Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbinTH
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 27-10 15:37
Laatst heb ik een tweedehands pc kunnen kopen waar een aantal onderdelen in zaten die een verbetering waren voor mijn huidige pc. (gpu, cpu en mobo)
Wat er nu gebeurd is dat ik om de x aantal reboots een boot failure krijg; dan kan ik met 'recommended settings' weer booten maar dan gaat de XMP dus uit. Als ik de XMP weer aanzet via de BIOS kan het zo weer 5 x goed gaan, totdat ik het weer krijg. Ik heb de BIOS ook al geüpdate via MSI AppCenter. Ik verwacht niet dat dit verschil maakt met Q-Flash, correct?

Ik gebruikte eerst de MSI Z370 GAMING PLUS i.c.m. een i7-8700k en een RX590 en nu heb ik een Z390 AORUS PRO WIFI i.c.m. i7-9700k en een 1080Ti. De RAM die ik hierbij gebruik is de HyperX Fury RGB HX432C16FB3AK2/16. Nu zie ik via deze link (Z390 memory) dat dit model ook niet tussen de ondersteunde RAM modules voor de Z390 staat.

Nu is dus eigenlijk mijn vraag of dit gewoon het probleem zou zijn. Zou het probleem opgelost zijn als ik een ander RAM kies uit die lijst en dit installeer? Andere suggesties evt?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-10 21:25
Ja, dit kan het probleem zijn. Modules die niet op de qvl staan, zijn simpelweg niet getest, maar dat wil niet zeggen dat het niet kan werken.
Echter gezien de problemen lijkt het er wel veel van te hebben dat je modules de oorzaak zijn.

Verder zorgen dat je BIOS up2date is. Nieuwere versies ondersteunen vaak meer geheugen modules en kan het probleem oplossen

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:00
En je hebt een andere cpu,waarvan de geheugencontroller ook net wat minder kan zijn.
Verhoog de voltage voor de geheugncontroller maar eens iets en kijk of het stabiel is met een memory stresstest ,ook kan je het voltage van het geheugen zelf iets verhogen en kijken of dat helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:57
9700K is geen upgrade als je al een 8700K had. Heb je de 8700K nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-10 17:11

KneoK

Not in a million lightyears

Uszka schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 22:24:
Twee extra cores en hogere boost clocks (vooral handig als je niet overklokt) lijken me een prima upgrade als er niet teveel voor is betaald. In games zal het verschil minimaal zijn, met andere workloads zeker merkbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:57
KneoK schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 23:44:
[...]

Twee extra cores en hogere boost clocks (vooral handig als je niet overklokt) lijken me een prima upgrade als er niet teveel voor is betaald. In games zal het verschil minimaal zijn, met andere workloads zeker merkbaar.
2 cores meer, 4 threads minder. Dat heft elkaar aardig op. Zoals ik zei, meer een side-grade dan een upgrade en zolang er problemen zijn is het een downgrade.

[ Voor 5% gewijzigd door Uszka op 22-06-2022 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbinTH
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 27-10 15:37
Uszka schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 22:24:
Ja deze is nog aanwezig, maar die laat ik liever in de andere pc zitten, tenzij het echt niet anders wil uiteraard.
Uszka schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 08:28:
[...]

2 cores meer, 4 threads minder. Dat heft elkaar aardig op. Zoals ik zei, meer een side-grade dan een upgrade en zolang er problemen zijn is het een downgrade.
Het is inderdaad geen noemenswaardige upgrade, maar de i7-9700k zat al op het nieuwe moederbord dat ik ging gebruiken, deze heb ik dan ook mooi laten zitten.
Qua single-core scoort de 9700k iets beter en ik speel vrijwel alleen maar FPS games die gebottlenecked worden door de CPU. In dat geval dus wel een welkome side-grade.
Volgens Userbenchmark toch een kleine 7% upgrade in effective speed.

Maar goed, ik zal de BIOS ook eens via Q-Flash ipv AppCenter updaten, kijken of dat verschil maakt. En mezelf even inlezen op het voltage verhogen, hier heb ik verder geen ervaring mee namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Als je vlak nadat je die 'Boot Failure' melding krijgt in je Bios naar de systeemtijd kijkt, loopt de klok dan nog goed of staat die op een willekeurige datum in het verleden?

Want het zou kunnen dat een aantal instellingen van je BIOS niet in het CMOS zijn weggeschreven maar in je RTC chip staan. Die heeft op jouw moederbord een knoopcel-batterij als soort van noodstroom. Dus mocht de tijd ook in de war zijn, vervang dan even die batterij. Of, vervang hem sowieso voor de zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-10 17:11

KneoK

Not in a million lightyears

Uszka schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 08:28:
[...]

Oh, da's waar ja, Intel heeft HT bij die 9700k eruit gesloopt |:(
Pagina: 1