Zekering kast zelf aanleggen maar een juist plan maken ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincenttor
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-07 22:51
Hallo geïnteresseerden,

Ik ben van plan om in mijn werkplaats de zekering kast maar eindelijk eens te gaan vervangen voor de beneden verdieping waar de binnenkomst van de kabel is.
Maar ook de boven verdieping wil ik "apart" hebben zodat als ik boven iets laat springen door wat voor reden ik niet naar beneden hoef te lopen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R03IR7gje6mKd-7Vi1yqv9PQT78=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XYoX5H3iySx1BK8w6CpSoi1i.jpg?f=fotoalbum_large

Ook moet de woning eigenlijk maar eens aangepast worden want daar zitten verschillende C karakteristiek automaten in.

Ik ben al flink aan het uitzoeken geslagen en aan het lezen maar na een tijdje zie ik de bomen door het bos niet meer om zo maar te zeggen.

Noem bijvoorbeeld het kopje selectiviteit, wat ik er eigenlijk vanuit op maak bij vele stukjes is dat het niet eens verplicht is maar wel gewenst in bepaalde situaties met als voorbeelden uiteenlopend : dat niet als ergens de broodrooster de zekering laat springen , alle verlichting ook op die vloer en of kamer uit is.

Ik heb ook een klein aantal zonnepanelen op mijn dak liggen , dit heb ik redelijk zwaar bemeten qua bedrading om veilig te zitten en volgens mij volgens de toen geldende regels aangelegd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wxZY6x_oKLgD80UirCNkv3ovAgA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nz4TGNQBORvFS2QjfdXyIsOu.jpg?f=fotoalbum_large

Heb nu 2 elektriciens gesproken die ik in een lab tegen kwam tijdens werk en ze vertelde mij erg uiteenlopende verhalen terwijl ik het zelfde vroeg aan beide.
En al het uitzoeken er nu bij begint het erg lastig te worden hoe en wat nu juist is of wijs

Het bedraden en maken van de kast vind ik zelf leuk om te doen, en ik heb wel redelijk wat materialen liggen vanwege altijd al met elektra bezig te zijn van klein af aan ( jaartje of 4 8)7 )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C7WUZiBs-gCZG2Z2niwJWBnC3I8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q7cFC0TphjivVAcHm9HBNB65.jpg?f=fotoalbum_large

Nou is mijn vraag, omdat ik het toch wel volgens de regels wil doen die nu gelden en omdat ik 1 binnenkomende kabel als ware over 2 verdiepingen en de woning verdeel.
Wat is verstandig , zijn er bedrijven die een plan maken voor de indeling wat onder te verdelen ?

Enige ervaring of mensen die iemand kennen of met mij wat kunnen bespreken, misschien afspreken op locatie. (dit hoeft natuurlijk niet voor niks te gebeuren)

Hoor het graag , alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:04

orf

Kun je het niet laten splitsen door de netbeheerder? Dan heb je twee aansluitingen met elk een eigen meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincenttor
Ik ben toevallig op Mijnaansluiting.nl ingelogd nu om even te kijken wat daar allemaal mogelijk is, ook voor automaten te laten plaatsen in plaats van de smelt patronen die er nu in zitten.

Maar eigenlijk wil ik het als het mogelijk is houden zoals de situatie nu is want het lijkt me dat ik dan 2 energie contracten moet afsluiten met de daarbij komende kosten toch ?
Zou wel betekenen dat ik nog een aantal panelen erbij zou kunnen plaatsen want zit nu op de max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:36
wat voor aansluiting heb je nu en hoe is het nu ingedeeld?
Als je zegt, ik zit nu op de max, betekend dat je een 3x25A aansluiting hebt? Neem eventjes aan dat je PV installatie niet max levert(25.6kw) maar max 17KW vanwege oost/west?
Dan moet je namelijk goed gaan opletten dat je je groepskast goed indeelt. Als je namelijk per fase 25A zelf opwekt en dan kan je theoretisch ook nog 25A uit het net trekken, daar zijn normale componenten niet op berekend, die gaan vaak maar tot 40A.
Voorbeeld vanuit ABB: https://library.e.abb.com...nt_Aansluiten%20PV_LR.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincenttor
The Fatal schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 22:29:
wat voor aansluiting heb je nu en hoe is het nu ingedeeld?
Als je zegt, ik zit nu op de max, betekend dat je een 3x25A aansluiting hebt? Neem eventjes aan dat je PV installatie niet max levert(25.6kw) maar max 17KW vanwege oost/west?
Dan moet je namelijk goed gaan opletten dat je je groepskast goed indeelt. Als je namelijk per fase 25A zelf opwekt en dan kan je theoretisch ook nog 25A uit het net trekken, daar zijn normale componenten niet op berekend, die gaan vaak maar tot 40A.
Voorbeeld vanuit ABB: https://library.e.abb.com...nt_Aansluiten%20PV_LR.pdf
Bedankt voor je bericht.

Dat had ik al vernomen van 1 van de monteurs wat ik hierboven vertelde,
vandaar dat ik ook dus de gehele zekeringkast moet verbouwen met automaten die hier wel voor geschikt zijn.

Aansluiting die ik nu heb is inderdaad 3 x 25A.
Indeling is een zootje dat is van de vorige bewoner, heb er al hele delen uit weggehaald want echt netjes is het ook nou niet aangelegd.
Delen die ooit ergens bij de verhuizing zijn los getrokken en zo zonder doppen o.i.d. van weg werken zijn blijven hangen open en bloot 8)7

Ik gebruik natuurlijk in de werkplaats 400Volt met max 20A voor een zwaar las apparaat (welke ik amper nog gebruik maar komt eens in de X tijd voor)
De rest van de apparaten komen niet bij de 16A in de buurt.

Heb overal in de werkplaats "zwerfkasten" opgehangen welke je normaal gesproken in een 400V stekker steekt en dan heb je 4 x 230 en 4 x 400v.
Deze zijn ter plekke in de kast zelf gezekerd met 16Ampere C karakteristiek automaten en daarvoor zit een aardlek automaat. (zie de 1ste afbeelding waar je zo een zwerfkastje ziet staan)

Mijn idee was om 4mm2 kabels te trekken naar deze kasten , en dan een zekering automaat of hoofdschakelaar per zwerfkast op te hangen, net wat de juiste oplossing is en wat toegestaan is.

Daar steek ik over het algemeen de apparatuur in welke ik dan ga of moet gebruiken.

Eigenlijk is het "vrij simpel" zoals ik het had bedacht , tenzij het voldoet aan de regels en allemaal kan natuurlijk.
De verlichting in de werkplaats zijn allemaal led panelen, hier een aparte zekering waar de voeding op zit en dan heb je het ook wel gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

vincenttor schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 20:46:
Ik heb ook een klein aantal zonnepanelen op mijn dak liggen , dit heb ik redelijk zwaar bemeten qua bedrading om veilig te zitten en volgens mij volgens de toen geldende regels aangelegd.
Nouja rood+zwarte draad samen door 1 buis wordt over het algemeen afgeraden ivm gevolgen van een vlamboog. Laat staan 4 draden door 1 buis.

Je bent niet de enige overigens, dit zie je best vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincenttor
de Peer schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 14:34:
[...]

Nouja rood+zwarte draad samen door 1 buis wordt over het algemeen afgeraden ivm gevolgen van een vlamboog. Laat staan 4 draden door 1 buis.

Je bent niet de enige overigens, dit zie je best vaak.
Dat staat eigenlijk dan haaks tegenover het gene wat ik toen te lezen kreeg over inductie lussen voorkomen,
met als afbeelding en let op de onderstaande tekst.
Dit interpreteerde ik als in dat ze dus dicht bij elkaar moeten/mogen en dus ook in een buis.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KPn2pa9_uxGvEtSpE6CdxhngfP4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dsUIwFSmX2JTGIOqysxZwXCZ.png?f=fotoalbum_large

Dat is dus nu ook een reden met de zekeringkasten dat ik graag te horen krijg precies hoe en wat en dat er iemand een keur op kan geven.
Zoals ik zei, ik zie tussen de bomen het bos niet meer ondertussen en dat zie je dan hier met jou voorbeeld want welke is nu wel of niet juist ? 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door vincenttor op 22-06-2022 17:00 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

vincenttor schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 16:58:
[...]

Dat staat eigenlijk dan haaks tegenover het gene wat ik toen te lezen kreeg over inductie lussen voorkomen,
met als afbeelding en let op de onderstaande tekst.
Dit interpreteerde ik als in dat ze dus dicht bij elkaar moeten/mogen en dus ook in een buis.
[Afbeelding]

Dat is dus nu ook een reden met de zekeringkasten dat ik graag te horen krijg precies hoe en wat en dat er iemand een keur op kan geven.
Zoals ik zei, ik zie tussen de bomen het bos niet meer ondertussen en dat zie je dan hier met jou voorbeeld want welke is nu wel of niet juist ? 8)7
Die linker is gewoon goed. Je moet ze bij elkaar houden op bijvoorbeeld 10 cm afstand. Dan is de inductie minimaal maar wel genoeg afstand tegen vlamboog gevolgen

Maargoed bij half Nederland hangt het verkeerd hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincenttor
Dan word het toch voor de zekerheid alles los trekken en opnieuw iig bedankt voor de aanwijzingen 👌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-06 23:50
Ik ben geen electricien maar ik wordt niet blij van het idee dat er een ongezekerde kabel door het huis loopt.

Daarbij vertel je ook dat het dankzij de vorige bewoner al een electrisch rommeltje is waarbij een deel van de leidingen wel spanningsloos is gemaakt maar niet verwijderd.
Dat is geen situatie waar ik nog een ongezekerde 3 fasen kabel doorheen zou willen laten lopen. Eigenlijk is geen enkele situatie dat.

Ik heb zelf de electriciteit aangelegd in 2 kleine restaurants met vriezers, friteuses, vaatwasser, 3 fases afzuiging; behoorlijk zwaar maar met goed verdelen kon het op 3x25.

Wat ik heb gedaan kun jij ook:
Eén meterkast waar het net binnenkomt. Die kast moet je goed plannen en vooral veel groepen geven.
Ik heb 10 groepen verdeeld over 3 fasen, een aardlek per fase, en een 3 fase automaat. Er is nog ruimte voor 2 extra toekomstige groepen.
Dat zijn dus 3-4 groepen per fase/aardlek/hoofdzekering.
Elke groep heeft bij mij 2 (twee) stopcontacten. Heb ik ergens anders nog meer stopcontacten nodig dan gaat er een aparte groep naar toe.

Dat is de truuk om niet de lampen uit te laten gaan als de broodrooster de zaak overbelast of de aardlek laat afgaan:
Ten eerste zitten de lampen op een andere, eigen groep. Ten tweede kun je die lampen op een andere fase plannen (voor als de aardlek afgaat).
En ten derde: Omdat de broodrooster hooguit samen met één ander apparaat op een groep zit, wordt het niet snel teveel.

Mijn aanpak is dus niet: Een ongezekerde leiding door huis laten lopen zodat je de zekeringkast vlakbij hebt. Mijn oplossing is om het zo te verdelen en te bedraden dat de groepen onafhankelijk zijn, overzichtelijk (één setje stopcontacten, niet het halve huis), en beperkt in maximale capaciteit.
Pagina: 1