Hue-compatible LED voeding en driver voor inbouw armatuur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Mijn vraag
Voor ons nieuwbouwhuis gaan wij gebruik maken van Hue-lampen en -spots. We willen echter ook een aantal in-wall armaturen gaan monteren bij de trap als trapverlichting. Deze zijn er echter niet direct in een Hue variant, dus daarvoor moeten wij iets anders verzinnen.

Daarom hebben wij een aantal mooie LED inbouw armaturen gekocht en die zou ik dan ook graag op het Hue-systeem willen toevoegen. De bouwer heeft een aantal aansluitpunten (230v) in de muur aangelegd op de door ons aangegeven locaties.

Mijn vraag is hoe ik ervoor zorg dat ik deze LED inbouw armaturen werkend krijg op het Hue-systeem (bijvoorbeeld dat ze alleen aangaan zodra een Hue Motion Sensor beweging detecteert)?

Relevante software en hardware die ik gebruik
- De LED inbouw armaturen zijn de Astro Borgo Trimless (meer info hier). Deze zijn dus al aangeschaft (3 per trap). Inbouwmaten:
Afbeeldingslocatie: https://media.dmlights.be/medias/astro-borgo-astro-trimless-65-led-as-1212028-size-product-normal?context=bWFzdGVyfHJvb3R8NDMzNjR8aW1hZ2UvanBlZ3xoNDcvaDMxLzEzODIzNTgzNjgyNTkwLmpwZ3w5NTAzYjczYTg4MGE3NjViZmU3MDhjOTU0OWIxNGUxZGE4MDcwODliMjM0NzQwY2Q3MDQ1OWFhMjgxNzAyMTAx
- Hue Bridge

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb al een driver gevonden die Zigbee (en dus Hue) compatible is, namelijk deze. Deze heeft alleen wel weer een externe voeding nodig om van 230v naar 12-36v te komen. Ik heb op de locatie van het armatuur echter 230v zitten en ik weet niet hoeveel ruimte ik achter de armaturen heb (side-note daarbij: volgens de bouwer komt de frezer nog een keer langs, dus er is nog een mogelijkheid meer ruimte te creëren). Ik zag dat er ook een gecombineerde voeding + driver is (bijvoorbeeld deze), alleen is die dan weer voor RGBW led strips. In ieder geval lijkt het mij ook goed dat je wel makkelijk bij de voeding + driver nog kunt.

Wie kan mij helpen wat ik het beste toe kan passen?

[ Voor 14% gewijzigd door Rebunted op 21-06-2022 18:09 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-06 20:12

SA007

Moderator Tweaking
Move naar SH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
hue heeft gewoon 220 aanuit sterkers als je die een beetje creatief aansluit in plaats van een wanddoos

Maar ikea heeft in zn tradfri volgens mij ook een leddriver die misschien wel eens direct alles in een heeft

Ik zat zelf ook met dit probleem in een trapgat maar heb gewoon voor ledstips gekozen icm profielen voor indirect licht met een difuser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:49

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Rebunted let erop dat je met deze lichtbronnen een 700mA constant current driver nodig hebt! Je linkt nu naar constant voltage drivers dus dat gaat niet werken. Zie ook de driver calculator op de site van de fabrikant.

Ook de Tradfri drivers die @i-chat noemt zijn niet te gebruiken, ook die zijn constant voltage.

Hue is best beperkt qua ondersteunde apparaten van andere fabrikanten. In dit overzicht zie ik geen constant current driver staan. Volgens mij ontkom je er niet aan om een 'domme' 700mA constant current driver te gebruiken, die wel dimbaar is met een 0-10V input. Daar sluit je dan een Hue-compatible 0-10V dimmer op aan.

[ Voor 45% gewijzigd door Gizz op 28-06-2022 07:59 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Laatst online: 11:39
Kun je de spots niet aansluiten achter een Zigbee dimmer zoals deze?

Liefst natuurlijk op een centraal punt inbouwen zodat je er niet één per spot nodig hebt.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Xander schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 07:58:
Kun je de spots niet aansluiten achter een Zigbee dimmer zoals deze?
Nee, absoluut niet. Deze spots hebben een 700mA constant current laagspanningsdriver nodig. Als je daar met de door jouw gesuggereerde 230V dimmer spanning op zet kun je direct nieuwe spots kopen :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Gizz schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 08:02:
[...]

Nee, absoluut niet. Deze spots hebben een 700mA constant current laagspanningsdriver nodig. Als je daar met de door jouw gesuggereerde 230V dimmer spanning op zet kun je direct nieuwe spots kopen :P
Duh, die sluit je dus aan tussen de dimmer en de spots. 8)7

Maar dan hoef je niet meer specifiek te zoeken naar een Hue compatible driver en kun je de driver gewoon bij de fabrikant van de spots meebestellen bijvoorbeeld.

[ Voor 18% gewijzigd door Xander op 28-06-2022 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Dat zou inderdaad kunnen als je een 700mA constant current driver pakt die dimbaar is d.m.v. fase afsnijding :)
Duh, die sluit je dus aan tussen de dimmer en de spots. 8)7
Dat was voor jou en mij wellicht meteen duidelijk, maar gezien de vragen van @Rebunted en de dimmers/drivers die hij zelf aandraagt had het me niet verbaasd als hij je suggestie misschien letterlijk nam en 230V op z'n spots zet die op vol vermogen 700mA @ 8,57V willen :P

[ Voor 61% gewijzigd door Gizz op 28-06-2022 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Gizz schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 07:52:
In dit overzicht zie ik geen constant current driver staan. Volgens mij ontkom je er niet aan om een 'domme' 700mA constant current driver te gebruiken, die wel dimbaar is met een 0-10V input. Daar sluit je dan een Hue-compatible 0-10V dimmer op aan.
https://www.leddirect.nl/...led-driver-350-1400ma-50w

Iets als dit zou met Hue moeten werken. Alleen zit je met 3 spots zoals die van de TS wel tegen de minimale spanning / belasting aan te hikken, denk dat het geen geweldige match is. Plus de bedrading moet aangepast worden want hij heeft nu 230V naar iedere spot liggen, terwijl je ze in serie op een CC driver zou moeten aansluiten.
Gizz schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 08:11:
Dat zou inderdaad kunnen als je een 700mA constant current driver pakt die dimbaar is d.m.v. fase afsnijding :)

[...]

Dat was voor jou en mij wellicht meteen duidelijk, maar gezien de vragen van @Rebunted en de dimmers/drivers die hij zelf aandraagt had het me niet verbaasd als hij je suggestie misschien letterlijk nam en 230V op z'n spots zet die op vol vermogen 700mA @ 8,57V willen :P
Fair enough.

Als @Rebunted niet te veel aan de bedrading aan wil passen ontkom je toch al niet aan een driver per spot. Heel handig is dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:53

HaTe

haat niet

Ik heb zelf deze driver: https://nl.aliexpress.com/item/1005003083705295.html

Natuurljik wel van AliExpress, maar is wel van een "Merk" welke ze op de Ali pagina af hebben gehaald. Helaas kan ik ook geen foto maken. Er staat in ieder geval een CE logo op voor zover dat wat waard is.

Deze heb je ook nog: https://www.sunricher.com...er-srp-zg9105-50w-cc.html

Ik weet niet of beide ook met Hue werken, maar in ieder geval wel met zigbee2mqtt.

Let wel even op het vermogen wat je nodig hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door HaTe op 28-06-2022 08:28 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Dank allen voor jullie reacties.

Ik snap dat de lampen nog wel een eigen driver nodig hebben (en ik geen 230V direct erop kan zetten ;) ). Zoals @Gizz al noemde heeft de fabrikant (Astro) een driver-guide op hun site staan en als ik daar invul een fase-dimmer + 3 lampen op een driver (ik neem aan dat ik per trap wel een eigen driver nodig heb omdat ik deze ook apart wil schakelen?) adviseren zij mij het volgende:
- https://www.astrolighting...0-350-500-700ma-phase-dim OF
- https://www.astrolighting.com/products/6008094-6008094

Als ik deze heb aangeschaft, kan ik dan zoals @Xander voorstelt met een eenvoudige Smarrt Zigbee Dimmer uit? Oftewel deze?
https://www.robbshop.nl/2...smarrt-zigbee-dimmer-400W (ik heb een blauwe draad)

Nog wel even zoeken waar we dan die dimmer plaatsen.

[ Voor 8% gewijzigd door Rebunted op 03-07-2022 22:55 ]

Pagina: 1