Openen en sluiten kast deur wandmeubel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisVrolijk
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 29-04 16:45
Mijn vraag
Ik wil graag middels automation een kast deur van een wand meubel openen en sluiten.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik wil dit graag sturen van mijn mijn homey dus protocollen als Zigbee, zwave en wifi zijn prima ook ook infrarood is geen probleem....

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Het enige wat ik tot nu toe heb gevonden zijn automatische openers op aanraking of automatische raamopeners voor een broeikas (wat weer veel te groot is) of om een zolderraam op ventilatie stand te zetten.

Ik heb wel deze gevonden maar vind het moeilijk te beoordelen of dit gaat werken.
Het gaat om een MDF deur van 1,5m breed en 50cm hoog.
...

Dit is meer DIY dan alleen SH, ik verplaats hem naar de buren

[ Voor 33% gewijzigd door Septillion op 22-06-2022 09:45 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:13
Er zijn elektrisch bediende raamuitzetters verkrijgbaar, o.a. van AXA. Die werken ook met AB, maar dat zal wel een eigen protocol zijn of infrarood. Een echte Tweaker kan dat natuurlijk wel hacken.

Als je van knutselen houdt, dan maak je het natuurlijk compleet zelf.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisVrolijk
JukeboxBill schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 22:06:
Er zijn elektrisch bediende raamuitzetters verkrijgbaar, o.a. van AXA. Die werken ook met AB, maar dat zal wel een eigen protocol zijn of infrarood. Een echte Tweaker kan dat natuurlijk wel hacken.

Als je van knutselen houdt, dan maak je het natuurlijk compleet zelf.
Ja die heb ik gezien maar die zet het maar 13cm open wat niet voldoende is.
Het signaal kan ik wel oppikken met een ander apparaat maar de beweging niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
@ChrisVrolijk Ik had je link over het hoofd gezien van die lineaire aandrijving. Volgens de specificatie kan die 1500 N aandrijven. Dat is in oud geld ca. 150 kg.
Hoe moet die deur draaien? Met de scharnieren aan de zijkant heb je met 150 kg meer dan genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisVrolijk
JukeboxBill schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 22:14:
@ChrisVrolijk Ik had je link over het hoofd gezien van die lineaire aandrijving. Volgens de specificatie kan die 1500 N aandrijven. Dat is in oud geld ca. 150 kg.
Hoe moet die deur draaien? Met de scharnieren aan de zijkant heb je met 150 kg meer dan genoeg.
Ik wist niet dat 1500n gelijk staat aan 150kg. Mag ik dan zeggen dat N delen door 10 het aantal kg is als ik andere N waardes tegen kom.

Ik weet nog niet hoe ik de deur ga plaatsen maar ik denk horizontaal dus dat de breedte van 150cm omhoog klapt dus naar boven draait. Er komt een airco in de kast te hangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je toverwoord is denk ik lineaire actuator :)
Zoiets bijvoorbeeld. Monteren op de binnenwand en de deur en gaan volgens mij:
https://www.amazon.nl/Eco...F12V250-T-1/dp/B0171NTU04

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisVrolijk
The Eagle schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 22:29:
Je toverwoord is denk ik lineaire actuator :)
Zoiets bijvoorbeeld. Monteren op de binnenwand en de deur en gaan volgens mij:
https://www.amazon.nl/Eco...F12V250-T-1/dp/B0171NTU04
Ja daar lijkt het inderdaad op. Maar dan moet ik nog steeds iets vinden waarmee ik hem kan sturen dus open en dicht en hoe ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Met bijbehorende afstandsbediening en adapter misschien? :P
https://www.amazon.nl/DCH...sturingskit/dp/B08GS5J2QY

Overigens zou ik verwachten dat als je normale potscharnieren op je deur gebruikt, ze niet veel verder dan haaks open kunnen. Dan kun je proberen om de actuator verder te laten gaan, maar dat heeft dan weinig nut :P

Verder werkt dat ding op DC, dus kwestie van polariteit omdraaien om hem de andere kant op te laten gaan. Daar is vast iets op te bedenken dat als jij de airco aan zet, de kast automatisch open gaat. Kan ook nog zomaar zijn dat je airco een aansturing signaal kan leveren.

[ Voor 60% gewijzigd door The Eagle op 21-06-2022 22:43 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
ChrisVrolijk schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 22:28:
[...]

Ik wist niet dat 1500n gelijk staat aan 150kg. Mag ik dan zeggen dat N delen door 10 het aantal kg is als ik andere N waardes tegen kom.

Ik weet nog niet hoe ik de deur ga plaatsen maar ik denk horizontaal dus dat de breedte van 150cm omhoog klapt dus naar boven draait. Er komt een airco in de kast te hangen
Officieel is 1 kg = 9,7 N(ewton), maar 1:10 is wel zo makkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brecht.A
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-05 16:18
JukeboxBill schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 22:47:
[...]

Officieel is 1 kg = 9,7 N(ewton), maar 1:10 is wel zo makkelijk.
Dat klopt niet, er is geen 'officiële' verhouding tussen gewicht en kracht omdat de zwaartekracht niet overal gelijk is. Zie Wiki

1kg= 9.81N is de vuistregel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenH
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-04 16:54
@ChrisVrolijk ben je hier uiteindelijk in geslaagd? ik heb namelijk exact zelfde case waarvoor ik oplossing zoek (kastdeur openklappend naar boven met airco in).
Pagina: 1