Computer stopt na ongeveer 20 tot 40 minuten tijdens gamen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorik2701
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 20-04-2024
Goedendag,
Ik heb wat hulp nodig. Ik heb 3 weken geleden een RTX 3080 ROG STRIX 12 GB kaart gekocht en elke keer na ongeveer 20-40 minuten gamen klapt mijn scherm op zwart (geeft mijn beeldscherm ook aan geen input) en na 2 a 3 seconden erna gaat mijn pc uit. Ik kreeg geen blauw scherm, beeldscherm loopt niet vast. Het enige wat gebeurt is dat mijn beeldscherm op zwart gaat en geen input heeft en daarna gaat mijn hele pc uit. Wie kan mij helpen met dit probleem?
Ik heb mijn pc al meer dan een jaar en pas na het vernieuwen van de videokaart is het probleem ontstaan. Ik heb zelf al een aantal stappen ondernomen zie hieronder:
-Videokaart uit de sleuf gehaald en opnieuw erin gestopt. Videokaart zit overigens in de bovenste sleuf. Dat schijnt volgens de gebruiksaanwijzing van het moederbord de beste plek te zijn als je 1 kaart gebruikt.
-Ik heb drie kabels nodig van de Videokaart naar de voeding. Ik heb de kabels opnieuw losgehaald en weer opnieuw erin gestopt. Ik heb gecontroleerd dat ik niet per ongeluk een CPU kabel heb gebruikt. Daarnaast zit aan de Videokaart kant van de kabel 2 uiteinden. Net zoals de letter Y. Ik gebruik elke keer niet allebei de uitgangen, maar voor elk stroompunt een nieuwe kabel.
-Voeding er helemaal uitgehaald en de kabels aan de voedingskant er opnieuw in gedaan. Dit is overigens een 1200W voeding. Dat zou ruim voldoende moeten zijn.
-BIOS van videokaart helemaal verwijderd met DDU (een programma on je BIOS compleet te verwijderen) en opnieuw geïnstalleerd.
-Userbench gedraaid om te kijken of daar nog resultaten uit komen dat een bepaald onderdeel slecht draait. Hier kwam vrij weinig uit
-MSI Afterburner gedownload om de temperaturen in-game te zien.
Temperaturen:
-CPU rond de 52 graden
-Moederbord rond de 35 graden
-Videokaart rond de 72 graden

Dit zijn mijn Specs van mijn pc
-CPU Intel core I5 11400F
-NZXT Kraken Z63 CPU koeler. De Fans van dit systeem aan de voorkant van mijn pc geplaatst met 2 140mm fans
-gigabyte Z490M moederbord
-RAM Hyperx Fury 16GB 3200 MHZ 2 modules
-Gigabyte SSD van 1 Terabyte
-Corsair HX1200 W
-2 140 mm fans aan de bovenaktn van mijn kast geplaatst
-1 120mm Fan aan de achterkan van mijn kast geplaatst.
-Case van Corsair 4000D

Laatste wijzigingen
-Videokaart vervangen
-Windows 11 gedownload (4 a 5 weken geleden)
-Voeding van 650W naar 1200W. Kan het zijn dat deze niet meer goed is?

Conclusie:
Zolang ik mijn pc gebruik voor werk of andere werkzaamheden waarbij de videokaart niet wordt gebruikt is er niks aan de hand. Pas zodra ik een game opstart (bij meerdere games geprobeerd en klapt er alsnog na 20 a 40 minuten uit) en de videokaart nodig is ontstaat het probleem.
Ik denk zelf dat het een overbelasting/oververhittings probleem is.
Kan het zijn dat het probleem komt door mijn CPU of moederbord. Dit is pas mijn eerste pc die ik zelf in elkaar zit, maar mijn CPU en moederbord zijn niet de beste van de beste en misschien kunnen die mijn Videokaart belasting niet aan.

Hulp is meer dan welkom

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorik2701
Belangrijk om nog te vermelden dat ik na beschreven stappen een nieuwe videokaart heb gevraagd aan de leverancier. Ik heb nog steeds dezelfde problemen, dus het ligt in ieder geval aan iets anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:45
Had je dit probleem ook met de oude voeidng.
en staat er vreemde foutmeldingen meldingen in eventviewer

Overgens maakt het niet uit dat de rest van het systeem wat trager is als de gpu, het zou gewoon stabiel moeten werken, alleen misschien minder performance

[ Voor 12% gewijzigd door freaky35 op 22-06-2022 11:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-10 11:55
Aangezien het 20-40 minuten duurt voordat de boel klapt vermoed ik dat het niet een power-issue is, dat zou dan al na enkele minuten mis moeten gaan. Je hebt de kabels allemaal opnieuw, en zo te lezen, correct aangesloten, dus zal het denk ik iets anders zijn.

Test je geheugen eens uitvoerig. Andere oorzaak kan temperatuur zijn van andere onderdelen (SSD, VRM, chipset of een hot-spot in de cpu) want de gpu genereert heel wat warmte die omliggende onderdelen te heet kan laten worden. Kun je testen met kast helemaal open, ook de voorkant er af, en de fan's hard laten draaien voor max airflow?

Met tools als HWinfo kun je ook de temperatuur van veel overige onderdelen uitlezen.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:26
Moet je de voeding helemaal van de stroom afhalen voordat deze weer kan starten of kan je na de uitval direct weer op de powerknop van de behuizing drukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baakster
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 30-09 14:01

Baakster

Dislectie enzo... succes!

Heb je de kabels van je nieuwe 1200W PSU gebruikt of de oude van de 650W?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorik2701
@freaky35 Dit probleem had ik niet met de oude voeding
@Abbadon Ik heb al een keer allebei de zijkanten verwijderd en de game opgestart. Ook dan stopt mijn pc :(.
Ik had expres al extra fans gekocht maar het mocht niet baten.
@Uszka Ik kan na uitval direct de powerknop weer gebruiken
@Baakster De oude voeding was niet een modulaire voeding. Ik kon die kabels dus niet gebruiken. De nieuwe voeding is overigens wel een modulaire voeding. die kabels gebruik ik dus voor het eerst. Kan het zijn dat deze voeding misschien gewoon slecht is?? Ik heb deze wel nieuw gekocht, maar misschien is er iets mis mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:26
Jorik2701 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 20:29:

@Uszka Ik kan na uitval direct de powerknop weer gebruiken
Dan ligt het niet aan de voeding.

Geeft het Windows logboek nog errors?

[ Voor 8% gewijzigd door Uszka op 22-06-2022 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas1978
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-10 16:42
Is het een nieuwe of tweedehands videokaart?
Het klinkt als een overhittingsprobleem, de 3080 heeft gpu core als gpu mem temps. Wat zijn de mem temps?
Als het een oude mining kaart is geweest moeten de thermal pads misschien eens vervangen gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorik2701
@Uszka Hoe kom ik in het windows logboek? Dit heb ik nog nooit gedaan. Wat moet ik daar dan zien?
@Bas1978 Nope, het betreft een nieuwe kaart. Daarnaast vertrouwde ik de kaart niet en ik heb dus een hele nieuwe gekregen en de 1e kaart terugopgestuurd. Helaas met hetzelfde resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markozv
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-08 15:39
@Jorik2701
Had je dit ook met windows 10?

Dat een voeding 1200w is wil niet zeggen dat daar een factory defect inzit, als je een voeding kan lenen om te testen zou ik dat doen. Uitsluiten kan nooit kwaad.

72 Graden is niet echt spannend voor een videokaart.

Eventviewer / Logboeken in je zoekbalkje typen, dan naar windows logs en dan by systeem kun je met beetje geluk misschien een foutmelding eruit halen

Laatste Bios versie moederbord? Zet ook meteen de PCI-E slot op passive PCI-E 3.0 en niet auto

[ Voor 10% gewijzigd door Markozv op 23-06-2022 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Jorik2701 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:02:
@Uszka Hoe kom ik in het windows logboek? Dit heb ik nog nooit gedaan. Wat moet ik daar dan zien?
@Bas1978 Nope, het betreft een nieuwe kaart. Daarnaast vertrouwde ik de kaart niet en ik heb dus een hele nieuwe gekregen en de 1e kaart terugopgestuurd. Helaas met hetzelfde resultaat.
Het systeem met die 3080 werkt dus prima met die 650watt voeding,of heb ik dat verkeerd begrepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sticx
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-09 14:43
Ik zou eerst het werkgeheugen uit proberen te sluiten, draai een hele nacht memtest86 om te kijken of het stabiel is. Als dat goed werkt dan wellicht toch de voeding proberen om te ruilen, kan zijn dat dit model Power transients slecht trekt oid, maar zou wel raar zijn met een 1200 Watt model (YouTube: The Brewing Problem with GPU Power Design | Transients).

[ Voor 56% gewijzigd door sticx op 23-06-2022 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Deze hx1200v2 versie dan kan het prima aan,mits niet defect.

Ik heb zelf een 12700k 3080ti met deze voeding en dat werkt erg stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 08:43
Staat het schuifknopje aan de achterkant van de voeding op single rail? Zo niet, probeer dat eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorik2701
Ik heb net een stresstest uitgevoerd en na 16 minuten stopt mijn pc er inderdaad weer mee. Ik kan het Windows logboek openen en ik krijg deze melding. Iemand ideeën?

Bedankt alvast voor alle hulp tot nu toe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorik2701
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wMWenOJH7tHcJXLx3vaf6a5Q5_s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GNnjieujOy1V0c06FiX1NovW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
welke stresstest heb je gebruikt?

Kan je met HWInfo kijken wta de temps zijn tijdens die stresstest?

[ Voor 51% gewijzigd door freaky35 op 24-06-2022 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorik2701
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zlG_Ao8fx-HLT5Ho6tFRnXpQxP8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/58xnA5PftCpUEpLqv1w8hmZ8.png?f=fotoalbum_large

Ik heb dit net gedownload alleen weet ik nog niet zo goed waar ik een bestand kan downloaden van alle resultaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorik2701
Bij nader onderzoek in het logboek zie ik ook deze melding. Dit lijkt mij ook niet goed. Als ik Kernel 41 foutmelding google kom ik weer op heel veel mogelijkheden uit. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fV3Wke3lWGm23cxLx81LWAWoa7c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q6Mv6zmzoQlZ3RneqOhdS6zr.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Het zijn de meldingen daarvoor, net voor die kritieke foutmelding die juist belangrijker zijn, want die zorgen voor voor de restart

Heb je trouwens geprobeerd of de windows install nog ok is, met CMD en dan sfc/scannow?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:11

DataGhost

iPL dev

Die bugcheck is een mislukte TDR (VIDEO_TDR_FAILURE) dus je driver/kaart waren gecrasht en de poging om daarvan te herstellen zonder het hele systeem te laten crashen is mislukt (waardoor dus het hele systeem crasht). Dat zou wat mij betreft direct wijzen naar de grafische kaart, daarna pas de voeding (spanningen) en evt het RAM. Probeer allereerst de driver te updaten naar de nieuwste versie van Nvidia.
BIOS van videokaart helemaal verwijderd met DDU (een programma on je BIOS compleet te verwijderen) en opnieuw geïnstalleerd.
Hier staat volgens mij wat feitelijk onjuists, tenzij je met "BIOS" de driver bedoelt. Je moet in ieder geval doorgaans de nieuwste driver hebben. Mocht het probleem hierna nog steeds optreden zou je met een andere kaart moeten testen. Aangezien je dat al gedaan hebt zonder resultaat zou ik toch kijken of de spanningen uit je voeding wel fatsoenlijk zijn en inderdaad zoals @sticx zei een nachtje memtest draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorik2701
@freaky35 SFC/Scannow gedraaid.
Daar krijg ik dit uit:
Beginning verification phase of system scan.
Verification 100% complete.

Windows Resource Protection found corrupt files and successfully repaired them.
For online repairs, details are included in the CBS log file located at
windir\Logs\CBS\CBS.log. For example C:\Windows\Logs\CBS\CBS.log. For offline
repairs, details are included in the log file provided by the /OFFLOGFILE flag.

@DataGhost Ik bedoelde inderdaad mijn drivers en niet de BIOS. Excuus.
De Drivers heb ik al naar de nieuwste versie geupgrade. Ik zal vanacht een MEMtest draaien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorik2701
Het lijkt erop dat het in de koelpasta zat. Van het weekend gedacht, laat ik dit maar eens vervangen. Ik heb mijn Processor pas 1,5 jaar en toen koelpasta aangebracht. Wel koelpasta die ik bij de koeler kreeg en dat kon misschien goedkope rommel zijn. Nu Artic silver 5 gebruikt en het probleem lijkt te zijn veholpen. Bedankt allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 08:43
Jorik2701 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 15:21:
Het lijkt erop dat het in de koelpasta zat. Van het weekend gedacht, laat ik dit maar eens vervangen. Ik heb mijn Processor pas 1,5 jaar en toen koelpasta aangebracht. Wel koelpasta die ik bij de koeler kreeg en dat kon misschien goedkope rommel zijn. Nu Artic silver 5 gebruikt en het probleem lijkt te zijn veholpen. Bedankt allemaal!
Vaak is het niet de koelpasta, maar het reseaten zelf dat het probleem heeft opgelost. Een te strak gemonteerde koeler kan allerlei problemen geven. In ieder geval fijn dat het opgelost is!
Pagina: 1