TV meubel ophangen, maar hoe?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudyy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-09 19:54
Beste Tweakers,

Ik heb een TV meubel besteld en ontvangen die opgehangen moet worden.

Aan de achterkant zie ik 2 houten platen zitten die aan de muur moeten komen te zitten. Deze is op de foto met de pijlen aangegeven.

Het probleem is dat er geen montagehandleiding, en geen bevestigingsmateriaal bij zit. Via de klantenservice kom ik helemaal niet verder.

Mijn vraag is hoe ik deze 2 houten platen het beste kan monteren (muur van kalkzandsteen), wat voor pluggen zijn hiervoor geschikt, hoe diep en hoe dik moeten deze zijn en hoeveel kan ik er het beste voor gebruiken? Ik vraag me ook af welke verdeling ik het beste kan gebruiken over de 2 platen, bijvoorbeeld 4 schroeven in elke plaat in de hoeken.

Als er nog andere tips zijn voor het ophangen hoor ik het ook graag, alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jmyjljcYdw1O17awHRJeU_rCut8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WAWBBMJtBso4S2zuaL2Mwj9O.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5gsatYLCLrvJ_SVi2SDtHcHZsk4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jdFULM51EOQIidJa6cSpPxmt.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:01

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Eén schoef in elke hoek van zo'n lange smalle lat zou ik niet doen. Qua aantal schroeven zou ik denk ik een vergelijkbare verdeling aanhouden als de schroeven in de lat die tegen de kast geschroefd zit.

Qua soort schroeven en pluggen hangt het er ook een beetje vanaf hoe zwaar je die kast gaat belasten. Komt er zware apparatuur in te staan, of vooral bluray doosjes? Komt de TV er op te staan, of ga je die ook ophangen? Evt. nog rekening houden met kinderen die zoiets als klimrek gaan gebruiken.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:30
Als je bang bent dat het loskomt en het makkelijker recht wil plaatsen kan je een dunne lat waterpas op de muur vastzetten. Dan kan je bij het monteren de kast erop laten rusten en als alles hangt ondersteund hij het geheel ook nog, en je zult hem alleen zien zitten als je op je buik gaat liggen ivm kijkhoek.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:38
Qua pluggen: bij twijfel grijp ik terug naar Fischer Duoplug; die werkt 'altijd'. Goedkopere pluggen werken wel ok als alle omstandigheden goed zijn, maar die dure gaan gewoon altijd.

Op de foto lijkt het wel alsof die 2 planken in elkaar kunnen haken, dat je de onderste aan de muur moet bevestigen en dan de kast er op haken. Wellicht zit dat bruin "kartonnetje" er tegen om ze samen te houden? Zo zou ik het maken om gemakkelijk te zijn (schuin randje maken zodat het gewicht de kast tegen de muur trekt).

Zo niet, volgend stappenplan:
- Boor voldoende gaten met een houtboor in het midden van de bovenste plank (6 à 8 zou ik gokken op het zicht), diameter zodat je schroef er door kan.
- Plaats de kast tijdelijk op zijn positie tegen de muur (met de lat van @kneusteun bijvoorbeeld, goed id), kan door 2 personen die hem netjes stil houden of met er iets onder te stoppen.
- Teken af op de muur waar de gaten moeten komen (je kan gerust met een steenboor meteen al een gaatje voorboren).
- Kast weer weg, en juiste diameter/diepte boren.
- Pluggen in de gaten stoppen (indien er teveel stof in ligt: eerst stofzuigen).
- Kast weer plaatsen en vastvijzen in de muur. Eventueel kan je onder de kop van de vijs een vloot (weet niet hoe ze dit in NL noemen) zetten om druk te verdelen; lijkt me niet nodig op het eerste zicht.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

kneusteun schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 12:21:
Als je bang bent dat het loskomt en het makkelijker recht wil plaatsen kan je een dunne lat waterpas op de muur vastzetten. Dan kan je bij het monteren de kast erop laten rusten en als alles hangt ondersteund hij het geheel ook nog, en je zult hem alleen zien zitten als je op je buik gaat liggen ivm kijkhoek.
Deze kast werkt met een zogenaamde "french cleat". Je schroeft dus een smalle lat tegen de muur en haakt daar kast met behulp van de lat die tegen de achterkant van de kast zit overheen (beide zijn schuin afgezaagd).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-09 14:52

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Haal die balk eens van de kast af. Waarschijnlijk is deze schuin afgezaagd, net als de plank erboven. En dan is het inderdaad wat @Orion84 zegt het 'French Cleat' systeem. Dat maakt de montage een stuk eenvoudiger.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• GOskMet
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 14-09 07:54
Orion84 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 12:29:
[...]

Deze kast werkt met een zogenaamde "french cleat". Je schroeft dus een smalle lat tegen de muur en haakt daar kast met behulp van de lat die tegen de achterkant van de kast zit overheen (beide zijn schuin afgezaagd).
Precies dit, snel een plaatje van het WWW ter illustratie,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8gZzLUB2wSMZJAjvbD3xUr5n_ck=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mwP1TdjavraMXs0jwLfnFkXy.jpg?f=user_large

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:04
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cF7QNnrwTTp_saIF45COlJsiwlE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MWHC8073wTNsOc9kzpjnrP4d.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plainside
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12:28

Plainside

I browse when I'm at work

Orion84 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 12:29:
[...]

Wist dat het wat met French was, Cleat kwam ik telkens niet op.

En je kan net op de foto zien waar de inham zit in het midden dat er iets van een schuin lijntje tussen de twee balken/latten zit.

Wat @FreezingPixels illustreert, die was me voor.

[ Voor 4% gewijzigd door Plainside op 21-06-2022 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
GOskMet schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 12:32:
[...]

Precies dit, snel een plaatje van het WWW ter illustratie,
[Afbeelding]
Als je een keer flink je kop stoot dondert de kast naar beneden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meenkdrie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:35
RemcoDelft schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 12:39:
[...]

Nee hoor, dit zit erg goed vast :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GOskMet
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 14-09 07:54
RemcoDelft schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 12:39:
[...]

Haha, ik denk dat je dan meer belang hebt bij een ambulance dan de zorgen om het kastje :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudyy
Bedankt voor de snelle reacties! Het is inderdaad met een schuine lat waar de kast in kan worden gehaakt.

Het is dan nu zaak om deze juist aan de muur te bevestigen

Fisscher DuoPower plugen lijken me zeker de juiste keuze. Ik zit dan te denken aan de 8x40 plug. In totaal 8 pluggen, 4 per houten plank. Zou dat in orde zijn?

Ik vraag me wel af hoe ik dit kan aftekenen. Want er zitten nu geen gaten in de houten plank. Als ik eenmaal de pluggen heb geplaatst, hoe kan ik dan zeker zijn dat wanneer ik het gat in de plank schroef het goed uitlijnt met de pluggen?
Wat dat betreft zou een metalen plaat met voorgeboorde gaten veel makkelijker zijn geweest. Iemand tips hier voor?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:08
Gewoon eerst gaten boren in je onderste plank, plank tegen de muur en dan de gaten aftekenen op de muur.

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudyy
WVL_KsZeN schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:22:
Gewoon eerst gaten boren in je onderste plank, plank tegen de muur en dan de gaten aftekenen op de muur.
Ah, dat zou kunnen inderdaad, bedankt. Zolang ik die gaten maak met een kleiner houtboortje dan de diameter van de schroeven dan moet dat kunnen inderdaad.

Heb je ook nog tips over de hoeveelheid pluggen en de diepte / diameter daarvan?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
Nee, de gaten moeten (iets) groter dan de schroeven. Je schroef zet zich vast in de plug, niet in je plank.

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:05
Ons TV-meubel hangt ook aan de muur. Die hangt ook aan kalkzandsteen met idd de eerder genoemde Fischer Duopluggen (evenals de TV). Die houden het prima :) dus die kan ik wel adviseren.

Mocht je er met het meegeleverde spul niet uitkomen, vrijwel alle hangkasten die ik heb opgehangen werken met zo'n systeem: https://www.meubelbeslago...slag/kastophangers-200-kg
Deze worden dus bevestigd in de kast, op de 'wandjes' die haaks op de muur staan. Ons meubel van Meubella gebruikt ook dat soort dingen.
Gaatjes waterpas aftekenen en dan is dat een eitje :) en prima goed strak tegen de muur te krijgen.

Mooi meubel trouwens, welke is dit?

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:53

CyBeRSPiN

sinds 2001

40mm diepte is wel krap, ik zou voor langere gaan. Zorg ook dat de plug in de muur gaat en niet ook door de plank. Je schroeven moeten lang genoeg zijn om door de plank en diep in de plug te schroeven.
Je moet de plank voorboren zodat je niet in het hout schroeft. Ook zou ik een ringetje gebruiken tussen schroef en het hout, anders schroef je het hout snel stuk.
Laat je anders adviseren bij de bouwmarkt / ijzerhandel.

[ Voor 7% gewijzigd door CyBeRSPiN op 21-06-2022 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15:26
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:30:
40mm diepte is wel krap, ik zou voor langere gaan. Zorg ook dat de plug in de muur gaat en niet ook door de plank. Je schroeven moeten lang genoeg zijn om door de plank en diep in de plug te schroeven.
Je moet de plank voorboren zodat je niet in het hout schroeft. Ook zou ik een ringetje gebruiken tussen schroef en het hout, anders schroef je het hout snel stuk.
Een ring is toch alleen verstandig als je een bolkopschroef toepast? Als je een verzinkboortje gebruikt voor de gaten in de houten lat zou ik deze mooi in het hout schroeven.

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Slappyjoez schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:31:
[...]

Een ring is toch alleen verstandig als je een bolkopschroef toepast? Als je een verzinkboortje gebruikt voor de gaten in de houten lat zou ik deze mooi in het schroeven.
Kan ook inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudyy
Richh schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:28:
Ons TV-meubel hangt ook aan de muur. Die hangt ook aan kalkzandsteen met idd de eerder genoemde Fischer Duopluggen (evenals de TV). Die houden het prima :) dus die kan ik wel adviseren.

Mocht je er met het meegeleverde spul niet uitkomen, vrijwel alle hangkasten die ik heb opgehangen werken met zo'n systeem: https://www.meubelbeslago...slag/kastophangers-200-kg
Deze worden dus bevestigd in de kast, op de 'wandjes' die haaks op de muur staan. Ons meubel van Meubella gebruikt ook dat soort dingen.
Gaatjes waterpas aftekenen en dan is dat een eitje :) en prima goed strak tegen de muur te krijgen.

Mooi meubel trouwens, welke is dit?
Ah, dat klinkt goed :) Hoeveel pluggen heb je er in totaal voor gebruikt en hoe lang waren deze? Heb je ze in een rechte rij gezet of ook boven en onder? (ik weet niet of dat wel zin heeft)

Ik zal ook eens naar die alternatieve montage kijken, maar als ik het nu zo hoor met voorboren is dat inderdaad ook best te doen.

Het is trouwens dit meubel: https://www.goossenswonen...l-vic-zwart-eiken/105217/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudyy
Bedankt voor de tip, 50 MM een goede keuze of zou nog dieper beter zijn? De muur is maar 10 CM dik dus ik wil het liefste niet te ver gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 21:42
10 cm dik, dan kan er wel 60mm in, ben zelf wel wat van de afdeling overkill...
Mocht je bang zijn dat je kast ooit van de muur valt, kun je als deze hangt in de bovenste plank nog een schroef of wat doen. Je boort 6mm hout voor, als het hangt boor je 6mm in de muur. Dan een simpele plug met schroef. De laatste heeft niets te houden, is alleen voor hele rare gevallen waarbij iemand probeert je meubel op te tillen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
Ook zou ik een ringetje gebruiken tussen schroef en het hout, anders schroef je het hout snel stuk.
Sterker nog:
Je moet hier een verzonken schroef gebruiken... Bolkop en/of ringetje is niet mogelijk.
Als de schroef van de bevestigingslat niet verzonken in de plank valt, dan drukt deze tegen de achterplaat van de kast aan.. Er zit zo te zien geen ruimte tussen de lat en de (dunne) achterwand van de kast..
Dus: je moet verzonken schroeven gebruiken.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

BrainCrash schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:48:
[...]

[...]

Sterker nog:
Je moet hier een verzonken schroef gebruiken... Bolkop en/of ringetje is niet mogelijk.
Als de schroef van de bevestigingslat niet verzonken in de plank valt, dan drukt deze tegen de achterplaat van de kast aan.. Er zit zo te zien geen ruimte tussen de lat en de (dunne) achterwand van de kast..
Dus: je moet verzonken schroeven gebruiken.
Je hebt gelijk. Al kan er in theorie een ronde sparing zitten aan de achterzijde, dan zou en ringetje juist wel weer aan te raden zijn ;)
Maar hoe dan ook mag de schroef niet uitsteken idd.

[ Voor 4% gewijzigd door CyBeRSPiN op 21-06-2022 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Plainside schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 12:36:
[...]

Wist dat het wat met French was, Cleat kwam ik telkens niet op.
Geeft niet, zo heten ze in het nederlands ook helemaal niet maar gewoon haaklat of keeplat. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plainside

Plainside

twain4me schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 14:18:
[...]

Geeft niet, zo heten ze in het nederlands ook helemaal niet maar gewoon haaklat of keeplat. :+
Haha krijg je als voornamelijk DIY videos in het Engels kijkt. Dan is terug transleren naar Nederlands vaak niet goed mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:05
Rudyy schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:35:
[...]

Ah, dat klinkt goed :) Hoeveel pluggen heb je er in totaal voor gebruikt en hoe lang waren deze? Heb je ze in een rechte rij gezet of ook boven en onder? (ik weet niet of dat wel zin heeft)
De muur is hier slechts 8cm dik, de pluggen die ik erin heb gedrukt zo'n 6-7cm lang :P dus da's vrij precies niet te diep boren :P

In een rechte rij, over een lengte van 2 meter zitten er 5 in, de bevestiging zit enkel boven. Denk niet dat het superveel zin heeft om onderin ook vast te zetten.
Zet pluggen nooit te dicht bij elkaar, verspreid ze goed over de lengte.

Erg mooi meubel, trouwens!

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• corneej
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:29
toevallig hebben ze bij mij gisteren dit meubel ook geleverd.

Ik heb bij het bestellen van dit meubel direct gekozen voor de ophang service van Goossens omdat ik geen zin had om voor die 5 tientjes goede pluggen te moeten halen en het werk moest doen om dit meubel op te hangen.

Het zijn 2 losse planken die je tegen de muur moet bevestigen, aangezien er een kleine kabeldoorvoer in het midden van de meubel zit. elke plank hebben ze hier met 4 verzonken schroeven vastgezet.

Eerst een waterpaslijn op de muur gezet, gaten in de houten plank geboord en vervolgens de plank waterpas tegen de muur gehouden en met een klopboormachine door de voorgeboorde gaten in de muur geboord.

Daarna pluggen erin, en vastgezet.
De kast opgehangen aan de plank die aan de muur zit bevestigd, en aan de binnenkant van het linker en rechterkastje een schroef gezet vanuit de binnenkant zodat je niet "zomaar" de kast kunt optillen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FYKCTQijy6OhRZTrq0M5rzVk9kg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IHHtmQaFSodUwSchApeWcbFx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LN0avVDKvj97U0_BxtvpIRHF3Vc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZDT2rZFQ7V8mBnZMMamMBEl8.jpg?f=fotoalbum_tile

Succes!!!

[ Voor 0% gewijzigd door corneej op 21-06-2022 15:51 . Reden: prijs edit.. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudyy
corneej schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 15:08:

Ik heb bij het bestellen van dit meubel direct gekozen voor de ophang service van Goossens omdat ik geen zin had om voor die 5 tientjes goede pluggen te moeten halen en het werk moest doen om dit meubel op te hangen.

Het zijn 2 losse planken die je tegen de muur moet bevestigen, aangezien er een kleine kabeldoorvoer in het midden van de meubel zit. elke plank hebben ze hier met 4 verzonken schroeven vastgezet.

Eerst een waterpaslijn op de muur gezet, gaten in de houten plank geboord en vervolgens de plank waterpas tegen de muur gehouden en met een klopboormachine door de voorgeboorde gaten in de muur geboord.

De kast opgehangen aan de plank die aan de muur zit bevestigd, en aan de binnenkant van het linker en rechterkastje een schroef gezet vanuit de binnenkant zodat je niet "zomaar" de kast kunt optillen!

[Afbeelding][Afbeelding]

Succes!!!
Oh dat is wel echt top en toevallig, bedankt! Ook de tip over het nadien nog vastzetten van het meubel zodat het niet opgetild kan worden.

Weet je toevallig ook of ze de pluggen in een rechte rij hebben gezet? Of was het ook wat verdeeld (schuin) onder en boven?

Heb je toevallig kunnen zien hoe lang de pluggen ongeveer waren die ze hebben gebruikt?

En dan ben ik eigenlijk ook wel benieuwd hoe hoog je het meubel hebt laten hangen, wat is de hoogte aan de bovenzijde en hadden ze daar nog een bepaald advies in? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corneej
Rudyy schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 16:20:
[...]

Oh dat is wel echt top en toevallig, bedankt! Ook de tip over het nadien nog vastzetten van het meubel zodat het niet opgetild kan worden.

Weet je toevallig ook of ze de pluggen in een rechte rij hebben gezet? Of was het ook wat verdeeld (schuin) onder en boven?

Heb je toevallig kunnen zien hoe lang de pluggen ongeveer waren die ze hebben gebruikt?

En dan ben ik eigenlijk ook wel benieuwd hoe hoog je het meubel hebt laten hangen, wat is de hoogte aan de bovenzijde en hadden ze daar nog een bepaald advies in? :P
Van vloer tot bovenzijde heb ik 51,5 cm. Hier is geen advies over gegeven, vooral wat je zelf mooi vind.
Wij hebben de hoogte aangehouden van ons oude tv meubel welke wel vanaf de grond was zoals ook bij jou.

De pluggen hebben ze in een rechte rij gezet, en dus niet verdeeld schuin / onder en boven, ik heb geen idee hoelang de pluggen waren aangezien ik zelf niet thuis was. Maar ik kan me niet voorstellen dat deze langer dan 6 cm zijn geweest.

Is het ondertussen al gelukt met het ophangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:01

TommyGun

Stik er maar in!

corneej schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 15:08:

[Afbeelding][Afbeelding]

Succes!!!
Netjes, alleen die schroef boven de kabeldoorvoer... Niet eens in het midden, mijn OCD ;(

Zwart was dan ook mooier geweest.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plainside

Plainside

TommyGun schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:28:
[...]

Netjes, alleen die schroef boven de kabeldoorvoer... Niet eens in het midden, mijn OCD ;(

Zwart was dan ook mooier geweest.
Ook mee eens, maar wie heeft niet een marker/stift tegenwoordig ergens liggen, is het perfect nee, valt het minder op ja. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corneej
Plainside schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:31:
[...]

Ook mee eens, maar wie heeft niet een marker/stift tegenwoordig ergens liggen, is het perfect nee, valt het minder op ja. :+
zeker mee eens! mij viel het ook op toen ik het kastje had geopend, maar nu de kastjes gevuld zijn met spullen zie je er niets meer van ;) ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
  • Laatst online: 03-07-2023
Bij een French Cleat nooit gebruik maken van ringen. Het materiaal moet vlak tegen elkaar zitten. Dus ook verzonken schroeven gebruiken en nooit een bolkop.

[ Voor 4% gewijzigd door herofruit op 22-06-2022 13:44 ]

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

herofruit schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 13:42:
[...]

Bij een French Cleat nooit gebruik maken van ringen. Het materiaal moet vlak tegen elkaar zitten. Dus ook verzonken schroeven gebruiken en nooit een bolkop.
Het een sluit het ander niet uit (je kunt immers een bolkop ook verzinken in een breder geboord voldoende diep gat), maar had dit hierboven inderdaad al toegegeven dat dit hier niet handig is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudyy
corneej schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 10:54:
[...]

Van vloer tot bovenzijde heb ik 51,5 cm. Hier is geen advies over gegeven, vooral wat je zelf mooi vind.
Wij hebben de hoogte aangehouden van ons oude tv meubel welke wel vanaf de grond was zoals ook bij jou.

De pluggen hebben ze in een rechte rij gezet, en dus niet verdeeld schuin / onder en boven, ik heb geen idee hoelang de pluggen waren aangezien ik zelf niet thuis was. Maar ik kan me niet voorstellen dat deze langer dan 6 cm zijn geweest.

Bedankt!

Nee, hij hangt nog niet.

Ik ben nog aan het twijfelen welke pluggen nu echt de juiste zijn hiervoor.

Ik heb nog Fisscher Duopower 8 x 40 pluggen liggen. Deze zouden in beton een draagkracht van 110 KG moeten hebben. Maar misschien is 40mm niet diep genoeg.

Het alternatief zou zijn Fisscher Duopower 6 x 50. Deze kunnen 165 KG dragen en dan zit het net wat dieper. Maar dan wordt de schroef zelf weer dunner, en die moet het gewicht ook wel aankunnen..

Een stap groter is 10 x 50 (draagkracht 170 KG), dan kan er een dikkere schroef in.

Ik dacht zelf in ieder geval dat dieper dan 50mm niet nodig is.

Als iemand nog advies heeft welke van deze nu de juiste is, ik sta nog open voor advies :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:01

TommyGun

Stik er maar in!

De breekwaarde van schroeven is behoorlijk hoog/goed, daar zou ik me geen zorgen over maken...

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -pollem-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:04

-pollem-

Are you threatening me?

Rudyy schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 14:08:
[...]
Vergeet niet dat je de dikte van de keeplat er ook nog moet aftrekken. Als die 2 cm dik is gaat er nog maar 3 cm van die schroef je muur in.

Nevermind...gaat hier om de plug en niet de schroef.

[ Voor 8% gewijzigd door -pollem- op 22-06-2022 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

-pollem- schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 14:46:
[...]

Vergeet niet dat je de dikte van de keeplat er ook nog moet aftrekken. Als die 2 cm dik is gaat er nog maar 3 cm van die schroef je muur in.
Dat ging over de maat van de pluggen. Die zitten alleen in de muur niet in de keeplat.

Maar dus inderdaad wel voldoende lange schroeven gebruiken, zodat het puntje van de schroef door het puntje van de plug steekt, anders functioneert de plug niet naar behoren.

De krachten die er op komen staan zijn ook vrij gunstig. De kast steunt ook onderaan tegen de muur, waardoor je geen al te vervelende hefboomwerking op je schroef krijgt, of in elk geval veel minder dan bij blinde ankers voor een wandplank of iets dergelijks.

En anders jas je er een paar extra in :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• naftebakje
Euh, 110kg en 6 pluggen; dus 660kg ,(en dan reken je nog niet mee dat de plank extra hard tegen de muur gedrukt wordt, wat ook kracht opvangt). Dan mag je met 2 zware vrienden bovenop het meubel staan dansen zonder dat de pluggen een krimp geven (je meubel breekt vast sneller dan de plank van de muur komt).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldchap
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
De schroeven en pluggen worden belast op trekkracht. Horizontale richting dus, doordat de kast uitsteekt en aan de onderkant tegen de muur rust, wordt het gewicht van de voorkant geroteerd. Verticaal stelt de kracht niet heel veel voor, en dat is ook niet het zwakke punt voor pluggen.
Schroeven hoog laag verdelen levert niet heel veel op, hooguit dat ze niet op dezelfde houtsplijtlijn zitten waardoor als het hout splijt ze ineens allemaal los zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arend_Akelig
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:05
Onlangs ook een kastje opgehangen waarbij ik het standaard bevestigingsmateriaal niet vertrouwde. Heb over bijna de gehele lengte een hoekstrip aan de muur geboord waar het kastje op leunt. 2x3 cm oid, zorg dat je 15 cm aan uit de hoek van je kastje blijft zodat je het niet ziet (behalve als je met de buik op de vloer ligt)

Eenmaal leunend op de hoekstrip kun je hem nog bevestigen tegen de muur.

[ Voor 10% gewijzigd door Arend_Akelig op 24-06-2022 08:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Nog een andere tip, zorg dat je de dikste schroef gebruikt die op de plug staat, meestal staat erop:

SX8 4,5-6

Dan dus boor 8 en schroef 6 nemen. Lengte van de schroef langer dan de plug! Hij moet erdoorheen uitsteken voor de maximale kracht.

Voorbeeld de duoplug van 65mm moet een schroef van minimaal 71mm in. Boorgatdiepte min 75mm.

[ Voor 3% gewijzigd door Navi op 24-06-2022 08:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slappyjoez
Eergisteren een TV meubel opgehangen van 180 breed met soortgelijke constructie, alleen geen french cleat. Eén lange lat tegen de muur, met inslagmoeren in de lat waar het meubel aan vastgeschroefd wordt.

7 stuks fischer duo pluggen gebruikt van 8x65mm in een kalkzandsteen muur. Dat ding zit muurvast en gaat nergens heen. Let er inderdaad op dat je schroeven lang genoeg zijn, want een deel van de lengte van de schroef zit in de lat, en niet in de muur.

En de gaten in de lat svp voorboren mocht dat nog niet gebeurd zijn vanuit de fabriek.

[ Voor 8% gewijzigd door Slappyjoez op 24-06-2022 08:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slappyjoez
Rudyy schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 14:08:
[...]

Bedankt!

Nee, hij hangt nog niet.

Ik ben nog aan het twijfelen welke pluggen nu echt de juiste zijn hiervoor.

Ik heb nog Fisscher Duopower 8 x 40 pluggen liggen. Deze zouden in beton een draagkracht van 110 KG moeten hebben. Maar misschien is 40mm niet diep genoeg.

Het alternatief zou zijn Fisscher Duopower 6 x 50. Deze kunnen 165 KG dragen en dan zit het net wat dieper. Maar dan wordt de schroef zelf weer dunner, en die moet het gewicht ook wel aankunnen..

Een stap groter is 10 x 50 (draagkracht 170 KG), dan kan er een dikkere schroef in.

Als iemand nog advies heeft welke van deze nu de juiste is, ik sta nog open voor advies :P
Haal gewoon zo'n setje bij de bouwmarkt en niet teveel overdenken. Boor/schroef er 6 tot 8 pluggen en schroeven in en het meubel eraan hangen. Ik denk dat je veel te veel aan het nadenken bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
(jarig!)
Slappyjoez schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 08:43:
[...]

Haal gewoon zo'n setje bij de bouwmarkt en niet teveel overdenken. Boor/schroef er 6 tot 8 pluggen en schroeven in en het meubel eraan hangen. Ik denk dat je veel te veel aan het nadenken bent.
Precies dat laatste :) Schroeven kunnen veel meer houden dan je denkt. Zolang ze goed aangrijpen blijft zo'n kast op 2 schroeven ook al zonder problemen hangen. Pak je dan dus 6 of 8 schroeven mag de helft loshangen zonder dat je enig probleem zult krijgen.

Oftewel haal wat fatsoenlijke pluggen/schroeven en gewoon vastzetten die hap!

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:48
Ik zou zelf 5x70 gebruiken met bijbehorende plug.
De kast ondersteunen met een lat heeft geen zin.
Hij moet hangen aan die keeplat.
Als je hem perongeluk wat optilt met de onderste lat doet die keeplat niks meer.
Je kan wel met 2 hoekijzers de onderkant tegen de muur vast schroeven nadat de kast hangt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:19
3dmazter schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 10:27:
Je kan wel met 2 hoekijzers de onderkant tegen de muur vast schroeven nadat de kast hangt.
Je kan er ook nog een betonnen sokkel onder gieten. 8)7

Die kast is gemaakt om op te hangen, die zal wel netjes blijven hangen met 4 pluggen, dus met 6 zou ik me echt niet bezig houden met lelijke zichtbare extra's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudyy
Slappyjoez schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 08:39:
Eergisteren een TV meubel opgehangen van 180 breed met soortgelijke constructie, alleen geen french cleat. Eén lange lat tegen de muur, met inslagmoeren in de lat waar het meubel aan vastgeschroefd wordt.

7 stuks fischer duo pluggen gebruikt van 8x65mm in een kalkzandsteen muur. Dat ding zit muurvast en gaat nergens heen. Let er inderdaad op dat je schroeven lang genoeg zijn, want een deel van de lengte van de schroef zit in de lat, en niet in de muur.

En de gaten in de lat svp voorboren mocht dat nog niet gebeurd zijn vanuit de fabriek.
Bedankt, ik denk dat het de 8 x 65 MM pluggen gaan worden.

Daar zou dan dus een 7MM schroef in moeten.

Wat betreft het voorboren in het hout; kan ik dat het beste doen met een 7mm houtboor zodat het dezelfde diameter heeft als de schroef die er daarna in gaat? En vervolgens het gat er doorheen boren met een 7MM steenboor en daarna groter maken met een 8mm steenboor voor de plug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corneej
Rudyy schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:14:
[...]

Wat betreft het voorboren in het hout; kan ik dat het beste doen met een 7mm houtboor zodat het dezelfde diameter heeft als de schroef die er daarna in gaat? En vervolgens het gat er doorheen boren met een 7MM steenboor en daarna groter maken met een 8mm steenboor voor de plug?
het hout zou ik met 7mm voorboren, daarna met een stift even een klein centreer puntje maken op je muur door het 7mm voorgeboorde gaten uit de houten plank. Houten plank dan weghalen en het gat maken met een 8mm steenboor.

Ik vind het persoonlijk lastig om het gat groter te maken als je hem met 7mm hebt voorgeboord in de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
Rudyy schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:14:
[...]

Hout voorboren met 5mm houtboor. Op de juiste hoogte maak je de meest linker- of rechterschroef vast, even een waterpas op de lat leggen en vervolgens de gaten markeren met een diepe stift (tip: Pica). Vervolgens weer lat van de muur, alle gaten boren, pluggen erin, schroeven erin en ophangen maar. Wederom, je denkt teveel na. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
Als de muur geplaasterd is, kan je ook gewoon met de houtboor door de voorgeboorde gaten even de muur aantikken, dan hoef je geen stift te zoeken die ver genoeg in het gat raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:21
naftebakje schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 12:24:
Als de muur geplaasterd is, kan je ook gewoon met de houtboor door de voorgeboorde gaten even de muur aantikken, dan hoef je geen stift te zoeken die ver genoeg in het gat raakt.
Dat kan sowieso wel lijkt me. Desnoods zoals TS al zei met de kleinere steenboor, maar dan alleen het beginnetje maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:10
naftebakje schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 12:24:
Sowieso altijd met stucwerk even een scherpe boor pakken zoals een houtboor. Dan heb je veel minder kans dat je stucwerk scheurt bij het boren, én zie je het puntje gewoon zitten zonder dat je hoeft te klooien met aftekenen door gaten heen.

Ik zou het mezelf niet te moeilijk maken. Zolang die ene lat waterpas op de muur hangt zal de rest vanzelf goedkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
  • Laatst online: 21:36
Fischer Duo 8x65
Spaanplaatschroef die langer is als de plug, plus de dikte van je plank (6x80 ofzo)
Komt nooit vanzelf los.

Live from Denmark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudyy
Bedankt voor de extra tips, ik denk dat ik met de houtboor dan gewoon even voorzichtig de muur aanstip en daarna met de betonboor verder ga.

Ik lees hier verschillende adviezen wat betreft plugs.

8 x 65 komt veel voor, maar daar moet ik best ver deze dunne muur voor in.

Ik zou wat dat betreft liever de 6 x 50 gebruiken, die kan ook 90KG dragen.

Als je dat x 8 doet kom je ook op 720 kilo uit.

Dat zou toch al meeer dan genoeg moeten zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• meenkdrie
Rudyy schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 14:28:
Bedankt voor de extra tips, ik denk dat ik met de houtboor dan gewoon even voorzichtig de muur aanstip en daarna met de betonboor verder ga.

40x5 blijft het ook wel hangen, je bent echt veel te bang.. Die krachten zijn ook de trekkrachten van de plug? Ding wordt voornamelijk bellast op schuifkracht. Het is echt niet zo spannend als je denkt. Iedere willekeurige plug zal het houden maar in een kalkzandsteenmuur is het beste wel even een plug te gebruiken zoals die duo power.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
  • Laatst online: 21:36

Ik zou wel minimaal plug dikte 8 gebruiken, anders wordt de schroef ook weer dunner.
8*50 zou ook kunnen, als je maar een schroef pakt die langer is om een juiste werking van de plug te garanderen.

Handigst is even met z'n tweeën zo'n klus te doen
1 die plank plus waterpas tegen de muur houd, de andere die even, wat je zegt, met de houtboor een puntje maakt in het stucwerk/behang/verf.

[ Voor 11% gewijzigd door hansie_k op 24-06-2022 14:55 ]

Live from Denmark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Laatst online: 16:48
hansie_k schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 14:53:
[...]

Ik zou wel minimaal plug dikte 8 gebruiken, anders wordt de schroef ook weer dunner.
8*50 zou ook kunnen, als je maar een schroef pakt die langer is om een juiste werking van de plug te garanderen.

Handigst is even met z'n tweeën zo'n klus te doen
1 die plank plus waterpas tegen de muur houd, de andere die even, wat je zegt, met de houtboor een puntje maakt in het stucwerk/behang/verf.
gewoon de hoogte bepalen en de lat in het midden vastzetten met 1 schroef.
Waterpas draaien
Dan alle overige gaten aftekenen en plank weer los en de rest boren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:48

Je twijfelt, dan gewoon voor 65 gaan. Tape op je boor om boor diepte te markeren en gaan.

Komt met 8x50mm echt niet van de muur af, kun je gerust met twee personen op gaan zitten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-09 11:39

mutsje

Certified Prutser

Als je heel zeker wilt zijn dat je pluggen goed blijven zitten. Boor de gaten, spuit er hoeveelheid houtlijm in en rag de pluggen er dan in. Laat dit minimaal 12 uur drogen. Dit heb ik geleerd van een meubelmaker die zo loei zware kasten aan broze muren monteerde uit het jaar kruk. En die kwamen met geen mogelijkheid meer naar beneden. En voorboren met een houtboor in steen doe je 1 keer daarna kan je je houtboor wegdonden. Pak dan een metaal boor die kunnen prima tegen kalksteen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slappyjoez
mutsje schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 20:04:
Als je heel zeker wilt zijn dat je pluggen goed blijven zitten. Boor de gaten, spuit er hoeveelheid houtlijm in en rag de pluggen er dan in. Laat dit minimaal 12 uur drogen. Dit heb ik geleerd van een meubelmaker die zo loei zware kasten aan broze muren monteerde uit het jaar kruk. En die kwamen met geen mogelijkheid meer naar beneden. En voorboren met een houtboor in steen doe je 1 keer daarna kan je je houtboor wegdonden. Pak dan een metaal boor die kunnen prima tegen kalksteen.
Het gaat hier om voorboren in je stucwerk, niet de kalkzandsteen of baksteen oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 11:50
mutsje schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 20:04:
Houtlijm -> nee, 0 hechting. Werkt alleen met hout en alleen onder druk.
Metaalboor -> nee. Die wordt net zo bot. Beter gebruik je een steen of betonboor.

Als je plug snel gaat draaien / je muur erg zacht is of verpoedert, spuit je een klein beetje chemisch anker erin, en dan voorzichtig je plug. Niet teveel het is puur om de plug op z’n plek te houden. (anders kan je plug niet uitzetten en krijg je een scheur in je muur bij aandraaien). Eerst laten drogen, dan voorzichtig de schroef erin.

Hier zijn de muren bijna van zand dus ik ben inmiddels tegen wil en dank ervaringsdeskundige. En dan een kans van 1 op 3 dat ik in een voeg zit. :/

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-09 11:32
Heerlijk, alleen op Tweakers kan je drie pagina’s vol lullen over een paar gaatjes, pluggen en schroefjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudyy
corneej schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 10:54:
[...]

Hoi hoi,

Nog even een vraagje, dit weekend kom ik er eindelijk aan toe het op te hangen (ik heb in de tussentijd nog iemand geholpen met een verhuizing).

Wat betreft de hoogte; nu hij bij je hangt, zou je achteraf misschien voor iets hoger of iets lager zijn gegaan?
Denk je dat als je het meubel een paar CM lager zou doen, dat de ruimte aan de onderkant dan te klein zou worden?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corneej
@Rudyy Ik zou hem zo weer hetzelfde laten ophangen op deze hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009

Lekker met houtboor boren. Doe ik altijd in kalkzandsteen. Blokken zijn zo zacht dat dit het fijnste en meest precies boort. Houtboor is lekker scherp en glijd daardoor zo erin.

Verder: ophangen dat ding ;) toch kanp om 3 pagina’s te vullen. Ik heb zo’n zelfde meubel, maar dan 2,5 meter lang en van massief eiken. Hangt met zelfde systeem (2x versteklat). Hangt aan 8x reguliere 8mm pluggen. Je gaat niet op zo’n meubel staan. Als je je tv erboven hangt, heb je ook dat gewicht al niet. Dan blijft over een paar kabels en een ziggo ontvanger. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-09 11:32
t14wo schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 07:30:
[...]

Lekker met houtboor boren. Doe ik altijd in kalkzandsteen. Blokken zijn zo zacht dat dit het fijnste en meest precies boort. Houtboor is lekker scherp en glijd daardoor zo erin.

Verder: ophangen dat ding ;) toch kanp om 3 pagina’s te vullen. Ik heb zo’n zelfde meubel, maar dan 2,5 meter lang en van massief eiken. Hangt met zelfde systeem (2x versteklat). Hangt aan 8x reguliere 8mm pluggen. Je gaat niet op zo’n meubel staan. Als je je tv erboven hangt, heb je ook dat gewicht al niet. Dan blijft over een paar kabels en een ziggo ontvanger. ;)
Met een houtboor kom je echt niet in kalkzandsteen in ieder geval zeker niet zonder de boor te slopen en een eeuwigheid bezig te zijn, je zal wel GIBO bedoelen.
https://media.s-bol.com/q24j0JrvV5kR/550x407.jpg
Dit zijn houtboren

https://d1hg7qb8v7wj0r.cl...lijmblok-100-198-cs12.jpg
Dit is kalkzandsteen.

[ Voor 6% gewijzigd door D.deJong op 07-07-2022 16:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rudyy
Er is witte rook, iedereen bedankt voor de hulp
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aEhaC2eYksINbe8iC_q8WmkimU8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0gJ3nCBBxKpXiNk3lb9IMcN9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Rudyy op 08-07-2022 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtacaptcave
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 12-09 09:27
Grappig, heb de zelfde gisteren ontvangen en ook precies het zelfde probleem gehad. Klantenservice was ook waardeloos. Je zou denken dat een kleine handleiding wel voldoende zou zijn…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ohh7uk3I0NjjGkbheLvTN8LI4I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cUb6qQzRDOg5CdEaqIZ4sps5.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1