Ruimte tussen kozijn en latei vrijhouden?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Topicstarter
Ik was bezig met het opmeten van mijn kozijnen voor het plaatsen van screens. Nu wil ik graag de kast strak bovenin tegen de latei aan plaatsen, maar ik zag dat daar een centimeter of iets aan ruimte zat. Er zit geen ventilatierooster aan de binnenkant dus het is denk ik puur voor ventilatie in de spouw of het is om speling vrij te laten voor eventueel doorzakken?

Mijn vraag is of ik de kast van het screen gewoon bovenin mag plaatsen, of dat ik die centimeter moet handhaven.

Ik zag dat een zonweringsbedrijf het bij de buren gewoon strak bovenin hadden gemonteerd. Maar die hebben alleen bang bij een mooie montage, i.p.v. ook een juiste ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 27-06-2022 15:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:01
@Anoniem: 36835 Zie je die open voeg boven de latei? Die is voor ventilatie.
De open ruimte onder je latei is waarschijnlijk een foutmarge voor de metselaar. Als je dat strak berekent op steenhoogte+voeghoogte en de metselaar pakt hier en daar een millimeter extra past het niet en moet hij stenen uit gaan slijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-06 12:30
Rechts en links tussen muur en kozijn komt normaal nog een siliconevoeg (besteden de ramenplaatsers uit aan iemand met een bestelbusje vol verschillende kleuren, die werkt alles perfect af in kleur passend bij de stenen); die moest vast bovenaan ook nog komen.
En iemand besloot die kost te besparen.

Dus gewoon tegen latei aan plaatsen, no problem.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:57
De ruimte tussen latei en raam is er voor de ventilatie, en de latei mag niet dragen op het kozijn.

Het afkorten van de naad tussen kozijn en metselwerk is meer een renovatie oplossing.
In nieuwbouw heb ik dat nog nooit gemaakt. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Rob-T6 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 18:13:
De ruimte tussen latei en raam is er voor de ventilatie, en de latei mag niet dragen op het kozijn.

Het afkorten van de naad tussen kozijn en metselwerk is meer een renovatie oplossing.
In nieuwbouw heb ik dat nog nooit gemaakt. :+
volgens mij is het hout, dat wordt bij renovatie doorgaans ook niet gekit aan de buitenkant in nederland,het argument is dat dan het hout beter droog blijft. In belgie zie je het wel vaker @naftebakje maar de persoon die dat met silicone zou dicht smeren zou ik persoonlijk headfirst de bouw af mieteren... dat is een prima manier om het schilderwerk voor de komende 30 jaar nagenoeg onmogelijk te maken. :+

Antwoord op de vraag @Anoniem: 36835 is overgens niet anders, ja jekan de bak tegen te latei plaatsen.

[ Voor 9% gewijzigd door twain4me op 22-06-2022 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
twain4me schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 18:27:
[...] In belgie zie je het wel vaker @naftebakje maar de persoon die dat met silicone zou dicht smeren zou ik persoonlijk headfirst de bouw af mieteren... dat is een prima manier om het schilderwerk voor de komende 30 jaar nagenoeg onmogelijk te maken. :+
...
Waar zou je een netjes aangebrachte afdichting in de kleur van je voegwerk/bakstenen willen schilderen? Je kan het alleen maar lelijker maken toch?
Denk dan aan hoe deze kerel het uitvoert (en niet zoals deze DHZer op een zwak moment).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

hij gebruikt dan gelukkig ook geen silicone
Raam- en deurvoegen

Dit is de openstaande ruimte tussen het raam en de muur. Deze wordt eerst met PU-schuim of mousseband opgevuld en nadien afgewerkt met polymeer. Kleur van de muurvoegen wordt eveneens opnieuw zoveel mogelijk benadert. Polymeer is ook overschilderbaar. Cementstructuur is eveneens verkrijgbaar in de afwerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Ach, tomato-tomato. Lees silicone als 'een geschikt vloeibaar aan te brengen product wat na uitharding de gewenste eigenschappen bezit'. Silicone kan ook best overschilderbaar en duurzaam zijn hoor (al haal je die dan niet in de lokale bouwmarkt).
Al hoop ik dat je het met me eens bent dat je die nette opvulvoegen niet wil overschilderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

naftebakje schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 20:59:
Ach, tomato-tomato. Lees silicone als 'een geschikt vloeibaar aan te brengen product wat na uitharding de gewenste eigenschappen bezit'. Silicone kan ook best overschilderbaar en duurzaam zijn hoor (al haal je die dan niet in de lokale bouwmarkt).
Al hoop ik dat je het met me eens bent dat je die nette opvulvoegen niet wil overschilderen.
Neej is tomato-potato, 2 totaal verschillende producten, wel beide nachtschade.;)
overschilderbare silicone is vaak maar een korte tijd na het plaatsen goed overschilderbaar

Je gaat die kitnaad aanraken met schilderen en iedereen die ooit een glaszetter heeft gehad die niet of slecht overschilderbare kit heeft gezet weet hoe kut dat is. er overheen willen verven is nieteens nodig om last te hebben van de silicone vervuiling van een kitnaadje. Dat spul moet gewoon mijlen ver uit de buurt blijven van houten kozijnen.

maargoed zoals ik al aangaf, er is als het gaat om de wens om die naadjes dicht te kitten een verschil tussen nederland en belgie... helemaal niets mis mee,er zijn meer manieren om een huis te bouwen.

[ Voor 9% gewijzigd door twain4me op 22-06-2022 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:01
In België staat het kozijn dan ook achter de muur ipv ertussen, zonder kit ziet dat er lelijk uit.
Als je dan rekening houdt met de afmetingen van de bak kan je toch wel heel mooi zo'n befaamd rolluik in de dag zetten ipv op de dag ;)
Pagina: 1