Game + design PC (1440p, €1800)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perplexity
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21-02 09:15
Hallo!

Ik ben al langere tijd een lurker hierzo. Speel al lang met de gedachte om eens een keer een PC te bouwen. Door corona en videokaart tekorten kwam dat er maar niet van, maar nu de ergste gekte een beetje af lijkt te nemen heb ik dan toch de knoop door gehakt. Ik ben echt helemaal nieuw in het bouwen van PC's (voorheen met Mac gewerkt) en kan dus wel de nodige hulp gebruiken! Desondanks wel van plan het zelf te doen, gezien ik gelezen hebt dat het met de nodige guides wel te doen moet zijn.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Belangrijkste gebruik van het systeem zal toch wel gamen zijn. Wil daarbij mikken op 1440p, 60-100+fps. Daarnaast wat design werk met de gebruikelijke Adobe programma's (voornamelijk Illustrator, Photoshop, Indesign).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik mik op €1800

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Zojuist 2x 1440p schermen 165 Hz gekocht waar hij mooi op aan kan sluiten. Daarnaast heb ik ook al de gebruikelijke zaken zoals muis, toetsenbord, headset.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een mooie GPU om toekomstbestendig te kunnen gamen. Goeie processor en voldoende geheugen om comfortabel met wat zwaardere design bestanden te kunnen werken.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, zoals gezegd weinig kennis van PC's bouwen, dus ik laat me graag adviseren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik hecht er waarde aan dat het geheel er clean uit komt te zien. Ik ben geen fan van RGB, sterker nog, ga liever juist meer de 'blackout' kant op. De behuizing ook daarop uitgekozen, gezien deze er mooi minimalistisch uitziet. Daarnaast fijn als de PC zo stil mogelijk is.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
Hoor graag of de gekozen onderdelen goed op elkaar aansluiten. Maak ik de juiste keuzes gezien mijn wensen? Gezien ik nieuw ben hierin is alle advies sowieso welkom. Huidige opzet gaat eigenlijk net over mijn budget. Nog tips om er wat euro's van af te schaven? Alvast erg bedankt!

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 219,-€ 219,-
1MoederbordenMSI MAG B550 Tomahawk€ 139,-€ 139,-
1VideokaartenASUS TUF Gaming GeForce RTX 3080 V2 OC Edition met LHR€ 849,-€ 849,-
1BehuizingenFractal Design Define 7 Zwart€ 172,90€ 172,90
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 11 Home (NL, OEM)€ 69,99€ 69,99
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock 2 Zwart€ 37,19€ 37,19
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K16G32C16U4B€ 144,49€ 144,49
1VoedingenCorsair RM850x (2021) Zwart€ 139,-€ 139,-
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 91,61€ 91,61
Totaal€ 1.862,18

Beste antwoord (via Perplexity op 28-06-2022 17:53)

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:14
Welkom. Lees [BBG] Juli 2022 - 1440p Gaming eens goed door. We zijn bezig met exact zo’n soort systeem.

Wat betreft je eigen samenstelling.
pricewatch: Gigabyte B550 AORUS ELITE V2 voldoet (-35 euro)

pricewatch: Corsair RM750x (2018) (EU-model) Zwart Voldoet (-30 euro)

Het gekozen Crucial geheugen is tegenwoordig single rank, terwijl je liever een dual rank kit (meer prestaties) wil hebben: pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK (-25 euro)

Windows 10 / 11 licentie kun je makkelijk voor tientje legaal scoren. (-60 euro)

Verder kun je natuurlijk nog goed besparen op de behuizing.

Conclusie, er kan nog wel 200 euro vanaf.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• Djarune
Welkom. Lees [BBG] Juli 2022 - 1440p Gaming eens goed door. We zijn bezig met exact zo’n soort systeem.

Wat betreft je eigen samenstelling.
pricewatch: Gigabyte B550 AORUS ELITE V2 voldoet (-35 euro)

pricewatch: Corsair RM750x (2018) (EU-model) Zwart Voldoet (-30 euro)

Het gekozen Crucial geheugen is tegenwoordig single rank, terwijl je liever een dual rank kit (meer prestaties) wil hebben: pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK (-25 euro)

Windows 10 / 11 licentie kun je makkelijk voor tientje legaal scoren. (-60 euro)

Verder kun je natuurlijk nog goed besparen op de behuizing.

Conclusie, er kan nog wel 200 euro vanaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perplexity
Dank je voor je snelle reactie. Dan zou ik dus komen op onderstaande kostenplaatje (misschien dus nog iets goedkoper gezien de Windows licentie). Waar ik nog een beetje over twijfel is of 1 TB opslag genoeg is, ik zou bij nader inzien misschien toch iets ruimer willen zitten, maar dan kom je met M.2 SSD's toch al gauw een stuk duurder uit. Ik had inderdaad ook naar de BBG gekeken en daar een aantal keuzes op gebaseerd. Ik zie ze daar vooral kiezen voor Intel processors, terwijl de AMD processors een stuk goedkoper lijken te zijn zonder veel achter te blijven, mis ik hier iets?

Edit: nog een extra vraag. Ik lees veel mensen die hameren op goede airflow met een GPU zoals dit, alleen vind ik die behuizingen niet zo mooi 8)7 En gezien dat wel één van mijn 'eisen' is: hoe essentieel is dit?

Edit 2: Zou evt. de Define 7 Compact ook voldoende zijn? Lijkt me wel mooi zo'n compact systeempje, maar kan me voorstellen dat je dan helemaal tegen een temperatuur probleem aanloopt.

1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 219,-€ 219,-
1MoederbordenGigabyte B550 AORUS ELITE V2€ 104,89€ 104,89
1VideokaartenASUS TUF Gaming GeForce RTX 3080 V2 OC Edition met LHR€ 849,-€ 849,-
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 11 Home (NL, OEM)€ 69,99€ 69,99
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock 2 Zwart€ 37,19€ 37,19
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 118,67€ 118,67
1VoedingenCorsair RM750x (2018) (EU-model) Zwart€ 109,-€ 109,-
Totaal€ 1.772,25

[ Voor 5% gewijzigd door Perplexity op 21-06-2022 16:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mindwarper
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-05 07:21
Fractal Define 7 kast is een perfecte kast - is niet goedkoop, maar wel een perfecte keuze waar je terecht niet op hoeft te beknibbelen...

Voor de rest ziet het er goed uit, zou zelf andere keuze hebben gemaakt qua moederbord, maar maakt het allemaal wel wat duurder...
Dus is geen probleem om het zo te houden...

Zelf in elkaar zetten is altijd zo heel fijn om het dan ook werkend te zien erna :)
Zo heb ik onderstaande systeem in mijn signature ook zelf in elkaar gezet - ja en het was wel wat geld bij elkaar maar dat was een investering hahaha
Maar dat is even terzijde :)

Enthoo Primo || Ryzen 9 5900X || Asus VIII Dark Hero || TridentZ Royal Silver F4-3600C14D-32GTRS Samsung B-Die || Radeon 6800 XT || Kraken X73 w/ 6x NF-A12x25 || 2x WD Black SN850 1TB || WD-HGST 6TB en 18TB || Seasonic Prime Titanium Ultra 1kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perplexity
Interessant. Ik ben wel benieuwd welke keuze jij zou maken voor het moederbord en wat daarbij je overweging zou zijn? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mindwarper
Misschien dan toch een X570 chipset based moederbord voor je Ryzen 5600X CPU< kan je wellicht in later stadium altijd nog wel een M.2 PCie 4.x NVMe disk erbij doen...

B550 bord heeft normaal gesproken maar 1 M.2-slot vanuit de CPU aangestuurd en de X570 chipset zelf voegt daar er dus nog 1 extra aan toe...
Nadeel is wel dat het wat duurder wordt zo richting >160 € voor een X570 chipset moederbord...
gemiddeld gesproken...

Maar als B550 chipset goed genoeg is, dan ja dan is dat okay...
ik zou ook wellicht goed kijken welke connectivity de borden bieden op I/O gebied - dus bijvoorbeeld hoeveel USB 3.x ports extern er worden aangeboden
Kan ook soms een keuze rechtvaardigen welk bord af zou vallen en welke niet...

Ik kan die keuze niet voor je maken, maar ik ben zelf wel van ASUS borden wel gecharmeerd...
Misschien een RoG Strix variant - wel weer RGB (maar dat kan evt. uitgeschakeld worden in BIOS)...
Maar dat RGB is wel subtiel vind ik, maar dat kan uitgeschakeld worden...

Keuzes zijn okay in jouw pricelist
Waarom een 3080 en geen 3070 Ti GPU, al snap ik wel waarom, maar ja dan kan een 3080 Ti ook wel, maar ja ook weer significant duurder... echt significant meer dan een 3080...
Denk ik... ;)

[ Voor 10% gewijzigd door mindwarper op 21-06-2022 19:58 ]

Enthoo Primo || Ryzen 9 5900X || Asus VIII Dark Hero || TridentZ Royal Silver F4-3600C14D-32GTRS Samsung B-Die || Radeon 6800 XT || Kraken X73 w/ 6x NF-A12x25 || 2x WD Black SN850 1TB || WD-HGST 6TB en 18TB || Seasonic Prime Titanium Ultra 1kW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:59
De 3070 ti kaarten zijn op dit moment erg ongunstig geprijsd. Ik zou daarom wel voor een 3080 gaan.
En op 1440p heb je zeker wel baat bij een zo sterk mogelijke gpu.

[ Voor 25% gewijzigd door freaky35 op 21-06-2022 19:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perplexity
mindwarper schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 19:42:
Misschien dan toch een X570 chipset based moederbord voor je Ryzen 5600X CPU< kan je wellicht in later stadium altijd nog wel een M.2 PCie 4.x NVMe disk erbij doen...

B550 bord heeft normaal gesproken maar 1 M.2-slot vanuit de CPU aangestuurd en de X570 chipset zelf voegt daar er dus nog 1 extra aan toe...
Nadeel is wel dat het wat duurder wordt zo richting >160 € voor een X570 chipset moederbord...
gemiddeld gesproken...

Maar als B550 chipset goed genoeg is, dan ja dan is dat okay...
ik zou ook wellicht goed kijken welke connectivity de borden bieden op I/O gebied - dus bijvoorbeeld hoeveel USB 3.x ports extern er worden aangeboden
Kan ook soms een keuze rechtvaardigen welk bord af zou vallen en welke niet...

Ik kan die keuze niet voor je maken, maar ik ben zelf wel van ASUS borden wel gecharmeerd...
Misschien een RoG Strix variant - wel weer RGB (maar dat kan evt. uitgeschakeld worden in BIOS)...
Maar dat RGB is wel subtiel vind ik, maar dat kan uitgeschakeld worden...

Keuzes zijn okay in jouw pricelist
Waarom een 3080 en geen 3070 Ti GPU, al snap ik wel waarom, maar ja dan kan een 3080 Ti ook wel, maar ja ook weer significant duurder... echt significant meer dan een 3080...
Denk ik... ;)
Oke, dankjewel voor de inzichten. Een extra M.2 slot lijkt me wel een winst, want ik verwacht met 1 TB toch wel gauw vol te zitten en dan kan ik tzt nog uitbreiden. Is dit bijv. een goed alternatief? Vergeleken met de ASUS volgens de pricewatch toch wel zo’n 80 euro goedkoper:

pricewatch: Gigabyte X570 AORUS ELITE

Belangrijkste verschil wat ik zo snel zie is geen usb-c extern en 1 M.2 slot zonder koeler. Betekent dat dat je voor dat tweede slot een heatsink nodig zal hebben?

Is RGB altijd uit te zetten via de BIOS? Hier zit het ook op. Wel subtiel en dit is een gesloten kast dus geen ramp als het niet anders kan.

Edit: bij nader inzien lijkt bovenstaande nu lastig verkrijgbaar. Is zoiets een goed alternatief? (ook nog zo’n €40 goedkoper en wat betere features):

https://gamecomputers.nl/.../gigabyte-x570-aorus-pro/

[ Voor 20% gewijzigd door Perplexity op 21-06-2022 22:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Empheria
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 26-08-2023
Is RGB altijd uit te zetten via de BIOS? Hier zit het ook op. Wel subtiel en dit is een gesloten kast dus geen ramp als het niet anders kan.
Dat hangt een beetje van het bord af. Voor deze AORUS boards van Gigabyte geldt geloof ik dat ze alleen via de RGB Fusion software in te stellen zijn. Die software (en de meeste RGB software) staat overigens niet zo goed bekend, dus ik kan me best voorstellen dat je misschien liever een keiharde BIOS optie wilt hebben. Ik kan je in ieder geval aanraden om er nog even in te duiken als dit een belangrijke factor gaat zijn in je keuze. Van de ASUS ROG- en STRIX-serie borden weet ik in ieder geval dat ze een BIOS toggle hebben.
Een extra M.2 slot lijkt me wel een winst, want ik verwacht met 1 TB toch wel gauw vol te zitten en dan kan ik tzt nog uitbreiden.
Als opslag echt een probleem gaat zijn kun je ook altijd nog tot 6 SATA schijven in je moederbord prikken.
Als je ervoor kiest om die route te pakken met een B550 bord, dan vraagt het iets meer discipline in de manier waarop je je bestanden opslaat, maar dan kun je wel iets goedkoper bouwen.
Aangezien je met Adobe software werkt is het ook interessant om een snelle cache drive te hebben. In dat geval is X570 wel een meerwaarde vanwege de mogelijkheid om een extra NVMe SSD te plaatsen. Maar daar kun je ook een PCIe slot voor gebruiken met een adapter zoals deze.
M.2 slot zonder koeler. Betekent dat dat je voor dat tweede slot een heatsink nodig zal hebben?
M.2 SSD's en slots met een heatsink zijn inmiddels al een tijdje de nieuwste hype, maar het hangt heel erg van de SSD af of die heatsink ook echt een meerwaarde heeft. Als je echt voor de absolute topprestaties van de drive wilt gaan, of je bent van plan om hem heel intensief te gebruiken, dan is een heatsink wel aan te raden, al was het maar om temperatuureffecten uit te sluiten. Maar bij normaal gebruik zijn de meeste SSD's ook prima koel te houden met de luchtstroom in je kast.

Wat de GPU betreft ben ik geneigd om ook AMD te adviseren, tenzij je ergens afhankelijk bent van software die op CUDA gebouwd is (daar heb ik zelf namelijk mee te maken). De AMD kaarten zijn net iets beter geprijsd momenteel, en ze hebben meer VRAM dan de equivalente NVIDIA kaarten. Dat kan zeker met niche designtoepassingen nog wel eens een rol gaan spelen. Qua performance zijn benchmarks van de games die je van plan bent om te spelen je beste indicatie.

Fractal Design Vector RS ║ ASUS ROG STRIX B550-F Gaming WiFi II ║ AMD Ryzen 9 5900X ║ be quiet Dark Rock 4 ║ G.SKILL Trident Z RGB F4-3200C16-32G ║ Samsung 980 Pro 2TB ║ 2x Seagate EXOS 16TB ║ ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 12GB║ ASUS ROG THOR 850W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Perplexity
Ik kan je in ieder geval aanraden om er nog even in te duiken als dit een belangrijke factor gaat zijn in je keuze. Van de ASUS ROG- en STRIX-serie borden weet ik in ieder geval dat ze een BIOS toggle hebben.
Het is niet super belangrijk, maar wel fijn als het kan inderdaad. Vind het alleen lastig om per moederbord te vinden of dit makkelijk kan.
Aangezien je met Adobe software werkt is het ook interessant om een snelle cache drive te hebben. In dat geval is X570 wel een meerwaarde vanwege de mogelijkheid om een extra NVMe SSD te plaatsen. Maar daar kun je ook een PCIe slot voor gebruiken met een adapter zoals deze.
Bedoel je dat het met zo'n adapter mogelijk is om evt. later nog een extra NVMe SSD te plaatsen op een B550 bord?
Als je echt voor de absolute topprestaties van de drive wilt gaan, of je bent van plan om hem heel intensief te gebruiken, dan is een heatsink wel aan te raden, al was het maar om temperatuureffecten uit te sluiten. Maar bij normaal gebruik zijn de meeste SSD's ook prima koel te houden met de luchtstroom in je kast.
Hier ga ik niet vanuit dus dan verwacht ik dat ik ook zonder kan.
Wat de GPU betreft ben ik geneigd om ook AMD te adviseren
Oke, begrijpelijk. Ik heb hierin ook wel getwijfeld maar toch voorkeur voor Nvidia denk ik. Wat ik gelezen had leek Nvidia me altijd wat fijner door: betere raytracing mogelijkheden, betere DLSS, fijnere drivers (? weet niet meer zeker, maar meen dat wel eens gelezen te hebben). Ik heb daardoor toch een beetje een Nvidia bias gekregen merk ik haha.

Is bijv. zo'n X570 bord ook voldoende? Zit ook wi-fi op en wat goedkoper dan de ROG Strix borden op dit moment:

pricewatch: ASUS TUF Gaming X570-PLUS (WI-FI)

Zou ik dan niet bijv. toch met een Define 7 Compact uit de voeten kunnen? Die is zo'n €50 goedkoper en wordt ook goed aangeschreven. Als ik dan de lagere kosten voor Windows meeneem kom ik met dit X570 bord denk ik net ietsje boven €1800. Die prijs is voor mij toch wel een harde grens merk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djarune
Perplexity schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 22:20:
[...]

Oke, dankjewel voor de inzichten. Een extra M.2 slot lijkt me wel een winst, want ik verwacht met 1 TB toch wel gauw vol te zitten en dan kan ik tzt nog uitbreiden. Is dit bijv. een goed alternatief? Vergeleken met de ASUS volgens de pricewatch toch wel zo’n 80 euro goedkoper:

pricewatch: Gigabyte X570 AORUS ELITE

Belangrijkste verschil wat ik zo snel zie is geen usb-c extern en 1 M.2 slot zonder koeler. Betekent dat dat je voor dat tweede slot een heatsink nodig zal hebben?
Wellicht verkeerd geïnterpreteerd, maar de meeste B550 borden hebben 2x M.2 waaronder het bord wat ik in mijn vorige post noemde. Als je een PCIe 3.0 x4 nvme kiest zoals de Samsung 980 uit je lijst is er geen reden om voor een te duur X570 bord te gaan. De
pricewatch: Gigabyte B550 AORUS ELITE V2 (2x M.2,1x heatsink) blijft voldoende. Wil je nog een M.2 dan koop je er een heatsink bij: pricewatch: be quiet! MC1 Pro

En ja RGB kun je altijd uitzetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Perplexity
Ah ja, dat had ik zelf ook kunnen zien. Ik denk dan eigenlijk dat de oorspronkelijke build met het B550 bord voor mij voldoende is. Ik zal jullie nog updaten over het resultaat. Dank allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empheria
Bedoel je dat het met zo'n adapter mogelijk is om evt. later nog een extra NVMe SSD te plaatsen op een B550 bord?
Ja dat is inderdaad de boodschap. Ik moet er dan wel even bij vertellen dat je moet opletten op de snelheden. De slots op je moederbord zijn namelijk niet allemaal PCIe 4.0, sommigen zullen 3.0 zijn. De snellere SSD's zullen in een 3.0 slot niet hun maximale snelheden halen, dus dan ben je goedkoper uit met een PCIe 3.0 SSD. Dat is bijvoorbeeld het verschil tussen de Samsung 980 en Samsung 980 Pro. Die laatste moet je niet in een PCIe 3.0 slot willen plaatsen, dan gooi je de helft van je performance weg. Dus dit is iets om zorgvuldig te plannen.

Dat gezegd hebbende is het met name voor het inlezen en kopiëren van grote bestanden (meerdere GB's) een voordeel om PCIe 4 te hebben vs. PCIe 3. Dan ben je namelijk met sequentieel lezen bezig, en daar zijn de schijven heel goed in. Random lezen komt in praktijk in veel meer scenario's voor, en is eigenlijk de benchmark waar je vooral op moet letten bij het uitzoeken van een SSD. Qua loadtimes in games is het verschil wel aanwezig, maar niet bijzonder significant.
Wat ik gelezen had leek Nvidia me altijd wat fijner door: betere raytracing mogelijkheden, betere DLSS, fijnere drivers (? weet niet meer zeker, maar meen dat wel eens gelezen te hebben). Ik heb daardoor toch een beetje een Nvidia bias gekregen merk ik haha.
NVIDIA heeft een aantal technologieën waarmee ze strategisch hun producten een virtuele monopoliepositie kunnen geven. DLSS is daar één van, maar daarnaast bieden ze ook CUDA voor rekenwerk op de GPU en de Optix raytracing en denoising voor render software. Dus ik snap de bias heel goed, maar weet ook dat dat precies de bedoeling is ;). Het verhaal van de drivers moet je echt met een korrel zout nemen, want het wisselt door de jaren heen wie "de meest stabiele drivers heeft". NVIDIA heeft een aantal speciale features in GeForce Experience zitten zoals Shadowplay voor het opnemen van gameplay, en Ansel voor het stilzetten van een game en het maken van screenshots (hiervoor moet de developer dan wel support inbouwen in de game). Maar om daar toegang toe te krijgen verplichten ze je wel een account aan te maken.

AMD heeft in de Adrenalin software grotendeels vergelijkbare features. En wat upscaling betreft biedt AMD met FSR 2.0 een techniek die makkelijker te implementeren is in games, en op kaarten van alle fabrikanten werkt. Voorlopig zal DLSS vooral in een handjevol games worden geïmplementeerd, en zullen meer games FSR gaan gebruiken. Daarmee vind ik zelf de meerwaarde van DLSS wel wat minder worden.

De bottom line is als volgt: De verschillen tussen AMD en NVIDIA zijn voor de gamer niet zo groot als de marketing doet vermoeden. Het is uiteindelijk belangrijk om een kaart te kiezen met features die het best bij jouw gebruiksscenario passen. Maar zowel RTX 3000 als Radeon RX 6000 zijn een veilige keuze om voorlopig even vooruit te kunnen. De enige reden om per se voor NVIDIA te moeten kiezen is als je afhankelijk bent van gepatenteerde technieken van NVIDA, zoals CUDA.
Is bijv. zo'n X570 bord ook voldoende? Zit ook wi-fi op en wat goedkoper dan de ROG Strix borden op dit moment:

Zou ik dan niet bijv. toch met een Define 7 Compact uit de voeten kunnen? Die is zo'n €50 goedkoper en wordt ook goed aangeschreven. Als ik dan de lagere kosten voor Windows meeneem kom ik met dit X570 bord denk ik net ietsje boven €1800. Die prijs is voor mij toch wel een harde grens merk ik.
Ja, de lineup van ASUS op AM4 zit qua prijsklassen als volgt in elkaar: Prime < TUF < ROG STRIX < ProArt / ROG Crosshair. TUF zou voor jouw toepassing prima geschikt moeten zijn.
Wat de kast betreft moet je vooral kijken of je CPU koeler en videokaart er wel in passen. Dat is namelijk een vervelende verrassing. Kleine form factor cases zijn soms wel wat uitdagender om te bouwen omdat je minder ruimte hebt om je kabels weg te werken waardoor je creatief moet zijn. Maar dat kan natuurlijk juist het leuke deel van het proces zijn ;).

Fractal Design Vector RS ║ ASUS ROG STRIX B550-F Gaming WiFi II ║ AMD Ryzen 9 5900X ║ be quiet Dark Rock 4 ║ G.SKILL Trident Z RGB F4-3200C16-32G ║ Samsung 980 Pro 2TB ║ 2x Seagate EXOS 16TB ║ ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 12GB║ ASUS ROG THOR 850W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mindwarper
Perplexity schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 10:47:
ha.

Empheria schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:51:
Ja, de lineup van ASUS op AM4 zit qua prijsklassen als volgt in elkaar: Prime < TUF < ROG STRIX < ProArt / ROG Crosshair. TUF zou voor jouw toepassing prima geschikt moeten zijn.
Inderdaad dat X570 TUF bord is een hele goede kandidaat ... wat @Empheria al terecht opmerkte :)
Er bestaat ook van datzelfde bord een variant zonder WiFi-component, als je daar nog een heel klein beetje van de prijs van wil afsnoepen, indien je geen nood hebt aan WiFI verbinding voor die PC en je bekabeld kunt werken - wat overigens wel voorkeur heeft altijd hahahaha :D
pricewatch: ASUS TUF Gaming X570-PLUS

En wat betreft behuizing het is natuurlijk altijd persoonlijke keuze, maar meer werkruimte in een kast vind ik persoonlijk altijd net wat prettiger dus of je nu een Define 7 of de compact versie pakt - is again, personal taste :)

En wat betreft GPU keuze - dat hangt ervan af of de gebruikte Adobe suite software GPU-acceleration gebruikt, ,meestal wel ondersteund door nVidia CUDA algoritmes... of juist niet...
dat kan ook belangrijk zijn in GPU-keuze...

Succes bij het bouwen en doe het met geduld en beleid :)
Laat ons weten hoe het gaat en welke componenten je uiteindelijk hebt gekozen :)

[ Voor 38% gewijzigd door mindwarper op 22-06-2022 13:40 . Reden: extra informatie ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Djarune
mindwarper schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 12:57:
[...]
En wat betreft behuizing het is natuurlijk altijd persoonlijke keuze, maar meer werkruimte in een kast vind ik persoonlijk altijd net wat prettiger dus of je nu een Define 7 of de compact versie pakt - is again, personal taste :)
De (ruime) Define 7 met veel casefans is een goede kast voor een RTX3080. Een Define 7 Compact is niet koel genoeg. Dan komt de Meshify 2 Compact (met meer airflow) meer in aanmerking.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Empheria
En wat betreft GPU keuze - dat hangt ervan af of de gebruikte Adobe suite software GPU-acceleration gebruikt, ,meestal wel ondersteund door nVidia CUDA algoritmes... of juist niet...
dat kan ook belangrijk zijn in GPU-keuze...
Hier kan ik nog wel even dieper op ingaan. Het gros van Adobe's eigen code voor hardware accelerated functies in de CC applicaties draait op OpenCL (geschikt voor alle videokaarten dus). Dat is niet geheel toevallig aangezien een groot deel van de gebruikers van de software op een Mac werkt (en Apple en NVIDIA zijn geen vriendjes meer).

Binnen Photoshop, Illustrator en InDesign kan je eventueel wel tegen CUDA aanlopen als je met plugins werkt voor filters en andere dingen. Maar voor 99% van de functionaliteit van die programma's is een AMD GPU ook prima geschikt.

Waar ik het tot dusverre zelf nog wel ben tegengekomen is binnen Adobe Media Encoder als je bijvoorbeeld een video wilt renderen vanuit After Effects. Of de Mercury Playback Engine in Premiere. Hardware encoding die op CUDA gebouwd is draait efficiënter op een NVIDIA kaart dan OpenCL-gebaseerde oplossingen. Maar daarmee duiken we inmiddels wel wat verder weg van de genoemde Ps, Ai, Id.

Edit: Conclusie: De realiteit is dat NVIDIA's positie met CUDA ervoor zorgt dat hun eigen kaarten 100% van de tijd een veilige keuze zijn, en AMD in 99% van de gevallen voldoet. Dit betekent voor veel mensen dat ze liever NVIDIA kopen om die extra zekerheid te hebben, maar mijn advies is vooral "laat je niet gek maken, en kies bewust".

[ Voor 12% gewijzigd door Empheria op 22-06-2022 15:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-03 21:40
Perplexity schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 14:44:

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Belangrijkste gebruik van het systeem zal toch wel gamen zijn. Wil daarbij mikken op 1440p, 60-100+fps. Daarnaast wat design werk met de gebruikelijke Adobe programma's (voornamelijk Illustrator, Photoshop, Indesign).
In games gaan Intel en AMD nek-aan-nek op de verschillende prijsniveau's. Maar daarbuiten is het een ander verhaal. Zelfs de budget Intel varianten (12100/12400) kunnen met een prijskaartje van 100-200,- rustig 10+% sneller zijn dan de duurste (5950x en 5800x3D) met prijskaartje boven de 500,- wanneer het aankomt op specifieke taken als Adobe.

Kijk dus goed naar benchmarks voor deze applicaties, en zet dat een beetje af tegen je gebruik (hoeveel tijd breng je erin door, hoe intensief, hoe groot zijn de bestanden die je verwerkt). Kan je een hoop opleveren op simpelweg te kiezen voor de Intel variant van je gewenste budget.
In geval van de 5600x kun je dan de 12400F overwegen. Inclusief moederbord pakweg 3 tientjes goedkoper, vrijwel geen verschil in games, echter goed merkbaar in Adobe.

Voorzetje mocht je de intel richting op willen. Met paar kleine wijzigingen, omdat ik bijvoorbeeld niet weet waarom je dik 2x zoveel zou uitgeven aan een behuizing met dezelfde prestaties (zie gamernexus reviews, specifiek geluidstesten aangezien je over geluid praat - als je de fans wat zachter zet op de P400A heb je veel betere koeling bij dezelfde geluidsdruk) .

1ProcessorsIntel Core i5-12400F Boxed€ 186,99€ 186,99
1MoederbordenMSI Pro B660M-A DDR4€ 139,99€ 139,99
1BehuizingenPhanteks Eclipse P400A Zwart€ 78,11€ 78,11
1ProcessorkoelingArctic Freezer 34 eSports Tower CPU Cooler with BioniX P-Fan Zwart/Wit€ 29,95€ 29,95
1WaterkoelingArctic Freezer 34 Intel LGA1700 Upgrade Kit€ 5,63€ 5,63
1Geheugen internKingston Fury Renegade KF436C16RB1K2/32€ 139,03€ 139,03
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 750W FM€ 99,90€ 99,90
1Solid state drivesWD Blue SN570 1TB€ 65,-€ 65,-
Totaal€ 1.593,60

[ Voor 4% gewijzigd door Xanaroth op 22-06-2022 15:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Perplexity
Dankjewel allemaal voor jullie inzichten. Daar wordt een leek als ik alleen maar wijzer van :)
Kijk dus goed naar benchmarks voor deze applicaties, en zet dat een beetje af tegen je gebruik (hoeveel tijd breng je erin door, hoe intensief, hoe groot zijn de bestanden die je verwerkt). Kan je een hoop opleveren op simpelweg te kiezen voor de Intel variant van je gewenste budget.
Kwam in mijn openingspost wellicht niet goed genoeg naar voren, maar de functie van de PC zal toch wel primair gamen zijn. Het kunnen designen is fijn, maar is niet het primaire doel, dus dan is de meerwaarde die Intel biedt denk ik niet bijster groot.
Voorzetje mocht je de intel richting op willen. Met paar kleine wijzigingen, omdat ik bijvoorbeeld niet weet waarom je dik 2x zoveel zou uitgeven aan een behuizing met dezelfde prestaties
Zoals in openingspost aangegeven hecht ik best veel waarde aan hoe het geheel eruit ziet. De kast die jij kiest vind ik persoonlijk al minder aantrekkelijk. Daarnaast altijd goede verhalen gehoord over de bouwkwaliteit van de Fractal kasten, dan mag het voor mij wel iets meer kosten.

Bedankt voor je voorzetje. Ik heb echter gisteren de onderdelen voor het AMD systeem al besteld :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mindwarper
Perplexity schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 08:09:
Zoals in openingspost aangegeven hecht ik best veel waarde aan hoe het geheel eruit ziet. De kast die jij kiest vind ik persoonlijk al minder aantrekkelijk. Daarnaast altijd goede verhalen gehoord over de bouwkwaliteit van de Fractal kasten, dan mag het voor mij wel iets meer kosten.

Bedankt voor je voorzetje. Ik heb echter gisteren de onderdelen voor het AMD systeem al besteld :*)
Goed bezig :)

Laat je ons ook nog weten middels een lijstje of wat dan ook wat je allemaal aan components hebt besteld...
Dan is dat alleen maar leuk :)

En verder natuurlijk veel plezier hebben in het bouwen van systeem - en niet gefrustreerd raken...
Komt allemaal goed...

[ Voor 78% gewijzigd door mindwarper op 23-06-2022 08:23 . Reden: extra informatie ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mindwarper
Voor extra koeling is natuurlijk de Noctua NF-A12x25 PWM 120mm fans het best, maar niet goedkoop natuurlijk.
Maar goed airflow produceren in kast als op een heatsink (lees CPU koeler) of radiator doen deze ook heel erg goed...
Met daarbij relatief weinig (extra) geluidsproductie...
Maar ze zijn juist allesbehalve goedkoop, maar wel heel erg goed.
Kleurstelling is inderdaad ook een persoonlijk dingetje van die fans, maar in een "gesloten" kast - dus zonder glazen zijpaneel zie je toch niet... dus dan valt het mee

Waarom denk je dat ik de NZXT X73 AIO CPU-waterkoeler niet met de stock fans heb uitgerust maar met 6x deze Noctua NF-A12x25 PWM fans :)

[ Voor 1% gewijzigd door mindwarper op 23-06-2022 08:24 . Reden: extra informatie / typo's ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Empheria
Voor extra koeling is natuurlijk de Noctua NF-A12x25 PWM 120mm fans het best, maar niet goedkoop natuurlijk.
Maar goed airflow produceren in kast als op een heatsink (lees CPU koeler) of radiator doen deze ook heel erg goed...
Met daarbij relatief weinig (extra) geluidsproductie...
Maar ze zijn juist allesbehalve goedkoop, maar wel heel erg goed.
Kleurstelling is inderdaad ook een persoonlijk dingetje van die fans, maar in een "gesloten" kast - dus zonder glazen zijpaneel zie je toch niet... dus dan valt het mee

Waarom denk je dat ik de NZXT X73 AIO CPU-waterkoeler niet met de stock fans heb uitgerust maar met 6x deze Noctua NF-A12x25 PWM fans :)
Noctua is natuurlijk de absolute top op het gebied van ventilatoren, maar ik ben zelf ook wel heel erg gecharmeerd van het spul van be quiet!
Qua prestaties (airflow afgezet tegen herrie) winnen ze het niet van Noctua, maar de prijs is wel een stuk aantrekkelijker. In je openingspost had je ook al een be quiet! cpu koeler op het oog. Je zou eventueel op termijn kunnen besluiten om er een case fan bij te zetten als de onderdelen onvoldoende koel blijven met de stock configuratie (Ik weet niet zeker of de define 7 standaard met alle mogelijke case fans geleverd wordt). Of als je toch iets te veel herrie hebt. Daarnaast passen de kleuren van be quiet! (zwart met oranje-wit logo) veel beter bij het ASUS TUF moederbord wat je natuurlijk al lang op ons aanraden besteld hebt 8)7 .

Een ander, misschien ietwat controversiële tip die me nu net te binnen schiet is dat je nog kan overwegen om een thermal pad te gebruiken in plaats van thermal paste. Voor AM4 CPU's heb je dan deze nodig: Thermal Grizzly Carbonaut 38x38mm
Ik heb zelf in het verleden zo'n pad geplaatst omdat na een aantal jaar mijn thermal paste was ingedroogd waardoor de CPU oververhitte. Ik ben er zelf geen fan van om de koeler van de CPU te moeten trekken als die eenmaal goed gemonteerd zit. En zo'n thermal pad droogt nooit in, dus die blijft in theorie je leven lang goed presteren.

Full disclosure: je raakt wel een graad of twee à drie aan koelperformance kwijt, maar als je niet van plan bent om te gaan overclocken voor de maximale prestaties maakt dat met een goede koeler niet zo gek veel uit.
Over het algemeen zijn de use-cases voor zo'n thermal pad de twee extremen:
  • Of je wilt je koeler nooit loshalen omdat je een luiwammes bent.
  • Of je wilt je koeler heel vaak loshalen omdat je veel verschillende CPUs test, bijvoorbeeld.
Daarmee is het wel een niche product, maar ik denk dat het goed is om in ieder geval het bestaan ervan te benoemen. Ik ben er zelf erg tevreden over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Perplexity
Hi daar ben ik weer!

Zoals ik al zei had ik de onderdelen besteld. Inmiddels is het beestje ook in elkaar gezet. Kostte even een dagje maar dan heb je ook wat! Met wat handige tutorials en het nodige geduld toch wel blij met het resultaat en dan geeft het toch wel wat extra voldoening om het zelf gedaan te hebben met weinig voorkennis :).

Iedereen heeft me echt super geholpen, waarvoor dank! Maar ik ga toch Djarune de eer voor het beste antwoord geven aangezien hij net de tips gaf die ik nodig had. Maar nogmaals, iedereen natuurlijk bedankt voor zijn inzichten.

Uiteindelijk is het redelijk hetzelfde gebleven zoals hierboven besproken, maar op het laatste moment toch nog besloten een ouderwetse harde schijf erbij te prikken voor wat extra opslag van oude bestanden. Hieronder een paar foto's van de build!

1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 214,95€ 214,95
1MoederbordenGigabyte B550 AORUS ELITE V2€ 104,89€ 104,89
1VideokaartenASUS TUF Gaming GeForce RTX 3080 V2 OC Edition met LHR€ 869,-€ 869,-
1Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (SMR, 256MB cache, 5400rpm), 4TB€ 76,21€ 76,21
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock 2 Zwart€ 37,57€ 37,57
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 118,67€ 118,67
1VoedingenCorsair RM750x (2018) (EU-model) Zwart€ 109,-€ 109,-
Totaal€ 1.794,80

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a8TxBBHOjzdk6qL7-viVQMx83rc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zJ2bm8gaiBCfmyinWg3M0MLX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XyGOYTFP63fOn96sU23YktWvSaA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/djg4UIgTuM8ojnFQSP0dkWge.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o1QvjF-tL-z-nVOLC2LW--eMRl4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xSWJyI9QCK6ejO2OzWDHmlKW.jpg?f=fotoalbum_tile
Pagina: 1