Toon posts:

Bericht sturen als stroom uitvalt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Lennart
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
De groep waar de zonnepanelen op aangesloten zijn, heeft ook een externe stekker voor buitenwerk. De buurman gebruikt die (met toestemming natuurlijk) voor snoeiwerk. Alleen .. is het niet zo handig als je de draad doorsnijdt :) . Nu is dat al 2x gebeurt en is 2x niet snel genoeg (naar mijn mening) doorgegeven. Even goede buren verder, maar ik wil een meldingsysteem inbouwen: als de stroom uitvalt, doe dan X.

De vraag is dus: welk device verzendt een signaal (mail, app, sms, luchthoorn, .. ) als de stroom uitvalt? Of andersom, bestaat er een manier om om het kwartier te checken of een device nog aanstaat?

Als ik google, krijg ik vooral oplossingen die draaien rond de PC. OpenHab ga ik waarschijnlijk gebruiken, maar is nog niet actief.

==
hoi

Alle reacties

Acties:
  • +2Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:33

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
(jarig!)
@Lennart slimme wifi stekker aansluiten die die pingen in je Domotica systeem?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Als je je omvormer kan pingen via wifi oid, dan is er met node Red en een pi wel wat te bouwen.

Het komt goed - we are gonna party like it is 2022. 🎼🎼🎸 | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar | Blind Faith in anything, or Anyone will get you killed

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Snoeischaar op accu kopen. Kan je draad ook niet meer kapot maken.

• rnark
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-06 13:34
Als de stroom uitvalt zal je niks intern kunnen hebben draaien lijkt me? Wellicht kan je elke minuut een seintje sturen naar een externe server, wanneer deze het signaaltje 3x mist kan je dan een waarschuwing uitsturen. Enige probleem is dan wanneer je internet issues hebt, maar ook dan is het handig om daarvan op de hoogte te zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tazzios
  • Laatst online: 08:16
Lennart schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 14:48:
...

De vraag is dus: welk device verzendt een signaal (mail, app, sms, luchthoorn, .. ) als de stroom uitvalt? Of andersom, bestaat er een manier om om het kwartier te checken of een device nog aanstaat?

Als ik google, krijg ik vooral oplossingen die draaien rond de PC. OpenHab ga ik waarschijnlijk gebruiken, maar is nog niet actief.
Gezien de oplossing richting waar je zelf al aandenkt is dit misschien een betere vraag:
hoe kan ik met domotica instellen dat ik een seintje krijg indien mijn omvormer niet meer bereikbaar is/ geen (verse)data meer aanlevert.

Welke omvormer heb je?
Wordt die ondersteunt door: Openhab, Home assistant of domiticz?

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:33

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
(jarig!)
franssie schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 14:51:
Als je je omvormer kan pingen via wifi oid, dan is er met node Red en een pi wel wat te bouwen.
Nog simpeler inderdaad.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:25
Volgens mij doe je nu eerder aan symptoombestrijding :P

Trouwens, meeste omvormers schakelen zichzelf toch uit als er geen opbrengst is? Zijn ze dan nog wel te pingen?

[Voor 51% gewijzigd door com2,1ghz op 21-06-2022 15:04]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Maar als deze geen wifi heeft is zo'n stekker ook wel een goed idee. Volgend mij zaten we gelijktijdig op hetzelfde spoor 8)

Het komt goed - we are gonna party like it is 2022. 🎼🎼🎸 | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar | Blind Faith in anything, or Anyone will get you killed

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09:46
Galaxis schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 14:52:
Beste opmerking inderdaad.
Geef de buurman voor kerst zo'n ding cadeau. Probleem opgelost 😜

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

com2,1ghz schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 15:01:

Trouwens, meeste omvormers schakelen zichzelf toch uit als er geen opbrengst is? Zijn ze dan nog wel te pingen?
Goed punt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 08:48

-CJ

Not remastered

Lijkt me makkelijker om dat stopcontact dat hij gebruikt apart af te zekeren zodat niet je hele woning zonder stroom zit bij een foutje. Dat beperkt de schade beter dan een melding, aangezien je bij een melding ook niet altijd meteen kan acteren (bv als je buiten de deur bent).

All I had to do was follow the damn train.

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
-CJ schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 15:22:
Lijkt me makkelijker om dat stopcontact dat hij gebruikt apart af te zekeren zodat niet je hele woning zonder stroom zit bij een foutje. Dat beperkt de schade beter dan een melding, aangezien je bij een melding ook niet altijd meteen kan acteren (bv als je buiten de deur bent).
EU-reisstekker met eigen zekering ertussen? niet elegant maar voor de 5x per jaar dat 't gebruikt wordt good enough?

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:09

Reptile209

- gers -

UPS aan dezelfde groep hangen? Die hebben vaak (?) zelf wel een "paniek" melding als ze geactiveerd worden bij uitvallen van de voeding?

If you're not part of the solution, you're part of the precipitate.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:57

Haan

dotnetter

Dit lijkt me - zoals anderen ook al aangeven - niet de handigste oplossing. Loopt er een kabel dwars door een heg ofzo dat ie al 2x is doorgeknipt? Ik zou zelf daar wat aan doen, zorg dat de kabel door een pvc buis loopt bijvoorbeeld.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Galaxis schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 14:52:
Ik neem aan dat de buurman hetzelfde stukje gaat snoeien. Dan kan dus alsnog de draad van de omvormer kapot.

Die draad richting omvormer anders leggen en/of beter beschermen lijkt me een betere oplossing.

edit

Of snoeit hij zijn eigen draad kapot wat ervoor zorgt dat de groep bij de omvormer uitvalt ?

[Voor 13% gewijzigd door Plenkske op 21-06-2022 15:40]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:42

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Inderdaad symptoombestrijding. De groep van de PV zou namelijk helemaal geen stopcontact mogen hebben. Is daarmee dan ook gelijk het gevaarlijkste stopcontact om de kabel van door te snijden, daar loopt dan veel meer dan 16A...

Of hangt de boel via een PV verdeler? Dan zou je de automaat in de meterkast een C-kar kunnen pakken. Bij harde sluiting geen 100% garantie maar dan is er grotere kans dat dan alleen de groep van het stopcontact uit gaat en de PV verdeler in de meterkast erin blijft.

• Lennart
  • Niet online
Dank allen voor de antwoorden. Het ging om een buurman die door het verlengsnoer heen knipt met de heggeschaar. Geen idee hoe je dat 2x voor elkaar krijgt haha

Het zijn 2 groepen, met daarboven nog een automaat. Misschien inderdaad een C erop zetten, dan knalt alleen de stopcontact er eventueel uit.
franssie schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 14:51:
Denk dat dit 'm wordt. Via wifi is de stand op te vragen. Stroom eraf, dan is'ie ook niet pingbaar.

[Voor 33% gewijzigd door Lennart op 21-06-2022 18:26]

==
hoi

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 29-06 19:18
Ik heb op werk een paar "Mobeye" stroommelders opgehangen links en rechts.
Die sturen een SMS en gaan bellen bij stroomuitval.
Zit een pre-paid simkaartje in.

Maar ik denk dat ze die uit productie getrokken hebben want krijg ze zo even niet meer boven water.
Heb ze ook al even...

Edit:

Ze hebben nieuwe exemplaren kennelijk:

https://www.conrad.nl/nl/...mhz-2600-mhz-2389914.html

Kan me niet heugen dat die van mij zo duur waren echter... al waren ze inderdaad niet heel goedkoop.

[Voor 31% gewijzigd door Polderviking op 21-06-2022 18:31]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee