Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1chbinamin
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 01-06-2023
Beste, ik heb 2 vragen omtrent zelfstandig in bijberoep

Stel dat er plots iemand mij qua referentie gevonden heeft om een service aan te bieden. Die wil een website dus maak ik het voor hem. Moet ik me direct als zelfstandige in bijberoep inschrijven of kan ik het zo laten omdat regelmatig klanten ontvangen niet echt ter sprake is? Je hoeft niet onmiddellijk zelfstandige in bijberoep te worden als je maar af en toe wat bijverdient toch? En je weet niet of het op een regelmatige wijze kan gebeuren.

Ten slotte kwam ik deze info terecht:

"Als bijberoeper cumuleer je inkomsten uit twee activiteiten, je hoofdberoep en je bijberoep.

Die beide inkomsten worden door de fiscus samengeteld. Hierdoor kom je in een hogere belastingschijf terecht waardoor je meer belastingen verschuldigd bent.

Merk op dat je je inkomsten als bijberoeper moet vermelden in deel 2 van je belastingaangifte. Zij worden belast in de hoogste belastingschijven (van 25 % tot 50 %)."

Als ik goed begrijp, worden de inkomsten van bijberoep en die van loondienst samengeteld en dus wordt de som belast met personenbelasting i.p.v. een normale "loondienst-belasting"?

[ Voor 3% gewijzigd door 1chbinamin op 21-06-2022 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maffie500
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-07 13:41
Misschien heb je hier iets aan. https://financien.belgium...ngvoordelen/bijklussen#q2

Volgens mij moet je dit wel aangeven bij de belastingen, tenzij je dit voor een vereniging doet.
Hou er ook rekening mee dat bedrijven dit als een onkostenpost zien en dus een factuur willen hebben.

Je wordt inderdaad extra belast door je bijverdienste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1chbinamin
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 01-06-2023
Maffie500 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 19:50:
Misschien heb je hier iets aan. https://financien.belgium...ngvoordelen/bijklussen#q2

Je wordt inderdaad extra belast door je bijverdienste.
Maar hoe gebeurt het? Wordt mijn inkomen als zelfstandige in bijberoep apart belast met personenbelasting (want ik doe het via eenmanszaak) terwijl mijn loon uit loondienst zoals gewoonlijk belast wordt? Of wordt alles samengeteld (dus inkomen als zelfstandige plus inkomen loondienst) en dan pas belast via de hoogste belasting type (m.a.w. personenbelasting)?

Ik zal zo meteen de link die u verstuurd hebt eens doornemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maffie500
Ik laat mijn belastingbrief invullen door een boekhoudster. Ze weet me altijd te vertellen wat ik meer moet betalen door mijn bijberoep. Ik heb ook een eenmanszaak en ben niet btw-plichtig. Als je dit van thuis uit doet moet je ook rekening houden met het splitsen van de kosten. Je kunt bijvoorbeeld niet de volledige elektriciteitskosten inbrengen omdat je er ook privé woont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maffie500
Nog een link met meer info:

https://www.vlaanderen.be/zelfstandige-in-bijberoep

U wordt zwaarder belast. De inkomsten uit uw nevenactiviteit komen boven op uw andere inkomsten, waardoor ze in een hogere belastingschijf terecht kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18:44
Maak wel duidelijke afspraken

Krijg je voor de opdracht betaald of per uur? Wat zijn de eisen aan de website, zodat er niet stal voor stap steeds meer werk erbij komt...

Hoe zit het met de veiligheid van de website, ga jij die up to date houden?

Hoe zit het met toekomstige veranderingen, aanpassingen of toevoegingen? Ga jij dat doen?
Pagina: 1