Leegmaken prullenbak: wat wordt bedoeld met oude bestanden?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1741172

Topicstarter
Mijn vraag
In de Taakplanner wordt bij het leegmaken van de prullenbakken oa gevraagd of eerst de oudste bestanden moeten worden verwijderd. Dat is een onduidelijke vraagstelling.
Wordt daarme bedoeld zoals bij Windows de bestanden die al het langst in de prullebak zitten of domweg de oudste bestanden wat betekent dat een oud bestand dat ik pas gisteren in de prullenbak heb gedaan vandaag al definitief wordt verwijderd als de bak toevallig net vol raakt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Als je bovenin in venster klikt op "verwijderd op" kan je sorteren van eerst in de prullenbak gegooid naar laatste, KLIK en het is precies andersom.
BIj auto verwijderen gaan de langst in de prullenbak zittende bestanden er inderdaad als eerste uit.
Als je gisteren bestand X in prullenbak hebt gedaan en vandaag ga je over de instelling voor legen heen dan zal X inderdaad weggegooid worden.
De prullenbak is geen plek voor bestanden die je nog wil kunnen raadplegen, beter maak je daarvoor een nieuwe map aan "TIJDELIJK VOOR DIFINITIEF WEGGOOIEN" oid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Dus stel
bestand Y is 7 dagen oud en gisteren in prullenbak gegooid
bestand Z is 365 dagen oud en vandaag in prullenbak gegooid
Bij auto verwijderen oudste eerste gaat Y eerder weg, want langer in prullenbak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:04
Daar wordt mee bedoelt de files die het langst in de prullenbak zitten, heeft niets met de timestamp van de originele bestanden te maken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Eigenlijk is dat een niet terzake doende vraag:
Bestanden die je in je Prullenbak hebt staan, mogen altijd weg en daarbij maakt het niet uit of de oudste of de nieuwste het eerst worden weggegooid.
Een prullenbak is namelijk geen archief en ook geen backup: het is een rijtje bestanden waarvan jijzelf hebt aangegeven dat je ook zonder kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Laatst online: 23:05

br00ky

Moderator Harde Waren
Dit heeft niets te maken met hardware. Schopje naar WOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:41
Renault schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 22:49:
Eigenlijk is dat een niet terzake doende vraag:
Bestanden die je in je Prullenbak hebt staan, mogen altijd weg en daarbij maakt het niet uit of de oudste of de nieuwste het eerst worden weggegooid.
Een prullenbak is namelijk geen archief en ook geen backup: het is een rijtje bestanden waarvan jijzelf hebt aangegeven dat je ook zonder kunt.
Beetje zwart/wit toch?
Een prullenbak is 'een soort' archief/backup waarin
Een prullenbak is namelijk geen archief en ook geen backup: het is 'een rijtje bestanden waarvan jijzelf hebt aangegeven dat je ook zonder kunt' maar die je graag in 'reserve' houdt voor-het-geval je fout had gemeend dat je een bestand niet meer nodig zou hebben, maar achteraf van dacht: hé, 'k heb het toch nog even/ter inzage/definitief/... (schrappen wat niet past :) ) nodig.
Anders kan je evengoed de instelling 'bij verwijderen definitief verwijderen maar niet in de prullenbak plaatsen' aanklikken toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

passer schreef op zondag 26 juni 2022 @ 08:30:
[...]
Anders kan je evengoed de instelling 'bij verwijderen definitief verwijderen maar niet in de prullenbak plaatsen' aanklikken toch ?
Nee, bestanden die echt meteen weg kunnen verwijder je met shift-delete

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

De prullenbak is precies dat: een prullenbak. Gooi er spul in dat weg mag. Wees niet verbaasd als de bak opeens is geleegd omdat ‘ie vol was. Maar als je er snel in gaat zoeken als je merkt dat je per ongeluk iets belangrijks er in hebt gestopt, is er een kans (en niet meer dan dat) dat je het terug kunt krijgen. Shift-delete is weggooien in de ondergrondse container buiten.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passer
Brahiewahiewa schreef op zondag 26 juni 2022 @ 11:41:
[...]

Nee, bestanden die echt meteen weg kunnen verwijder je met shift-delete
ik bedoelde wel dit: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3HOJwXZdIAcfR_6UjdJHQx4sOCY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/InZzQhVpV5B5WEucFs9TNdLk.jpg?f=user_large

Shift/del is iets anders...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:29

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

passer schreef op zondag 26 juni 2022 @ 15:22:
[...]

ik bedoelde wel dit: [Afbeelding]

Shift/del is iets anders...
Dat is shif+del maar dan altijd.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passer
Damic schreef op zondag 26 juni 2022 @ 18:23:
[...]

Dat is shif+del maar dan altijd.
Klopt, maar daarom begon ik de zin ook met 'anders'
(als je de prullenbak niet nodig vindt, vink je dat dus toch gewoon aan? - ben je èn van je prullenbak(inhoud) èn van het 'geshift-delete' vanaf toch?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

passer schreef op zondag 26 juni 2022 @ 20:12:
[...]

Klopt, maar daarom begon ik de zin ook met 'anders'
(als je de prullenbak niet nodig vindt, vink je dat dus toch gewoon aan? - ben je èn van je prullenbak(inhoud) èn van het 'geshift-delete' vanaf toch?)
Kan toch ook onderdeel van je workflow zijn? Als je iets meteen definitief wilt verwijderen doe je shift-delete. Als je iets voor de zekerheid niet definitief wilt verwijderen doe je delete. En eens per half jaar loop je FF door je prullebak heen, soort manuele TRIM, zeg maar

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Nu online
Doe jij dat ook zo met de prullenbak in je keuken?

Exact dat bedoel ik: het is typisch Windows om initieel op zo'n rare manier om te gaan met een prullenbak (alhoewel andere OS'sen dat inmiddels hebben overgenomen).
Een prullenbak heeft niets te maken met een vorm van bestandsbeheer: in de prullenbak betekent "weg ermee", alhoewel dat niet inhoudt dat je die handeling soms betreurt en dat je dan blij bent dat je het nog ongedaan kunt maken (pakweg eenmaal per jaar bij mij).
Pagina: 1