Aardlekautomaat zonnepanelen klapt er uit bij warm weer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomH1
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 25-06-2022
Goedemorgen,

Sinds december heb ik een zonnepanelen systeem; details:
* 17 zonnepanelen
* 17 Enphase IQ7+ micro omvormers
* Totaalvermogen 6.205 WP
* In de meterkast zit een B16 aardlekautomaat, specifiek voor de zonnepanelengroep, Chint NB310L B16 0.03A
Bovenstaande is door een groot landelijk zonnepanelen-bedrijf geinstalleerd.

In april begonnen de problemen, elke keer als het warm werd, klapte de aardlekautomaat van het systeem in de meterkast eruit. Meteen erna aanzetten had geen zin, klapte er vrijwel meteen weer uit. Tot het in de loop van de avond minder warm werd, dan lukte het wel.
Installateur is gekomen, heeft e.e.a. nagelopen. Zijn bevindingen waren:
* In de meterkast is een (veel) te dunne kabel gebruikt, deze heeft hij vervangen
* De panelen waren niet goed verdeeld over de fasen
Hierna werkte het systeem, tot medio juni, prima.

Echter, medio juni ontstaan opnieuw dezelfde problemen. Op de echt warme dagen die we hebben gehad, klapt het systeem er even na het middaguur uit, en aanzetten lukte pas richting het einde van de avond.
Installateur opnieuw gekomen, het enige wat hij kon vinden was wat vocht in een lasdoos. Dit heeft hij opgelost.

Maar helaas, een paar uur na zijn vertrek klapt het systeem er weer uit.

Heeft iemand enig idee wat de oorzaak van bovenstaande kan zijn? Ik heb echt het gevoel dat de installateur het ook niet meer weet, eind deze week komen ze weer 'om alles weer na te lopen'.

Zou het de aardlekautomaat zelf kunnen zijn wellicht?

Dank voor het meedenken!
Tom

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-07 11:33
Wanneer is de boel geinstalleerd dan? ls het vrij recent is dan is het een garantiegeval lijkt mij.

[ Voor 3% gewijzigd door com2,1ghz op 22-06-2022 10:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drs_Ben
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 11-08 18:01
Niet teveel over nadenken. Zij moeten dit gewoon oplossen onder garantie... Zonde van je tijd/energie om dit zelf proberen op te lossen/bedenken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik zou onder garantie de aardlekautomaat laten vervangen door een ander merk, desnoods nog wat geld bijleggen. Pak een A-merk zoals als ABB, Hager, Eaton. Spul zoals Chint, Gacia, EMAT e.d. zijn C-merken.

En zorg dat je logging instelt waarbij je een notificatie (mailtje?) krijgt als de boel eruitligt. Het zou zonde zijn als je panelen offline zijn en je er pas na een aantal dagen achter komt.

P.S. Bedoel je met 'warm weer' = een flink zonnige onbewolkte dag waarbij je panelen maximaal staan te stampen? Het kan ook warm zijn maar bewolkt, voor de probleemdefinitie kan dat uitmaken hoe je het omschrijft :P

[ Voor 65% gewijzigd door ThinkPad op 22-06-2022 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simson0606
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 08:42
Is het de aardlek die er uit gaat of de automaat? (Weet niet of dat te zien is op een chint automaat)

B16 lijkt me wat weinig voor 6205wp, vooral op een goede zonnige dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomH1
@com2,1ghz Het is zeker een garantiegeval. Daar doen ze op zich ook niet ingewikkeld over, ze sturen ook steeds iemand, maar het lukt ze maar niet om het op te lossen... (en daar heb ik last van)

@Drs_Ben Ik snap wat je zegt, dat was mijn stellingname aanvankelijk ook, maar het lukt ze maar niet om het op te lossen.

@ThinkPad Met warm weer bedoel ik een zonnige én warme dag. Afgelopen week bijvoorbeeld woensdag t/m zaterdag problemen. Zondag t/m gisteren niet bijvoorbeeld.

@simson0606 Dat kan ik -volgens mij- niet zien op de automaat, ik voeg een foto bij:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-08 20:02
24A op een B16 automaat, wie verzint dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomH1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A_XXAStwoDTu7kwCWYxFP44Q4yI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oTy54KtcZkLXnNzmY0zCNoAo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomH1
@Dapdodo (lekenvraag, sorry) maar hoe kom je aan 24A?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simson0606
Als je op de testknop drukt verandert het vakje links naast "kema keur" van kleur? Dat zou wellicht de aardlek indicatie kunnen zijn. Deze verandert dan niet wanneer de groep overbelast is.

De 24A komt van de 6205w / 240v = ~25A (bijna 26 eigenlijk, maar je haalt toch niet de volle 6205wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-08 20:02
Je hebt 6205Wp/235V=26A bij 253V is het 24A maar is 3 fase laat je nu zien dus is het 8A per fase.
Dan kan het wel, testknop in de avond een keer indrukken, dan zie je het vlakje wel of niet.
Dan bij uitval dat vlakje ook controleren.

[ Voor 42% gewijzigd door Dapdodo op 22-06-2022 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomH1
@simson0606 als ik op het test-knopje druk, gaat hij direct uit en verandert dat vakje in rood.

@Dapdodo thnx voor de verduidelijking! Maar met 3-fasen zou dat op zich wel kunnen?

Iemand merkte op dat 0.03A aardlek bij grote zonnepanelen-installaties niet aan te raden is, beter een aardlek met wat meer marge, snijdt dat hout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simson0606
Is het vakje ook rood wanneer de installatie uitvalt (normaal bij warm weer)?

Als dat zo is dan zou het op te lossen zijn met een aardlekautomaat met meer marge.

Als het niet zo is dan moet er een zwaardere aardlekautomaat in (Bijvoorbeeld een B25 automaat, mits de rest van de installatie hierop is voorbereid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
simson0606 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 12:28:

Als dat zo is dan zou het op te lossen zijn met een aardlekautomaat met meer marge.

Als het niet zo is dan moet er een zwaardere aardlekautomaat in (Bijvoorbeeld een B25 automaat, mits de rest van de installatie hierop is voorbereid)
Ja dat snijdt wel hout. sommige omvormers laten een lekstroom groter dan 0,03A door en een aardlekschakelaar/aardlekautomaat met een maximale lekstroom van 0,03A schakelt dan uit.
Wel is het volgens mij vooral een probleem bij nat weer, niet per sé bij warm/droog weer.

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 31-07 13:55
simson0606 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 12:20:

De 24A komt van de 6205w / 240v = ~25A (bijna 26 eigenlijk, maar je haalt toch niet de volle 6205wp)
Het maximum van IQ7+ is 295 watt. Dus je moet rekenen met 295 x 17 = 5015. Gedeeld door 235 is max 21A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomH1

Goede vraag, niet op gelet, ga ik beoordelen zodra het systeem uitvalt (ik vermoed straks...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomH1
Kets_One schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 12:30:
[...]

Ja dat snijdt wel hout. sommige omvormers laten een lekstroom groter dan 0,03A door en een aardlekschakelaar/aardlekautomaat met een maximale lekstroom van 0,03A schakelt dan uit.
Wel is het volgens mij vooral een probleem bij nat weer, niet per sé bij warm/droog weer.
Hmm oke, ik ervaar de problemen juist niet bij nat weer (eerder tegenovergesteld)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Vermogen van de automaat zou meer dan genoeg moeten zijn. Maar inderdaad, aardlek problemen zie je juist vaker bij nat weer. Je zou bijna gaan denken dat ze per ongeluk op 1-fase terecht zijn gekomen.

Heb je een slimme meter? Dan kan je misschien zien wat er per fase aan belasting weergegeven wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomH1
Septillion schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 13:25:
Vermogen van de automaat zou meer dan genoeg moeten zijn. Maar inderdaad, aardlek problemen zie je juist vaker bij nat weer. Je zou bijna gaan denken dat ze per ongeluk op 1-fase terecht zijn gekomen.

Heb je een slimme meter? Dan kan je misschien zien wat er per fase aan belasting weergegeven wordt.
Ik heb inderdaad een vrij nieuwe meter (2020), op de meter-display zelf zie ik dat niet staan, enig idee waar ik die informatie zou kunnen vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomH1

Zojuist klapte hij er weer uit (op het verwachtte tijdstip). Vakje is rood. Maar ik betwijfel of dit de aardlek-indicatie is. Schakelaar naar beneden, dan is vakje rood, schakelaar naar boven, dan is vakje wit (en halverwege, half rood, half wit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Als het vakje ook rood wordt als je hem handmatig naar beneden doet is de kans klein dat het een aardlek indicator is. En ja, erg irritant als je niet kunt zien of een aardlekautomaat uit gaat door overbelasting of aardfout.

En ligt aan je meter, volgens mij geven ze dit niet allemaal op het scherm aan maar volgens mij wel altijd in de P1 informatie.

Andere mogelijke test zou zijn om tijdelijk steeds maar 1 van de 3 fases aan te sluiten. Dan zou de opbrengst steeds ongeveer 1/3 moeten zijn. Zitten ze allemaal op dezelfde fase dan zal het bij twee fases niet uitmaken dat ze niet aangesloten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerrit1972
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18-04 10:15
Weet iemand hoe dit opgelost is ik zit met het zelfde probleem

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wortel87
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 04-09-2024
Zet er maar een 300ma aardlek tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerrit1972
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18-04 10:15
Mag je er zo een grotere tussen zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Gerrit1972 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 13:45:
Mag je er zo een grotere tussen zetten
Als je voorzichtig doet wel. Er kan spanning staan op beide kanten. Als je een dedicated groep hebt, is een aardlekschakelaar volgens mijn installateur niet eens verplicht.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@Gerrit1972 Op zich zou 300mA moeten kunnen, mits de fabrikant van de omvormer het niet verbied. Maar dan moet de boel wel uit gaan door een aardlek en niet door overbelasting. Dat al gecheckt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:03
Dapdodo schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 12:21:
Je hebt 6205Wp/235V=26A bij 253V is het 24A maar is 3 fase laat je nu zien dus is het 8A per fase.
Dan kan het wel, testknop in de avond een keer indrukken, dan zie je het vlakje wel of niet.
Dan bij uitval dat vlakje ook controleren.
Bedoel je hiermee dat, omdat het een 3-fase systeem is, die 16 ampere PER FASE is? Dus zolang TS onder de 16 ampere per fase blijft moet dat goed gaan?

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolle1212
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-08 07:52
Panzer_V schreef op zondag 25 juni 2023 @ 14:05:
[...]

Bedoel je hiermee dat, omdat het een 3-fase systeem is, die 16 ampere PER FASE is? Dus zolang TS onder de 16 ampere per fase blijft moet dat goed gaan?
Ja, bij een 16A 3-fase (aardlek) automaat doelt die 16A op de waarde per fase.

Maar in de praktijk kan het natuurlijk wel zijn dat die enphase constructie niet netjes over de fase is verdeeld. (bijvoorbeeld >16A op 1 fase)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skubba
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09-08 22:26
Door Enphase wordt een 30mA aardlekachakelaar voorgeschreven. DC lekspanning is bij deze omvormers zeer laag. Bovendien tript de aardlek dan bij vochtig weer, niet warm. Dit in tegenstelling tot veel stringomvormers (zoals bijv Goodwe), waar men altijd een 300mA alamat moet gebruiken.

Een Chint alamat geeft volgens mij een blauw vakje als de alamat afschakelt vanwege lekspanning (aardlek gedeelte). Test dit even middels de testknop. Kleurt het vakje dus niet blauw, dan is de lekspanning niet de oorzaak van het trippen. Lekker laten zitten die B16, 30mA.
Note: In uitzonderlijke gevallen kan de alamat defect zijn.

Mijn eerste vermoeden, zoals hier al vaker benoemd, is dat de omvormers niet netjes verdeelt zijn over de fases. Vraag de installateur of er drie fase Qcable is gebruikt of 1 fase. In dat laatste geval kun je nog steeds een drie fase systeem creëren, maar is de verdeling van belang. Bij de 3 fase kabel gaat dat vanzelf. In dat laatste geval kun je deze oorzaak wegstrepen. In het eerste, verdeling controleren.

Als jouw systeem goed verdeelt is, dan zitten er 5 a 6 omvormers op 1 fase. Dat is max 1800 watt per fase (295 x 6) en dan blijf je ver onder de 16 ampère van de alamat.
Zelfs als het systeem niet uit drie gelijke takken bestaat, is dat niet zo erg. Zo lang het max aantal omvormers op één specifieke fase maar onder de 10 a 11 blijft.

Is er in de monitoring nog één specifieke omvormer te zien die (onverklaarbaar) achterblijft qua opbrengst? Dat kan ook eem aanknopingspunt zijn. De installateur kan een specifieke omvormer op afstand buiten werken stellen om te zien of dat de symptomen weg neemt. Indien ja, rma opstarten en vervangen.

Succes!

[ Voor 18% gewijzigd door Skubba op 25-06-2023 15:15 ]

Pagina: 1