablets / alles.
Het zou bij ons kunnen als ze over de muur klimmen aan de achterkant, maar eigenlijk is het al bij voorbaat verdacht als iemand langs de voorkant komt (niemand doet dat, zelfs de postbode niet)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

Halfkakkende schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:18:
[...]

Je kunt het bagatelliseren, maar mijn ervaringen zijn toch echt anders.

Het is natuurlijk een combinatie van zaken (krijttekening wherever, auto al enkele tijd op de oprit of niet, gordijnen altijd hetzelfde, verlichting die rond dezelfde tijd aan of uit schiet, op een willekeurig moment aanbellen met een lulkoekverhaal voor 3 euro, etc.) Maar, hey, misschien werkt je truuk wel! ;) Ik wens iig niemand de ellende van een inbraak toe.
Heb je foto's van de krijttekeningen? Oprecht geinteresseerd.

En natuurlijk is het enorm kut dat er bij je is ingebroken, dat gegeven bagatelliseer ik totaal niet. Ik geloof alleen niet zo in georganiseerde misdaad (als ze iemand vooruit sturen is dat _nogal_ georganiseerd) die lukraak bij mensen aanbelt (want ze kan het natuurlijk niet overal in de straat doen, dat creeert argwaan) om te kijken en te vragen hoeveel honden je precies hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Struikel niet over de "3 euro". Als ik 10 euro nodig heb voor een treinkaartje, en 7 euro op zak, dan vraag ik mensen ook om 3 euro. Wel een verdacht verhaal verder, maar niet vanwege de 3 euro naar mijn mening.

Overigens gebruiken de inbrekers hier in de buurt gewoon de cloud. Niets met krijt of andere ouderwetse tekens. Een gezin dat hier zelf in de buurt woont doet meerdere rondes per dag en maakt daarbij foto's en aantekeningen. Familie van hen gebruikt dat dan weer om in te breken.

(Aldus de politie na een inbraak bij onze directe buren. Ondanks dat ze meermalen op heterdaad betrapt en gepakt zijn is het kennelijk niet mogelijk ze langdurig van de straat te houden.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Intergalactic
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15-05 13:14

Intergalactic

Testlab Coördinator & Moderator Harde Waren

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

Misschien eens kijken of je op Facebook(als je dat hebt en wilt gebruiken) of er een buurt/stads groep is. Wellicht dat meer mensen haar hebben gezien.

Bij ons hebben we een dame van 60-65 rondlopen die 's avonds aanbelt met een soort gelijk verhaal, dat is een bedelaar. soms staat ze ook bij de pinautomaat geld te bietsen. Zou niet direct uitgaan van het ergste.

𝙸𝚗 𝚜𝚙𝚊𝚌𝚎 𝚗𝚘 𝚘𝚗𝚎 𝚌𝚊𝚗 𝚑𝚎𝚊𝚛 𝚢𝚘𝚞 𝚜𝚌𝚛𝚎𝚊𝚖 | Tweakers Discord | Stats.fm | Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

eric.1 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 10:08:
[...]

Wel grappig dat je het verhaal van een dementerende vrouw wegzet op basis van logica. De logica van een dementerend persoon is vloeibaar, zacht gezegd.

Dat het nog steeds een babbeltruuk kan zijn, dat lijkt me duidelijk.
Ik redeneer zo, omdat het mijn ervaring is dat dementerende mensen terugvallen op patronen en kennis uit het verleden. Als we het scenario van de dementerende dame erbij pakken, lijkt het mij oneindig logischer dat ze:

- Aanbelt bij een vriendin die daar in de 80-jarige oorlog nog woonde, en daar naar vraagt.
- Vraagt of ze de telefoon mag gebruiken (geen geld vragen dus)

Maar zoals ik dementerende mensen ken (want aanleunwoningen) zijn ze niet zo zelfredzaam dat ze zelfstandig bij jan en alleman gaan aanbellen en om geld gaan bedelen.

Tenzij, en dat kan natuurlijk nog: ze deed de babbeltruc in de oorlog ook al, en valt DAAR op terug :D. En dat klopt wel weer, want zo oud is deze truc al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:44

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

@UTwizard Wat wel eerder gevraagd was maar ik geen antwoord op kon vinden, heeft ze dit ook bij de buren gedaan ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTwizard
DukeBox schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 22:08:
@UTwizard Wat wel eerder gevraagd was maar ik geen antwoord op kon vinden, heeft ze dit ook bij de buren gedaan ?
Doordat de hond zo tekeer ging is mijn vriendin meteen naar de hond gelopen om hem te kalmeren, ze heeft daardoor niet gezien waar de vrouw heen is gelopen. Toen ze er later over nadacht gaf ze ook aan dat ze dat niet handig heeft gedaan en dat ze dus had moeten kijken waar de vrouw daarna heen is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Bob Popcorn schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:55:
[...]

Heb je foto's van de krijttekeningen? Oprecht geinteresseerd.

En natuurlijk is het enorm kut dat er bij je is ingebroken, dat gegeven bagatelliseer ik totaal niet. Ik geloof alleen niet zo in georganiseerde misdaad (als ze iemand vooruit sturen is dat _nogal_ georganiseerd) die lukraak bij mensen aanbelt (want ze kan het natuurlijk niet overal in de straat doen, dat creeert argwaan) om te kijken en te vragen hoeveel honden je precies hebt.
Die tekens zijn bij de jeugd natuurlijk ook bekend. Mogelijk leuk tijdverdrijf voor 15 jarigen om de buurt op stelten te jagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:44

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

UTwizard schreef op zondag 26 juni 2022 @ 10:45:
Toen ze er later over nadacht gaf ze ook aan dat ze dat niet handig heeft gedaan en dat ze dus had moeten kijken waar de vrouw daarna heen is gegaan.
Dat bedoel ik niet, heb je je buren gesproken of zij deze vrouw ook aan de deur hebben gehad ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

pennywiser schreef op zondag 26 juni 2022 @ 10:50:
[...]

Die tekens zijn bij de jeugd natuurlijk ook bekend. Mogelijk leuk tijdverdrijf voor 15 jarigen om de buurt op stelten te jagen.
Alleen al om deze reden lijkt het me zeer onwaarschijnlijk dat criminelen dit gebruiken. En daarnaast kun je gewoon een appje sturen in de groepsapp "echte boeven" met de tekst "dorpsstraat 21, 3 euro geleend, super gevaarlijke hond (1 stuks)"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:29
Ik heb 10 jaar geleden een documentaire gezien over daklozen in Amerika rond 1900 en eerder. Daar kwam ook het verhaal naar voren dat zij tekens achterlieten op het hek, maar dit was om aan te geven dat er aardige mensen woonden en je iets te eten kon krijgen, of juist niet.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:57

- Als ze een taxi nodig heeft om thuis te komen is het ook niet waarschijnlijk dat ze terugkomt om 3 euro te betalen
- Waarom zou ze een naam nodig hebben om terug te betalen?

Lijkt inderdaad wel een beetje op "lead generatie" voor shady praktijken
Hoe bel je in 2022 met drie euro (munten) Ik zou werkelijk waar geen publieke telefooncel weten te vinden.

Cloud ☁️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik zou, nu ik er over nadenk, in dit soort gevallen vragen: "Mag ik een foto van je gezicht maken? Er zijn zoveel inbraken hier de laatste tijd." Als ze akkoord gaan zou ik het niet eens doen, want dan is 't vast prima. Iemand met kwade bedoelingen wordt dan heel erg boos of loopt resoluut weg. Iemand die echt hulp nodig heeft boeit het verder niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:00
Bij ons werd een keer aangebeld terwijl ik onder de douche stond en mijn vrouw de afwas aan het doen was. We deden dus niet open.

Blijkbaar was het aanbellen echt een test om te zien of er iemand thuis was want een minuut later probeerde iemand in te breken bij de keukendeur terwijl mijn vrouw dus gewoon in de keuken stond...

Dus, wellicht was het om te kijken of er iemand thuis was en werd er nu een lulverhaal opgehangen omdat er zowaar iemand open deed.

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:27
Toevallig wel een supermarkt,slijterij of tankstation in de buurt?

Toen ik nog in Nederland woonde kwam er in de winkel iedere drie maanden een goed geklede oudere vrouw binnen. Make-up in orde, handtasje bij zich. liters 4711 of Chanel nr. 5 achter de oren. Gewoon iemand zoals je oma. Alleen deze oma was een zware alcoholist.

Ze kwam altijd met de vraag of ik misschien 2 of 3 euro kon uitlenen voor een buskaartje, want ze was haar OV-kaart verloren en de accu van de mobiel was leeg dus ze kon ook niemand bellen. Ook deze dame vroeg gelijk naar een naam en vroeg of je het wilde opschrijven. Ze sprak iedereen aan en harkte zo een leuk bedragje binnen om rond lunchtijd één of twee goede flessen whiskey of jenever te halen en zich helemaal vol te laten lopen.

Als je trouwens weigerde om iets te geven, kreeg je een stortvloed aan scheldwoorden over je heen en moest je schamen dat je een oude vrouw niet helpt.

Ze was uitgekookt, want van de wijkagent waar ze natuurlijk bekend was hoorde we dat ze echt iedere week in een andere wijk actief was. Helaas wilde ze geen hulp.

Natuurlijk op je hoede zijn, maar de vermoedens over voorverkenning voor een inbraak gaan denk ik wat te ver. Vraag eens bij de buren of in de buurt-whatsapp groep of de dame bekend is. En daar ook om geld heeft gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 31-08-2023
Dan moet je hier bij mij aan de weg komen wonen.
Hier kan je complete realiteit serie maken over idiote incidenten die er hier gebeuren.

Bijvoorbeeld bewoners die snachts wakker worden met een gun tegen hun hoofd en vervolgens de vraag krijgen of ze even de auto sleutels aan de inbrekers willen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:32
tweakmember schreef op zondag 26 juni 2022 @ 18:52:
[...]

Dan moet je hier bij mij aan de weg komen wonen.
Hier kan je complete realiteit serie maken over idiote incidenten die er hier gebeuren.

Bijvoorbeeld bewoners die snachts wakker worden met een gun tegen hun hoofd en vervolgens de vraag krijgen of ze even de auto sleutels aan de inbrekers willen geven.
We leven niet meer in 1990, tegenwoordig clonen we de key op afstand en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toimoi
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Het is een raar bedrag. Maar misschien is dit ook wel een tactiek om onder de radar te blijven van de politie? Zal je verbazen hoe weinig mensen het de moeite vinden om er melding van maken als er verder niks gebeurt... Zou inderdaad de boel in de gaten blijven houden.

Persoonlijke noot over kleine bedragen en niks melden, ik ben zelf ooit deze figuur tegen het lijf gelopen na een avond stappen:
https://www.ed.nl/eindhov...ef-in-eindhoven~a9e37c31/
Las pas jaren later over deze kerel in het nieuws en het verhaal paste precies. Nooit melding gemaakt omdat ik het verhaal oprecht geloofde. Doortrapte was dat hij op de hoek van de straat stond waar ik wist dat er een tankstation zat dus ja, het klonk mij allemaal erg plausibel - al had ik nuchter misschien wat scherper geweest.
Achteraf ga je na het lezen van dat verhaal natuurlijk nadenken, bijvoorbeeld dat het weinig zin heeft om contant geld te hebben als je om 3u snachts bij een onbemand pompstation wil tanken :+ maargoed er zaten meerdere tankstations in de buurt...
Je hebt hier niks aan in het kader van jouw case, maar goed dat je het wel gemeld hebt!

[ Voor 12% gewijzigd door toimoi op 26-06-2022 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randommen
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-05 09:59
@toimoi holy shit haha, dat nieuwsbericht... heb dus ook iets soortgelijks gehad,
laatst zonnepanelen geinstalleerd door twee gasten, eentje wat netter dan de ander, ene reed in een gehuurde bus en de ander zonder markeringen, wel bedrijfskleding. Ging allemaal top, extra klusje op het dak laten doen en fooitje gegeven hiervoor.

Ik sporten en avondeten, zit rond 22:00 rustig op de bank met gordijnen open, rijd die huurbus ineens weer de stoep op, ik dacht er niets van... wellicht kwamen ze nog e.e.a. nog controleren, nee, hij had zijn jas laten liggen bij de vorige klant met sleutels en al, geld had hij niet bij zich, verkeerde mobiel ook om te bellen (moest 's middags om hotspot vragen bij collega) en zijn tank zou leeg zijn... of ik even 5 tientjes had, dat voelde niet lekker maar ik wilde hem wel weghebben, dus aangeboden en meegereden naar het tankstation in de buurt, (actieradius was nog 80km, dat was genoeg om terug te komen naar de klant, niet óók naar huis...) 3 tientjes diesel in de tank en toen vroeg hij ook nog 2 tientjes om wat te eten, het was ten slotte al laat en hij had de hele dag gewerkt, 2 installaties en een uitgelopen storing.

Hij zou het terug komen brengen, dat is "natuurlijk" nooit gebeurt, leen ik vaker geld? nee, had ik instinctief normaal gesproken geld geleend aan deze persoon? zeker niet, alleen hij had natuurlijk overdag gewerkt dus dan voelt het anders.

Achteraf niets mee gedaan, wil ook niet dat zo'n iemand thuis komt te zitten door zo'n geintje, zit nog wel steeds met de vraag, was het oprecht of doet hij dit geintje vaker... Deelt wel de naam en is vermoedelijk 10 jaar ouder dan degene in dat artikel, van 10 jaar geleden... :+

Achja, leergeld, dat doen we nooit meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakmember
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 31-08-2023
torretje2012 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 19:50:
[...]

We leven niet meer in 1990, tegenwoordig clonen we de key op afstand en klaar.
vertel het die inbrekers ff... :9
Maar zal het hun vertellen als ze ooit eens aan mijn bed staan snachts...

"zzz... huh wat? je wilt mijn sleutels?.. pfff we leven niet meer in 1990, tegenwoordig clonen we de key op afstand en klaar...".....................................*ik draai me om en ga weer slapen*

[ Voor 40% gewijzigd door tweakmember op 27-06-2022 09:58 ]

Pagina: 1