Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Platdakinstallatie 20 panelen: string of micros?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
1. Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LsmuxYRYaSq6fZIL-pOtHvNSn6A=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/m5NVKOmWWxERDwZ6NN58Rwss.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VPWrMxashFxZnJg0PJveRhe9jS4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/UNE475GdT7OC0Xe895i6U0hZ.png?f=fotoalbum_tile

2. Beschikbare (dak)ruimte
Netto bruikbare dakmaten, (let btw niet op de ingetekende zuid-panelen in dit plaatje.)
Vlak 1 (BxH): 530x740cm
Vlak 2 (BxH): 290x340cm

3. Schaduw
De nok van het huis gaat zeker schaduw geven.

4. Jaarverbruik
3600kWh momenteel. Geen plannen voor EV, wel voor WP.
Doel is dan ook deze 2 dakvlakken vol te leggen.
Schuin dak is nog geen optie ivm vervangen pannen.
Schuurtje linksboven word vervangen, daar kan dan ook PV op komen mocht er nog wens naar verdere uitbreiding zijn.

5. Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25A.

6. Budget en doel
Budget, doelmatig, het kost wat het kost, maar bv Sunpower panelen of SMA omvormer zijn wat mij betreft geen toegevoegde waarde in relatie tot de meerprijs.
Daarnaast sowieso geen Solar-Edge, geen fan van. Dan liever micros of evt Tigos.

7. Wie gaat het project uitvoeren
Samen met mijn zwager, aan wie dit dak ook toebehoord.

8. Bijhouden van data
Geen specifieke wensen.

9. Reeds verkregen offertes
NVT, zelf inkopen.

10. Regio
Noord-Oost Polder.

Panelen worden wss de Hyundai HiE-S405VG.
Icm VD Valk ValkPro+ L10 Oost-West Landscape kan ik op
Vlak 1: 4x4
Vlak 2: 2x2
Totaal: 20 panelen kwijt = 8,1kWP.

Vraag 1:
In het geval van een (5-6)kWP 3-fase omvormer: hoe de strings aan te sluiten, alle Oost panelen op 1 tracker, en alle West panelen op de andere?

Vraag 2:
Orientatie panelen.
Volgens: https://www.draaistroom.net/nieuwe-parallel-shingled-panelen
Zou het het beste zijn deze shingled panelen in portrait te monteren. Echter komt dit qua dakmaten helemaal niet lekker uit.
In hoeverre dien ik hier rekening mee te houden?

Vraag 3:
String, micros of optimizers?

Qua micros zou de voorkeur vallen op APS DS3, echter zijn deze lastig leverbaar.
De Enphase IQ7A zijn wel leverbaar, maar fors duurder.
Selectief Tigo optimizers toepassen kan ik zelf lastig inschatten.

Wat zouden jullie kiezen, en waarom?

Alle reacties

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20-11 16:15
de DS3-L is prima leverbaar als je er rond de 240 euro p/s voor wilt betalen.

Ze komen alleen per batch beschikbaar en moet dan niet te lang wachten met bestellen.

Maar voor minder dan 2400 euro kun je ook een mooie omvormer kopen ;)

[ Voor 18% gewijzigd door alwind op 22-06-2022 10:52 ]

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@bbbrumbrum
je moet bij micro's vs string wel altijd VA met VA vergelijken.
en dan zie je al heel snel dat de VA bij micro erg duur is verzus VA van de string.
(sommige micro's hebben maar 295VA, zonde om dan er een 350Wp paneel aan te hangen, ondanks dat het kan.)

al gedacht aan oost-west?
dat werkt erg slecht in de winter maar beter in de zomer(lente+herfst).
(aangezien je veel schaduw hebt in de winter is dat minder een probleem. ;) )
dit met een string omvormer geeft de mogelijkheid om meer Wp als VA omvormer te installeren.
zie ook:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:26
@migjes @bbbrumbrum is verwarringzaaier met zijn tekening... Hij gaat dus O-W leggen.

@bbbrumbrum
Vraag 1) per oriëntatie 1 string/tracker inderdaad.
Vraag 2) Draaistroom legt het precies uit. Schaduw over de lange zijde = gehele paneel in bypass op string omvormer. Ook sub-optimaal bij een micro overigens, maar iets minder erg.
Vraag 3) String. String met meer dan een optimizer of 2 is een slechter idee dan SolarEdge. Micro's zijn te duur voor relatief harde schaduw. De tussenweg is dus SolarEdge maar dat sluit je uit.

Er zijn meer panelen op de markt met traditionele bouw en ongeveer maten/vermogen van de Hyundai.
Dat is wat beter voor jouw opstelling.

[ Voor 11% gewijzigd door Ronald op 22-06-2022 11:33 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• migjes
@Ronald
lol, d:)b
meer koffie nodig. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Ronald
Goed idee d:)b *O*

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:09

DukeBox

loves wheat smoothies

bbbrumbrum schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 10:43:
Schuin dak is nog geen optie ivm vervangen pannen.
Toch zou ik die gewoon meenemen in de offerte, heb je in 1 keer de bekabeling en je BTW aftrek geregeld en wanneer je de pannen gaat vervangen haal je ze er toch weer af ? Dat is een kleine moeite, vaak kunnen de rails gewoon blijven zitten.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20-11 19:58
Heb al eens uitgerekend hoeveel schaduw je daadwerkelijk krijgt op het platte dak.
Ik heb een vergelijkbaar huis en dacht eerst ook dat ik veel last van schaduw zou hebben, maar dat blijkt wel mee te vallen. Van april t/m september (78% van de jaarlijkse opgewekte energie wordt in deze periode opgewekt) heb ik geen noemenswaardige schaduw.
Dat zou voor jou ook kunnen gelden.
Het is dan maar de vraag of je de meerprijs van micro's t.o.v. een string omvormer terug verdient.

• bbbrumbrum
  • Niet online
Heren, allereerst bedankt voor jullie snelle antwoorden!
alwind schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 10:49:
de DS3-L is prima leverbaar als je er rond de 240 euro p/s voor wilt betalen.

Ze komen alleen per batch beschikbaar en moet dan niet te lang wachten met bestellen.

Maar voor minder dan 2400 euro kun je ook een mooie omvormer kopen ;)
Met EUR120/paneel is het verschil niet heel groot meer met Enphase, maar nog steeds "gratis" geld voor dezelfde functionaliteit.
migjes schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:26:
@bbbrumbrum
je moet bij micro's vs string wel altijd VA met VA vergelijken.
en dan zie je al heel snel dat de VA bij micro erg duur is verzus VA van de string.
(sommige micro's hebben maar 295VA, zonde om dan er een 350Wp paneel aan te hangen, ondanks dat het kan.)

al gedacht aan oost-west?
dat werkt erg slecht in de winter maar beter in de zomer(lente+herfst).
(aangezien je veel schaduw hebt in de winter is dat minder een probleem. ;) )
dit met een string omvormer geeft de mogelijkheid om meer Wp als VA omvormer te installeren.
zie ook:
[Afbeelding]
@migjes: Oost-West was inderdaad de bedoeling, dat de getekende zuid-panelen genegeerd konden worden staat in de OP, maar begrijpelijk dat er overheen gelezen word ;)
Ronald schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:32:
@migjes @bbbrumbrum is verwarringzaaier met zijn tekening... Hij gaat dus O-W leggen.

@bbbrumbrum
Vraag 1) per oriëntatie 1 string/tracker inderdaad.
Vraag 2) Draaistroom legt het precies uit. Schaduw over de lange zijde = gehele paneel in bypass op string omvormer. Ook sub-optimaal bij een micro overigens, maar iets minder erg.
Vraag 3) String. String met meer dan een optimizer of 2 is een slechter idee dan SolarEdge. Micro's zijn te duur voor relatief harde schaduw. De tussenweg is dus SolarEdge maar dat sluit je uit.

Er zijn meer panelen op de markt met traditionele bouw en ongeveer maten/vermogen van de Hyundai.
Dat is wat beter voor jouw opstelling.
Nog ideeen voor ander montagemateriaal waarmee deze panelen wel in portrait gelegd zouden kunnen worden?

Misschien moet ik mijn aversie voor SolarEdge (het is eigenlijkk het feit dat veel installateurs het systeem niet snappen en er dus relaief veel systemen liggen die suboptimaal werken, terwijl het verkocht word als de holy grail die van schaduw zon maakt, bij wijze van) maar laten varen als dat de beste oplossing is in dit geval.

Als totale SolarEdge leek verder, is het wel installeerbaar (configuratie mn) voor een particulier?

De Hyundai panelen kunnen we via via krijgen, maar wellicht idd beter een traditioneler paneel gebruiken.
:+
DukeBox schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:49:
[...]

Toch zou ik die gewoon meenemen in de offerte, heb je in 1 keer de bekabeling en je BTW aftrek geregeld en wanneer je de pannen gaat vervangen haal je ze er toch weer af ? Dat is een kleine moeite, vaak kunnen de rails gewoon blijven zitten.
I feel you, het is dan ook niet mijn huis maar die van familielid. Daarnaast weegt ook nog mee dat de zuidkant niet gewenst is ivm straataanzicht. Ik kan daar veel van vinden, maar het is hun keuze.
Bovendien kunnen we aardig wat kwijt op het platte dak en komt er wss nog een zuiddak bij op het nieuwe schuurtje, maar dat is voor later.
wappiewappie schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 13:12:
Heb al eens uitgerekend hoeveel schaduw je daadwerkelijk krijgt op het platte dak.
Ik heb een vergelijkbaar huis en dacht eerst ook dat ik veel last van schaduw zou hebben, maar dat blijkt wel mee te vallen. Van april t/m september (78% van de jaarlijkse opgewekte energie wordt in deze periode opgewekt) heb ik geen noemenswaardige schaduw.
Dat zou voor jou ook kunnen gelden.
Het is dan maar de vraag of je de meerprijs van micro's t.o.v. een string omvormer terug verdient.
Eens!
Heb de opstelling al uitgetekend in Sunnyweb, maar moet hier nog even verder mee spelen.
Maar puur terugverdienen word lastig met de Micros, je hebt het toch snel over 30-40% hogerer aanschaf.

• Ronald
bbbrumbrum schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 14:08:

Als totale SolarEdge leek verder, is het wel installeerbaar (configuratie mn) voor een particulier?
Zeker, wat in mijn sig staat heb ik zelf gebouwd.

2 opties: Meeste/alle webshops die SolarEdge verkopen bieden aan het systeem in beheer te houden in hun installateurs account. Bouwen, aansluiten. Legplan en optimizer serie nummers doorgeven. klaar. Je krijgt dan normale eindgebruiker toegang.
Of je doet de Edge academy cursussen (Basic+Advanced, uur of 4-5 bij elkaar) en wordt zelf gecertificeerd SE installateur.

• migjes
@bbbrumbrum
lol, heb koffie op.
(al bijna tijd voor bier.
3 uur, bier uur.)

1. alle panelen per kant die ze opkijken op 1 mpp.
gewone string omvormer.
1 fase.
(ja het lijkt veel 7000Wp, maar ik heb op een 6430Wp op een 4kW omvormer op een 16A groep.
niet te moeilijk denken. die set van mij doet al 5500kWh per jaar. ;) )

2. shingled panelen, vind het allemaal maar marginaal.
eigenlijk de stroom niet waardig om het op dit forum over te hebben.

3. string.
micro is te duur, en zo groot is het verlies niet door schaduw.
(dat is meer voor de preciezo's, de sexueel mieren mishandelaars(mierenneukers). schaduw beter gewoon nemen als het is zo, opbrengst blijft toch hoog genoeg.)

1 fase 5kW omvormer is eigenlijk het leukst (maar 4kW gaat ook goed.)
alleen dat is niet altijd mogenlijk op een 3x25A. (het kan soms wel en soms beter van niet, moet je uit zoeken).
trap niet in de val dat krachtstroom krachtig klinkt.
5kW omvormer is 5kW omvormer. ;)

7000Wp, met oost west en die schaduw, niet vreemd van staan te kijken als het toch nog een 5000-6000kWh oplevert. voldoende voor het gebruik.
voldoende voor de warmtepomp.
en als je 1fase omvormer kunt gebruiken, dan heb je voor later nog 2 fase over waar nog een uitbreiding op kan, voor als er toch een eleck auto komt (of voor de lol). ;)

uiteindelijk: hoe moeilijker je het maakt de langer het duurt voor het op dak licht/ligt de meer opbrengst verloren gaat. >:)

maar @Ronald zijn plan, ach ook leuk.
er zijn meerdere wegen naar rome. ;)

• bbbrumbrum
  • Niet online
@Ronald : nog even gekeken, maar met SolarEdge kom je qua prijs heel dicht in de buurt van Micros, alhoewel de micros nog wat extra hardware voor monitoring nodig hebben.

@migjes voltages liepen bij hun al aardig op overdag bij zon, dus wilde eigenlijk toch inzetten op een "kleine" 3F omvormer. Zoals je onder kunt zien in Sunny zou puur opbrengsttechnisch en in aanschaf een 1f 5kW omvormer mooi zijn, maar alleen in een nieuwe wijk met modern trafohuis.
Uiteindelijk levert de 6kW 3f ook gewoon het meeste op, gelukkig maar... :+ '

Denk dat ik inmiddels wel om ben voor "gewoon" een string omvormer.
Nog "geldige" redenen om niet voor een kleine 3f te gaan in dit geval?

Zit alleen een beetje met die 2 onderste panelen, gaan die het geheel niet in de weg zitten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_xnedOtL041aQ3xkD0-XVS1QCd8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/RcdhWpvZwJnBm0h6nt5njJBn.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rngv_HkBO1iYZYxws0CV5BI40uY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/MxiL6z64KpDzPSOGcN4MewHu.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hAVDQXBD9_-Be8U-kh0QDlpnsp8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2uwE3HzM4emLLgyJAdaXNujo.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SbCeMircSPNOZmxy6_Qp3uKKDJs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/OGeZD2f3LucXuBbonh7Wf1lh.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WJWUFcX1Gk1xxaD1mpTlYQZvUd4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/nDgKjT90ZiU7bszzZE2uwvxm.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/geMZkkyujSzeR4QPMy_RGmSyc7Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WeKfDIFihWOlI1JKoMFR6ttF.jpg?f=fotoalbum_tile

• Ronald
@bbbrumbrum Niet in de weg, dat lost shadefix op.

Shadefix bypassed paneeldelen die minder opbrengen via de diodes.

De Hyundai hebben 2 bypass diodes. In portrait gezien de onder en boven helft.
(Traditionele panelen hebben er 3: in portrait gezien links, midden, rechts)

Nu je de panelen hebt ingetekend: Die liggen correct voor de Hyundai in jouw situatie!

Maar

De shingle karakteristiek is niet bruikbaar op een string omvormer omdat dit gepaard gaat met lagere stroom, dus je gaat gewoon bypass gebruiken. Nog steeds gunstiger bij de Hyundai dan bij een traditioneel paneel in jouw situatie.

Dit verlies accepteren is meestal financieel verstandig: een SolarEdge, APS DS3-L, of Enphase systeem waar de shingle karakteristiek wel bruikbaar is en bypass geen rol speelt kost significant meer, maar levert beperkt meer op...
Dat ga je niet in simulatie in verschillende software terug zien, die zijn onderling niet te vergelijken.

De winst is 0-10% afhankelijk van de schaduw ;-)

• migjes
@bbbrumbrum
ik zou de opbrengst berekening met een korreltje (+/- kilo's) nemen.
als je er meer mee experimenteert zie je al snel dat het een simpele berekening is, leuke indicatie, maar niet meer als dat (praktijk is toch anders). ;)

5kW dan nog 1fase, 6kW jep dat word erg lastig op 1 fase.
dan is 3 fase wel nodig.

ach 3 fase is geen probleem, je wil genoeg panelen dus het kan wel.
maar probeer dat wel voor 2x10 te gaan, en als kan 2x11.
elke Vmpp extra is dan wel tof.
en met 6kW heb je wel die ruimte op de omvormer.

(ik vind het argument de V stijgt niet veel steekhoudend.
met 3 fase hoeft er maar 1 fase te hoog te worden en de omvormer stopt.
dus je hebt dan een 2x/3x zo hoge kans dat je er last van krijgt.
maar je voegt wel minder probleem toe.
dus in mijn ogen lood om oud ijzer, of maakt niet veel uit. ;) )

maar je hebt een vrij goed plan, dus ga er voor. ;)

edit:
bedenk me.
heb je al geprobeerd of 2x een 1 fase omvormer iets is voor je.
soms is dat ook wel leuk. ;)
(heb je nog een fase over voor als de dakpannen zijn vervangen.)

[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 24-06-2022 10:29 ]

• bbbrumbrum
  • Niet online
migjes schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 10:28:
@bbbrumbrum
ik zou de opbrengst berekening met een korreltje (+/- kilo's) nemen.
als je er meer mee experimenteert zie je al snel dat het een simpele berekening is, leuke indicatie, maar niet meer als dat (praktijk is toch anders). ;)

5kW dan nog 1fase, 6kW jep dat word erg lastig op 1 fase.
dan is 3 fase wel nodig.

ach 3 fase is geen probleem, je wil genoeg panelen dus het kan wel.
maar probeer dat wel voor 2x10 te gaan, en als kan 2x11.
elke Vmpp extra is dan wel tof.
en met 6kW heb je wel die ruimte op de omvormer.

(ik vind het argument de V stijgt niet veel steekhoudend.
met 3 fase hoeft er maar 1 fase te hoog te worden en de omvormer stopt.
dus je hebt dan een 2x/3x zo hoge kans dat je er last van krijgt.
maar je voegt wel minder probleem toe.
dus in mijn ogen lood om oud ijzer, of maakt niet veel uit. ;) )

maar je hebt een vrij goed plan, dus ga er voor. ;)

edit:
bedenk me.
heb je al geprobeerd of 2x een 1 fase omvormer iets is voor je.
soms is dat ook wel leuk. ;)
(heb je nog een fase over voor als de dakpannen zijn vervangen.)
Bij 3-fase is de stroom natuurlijk wel veel (!) lager, waardoor je in je eigen installatie ook veel minder de spanning opstuwt.

Maar we zijn nog steeds in discussie mbt deze set... :+

De dakkapellen op Zuid (pannen, 20gr) mogen nu ook gebruikt worden.
Zijn 2 stuks waar elk 3 panelen op passen.
Idee is dan om op het platte dak minder (12 ipv 18-20) te leggen, zodat we daar ook minder last van schaduw hebben.
Dan zijn 3 windrichting gedekt.
Dak vol gaat financieel dan wat te ver (wat ik begrijp), gaat dan over de 10kWP heen.

FInancieel zou het ideaal zijn om de 6 panelen op zuid op de 2e tracker van de stringomvormer te zetten, Echter dienen dan de 6 + 6 Oost-West panelen parrelel op 1 tracker te komen.
Dit gaat met kortsluitstroom niet goed. Kunnen we dit met DC zekeringen afvangen?
Nog andere overwegingen hoe dit aan te pakken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dSpstOoaz_3i3_3vtl_fzV_EIWo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t8UvznBiFpI4hoPS9BUFOXGs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OWWM9a3vrKIy5fykxYX8jqAHmDA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AGt9O6Mg6lXB9iQ96PABGuON.jpg?f=fotoalbum_tile

• Ronald
Tripower 5kW is geen hele fijne keuze met string van 6: je hebt weliswaar geen start problemen, maar MPPT bereik is vanaf 200V

Dus zeg maar geen schaduw beheer.

Heb je de ruimte? Poor-mans 3 fase omvormer in de vorm van 3x GoodWe XS

Of iets voordeliger op 2 fasen werken met een XS en een NS (2 trackers)

• bbbrumbrum
  • Niet online
Ronald schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 06:00:
Tripower 5kW is geen hele fijne keuze met string van 6: je hebt weliswaar geen start problemen, maar MPPT bereik is vanaf 200V

Dus zeg maar geen schaduw beheer.

Heb je de ruimte? Poor-mans 3 fase omvormer in de vorm van 3x GoodWe XS

Of iets voordeliger op 2 fasen werken met een XS en een NS (2 trackers)
De SMA is natuurlijk gewoon omdat het Sunnyweb is ;)

De omvormer zou hoogstwaarschijnlijk een Fox ESS worden: link.
De 3-fase 4kW variant heeft een MPPT range van 155-850V.

Maar het stond inderdaad ook al op mijn netvlies, dat efficientie en MPPT bereik wel aardig aan de onderkant zaten.

Daarentegen, heb ff alle 3 de strings los van elkaar op een Sunnyboy 2.0 gezet in Sunnydesign, en het totaal daarvan qua opbrengst is nagenoeg gelijk aan die van 5kW Tripower.... 8)7
Valt het klaarblijkeljk wel mee, of kan Sunnydesign hier gewoon niet goed mee overweg?

En mijn vraag aangaande kortsluitstroom is natuurlijk wel een belangrijke, dat gaat gewoon goed als we daar 15A DC fuses tussen zetten?

[ Voor 5% gewijzigd door bbbrumbrum op 31-08-2022 08:51 ]

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

4 kW is eigenlijk gangbaarder als 1-fase omvormer. Wat was de reden om niet voor een 1-fase omvormer te kiezen?

Die Fox heeft een nominale spanning van 600V en gaat door tot 1100V, maar dat lijkt me juist veel te hoog voor jou installatie.

[ Voor 14% gewijzigd door Dre op 31-08-2022 09:23 ]

• bbbrumbrum
  • Niet online
@Dre : zoals eerder aangegeven is de spanning in de omgeving al vrij hoog, vandaar 3-fase.
Daarnaast hoogstwaarschijnlijk ook goedkoper dan 2 of 3 enkelfase modellen, alhoewel ik de prijzen van de Fox omvormers nog niet heb gezien.

Theoretisch is 1-fase beter, dat snap ik...
Maar de stringlengte/spanning valt wel binnen de specs van de 4kW 3F Fox, en ook Sunny Design laat eigenlijk geen verschil zien tussen 1 3-fase (5kW Tripower, Oost-West parrallel) of 3 stuks 1-fase (2kW Sunnyboy) met elk 1 van de windrichtingen.
De vraag is dus: is 1 3-fase omvormer echt veel slechter qua rendement? En ook de vraag mbt kortsluitstroom staat open, als dat blocking is dan is de keus ook makkelijk.

[ Voor 15% gewijzigd door bbbrumbrum op 31-08-2022 10:15 ]

• Dre
  • Niet online

Dre

bbbrumbrum schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 10:11:
@Dre : zoals eerder aangegeven is de spanning in de omgeving al vrij hoog, vandaar 3-fase.
Daarnaast hoogstwaarschijnlijk ook goedkoper dan 2 of 3 enkelfase modellen, alhoewel ik de prijzen van de Fox omvormers nog niet heb gezien.

Nu is de vraag: theoretisch is 1-fase beter, dat snap ik.
Maar de stringlengte/spanning valt wel binnen de specs van de 4kW 3F Fox, en ook Sunny Design laat eigenlijk geen verschil zien tussen 1 3-fase (5kW Tripower, Oost-West parrallel) of 3 stuks 1-fase (2kW Sunnyboy) met elk 1 van de windrichtingen.
Hoe hoog is je netimpedantie en hoe hoog is je spanning.
Zie:
Dre in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

• Dre
  • Niet online

Dre

GoodWe 3-fase 4 kW kost 839 euro
GoodWe 1-fase 4,2 kW kost 659 euro
GoodWe 1-fase 2 kW kost 355 euro

Denk dat die 4,2 kW zelfs meer kWh binnen gaat harken dan die 4 kW 3-fase. Vanwege betere efficiency. En niet te vergeten 0,2 kW extra. Of je moet nu op 252 Volt zitten met een impedantie van 0,5 Ohm ofzo ;)

• Dre
  • Niet online

Dre

En neem een omvormer die vermogen gaat terugleveren bij te hoge netspanning. GoodWe en SMA kunnen dat. Van Fox weet ik dat niet. Ook 3-fase valt uit als de spanning te hoog wordt.

[ Voor 48% gewijzigd door Dre op 31-08-2022 10:25 ]

• bbbrumbrum
  • Niet online
Het is niet voor mezelf en het is ook niet bij mij om de hoek dus helaas kan ik dat niet 1-2-3 meten.
En ik besef ook wel dat het hoogstwaarschijnlijk geen probleem is, zeker als deze nieuwere omvormers throttlen als ze tegen de 253 aanlopen. Er zit ook een deel gevoel bij, ik probeer de technische kant zo goed als het kan uit te leggen, en mijn eigen voorkeur te beargumenteren (bvb liever geen micros).
Maar als ze zelf een beter gevoel hebben bij een andere strategie is dat voor mij ook OK.
We hebben het hier ook over details in de marge, gemiddelde installateur denkt hier niet eens over na.
BIj mijn ouders tikt de omvormer regelmatig >250V aan, maar in 2 jaar tijd nog nooit uitgevallen.

Zoals benoemd heeft de praktische voorkeur gewoon 1 3-fase omvormer voor de gehele installatie, we weten dat de strings aan de korte kant zijn. Vraag is: kan het of kan het niet?

Edit: je bent snel @Dre
Dre schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 10:20:
GoodWe 3-fase 4 kW kost 839 euro
GoodWe 1-fase 4,2 kW kost 659 euro
GoodWe 1-fase 2 kW kost 355 euro

Denk dat die 4,2 kW zelfs meer kWh binnen gaat harken dan die 4 kW 3-fase. Vanwege betere efficiency. En niet te vergeten 0,2 kW extra. Of je moet nu op 252 Volt zitten met een impedantie van 0,5 Ohm ofzo ;)
Dus inderdaad is 1 omvormer goedkoper. Echter volgens Sunnyweb leid het verschil in efficiency niet tot lagere opbrengsten voor de 3-fase. Ik had verwacht hier ook meer verschil te zien.
Dre schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 10:21:
En neem een omvormer die vermogen gaat terugleveren bij te hoge netspanning. GoodWe en SMA kunnen dat. Van Fox weet ik dat niet.
Ga ik navragen.

• Dre
  • Niet online

Dre

@bbbrumbrum
Ik denk dat SMA Sunny Design geen rekening houdt met de optimale spanning (360V 1-fase, 600-660V 3-fase).

De onderbouwing voor 3-fase op "gevoel" vind ik tja, weinig elektrotechnisch zal ik maar zeggen :P

• Dre
  • Niet online

Dre

bbbrumbrum schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 10:11:
Hoe hoog was de spanning nu in Volts. Ik kon het niet terugvinden in dit topic.

• bbbrumbrum
  • Niet online
Dre schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 10:34:
[...]

Hoe hoog was de spanning nu in Volts. Ik kon het niet terugvinden in dit topic.
Vraag staat uit bij buren om een uitdraai van hun omvormer te krijgen, dan weten we een beetje wat het doet over het jaar heen.
Dre schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 10:32:
@bbbrumbrum
Ik denk dat SMA Sunny Design geen rekening houdt met de optimale spanning (360V 1-fase, 600-660V 3-fase).

De onderbouwing voor 3-fase op "gevoel" vind ik tja, weinig elektrotechnisch zal ik maar zeggen :P
Klopt, maar vandaar ook de vraag. 1-fase is "beter". Maar hoeveel "beter"? En kan 3-fase niet? Of is het op jaarbasis 3% minder efficient?
Ik weet dat het technisch niet de perfecte keus is, maar als Sunnydesign aangeeft dat het kan, is het voor mij geen onderbuik meer.
Quantificeren maakt de keus concreter.
Misschien heb ik iets teveel vertrouwen in Sunnydesign, zoals aangegeven had ik zelf ook verwacht meer verschil te zien in faveure van meerdere enkelfase omvormers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SFW_NZhdjPLGVGb8qBJtguoS8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large
Kan deze voor een 3-fase model zo snel niet vinden.

[ Voor 16% gewijzigd door bbbrumbrum op 31-08-2022 12:04 ]

• Dre
  • Niet online

Dre

Denk 1% verschil.

Het zou zonde zijn als je vanwege "fear, uncertainty and doubt" een 3-fase omvormer gaat nemen, terwijl 1-fase in >95% van huishoudens voldoende is. Meten is weten?

Qua euro's, efficiency, formaat, gewicht, koper, en milieu zie ik allemaal voordelen voor 1-fase voor een simpele 4,2 kW omvormer.

[Edit]
Overigens zal 3-fase het ook gewoon doen, maar ik mis (nog) de noodzaak van 3-fase voor dit soort kleine installaties. Maarja, dat is bij het kijken door mijn bril.

[ Voor 21% gewijzigd door Dre op 31-08-2022 12:45 ]

• bbbrumbrum
  • Niet online
@Dre @Ronald @migjes Bedankt voor de inzichten!
We gaan toch voor een 2-fase opzet.
Dus:
- 6x zuid op 2.5kW 1MPPT omvormer
- 12x Oost-West op 3.6kW 2MPPT omvormer

Ik meld me weer als we aan het leggen zijn geslagen. Eerst even afwachten hoe de levertijden uitpakken.

[ Voor 26% gewijzigd door bbbrumbrum op 02-09-2022 13:27 ]

• bbbrumbrum
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 13:25:
@Dre @Ronald @migjes Bedankt voor de inzichten!
We gaan toch voor een 2-fase opzet.
Dus:
- 6x zuid op 2.5kW 1MPPT omvormer
- 12x Oost-West op 3.6kW 2MPPT omvormer

Ik meld me weer als we aan het leggen zijn geslagen. Eerst even afwachten hoe de levertijden uitpakken.
Nou, het plat dak ligt. Fotos volgen.

Echter zag ik in de handleiding van de omvormer iets wat ik niet eerder had gezien;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mslxp-NaADpt6LIIOaDDMVma-sc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xvdlb2f1g9VRyD0GmZlJDXXc.png?f=user_large

Wat is het verschil tussen "MPPT voltage range" en "MPPT voltage range @ full load"?

Volgende de generieke datasheet zijn voor alle F serie omvormers de MPPT specs 80-550V.
Op basis daarvan hebben we geen bezwaar gehad tegen levering van de F4600 ipv de F3600.
Maar nu lijkt er wellicht toch verschil te zijn.
Pagina: 1