Toegang tot Docker containers op Unraid

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04-08 15:14

Mijn vraag

Ik draai een Unraid server met een reeks aan Docker containers. Een gedeelte hiervan zijn gameservers. Ik wil graag dat vrienden die containers kunnen starten en stoppen wanneer ze willen. Ze mogen niet aan de andere containers komen.

Hoe doe ik dat?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Unraid 6.9.2
Docker containers

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb als eerste de Pterodactyl container gebruikt. Werkt wel voor de toegang per user, maar helaas zijn er niet veel ondersteunde gameservers.

Iemand had mij ook Portainer aangeraden. Dit heb ik nu geinstalleerd, maar ik moet daar de business edition van hebben om de toegang per user te regelen. Ik heb een business licentie (eerste 5 zijn gratis), maar de business edition krijg ik niet geinstalleerd op unraid. Die staat niet in de community applications, en ik weet niet hoe ik het dan moet installeren en gebruiken.

Weten jullie een manier om vrienden toegang te geven tot een selectie van alle containers op mijn Unraid server?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrCowboyBunny
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:47
Dat zit niet ingebouwd in unRAID, maar wellicht kun je is kijken naar Portainer? Dat draai je als container ook binnen Docker en je kunt daar iets met users en rollen. Ik weet alleen niet of dat alles dekt wat je wilt.

En anders wellicht OliveTin? Een dashboard waarmee je shell commando's kan aftrappen. Ik heb er inhoudelijk niet naar gekeken/ervaring mee, maar als je hier een aantal commando's kunt specificeren en enkel die commando's uitvoerbaar zijn via het dashboard, dan zou dat wellicht ook nog een interessante optie kunnen zijn. Hierbij ga ik er wel vanuit dat al je vrienden dezelfde containers mogen herstarten. Zo niet, dan kun je wellicht meerdere instances van OliveTin neerzetten (elk op een eigen poort bijv.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
mrCowboyBunny schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 16:28:
Dat zit niet ingebouwd in unRAID, maar wellicht kun je is kijken naar Portainer? Dat draai je als container ook binnen Docker en je kunt daar iets met users en rollen. Ik weet alleen niet of dat alles dekt wat je wilt.

En anders wellicht OliveTin? Een dashboard waarmee je shell commando's kan aftrappen. Ik heb er inhoudelijk niet naar gekeken/ervaring mee, maar als je hier een aantal commando's kunt specificeren en enkel die commando's uitvoerbaar zijn via het dashboard, dan zou dat wellicht ook nog een interessante optie kunnen zijn. Hierbij ga ik er wel vanuit dat al je vrienden dezelfde containers mogen herstarten. Zo niet, dan kun je wellicht meerdere instances van OliveTin neerzetten (elk op een eigen poort bijv.).
Portainer heb ik nu in gebruik, maar het lukt mij niet om een standaard user toegang te geven tot alle containers, en kan niet vinden hoe ik een selectie kan maken tussen containers. Daar moet ik nog wat meer naar kijken.

OliveTin ken ik niet, maar daar zal ik later vandaag eens naar kijken. Ik ben alleen niet zo bekend/handig met commands, en ben eigenlijk meer afhankelijk van een simpele GUI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricofizz
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 05-08 08:58
workermaster schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 16:49:
[...]

Portainer heb ik nu in gebruik, maar het lukt mij niet om een standaard user toegang te geven tot alle containers, en kan niet vinden hoe ik een selectie kan maken tussen containers. Daar moet ik nog wat meer naar kijken.

OliveTin ken ik niet, maar daar zal ik later vandaag eens naar kijken. Ik ben alleen niet zo bekend/handig met commands, en ben eigenlijk meer afhankelijk van een simpele GUI.
Het is vrij simpel om te upgraden van de Community edition naar de business edition, heb het zojuist gedaan omdat ik nieuwsgierig was ;)
Als je op de naam van je bestaande portainer container in unraid klikt kan je de repo aanpassen van portainer/portainer-ce naar portainer/portainer-ee
Vervolgens log je opnieuw in, voer je de business license key uit de mail in en voila.
Hier de officiele upgrade docs

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O_-vOwozn64ncgx_gucFGQCK7bY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QJuYxlD8DremqZmDNgyHe4cY.png?f=fotoalbum_large

Update:
Je kan per container de toegang restricten en per specifiek team/user permission toekennen.
Zie hier een voorbeeld met een container van een 7DaysToDie gameserver :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NZ-lZXdxpdgS-34kO1e7sasJKuk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8qkZjFgrZpyDRwxdOZyvyuBC.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Ricofizz op 05-07-2022 12:16 . Reden: Update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
Ricofizz schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 11:51:
[...]

Het is vrij simpel om te upgraden van de Community edition naar de business edition, heb het zojuist gedaan omdat ik nieuwsgierig was ;)
Als je op de naam van je bestaande portainer container in unraid klikt kan je de repo aanpassen van portainer/portainer-ce naar portainer/portainer-ee
Vervolgens log je opnieuw in, voer je de business license key uit de mail in en voila.

[Afbeelding]

Update:
Je kan per container de toegang restricten en per specifiek team/user permission toekennen.
[Afbeelding]
Het is mij al gelukt om de container te installeren. Was inderdaad makkelijker dan ik dacht. Ik heb ook de business licentie, maar loop een beetje vast met het instellen van wat ik verder wil.

Ik heb al in Unraid zelf een aantal gameservers draaien. Die kan ik zien vanuit Portainer, maar het lukt mij niet om daar de juiste rechten aan toe te wijzen. De server staat nu even uit omdat ik met de serverrack bezig ben, maar hoop er morgen weer mee verder te kunnen gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
Ricofizz schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 11:51:
[...]

[Afbeelding]

Update:
[Afbeelding]
Tijdje verder maar ik wil nu beginnen met het opzetten van Portainer. Ik heb al het een en ander geprobeerd, maar het lukt mij nog niet om alles goed op te zetten. Ik heb nu het probleem dat iedereen of alle containers kan zien, of helemaal niets. De docs zijn wel handig, maar ik kom er nog niet uit.

Zou je mij hierbij willen helpen? Misschien via Discord ofzo? Als we er 1 opzetten, dan kan ik de rest daarna wel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricofizz
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 05-08 08:58
workermaster schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 14:47:
[...]

Tijdje verder maar ik wil nu beginnen met het opzetten van Portainer. Ik heb al het een en ander geprobeerd, maar het lukt mij nog niet om alles goed op te zetten. Ik heb nu het probleem dat iedereen of alle containers kan zien, of helemaal niets. De docs zijn wel handig, maar ik kom er nog niet uit.

Zou je mij hierbij willen helpen? Misschien via Discord ofzo? Als we er 1 opzetten, dan kan ik de rest daarna wel doen.
Op het moment niet veel tijd i.v.m. vakantieplannen maar wellicht zou dit je kunnen helpen:

Indien je al een account aangemaakt hebt etc hier een linkje naar de specifieke docs, vond het zelf wat moeilijk te vinden dus hoop dat het wat helpt!
https://docs.portainer.io/admin/environments/access

Ik heb zelf een Team aangemaakt en de user hieraan toegevoegd.
Dan onder Environments > Groups een Environment Group aangemaakt, hier de Unraid environment aan gekoppeld en onder Manage Access toegang gegeven.
Vervolgens in mijn specifiek container, in dit geval jellyfin, Access Control op restricted gezet en het Team toegang gegeven.

Het is wat ingewikkeld ingericht, hoop dat het helpt en succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w1ckedlunat1c
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:10
Ik heb dit thuis opgezet: https://cubecoders.com/AMP

AMP is een soort framework waar je heel gemakkelijk gameservers kunt opzetten. Je kan serversettings en dergelijke allemaal in AMP aanpassen, ook kun je bij de files en hier bijvoorbeeld mods uploaden. Ik heb dit zelf in een Docker container draaien en een account aangemaakt voor mijn vrienden.

Een licentie voor eigen gebruik tot 5 instances (5 gameservers) kost eenmalig £7.50 GBP of £30 GBP voor 50 instances.

Enige waar je wel rekening mee moet houden is het openzetten van poorten en dergelijke. Je zal alleen even alles moet omzetten naar AMP, dus dat kan wel even een werkje zijn.
Pagina: 1