Wie herkend dit in onze voeg

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:36
Recent hebben wij een woning gekocht. Zojuist de heg aan het snoeien gegaan en nu zagen we onderstaand tafereel bij een raam aan de zijkant van de woning. Mijn vrouw omschrijft het bij aanraking als heel fijn geel zand.

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1yU5EefsPgJaECJUxhvtRrm-8_A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kchpenG8boMDqmTSL6MNOFU8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F3_5vL-Mk9uE5g-at0nZVof0igM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WihpiY9hpvxCDgrlz1YgvBlk.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via One-eye864 op 21-06-2022 16:15)

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
MisterEagle schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 16:00:
ik zou inderdaad een stoeltje en een biertje pakken en even een uurtje buiten gaan zitten om te zien wat er af en aan vliegt
Dit, grote kans dat het solitaire bijen/hommels zijn, in een muur slopen ze niets en ze zijn nuttig.
Sociale hommels, leven in veel kleinere groepen dan bijen (tientallen) en als je die insluit dan zullen ze een weg vinden naar buiten, met een muur van steen is de kans dat hun uitweg IN je huis is groot, dus niet afsluiten en pas na herfst doen.
dus met je vrouw een drankje doen daar en eens kijken wat je ziet.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Wellicht is het PUR? Als dat vergaat krijg je ook iets dat lijkt op zand. De kleur komt ook overeen.

[ Voor 66% gewijzigd door Jungian op 21-06-2022 15:58 ]

0.0

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Bijen / wespen in de spouw, poeder is stuifmeel dat ze meenemen.

stootvoeg even openmaken (ziet eruit als veel pur) en een stootvoegrooster plaatsen:
Afbeeldingslocatie: https://ls.codetech.nl/shops/171488/files/163598879/900x900x2/spouwsafe-rvs-stootvoegrooster-50-cm.jpg

[ Voor 62% gewijzigd door arjants op 21-06-2022 16:00 ]

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:45
Ziet er uit alsof er iets in je muur woont. Insecten maken dergelijk fijn stof.

Gat afdichten voor het geval ze een nestje willen gaan bouwen.

[ Voor 29% gewijzigd door LED-Maniak op 21-06-2022 15:59 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01:26
ik zou inderdaad een stoeltje en een biertje pakken en even een uurtje buiten gaan zitten om te zien wat er af en aan vliegt

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5 Henk 'm!

• Silent7
MisterEagle schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 16:00:
Dit, grote kans dat het solitaire bijen/hommels zijn, in een muur slopen ze niets en ze zijn nuttig.
Sociale hommels, leven in veel kleinere groepen dan bijen (tientallen) en als je die insluit dan zullen ze een weg vinden naar buiten, met een muur van steen is de kans dat hun uitweg IN je huis is groot, dus niet afsluiten en pas na herfst doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 15:35

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

arjants schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 15:58:
Bijen / wespen in de spouw, poeder is stuifmeel dat ze meenemen.

stootvoeg even openmaken (ziet eruit als veel pur) en een stootvoegrooster plaatsen:
[Afbeelding]
Heel goed om ze hiermee buiten te houden inderdaad. Als ze eenmaal binnen zitten zou ik toch eerst even aankijken hoe druk het is voordat je een heel nest nuttige diertjes opsluit in je spouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
Oh en als het echte bijen of wespen zijn dan zeker niet afsluiten, die kolonien zijn veel groter, die gaan zeker een weg naar buiten maken en wederom is de kans dat dit bij je binnen is veel te groot, je hebt echt geen zin in 10K Duitse wespen of 30K honingbijen in je huis.
Voor je weet wat er zit NIET dichtmaken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• One-eye864
Silent7 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 16:06:
[...]

Hmmm daar valt iets voor te zeggen. Ik zal het eens schoonvegen en dan even een tijdje aankijken en eventueel na de herfst/winter dichtmaken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:41
One-eye864 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 16:09:
[...]

Hmmm daar valt iets voor te zeggen. Ik zal het eens schoonvegen en dan even een tijdje aankijken en eventueel na de herfst/winter dichtmaken
voordat je het dichtmaakt even bbqen bij dat gat, meeste bijen houden niet zo van rook, dus kruipen dan eruit en zoeken ander nest- doe dit wel als de bij nog kans heeft om ergens iets te vinden, ipv als het -10 is en de bij gewoon dood gaat. (ja, bijen zijn nuttig).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Silent7
Ik laat alle solitaire bijen en hommels lekker in muur scheurtjes zitten hoor, leuk om ze te zien vliegen en alle aardbeien en frambozen moeten door iets bezocht worden om tot mooi fruit te komen.
Ze zijn ook niet agressief en vermakelijk om te zien, wij hebben zeker 20 verschillende hommel/bijen achtigen rondviegen, en zelfs als ik een framboos pluk net naast en bloem waar ze opzitten doen ze niets.

Honingbijen doen geen kleine hoeveelheden bloemen zoals aardbij, framboos, komkommer, meloen, pompoen, behalve in een boerderij setting, voor thuis/moestuin zijn de solitaire veel nuttiger.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• One-eye864
Silent7 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 16:13:
Ik laat alle solitaire bijen en hommels lekker in muur scheurtjes zitten hoor, leuk om ze te zien vliegen en alle aardbeien en frambozen moeten door iets bezocht worden om tot mooi fruit te komen.
Ze zijn ook niet agressief en vermakelijk om te zien, wij hebben zeker 20 verschillende hommel/bijen achtigen rondviegen, en zelfs als ik een framboos pluk net naast en bloem waar ze opzitten doen ze niets.

Honingbijen doen geen kleine hoeveelheden bloemen zoals aardbij, framboos, komkommer, meloen, pompoen, behalve in een boerderij setting, voor thuis/moestuin zijn de solitaire veel nuttiger.
Zolang we er geen last van hebben mogen ze van mij ook blijven en zal ik ze niet (laten) verjagen. Inderdaad de natuur heeft ze nodig ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
99ruud99 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 16:10:
[...]

voordat je het dichtmaakt even bbqen bij dat gat, meeste bijen houden niet zo van rook, dus kruipen dan eruit en zoeken ander nest- doe dit wel als de bij nog kans heeft om ergens iets te vinden, ipv als het -10 is en de bij gewoon dood gaat. (ja, bijen zijn nuttig).
Helaas, die kleine gaatje, als daar echt een hele honingbij kolonie zit, die ga je niet wegkrijgen met een BBQtje, die hebben eieren, larven, een koningin (als je die weet te vangen krijg je zonder problemen de hele kolonie mee dat dan weer wel) en een systeem dat ze door hun vleugels te gebruiken de juiste luchtstomen in de kolonie weten te maken voor het indrogen van de nectar tot honing, die hebben de skills om de rook in dit geval buiten te houden.

Individuele hommels/bijen leggen wat stuifmeel en een ei, sluiten dat af en doien dat zolang ze leven. Daar komen nieuwe uit en de laatste van het seizoen overleven de winter en pakken in lente de draad weer op.

Bijen en wespen zijn makkelijk te onderscheiden van alle andere soorten, iedereen kent de gladde slanke haarloze wespen, en harige bijen wel. Een spouwmuur is geen ideale plek voor grotere kolonien van bijen (te smal, ze hebben een "bijenruimte" nodig om om en achter alles heen te kunnen, maar er zijn zeker gevallen bekend van grote bijenvolken in vloeren/plafonds die er vele jaren leven.

Ik ben wel erg benieuwd geworden, misschien naast een wijtje/biertje, camera erbij :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:49
One-eye864 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 16:09:
[...]

Alleen rekening houden dat ze je isolatie slopen in de spouw.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
de opening is groot genoeg voor muizen, en die zullen isolatie materiaal heerlijk vinden, ruik eens aan het gat.. als het vies, muizig ruikt en je ziet geen insecten vliegen, dan juist WEL afsluiten. Goed punt @mr_evil08
Het is schokkend hoe klein de opening voor een muis kan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:18

de Peer

under peer review

Silent7 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 16:23:
de opening is groot genoeg voor muizen, en die zullen isolatie materiaal heerlijk vinden, ruik eens aan het gat.. als het vies, muizig ruikt en je ziet geen insecten vliegen, dan juist WEL afsluiten. Goed punt @mr_evil08
Het is schokkend hoe klein de opening voor een muis kan zijn.
Een muizennest boven het raam? Met een gat van 1 cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
Yeah, een muur is heel makkelijk te beklimmen voor muizen etc
https://www.milieucentraa...oor%20ventilatieopeningen.
Een gaatje van een halve centimeter breed is al groot genoeg voor een muis om binnen te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
En @One-eye864 Heb je er al een tijdje gezeten?
ben wel erg benieuwd wat het is/zijn namelijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• One-eye864
Silent7 schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 15:34:
En @One-eye864 Heb je er al een tijdje gezeten?
ben wel erg benieuwd wat het is/zijn namelijk :)
Helaas, nog niets gezien. Omdat we hier nog niet wonen en enkel aan het klussen zijn heb ik nog geen tijd gehad het gat uitgebreid te observeren ;)
Pagina: 1