Keuze verfkleur zonzijde impact onderhoudsinterval?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X2X2X
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:03
Ga deze zomer/najaar de gehele buitenzijde van de woning in de verf zetten.
Nu is alles roomwit met de draaidelen in donkergroen.
Nu wil ik zelf van het wit afstappen en alles antracietgrijs gaan schilderen.

Nu lees je overal dat lichte kleuren het zonlicht beter reflecteren dan donkere kleuren die het zonlicht eerder absorberen en dat je daarmee ook een verschil in onderhoudstermijn van de verflaag hebt in het voordeel van lichte kleuren.

Ik vind echter nergens terug hoe groot dit verschil nou precies is, vooral voor de zonzijde.
Wat zijn jullie ervaringen met de levensduur van een donkere buitenverfkleur vs een lichte?

De verf die ik overigens ga gebruiken is Sikkens Rubbol Primer Extra voor de grondlaag en Rubbol XD high gloss voor het aflakken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesajjb
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:25
Ik heb (nog) geen ervaringen of specifieke kennis, maar mij is mondeling bij oplevering van onze woning verteld dat wit buitenschilderwerk grofweg iedere 6 jaar vernieuwd dient te worden en donker grofweg iedere 4 jaar. Dat hanteer ik nu zelf als richtlijn (wel jaarlijks inspecteren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toekejoeke
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:58
Dat heeft de schilder jouw zeker wijs gemaakt? Hier het huis laten schilderen met Rubbol XD high gloss na 4 jaar zit het er nog meer dan prima op. Jaarlijks schoonmaken en na het schoonmaken moet de zonnebril er weer bij op zo fel is het dan aan de ogen RAL 9010 en de draaiende delen antraciet RAL 7021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:47
Het probleem is niet alleen de verf zelf. Door de temperatuur en voornamelijk de verschillen
daarin krijg je veel uitzetten/krimpen. Hierdoor keijg je meer spanning in je verf/kozijnen/ramen/deuren.

Kleine scheurtjes gaan open en dicht en het houtwerk krijgt meer te verduren. Ik had 2 tuindeuren waarvan de ene hol en de andere bol stond. Lichte kleuren er op, met het slot weer de juiste kant op weten te duwen.

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:00
Het is een combinatie van allerlei factoren.

Maar in zijn algemeenheid haal je de hoogste levensduur in volgende situatie.

- High solid verf (Rubbol XD of Sigma Allure) gaat richting 8-10 jaar ipv standaard verf Rubbol SB of gewone S2U die zit meer richting 6 jaar. Het is een compromis tussen levensduur en verwerkbaarheid (SB of gewone S2U verwerkt en vloeit makkelijker).
- Hoogglans ipv zijdeglans of mat.
- Goede ondergrond met voldoende laagdikte van goede grondverf eronder
- Lichte kleuren ipv donkere kleuren ivm spanning. Spanning bij donkere kleuren kun je beetje helpen (niet verhelpen) door ook dondere grondverf te gebruiken.

Kortom met een high solid, hooglans topverf en een lichte kleur kun je 10 jaar halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18:30
X2X2X schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 08:45:

Nu lees je overal dat lichte kleuren het zonlicht beter reflecteren dan donkere kleuren die het zonlicht eerder absorberen en dat je daarmee ook een verschil in onderhoudstermijn van de verflaag hebt in het voordeel van lichte kleuren.

Ik vind echter nergens terug hoe groot dit verschil nou precies is, vooral voor de zonzijde.
Wat zijn jullie ervaringen met de levensduur van een donkere buitenverfkleur vs een lichte?

De verf die ik overigens ga gebruiken is Sikkens Rubbol Primer Extra voor de grondlaag en Rubbol XD high gloss voor het aflakken.
Puur eigen ervaring N=1

Heb zelf Ral9010 of 9016 op de vaste delen zitten en monumentengroen op enkele draaiende delen en rabatdelen.

Het donkergroen moet ik altijd een keer extra schilderen.
Dat gaat maximaal 5 jaar mee.
Het zit er dan nog wel op, maar is helemaal zijdeglans geworden.

Een donkere kleur word heter en verouderd sneller.
Wit is koeler en blijft veel langer glanzen.

Ik laat het eens in de 10 jaar rondom schilderen door een schilder met een zeer goede reputatie in de regio.
Tussendoor werk ik zelf de slechte delen bij, en dat is altijd donkergroen.

Super hoogglans gaat langer mee dan hoogglans, en mat gaat het minst lang mee.
Mat ziet er (persoonlijke mening) ook vrij snel uit als 10 jaar oude superhoogglans verf.

[ Voor 5% gewijzigd door FRANQ op 22-06-2022 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:08

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
X2X2X schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 08:45:

Klopt, het "probleem" is dat met name de donkere verfsoorten steeds beter worden, zwart (ral 9005) 5 jaar goed houden was nagenoeg onmogelijk 30 jaar geleden. Je kreeg ook bv bij die damwanden op kleur garantie uitsluitingen voor bepaalde ralkleuren (20 jaar geleden) dan was bijna de hele serrie 10 jaar kleur garantie en bv zwart dan maar 5. maargoed dat is dus al een stuk beter geworden maar het blijft wel zo dat donkerekleuren warmer worden en daardoor de ondergrond (het hout) zich minder stabiel zal gedragen.
ik heb het idee dat bij de beste verfsoorten de ondergrond inmiddels meer van doorslag is dan bv de weerstand tegen verkleuren. architecten hebben jaren zwart ontlopen omdat het niet goed bleef en toch eindigde als grijs. ral 7016 is een kleur die al in de jaren 90 met succes is toegepast en we weten nu dat daar de verkleurig van mee viel. Helaas bleef het verhaal van de ondergrond wel bestaan nergens zo zichtbaar als bij de delaminerende voordeuren in donkere kleuren. ;)
Pagina: 1