Excel - CSV en financiële bedragen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andreas92
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-05 10:04
Mijn vraag
Ik wil een bestand uit amazon importeren in excel. Dit is een CSV bestand. Als de gegevens worden opgehaald, dan haalt deze de opmaak van financiele bedragen eruit. Zo is 199 € 19,90, maar is 125 € 1,25.
Voorbeeld:
AAAAAA,"2022-JAN","AFN","amazon.nl","REGULAR","SALE","123","456",,"31-03-2022",,"31-03-2022","123","456","Optder, Standard, 250g",,"1","0.33","0.33",,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,"29.9","0.0","29.9","0.0","0.0","0.0","0.0","0.0","0.0","29.9","EUR",,,,,,,,"bat","NL","1234","AMSTERDAM","NL","1234","DE","NL","POST","ABP",,,,,,,,,,,,,,,,,,,,"",,,"REGULAR","SELLER"

Hoe kan ik ervoor zorgen dat de bedragen, 29.9, vermeld komen te staan in excel als 29,90 of 29.9, en niet als 299?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

gewijzigd; , naar ;
configuratiescherm computer gewijzigd, lijstscheidingstekens naar ,
direct kopiëren vanuit tekst naar Excel, maar dan krijg ik geen mooi gescheiden document.

Iemand enig idee hoe ik dit moet oplossen / hoe ik de vraag moet formuleren zodat ik een antwoord kan vinden?
...

Beste antwoord (via Andreas92 op 21-06-2022 15:49)

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:50

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Doorgaans met name een kwestie van regio instellingen met betrekking tot het gebruik van , versus . voor scheiding decimalen / duizendtallen.

Een Excel met NL regioinstellingen verwacht een , voor decimalen, niet een . (zoals in je csv bestand).

Dus of die instellingen (tijdelijk) aanpassen, of in je CSV eerst in een text editor alle punten vervangen door komma's (even kort door de bocht, wellicht zijn er ook punten die je niet wilt vervangen).

Of inderdaad MrSenne in "Excel - CSV en financiële bedragen" volgen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrSenne
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17:03
Een leeg Excel bestand openen.
Data > From Text/CSV.

Bestand kiezen en daar met de nodige transformaties zorgen dat je data correct geformateerd is.

Een CSV rechtstreeks met Excel openen is vragen om problemen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andreas92
Importeren doe ik inderdaad al via een leeg Excel bestand.

met jouw antwoord kan ik mijn probleem denk ik nu beter formuleren;
Mijn data is niet correct geformatteerd.

Hoe zorg ik dat uit een bedrag uit tekst blijkt: 19.9 in Excel wordt getransformeerd naar € 19,90?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:50

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Doorgaans met name een kwestie van regio instellingen met betrekking tot het gebruik van , versus . voor scheiding decimalen / duizendtallen.

Een Excel met NL regioinstellingen verwacht een , voor decimalen, niet een . (zoals in je csv bestand).

Dus of die instellingen (tijdelijk) aanpassen, of in je CSV eerst in een text editor alle punten vervangen door komma's (even kort door de bocht, wellicht zijn er ook punten die je niet wilt vervangen).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andreas92
Regio instellingen werken niet.
Wat nu wel werkt, is bij transformaties het getal 199 laten weergeven als tekst, dan komt er 19.9. En daarna in het excelbestand deze gegevens aanpassen via; tekst naar kolommen. Dan worden ze financieel.

Soort van opgelost, zijn dan helaas nog wel behoorlijk wat handelingen.
Maar ik ben hartstikke blij dat er een werkbare oplossing al is. Ruim binnen een kwartier....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:12

Tazzios

..

1. tekst naar kolommen
  2. de bedragen kolommen selecteren en zoeken vervangen van de . naar een ,
  3. Cellen opmaken als financieel

[ Voor 32% gewijzigd door Tazzios op 21-06-2022 14:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andreas92
Orion84 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 14:37:

Niet verwacht, maar CSV bestand kan ik nu direct openen, zonder deze vanuit Excel zelf te openen. Geen format problemen, en bedragen staan direct juist. Blijkt dus inderdaad alleen een kwestie van regio instellingen geweest te zijn. Deze aangepast.

Openen vanuit Excel, dan blijven de bedragen nog op bijvoorbeeld 199, maar dit is via formateren naar tekst, bij het importeren, ook mogelijk om juist te corrigeren. Dan moet je daarna alleen elke rij nog aanpassen, van tekst naar.

Gewoon direct openen in Excel, blijkt voor mij, de beste oplossing. Dank allen.
Pagina: 1