Aannemer levert isolatie met te lage RD waarde

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07-05 22:12
De afgelopen 2 jaar hebben we veel verbouwd. Nu is de zolder aan de beurt en hielden we geld over, nadat we in overleg met de aannemer wat werkzaamheden hebben geschrapt. De aannemer heeft het druk genoeg en vond het dus prima.

Een deel van het verbouwen doen we zelf. Zoals het isoleren en af werken met gips. Wel zou hij de isolatie leveren voor het dak, wat niet opgenomen was in de offerte. Hij gaf aan dat het goedkoper voor hem zou zijn om aan ons te leveren, dan dat wij het bij de Gamma zouden gaan halen en het scheelt sjouwen.

Prima dachten we, voor ons iets goedkoper, voor hem een beetje marge. Mondeling spraken we af dat hij platen PIR zou leveren en gaven we aan: we willen wel subsidie aanvragen, dus je factuur moet wel gespecificeerd zijn dat we die als bewijs kunnen indienen. Echter hebben we niet gezegd: je moet dus ook isolatieplaten leveren die voldoen aan de subsidie norm. Dit lijkt me wel logisch.

Het afgelopen weekend was ik niet thuis, maar werden de platen wel geleverd. Mijn vader en schoonvader zijn vol enthousiasme begonnen met isoleren en hebben de helft van het dak zo waar geïsoleerd. Eenmaal thuis kwam ik tot de ontdekking dat de Firestone PIR platen, die als merk wel in de subsidie lijst staat, slechts 6CM zijn, met een RD waarde van 2,6 en dus te laag voor subsidie (minimum is 8CM met een RD van 3,5). Helaas: alles moet er dus af. We willen het gewoon volgens de subsidie norm geïsoleerd hebben.

Nu vind ik eigenlijk dat het zijn fout is, maar ik ken de aannemer een beetje en ben bang dat hij gaat zeggen: je hebt het zelf in stukken gesneden en gemonteerd, ik neem ze niet meer terug. Dit is al eerder gebeurd bij muurplaten die minder dik waren dan overeengekomen. We monteerden ze en zagen toen dat ze te dun waren. Dit hebben we toen geaccepteerd: de hout prijs was duurder geworden (niet ons probleem maar toch) en het was stevig genoeg.

Maar nu ligt het anders, dit gaat over isolatie en een mindere isolatie merk je elk jaar weer in je energierekening en comfort. Bovendien is 6CM veel duurder dan 8CM, omdat we bij 8CM bijna het volledige aankoopbedrag aan subsidie terug krijgen.

Nu is mijn vraag: in hoe verre had ik als leek moeten weten voor het monteren dat de platen niet voldoen aan de subsidie eis en is het dus mijn eigen schuld. En is het redelijk als ik (wanneer hij niet over gaat tot vervangen van de platen) hem in gebreke stel voor de kosten van de platen en ik dit dan in mindering breng op de eindafrekening.

Ik weet dat hij ook heel sportief kan reageren: sorry mijn fout, ik neem de platen terug, hier heb je nieuwe. Maar ik wil graag weten wat mijn rechten zijn in het geval hij de platen niet wil terugnemen of voor zijn rekening. Juist door eerdere ervaringen.

Daarbij wil ik hem aanbieden de platen voor hem te demonteren (als hij dit wil). Een deel is op maat gemaakt en kan hij mogelijk niet weer gebruiken. Ook wil ik niet moeilijk doen over de tijd die mijn vader en schoonvader erin hebben gestoken. Die zijn bereid het nog een keer over te doen (ze vinden het wel gezellig :) ).

Mijn PompAO statistieken: https://pompao.isgehost.nl/

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:02

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Ruil de niet gebruikte om, wat wel gebruikt is laat je lekker zitten en plak je een 2 cm plaat voor (of dikker, want ook Rd 3.5 is erg weinig...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
deWit schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 21:05:
Ruil de niet gebruikte om, wat wel gebruikt is laat je lekker zitten en plak je een 2 cm plaat voor (of dikker, want ook Rd 3.5 is erg weinig...)
Werkt 6+2CM dit even goed als 1x8 CM? Gezien er toch extra kieren kunnen ontstaan (kun je dicht stoppen met pur natuurlijk).

Daarnaast denk ik dat het meer werk is om 2CM extra aan te brengen, dat betekend ook extra panlatten monteren van 2 CM dik, waarop de gipsplaat gemonteerd wordt.

Ik denk dat we het wel houden bij 8CM. Anders kan ik niet meer op zolder staan. :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Dit is al eerder gebeurd bij muurplaten die minder dik waren dan overeengekomen. We monteerden ze en zagen toen dat ze te dun waren.
Een ezel en die steen?????

Iedereen kan fouten maken. Dus het is zeker jouw zaak om te controleren of geleverd is wat afgesproken is, voordat je er iets mee gaat doen.

Ik kan me zelfs voorstellen dat je door de platen te gebruiken je ze geaccepteerd hebt 'as-is'

[ Voor 15% gewijzigd door jeroenkb op 21-06-2022 21:26 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrr
jeroenkb schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 21:23:
[...]

Een ezel en die steen?????

Iedereen kan fouten maken. Dus het is zeker jouw zaak om te controleren of geleverd is wat afgesproken is, voordat je er iets mee gaat doen.

Ik kan me zelfs voorstellen dat je door de platen te gebruiken je ze geaccepteerd hebt 'as-is'
Deels kan ik er in komen. Maar hij is de aannemer en dus de professional. Ik de leek, die vraagt om isolatie die voldoet aan subsidie..

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
harrr schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 21:48:
[...]

Deels kan ik er in komen. Maar hij is de aannemer en dus de professional. Ik de leek, die vraagt om isolatie die voldoet aan subsidie..
sorry, ik wil niet bot overkomen, maar het slachtofferschap druipt er weer vanaf. Lees het meer en meer hier op het forum. Ik ben leek dus draag geen enkele verantwoordelijkheid.

Wat mij betreft de minimale verantwoordelijkheid is dan duidelijke, schriftelijke afspraken maken.

Toen ik zelf isolatie heb laten aanleggen door bedrijf dat op de website adverteerde met subsidieproof spullen, nog twee keer nagebeld omdat ik de offerte / factuur niet duidelijk genoeg vond om zeker te zijn dat ik de subsidie zou krijgen.

Had ook kunnen zeggen: ik ben een leek.....

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 07:13
Vraag of ie nog 2cm pir levert, dat maak je er voor, je vraagt of ie gewoon 8cm op de factuur zet. Klaar.

Isolatie in meerdere lagen is juist beter omdat de naden dan overlappen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:07

Speedmaster

Make my day...

Qua subsidiebedrag, waar praat je dan over? Gaat dit om €200,= verschil in subsidie of praten we over >€1000,= verschil…? Ken de subsidie regeling zelf niet dus heb geen inzicht qua bedrag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:45

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
harrr schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 21:48:
[...]

De realiteit is dat zelfs voor de beste aannemer jouw subsidie bijzaak is . een gemiddelde aannemer is op dit gebied een grotere leek dan jij.

denk voor het millieu nog een keer na over het materiaal wat er zit te laten zitten. het is totaal bezopen om dat eruit te slopen en waarschijnlijk direct of indirect weg te gooien, opdikken is bouwkundig een prima oplossing.

En "8cm (6cm+2cm) blblbla pir" is prima voor de subsidie aanvraag.

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 21-06-2022 22:21 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:22
Heb je überhaupt recht op subsidie als je de werkzaamheden zelf uitvoert :? Ik meende dat je het moet laten doen om subsidie te kunnen verkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:45

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ThinkPad schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 22:20:
Heb je überhaupt recht op subsidie als je de werkzaamheden zelf uitvoert :? Ik meende dat je het moet laten doen om subsidie te kunnen verkrijgen.
Klopt,helemaal overheen gelezen, slopen en afwerken mag je zelf doen. plaatsen van het spul moet door een bedrijf gebeuren uit de bouwnijverheid sectie van de kvk. mag dus ook een glaszetter, ofzo zijn :+

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 21-06-2022 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:26
Makrolon schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 22:02:
Vraag of ie nog 2cm pir levert, dat maak je er voor, je vraagt of ie gewoon 8cm op de factuur zet. Klaar.

Isolatie in meerdere lagen is juist beter omdat de naden dan overlappen.
Als 6+2 mag volgens de subsidienorm kan 6+2 op de factuur staan. Als de subsidienorm 8 zegt en 6+2 niet toestaat, is 6+2 plaatsen en 8 op factuur zetten gewoon frauderen (het wat anders op een factuur zetten dan de werkelijkheid is sowieso zeer twijfelachtig).

@harrr Ik ben toch wel een beetje bang dat je aannemer gelijk heeft. Zelfs als hij 8 cm platen had moeten leveren omdat hij 1) zou moeten hebben geweten dat dat voor de subsidie nodig is en 2) die subsidieregels had moeten kennen (en dat is maar zeer de vraag), dan nog kan hij per ongeluk 6cm hebben geleverd. Jij hebt als koper een onderzoeksplicht. Je hebt werkelijk niets gedaan. Je bent gewoon blind de platen in stukken gaan zagen en gaan verwerken. Tsja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:55

BCC

Idd - gewoon over hebben en pragmatisch oplossen met de aannemer.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Killion
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
cryptapix schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 22:24:
[...]

Als 6+2 mag volgens de subsidienorm kan 6+2 op de factuur staan. Als de subsidienorm 8 zegt en 6+2 niet toestaat, is 6+2 plaatsen en 8 op factuur zetten gewoon frauderen (het wat anders op een factuur zetten dan de werkelijkheid is sowieso zeer twijfelachtig).

@harrr Ik ben toch wel een beetje bang dat je aannemer gelijk heeft. Zelfs als hij 8 cm platen had moeten leveren omdat hij 1) zou moeten hebben geweten dat dat voor de subsidie nodig is en 2) die subsidieregels had moeten kennen (en dat is maar zeer de vraag), dan nog kan hij per ongeluk 6cm hebben geleverd. Jij hebt als koper een onderzoeksplicht. Je hebt werkelijk niets gedaan. Je bent gewoon blind de platen in stukken gaan zagen en gaan verwerken. Tsja.
Tsja, er wordt sowieso nu al gefraudeerd omdat TS het zelf aan het plaatsen is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07:24
cryptapix schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 22:24:
[...]

Dat mag niet. Het isolatiespul moet op een bepaalde lijst staan, en op die lijst staat alleen het spul van 8cm.
Yup. Plus, nu roepen dat je leek bent strookt niet helemaal met het feit dat 'ie het spul zelf monteert en de subsidie zelf aanvraagt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Killion schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 15:59:
[...]

Precies dit. Je krijgt helemaal geen subsidie als je zelf isoleert. Ik heb ook zelf mijn dak geïsoleerd en dan krijg je echt geen cent (of is dat veranderd in 2022?) Het maakt niet uit waar je de platen besteld hebt. Je moet een factuur inclusief montage aanleveren bij RVO en een foto van het plaatsen.

Als je nu toch nog een tweede laag gaat aanbrengen, pak dan iets meer dan 2cm. RD 3,5 is ook nog niet direct fantastisch.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 23-06-2022 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:15
Precies, voldoet hoe dan ook niet aan de voorwaarden voor subsidie. Dus dan maakt het ook niet meer uit of je 6cm hebt, 8cm of 6+2cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:35
En bovendien: 6cm is matig. Ik heb hier het dak met Rd =6 geisoleerd. 16cm dik ofzo. Ook daar is het op zolder nu erg heet (met screens aan de buitenzijde en alles dicht overdag). Alleen warmt het wat minder snel op. Ook in de winter is 6 cm niet zaligmakend.

Ook heb je een aannemer met kvk nodig voor je subsidie. Evenals foto's van het gebruikte product, foto's tijdens de montage en een rekening van de aannemer.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• harrr
Killion schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 15:59:
[...]

Sorry, vind het heel sneu om mij een fraudeur te noemen, mooie aanname, samen met de 2 mensen die het duimpje omhoog doen. Ik was nog niet op de hoogte dat je het niet zelf mag aanbrengen. Dus ik zal GEEN subsidie aanvragen. Heeft ook geen zin met enkel een factuur voor de materialen. Let graag even op je opmerkingen voor je iemand beschuldigd.

De aannemer heeft 4CM extra geleverd tegen een kleine meerprijs. Dus het is is straks beter geïsoleerd. De vloerisolatie laten we nu gewoon wel doen door een bouwbedrijf.

[ Voor 4% gewijzigd door harrr op 23-06-2022 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Kurma schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 16:15:

Yup. Plus, nu roepen dat je leek bent strookt niet helemaal met het feit dat 'ie het spul zelf monteert en de subsidie zelf aanvraagt..
Dat noemen wij onbewust onbekwaam.

En al twee jaar aan het verbouwen zijn; ben benieuwd waar hij zich nog meer niet in ingelezen heeft en al uitgevoerd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:01
harrr schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 18:48:
[...]

Sorry, vind het heel sneu om mij een fraudeur te noemen, mooie aanname, samen met de 2 mensen die het duimpje omhoog doen. Ik was nog niet op de hoogte dat je het niet zelf mag aanbrengen. Dus ik zal GEEN subsidie aanvragen. Heeft ook geen zin met enkel een factuur voor de materialen. Let graag even op je opmerkingen voor je iemand beschuldigd.

De aannemer heeft 4CM extra geleverd tegen een kleine meerprijs. Dus het is is straks beter geïsoleerd. De vloerisolatie laten we nu gewoon wel doen door een bouwbedrijf.
Het kan aan mij liggen hoor, maar heb je überhaupt de subsidieeisen gelezen op voorhand? Niet opgelet met de dikte, dit vergeten.. hoe is dit balletje mbt subsidie gaan rollen. Horen/zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:26
[...]

Terecht punt. Ik heb mijn duimpje weggehaald, want er is (inderdaad) geen sprake van fraude als je geen subsidie aanvraagt. Ik ging er onterecht vanuit dat je subsidie had aangevraagd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• harrr
ID-College schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 19:20:
[...]

Het kan aan mij liggen hoor, maar heb je überhaupt de subsidieeisen gelezen op voorhand? Niet opgelet met de dikte, dit vergeten.. hoe is dit balletje mbt subsidie gaan rollen. Horen/zeggen?
Zeker gelezen, maar het blijkt dus niet goed genoeg Ik heb te snel naar de materialenlijst gekeken. Beter lezen is dus een terecht punt. Dat ik fraudeur niet, de subsidie was ook gewoon afgewezen als ik het had ingediend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Killion
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
[...]

Tsja, ik vind dat je je beter had moeten inlezen. Dat je het sneu vind is daargelaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:01
harrr schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 19:27:
[...]

Zeker gelezen, maar het blijkt dus niet goed genoeg Ik heb te snel naar de materialenlijst gekeken. Beter lezen is dus een terecht punt. Dat ik fraudeur niet, de subsidie was ook gewoon afgewezen als ik het had ingediend.
Ik denk dat je op coulance moet rekenen. Dit is ook een reden waarom een aannemer niet moet rommelen met dit soort randzaken. Het levert alleen maar gedoe op.
Ik zou idd je waarde verhogen naar 8cm en kijken of ie bereid is de rest te ruilen. Zeker als je nog meer met hem van doen hebt zou ik de relatie nu goed houden. Je hebt hem dan nog even nodig..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-05 17:52

Part

Helemaal niets.....

[...]

Let er op dat voor de subsidie je vaak twee maatregelen moet treffen:
https://www.rijksoverheid...rd/subsidie-isolatie-huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-05 21:02
harrr schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 21:16:
[...]

Daarnaast denk ik dat het meer werk is om 2CM extra aan te brengen, dat betekend ook extra panlatten monteren van 2 CM dik, waarop de gipsplaat gemonteerd wordt.
Gewoon pur spuiten op de achterkant van de plaat, en de isolatie ertegen duwen. Veel werk is dat niet. Gewoon maximaal isoleren wat mogelijk is.

Maar waarom zou je nog extra panlatten moeten monteren?
Die doe je toch altijd pas op het laatste? Waarom zouden je dan extra nodig hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Laatst online: 00:50
Is het een gek idee om de aannemer te vragen om de rest van de isolatie aan te brengen? Je laat het werk van het aanbrengen van isolatie materiaal op basis van de subsidie-eisen dan uitvoeren door een bedrijf. Dan voldoe je meen ik aan de eisen van de subsidie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
afhankelijk van in welke gemeente je woont kan het best zijn dat er een lokale subsidie is, die zijn vaak wel geschikt voor DHZ isolatie. Ik denk dat iedereen zich hier blind staart op de ISDE.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BB-One
  • Laatst online: 08:56
[...]

Zorg dan ook dat de aannemer de uren die hij besteedt aan het isoleren tegen het lage btw tarief factureert. Wordt ook nog wel eens vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
Part schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 21:08:
[...]

Let er op dat voor de subsidie je vaak twee maatregelen moet treffen:
https://www.rijksoverheid...rd/subsidie-isolatie-huis
Ja dat had ik wel gevonden. Is geen probleem, want er is een nieuw dakkapel geplaatst met HR++ glas en beneden komt een schuimbeton vloer. Tussen de vloer van de zolder en het plafond van de eerste verdieping komt EasyCell, ook dit wordt gedaan en ook hier zit subsidie op.

Door de EasyCell hebben we toch een laagje extra isolatie (ook direct tegen geluid) op de eerste verdieping, en kan de zolder met 8CM af. Meer is beter: maar dan kunnen we daar niet meer staan en is de verdieping waardeloos.

Bedankt iedereen voor de adviezen: tegen de zoldermuur zelf komt dus deels 8CM en deels 6+2CM. Zoals eerder genoemd ruilt de aannemer de pakken van 6CM om en levert hij 2CM extra waar nu 6CM is gemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
BlackMonkey schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 03:35:
Is het een gek idee om de aannemer te vragen om de rest van de isolatie aan te brengen? Je laat het werk van het aanbrengen van isolatie materiaal op basis van de subsidie-eisen dan uitvoeren door een bedrijf. Dan voldoe je meen ik aan de eisen van de subsidie.
Ja, maar dan laat je de helft maar doen door de aannemer, das niet toegestaan denk ik. Het was wel een idee geweest als de 6CM platen er weer af gingen en de 8CM voor terug kwamen.

We hebben in elk geval zelf beperkt de tijd, dus we laten de rest van de isolatiewerkzaamheden wel door bedrijven doen en gaan zelf meer in de afwerking doen met gips en voorstrijk voor de stukadoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Staar je overigens niet blind op die subsidie. Mooi meegenomen natuurlijk, maar je "verdient" echt veel meer geld door dingen zelf uit te voeren. Ik heb vorig jaar ISDE aangevraagd (en gekregen) voor 3 maatregelen. Dat waren ook dingen die ik echt niet zelf kon doen. Dakisolatie zat daar ook niet bij. Dat kan ik zelf en ik verdien veel meer door het zelf te doen. De subsidie is vele malen lager dan de kosten voor het werk. Sterker nog: je betaalt misschien zelfs al meer BTW over de arbeid dan je subsidie gaat krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:54
Waarom maar 8cm? Als het dikker kan dan nu direct dikker verwerken. Dat merk je immers elk jaar in de energie afschrift...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrr
barry86 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:17:
Waarom maar 8cm? Als het dikker kan dan nu direct dikker verwerken. Dat merk je immers elk jaar in de energie afschrift...
Volgens mij al een keer aangegeven hierboven, maar de zolder is met isolatie van 8CM en gips net 1,85 hoog. Onder de dakkapel1,83. Ik ben 1,81 dus meer isolatie levert te veel leefplezier in.

Maar: daarom hebben we wel besloten ook de vloer te isoleren tussen de zolder en de eerste verdieping. Zodat je nog wel extra isolatie hebt (24 CM) als je enkel op de begane vloer en eerste verdieping zit.

Pagina: 1