DHL probleem of opgelicht op Marktplaats?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheepdog
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-06 12:53
Hopelijk kunnen jullie helpen bij deze vervelende situatie:

Ik heb op marktplaats een artikel gekocht voor een prijs die achteraf "too good to be true" was (stom) en het pakket ook nog eens laten verzenden (nog stommer). Ik kreeg na 3 dagen wel een DHL Track&Trace code, maar het pakket is nog steeds niet bezorgd. Dit staat in de DHL app:
  • 13 juni 11:16 verzending nog niet ontvangen of verwerkt (toen is het aangemeld denk ik?)
  • 15 juni 02:31 afgegeven bij DHL servicepoint (deze tijd kan helemaal niet kloppen?)
  • 15 juni 11:16 afgehaald bij DHL servicepoint door de bezorger
Daarna blijft het stil.

Nu zul je zeggen: zoek het uit met DHL. Het probleem is alleen dat de verzender zegt dat hij met DHL gebeld heeft en dat het pakket kwijt is. Als ik met DHL bel zeggen ze dat er geen onderzoek naar het pakket is gestart, maar dat alleen de verzender dat kan initiëren |:(

Als het een oplichter is, hebben jullie een idee hoe hij het voor elkaar gekregen heeft om het pakket te laten "verdwijnen"? En heeft iemand nog tips wat ik als vervolgstap kan doen? Bedankt alvast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:21
Heb je expliciet afgesproken dat jij het risico van verzenden draagt?
Zo nee, dan is het risico voor verkoper, en dus niet jouw probleem..

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flyyy
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-06 12:05
Maar wat zegt DHL? Waar is het pakket nu volgens hun?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheepdog
Spiff schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:24:
Heb je expliciet afgesproken dat jij het risico van verzenden draagt?
Zo nee, dan is het risico voor verkoper, en dus niet jouw probleem..
Nee niet expliciet afgesproken. Ik heb ook nog eens 10 euro verzendkosten overgemaakt, terwijl het als onverzekerd pakket van 4,95 is verstuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheepdog
flyyy schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:25:
Maar wat zegt DHL? Waar is het pakket nu volgens hun?
Ze zeggen dat het pakket is afgehaald dus op het depot moet zijn kwijtgeraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
sheepdog schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:20:
En heeft iemand nog tips wat ik als vervolgstap kan doen?
Vragen aan de verzender of hij een onderzoek kan initiëren bij DHL?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-03-2024
Djordjo schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:28:
[...]

Is dat niet al gedaan? Hoe weet TS dat het pakket op Depot is kwijtgeraakt dan? Die info zal DHL niet aan TS verteld hebben toch?

Edit: Deze info komt dus van de verkoper: "Het probleem is alleen dat de verzender zegt dat hij met DHL gebeld heeft en dat het pakket kwijt is."

[ Voor 18% gewijzigd door The_BoKmeester op 21-06-2022 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheepdog
Djordjo schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:28:
[...]

Ja ga ik nogmaals doen. Ik heb er alleen steeds minder vertrouwen in dat hij dit doet, maar ik zal deze keer om bewijs vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djordjo
  • Niet online
Als ik met DHL bel zeggen ze dat er geen onderzoek naar het pakket is gestart
En ik neem aan dat de T&T-info door TS te zien is in zijn DHL-app, en niet ontvangen heeft van de verzender.

[ Voor 29% gewijzigd door Djordjo op 21-06-2022 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_BoKmeester
Aha!

Waarom is er geen registratie op Depot zelf? In busje geladen vanaf ServicepuntDHL en daarna.....??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheepdog
The_BoKmeester schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:32:
[...]

Aha!

Waarom is er geen registratie op Depot zelf? In busje geladen vanaf ServicepuntDHL en daarna.....??
Ja vind ik dus ook vreemd. En toen ik bij DHL aangaf dat ik die tijd van 02:31 vreemd vond zeiden ze dat het mogelijk een technische storing was..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 27-06 14:22
13 juni 11:16 verzending nog niet ontvangen of verwerkt (toen is het aangemeld denk ik?)
15 juni 02:31 afgegeven bij DHL servicepoint (deze tijd kan helemaal niet kloppen?)
15 juni 11:16 afgehaald bij DHL servicepoint door de bezorger
Dus de bezorger heeft 't pakketje nog...
Ik snap niet waar DHL moeilijk over zit te doen en niet gewoon een onderzoek kan starten als jij belt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:54
TS is gen opdrachtgever van DHL, dus afhankelijk van wie hij spreekt / chat zal hij beperkte of geen informatie krijgen.

Vervolgstap is TS in gebreke stellen en geld terug vragen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheepdog
StevenK schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:34:
TS is gen opdrachtgever van DHL, dus afhankelijk van wie hij spreekt / chat zal hij beperkte of geen informatie krijgen.

Vervolgstap is TS in gebreke stellen en geld terug vragen.
Ja precies, wel bizar dat je als ontvanger blijkbaar totaal geen recht hebt om te weten wat er met je pakket is gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06:44
komt omdat het pas van jou is vanaf het moment dat de bezorger het aflevert.

nog raarder is als ze het bij buren bezorgen, want dan is het pakket officieel van niemand...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djordjo
  • Niet online
Het pakket is altijd van iemand, eigendom ≠ bezit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:21
sheepdog schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:27:
[...]
Nee niet expliciet afgesproken. Ik heb ook nog eens 10 euro verzendkosten overgemaakt, terwijl het als onverzekerd pakket van 4,95 is verstuurd.
Dan is het verzenden dus risico van verkoper, ik zou dat alvast even melden. Mogelijk dat deze daardoor iets meer moeite gaat doen bij DHL.

Kan je misschien een schermafdruk van de track-and-trace hier plaatsen? Benieuwd wat daar precies staat...

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Polderviking
Spiff schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:39:
[...]

Dan is het verzenden dus risico van verkoper, ik zou dat alvast even melden. Mogelijk dat deze daardoor iets meer moeite gaat doen bij DHL.
Ik zou hier alleen maar recalcitrant van worden.
Zou toch adviseren die kaart pas te trekken als het evident is dat de verkoper niet gaat bewegen.

Het is immers niet zo dat die pakketschuivers voorbeelden zijn van vlekkeloze businessvoering en er is zat ruimte waarin DHL dingen kan verzaken.
Je moet dat m.i. wel wat tijd geven.

[ Voor 18% gewijzigd door Polderviking op 21-06-2022 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheepdog
Spiff schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:39:
[...]

Kan je misschien een schermafdruk van de track-and-trace hier plaatsen? Benieuwd wat daar precies staat...
Ja ik heb zijn naam en adres gelukkig ook. T&T zelf deel ik liever (nog) niet vanwege de naam, maar er staat dus alleen onderstaande met bovenaan de melding "AFGEHAALD BIJ DHL SERVICEPOINT DOOR DE BEZORGER".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mbNZHaBj72uWmd2QWhUW9gO12Pg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vl5HcENvqVtjIz56oYtNEAEu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:17
sheepdog schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:33:
[...]
Ja vind ik dus ook vreemd. En toen ik bij DHL aangaf dat ik die tijd van 02:31 vreemd vond zeiden ze dat het mogelijk een technische storing was..
Zou mogelijk bij een pakketkluis ingeleverd kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheepdog
Jimster schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:57:
[...]

Zou mogelijk bij een pakketkluis ingeleverd kunnen zijn.
Zou dat de truc kunnen zijn? Verzender zegt dat hij het afgegeven heeft bij een DHL pakketpunt van de plaatselijke Jumbo. Ik heb trouwens ook om een afgiftebewijs gevraagd nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_BoKmeester
sheepdog schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:59:
[...]

Zou dat de truc kunnen zijn? Verzender zegt dat hij het afgegeven heeft bij een DHL pakketpunt van de plaatselijke Jumbo. Ik heb trouwens ook om een afgiftebewijs gevraagd nu.
SLIM!

Staan er afmetingen/gewichten in de DHL-systemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheepdog
The_BoKmeester schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 12:01:
[...]

SLIM!

Staan er afmetingen/gewichten in de DHL-systemen?
Dat zou ik DHL ook nog kunnen vragen. Voor mij als klant niet te zien in ieder geval (bij PostNL bijvoorbeeld wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_BoKmeester
sheepdog schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 12:08:
[...]

Dat zou ik DHL ook nog kunnen vragen. Voor mij als klant niet te zien in ieder geval (bij PostNL bijvoorbeeld wel).
Krijg jij die info uberhaupt van DHL dan? (want geen opdrachtgever etc...blah...)

Rare vraag: Waarom krijg je van DHL dan wél de info dat er nog geen onderzoek gestart is?

Ik heb even geen idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheepdog
The_BoKmeester schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 12:16:
[...]

Krijg jij die info uberhaupt van DHL dan? (want geen opdrachtgever etc...blah...)

Rare vraag: Waarom krijg je van DHL dan wél de info dat er nog geen onderzoek gestart is?

Ik heb even geen idee
Ik ben inderdaad bang dat ze het niet geven (als ze het al registreren), maar kan het proberen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-06 14:05

Emiel1984

Made in NL

Ik zou me voorlopig niet zo druk maken hierover en niet meteen denken dat je opgelicht kan zijn.
Je kan er tenslotte nog niks mee doen. Tot zover is alles wat traag maar lijkt het wel nog te kloppen.

Verzender lijkt pas na 2 dagen het pakket daadwerkelijk te hebben afgeleverd bij DHL voor verzending.
Je geeft daarnaast aan dat je pas na 3 dagen een Track&Trace code kreeg. Dus wellicht wacht jij dan al 5 dagen op dat moment van verzenden.

Ook heeft verzender zelf blijkbaar maar het risico genomen om voor de goedkopere verzendoptie te gaan.
Had je wel gevraagd om de duurdere verzend optie? Dat verklaart wellicht ook waarom het wat langer kan duren bij DHL.

De verzender lijkt dus niet zoveel haast te hebben gehad om het pakket bij jou te krijgen.
Helaas heb je blijkbaar nu even ook geduld nodig met DHL aangezien het daar ook wel is wat langer duurt.

Het knelpunt zit zover ik begrijp momenteel niet meer bij de verzender maar bij DHL.

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 00:54
Eigenlijk is het toch niet zo interessant hoe, wat en waarom dat pakje weg is. Hopelijk heb je een normale overboeking gedaan zodat je teminste een naam hebt om aangifte te kunnen doen mocht de verkoper het geld niet terugstorten als het pakje daadwerkelijk 'door de verkoper' verdwenen is. Ik zou hem twee weken de tijd geven om het op te lossen en anders aangifte doen.

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Sir_Hendro schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 12:29:
Eigenlijk is het toch niet zo interessant hoe, wat en waarom dat pakje weg is. Hopelijk heb je een normale overboeking gedaan zodat je teminste een naam hebt om aangifte te kunnen doen mocht de verkoper het geld niet terugstorten als het pakje daadwerkelijk verdwenen is. Ik zou hem twee weken de tijd geven om het op te lossen en anders aangifte doen.
Aangifte van wat? Dit is een civiel iets, komt geen aangifte bij kijken. Dan ga je de route in van ingebrekestelling -> wat communicatie -> dagvaarding.

Verkoper heeft strafrechtelijk in mijn ogen nog niets verkeerds gedaan. Hij komt (mogelijk) de overeenkomst niet na, maar dat is geen strafrecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sheepdog
Emiel1984 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 12:29:
Ik zou me voorlopig niet zo druk maken hierover en niet meteen denken dat je opgelicht kan zijn.
Je kan er tenslotte nog niks mee doen. Tot zover is alles wat traag maar lijkt het wel nog te kloppen.

Verzender lijkt pas na 2 dagen het pakket daadwerkelijk te hebben afgeleverd bij DHL voor verzending.
Je geeft daarnaast aan dat je pas na 3 dagen een Track&Trace code kreeg. Dus wellicht wacht jij dan al 5 dagen op dat moment van verzenden.

Ook heeft verzender zelf blijkbaar maar het risico genomen om voor de goedkopere verzendoptie te gaan.
Had je wel gevraagd om de duurdere verzend optie? Dat verklaart wellicht ook waarom het wat langer kan duren bij DHL.

De verzender lijkt dus niet zoveel haast te hebben gehad om het pakket bij jou te krijgen.
Helaas heb je blijkbaar nu even ook geduld nodig met DHL aangezien het daar ook wel is wat langer duurt.

Het knelpunt zit zover ik begrijp momenteel niet meer bij de verzender maar bij DHL.
Ja is ook wel zo. Ik heb er alleen een vrij slecht gevoel bij allemaal, maar blijf gewoon beleefd tegen de verzender tot ik meer weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 12:38:
[...]

Aangifte van wat? Dit is een civiel iets, komt geen aangifte bij kijken. Dan ga je de route in van ingebrekestelling -> wat communicatie -> dagvaarding.

Verkoper heeft strafrechtelijk in mijn ogen nog niets verkeerds gedaan. Hij komt (mogelijk) de overeenkomst niet na, maar dat is geen strafrecht.
Aangifte van fraude? Mocht het teminste naar fraude ruiken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Sir_Hendro schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 12:46:
[...]

Aangifte van fraude? Mocht het teminste naar fraude ruiken...
Welke fraude? Voor zover ik het nu kan zien, is er daadwerkelijk een pakket aangemeld en - waarschijnlijk - 1 dag later ook daadwerkelijk een pakket aangeboden. Dat is pas in de nacht verwerkt, vandaar het tijdstip van 2:30 uur in de ochtend op nog een dag later. Pakket is zelfs daadwerkelijk opgehaald door DHL.... en daarna werd het stil.

Het is nog steeds onder verantwoordelijkheid van de verzender, dat wel. Maar dan kom je dus in de civiele hoek terecht. Ik zie nog geen fraude aan de kant van de verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.l.
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-05 18:04
Voor zover ik weet ligt het risico toch echt bij de koper. Vooral omdat het initiatief hier bij de koper ligt.

Ga er niet vanuit dat de verkoper je pakketje kwijt heeft gemaakt. Dit was een particuliere verzending en daar word anders mee omgegaan dan die van de grote winkels die dikke contracten hebben met DHL.

Denk er om dat je geen rede hebt om aangifte te doen, als je iemand dan toch beticht van fraude/oplichting/diefstal o.i.d. dan ben je zelf strafbaar.

Ik weet niet in hoeverre jij met de verkoper hebt afgesproken het pakket voor verzending te laten verzekeren, als je dit hebt afgesproken en het pakket is definitief kwijt dan maak je daar aanspraak op.

Het enige wat je nu kan doen is de verkoper vragen of die een onderzoek wil laten starten en dat even afwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

M.l. schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 12:52:
Voor zover ik weet ligt het risico toch echt bij de koper. Vooral omdat het initiatief hier bij de koper ligt.

Ga er niet vanuit dat de verkoper je pakketje kwijt heeft gemaakt. Dit was een particuliere verzending en daar word anders mee omgegaan dan die van de grote winkels die dikke contracten hebben met DHL.

Denk er om dat je geen rede hebt om aangifte te doen, als je iemand dan toch beticht van fraude/oplichting/diefstal o.i.d. dan ben je zelf strafbaar.

Ik weet niet in hoeverre jij met de verkoper hebt afgesproken het pakket voor verzending te laten verzekeren, als je dit hebt afgesproken en het pakket is definitief kwijt dan maak je daar aanspraak op.

Het enige wat je nu kan doen is de verkoper vragen of die een onderzoek wil laten starten en dat even afwachten.
Tenzij expliciet anders overeengekomen, is verzending altijd voor risico van de verkoper/afzender. Dat heb je bijvoorbeeld als iemand iets aanbiedt en aangeeft dat hij niet wil verzenden. Dan kun je dus overeenkomen dat verzending voor risico van de koper is, als de koper geen zin/tijd heeft om het pakket zelf op te gaan halen. Maar dan kun je ook beter zelf een pakket aanmelden bij DHL en dan het verzendlabel naar de verkoper sturen. Dan ben jij voor DHL ook opdrachtgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheepdog
Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 12:56:
[...]

Tenzij expliciet anders overeengekomen, is verzending altijd voor risico van de verkoper/afzender. Dat heb je bijvoorbeeld als iemand iets aanbiedt en aangeeft dat hij niet wil verzenden. Dan kun je dus overeenkomen dat verzending voor risico van de koper is, als de koper geen zin/tijd heeft om het pakket zelf op te gaan halen. Maar dan kun je ook beter zelf een pakket aanmelden bij DHL en dan het verzendlabel naar de verkoper sturen. Dan ben jij voor DHL ook opdrachtgever.
Ja in de advertentie stond duidelijk "ophalen of verzenden". Consumentenbond bevestigt jouw verhaal ook: https://www.consumentenbo...erpen/pakket-zoek-geraakt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ebbao
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 07:37
Wellicht kun je hier nog meer info uit je track&trace halen (wel even de gegevens invullen): https://api-gw.dhlparcel....ck-trace/getTrackAndTrace

[ Voor 11% gewijzigd door Ebbao op 21-06-2022 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_BoKmeester
M.l. schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 12:52:
Ehhh...Nee? Er is een overeenkomst gesloten. TS heeft zijn deel van de deal gedaan (geld vooruit betaald) nu moet de Verkoper nog over de brug komen.

Nou en? Dus ieder pakket bij DHL Pakketpunt mag gewoon van de aardbodem verdwijnen? Pakketje is nu een weekje pleite

TS is dat nog helemaal niet van plan

Goeie, ligt er een beetje aan hoe e.e.a. is afgesproken, maar of die €10 expliciet gelapt is voor verzekerde zending? Maar is niet verstuurd als verzekerd. Blijft het probleem exact hetzelfde. Verzekerd of niet.

Was reeds gedaan, maar daar bestaan twijfel over, TS probeert nog een x

[ Voor 4% gewijzigd door The_BoKmeester op 21-06-2022 13:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MicroVAX3400
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 27-06 17:46
De oplossing voor het verzendings opdrachtgever probleem verkoper/koper is; de koper betaald en maakt een verzend label aan en stuurt dat naar de verkoper. De verkoper brengt het naar de pakketdienst. Mocht de zending fout gaan dan is koper de opdrachtgever en kan dan de pakketdienst contacteren voor een onderzoek.
Wat we nodig hebben zijn gedefinieerde incoterms voor marktplaats transacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.l.
sheepdog schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:00:
[...]

Ja in de advertentie stond duidelijk "ophalen of verzenden". Consumentenbond bevestigt jouw verhaal ook: https://www.consumentenbo...erpen/pakket-zoek-geraakt
Het betreft een particuliere verkoop, dus het artikel waar je naar linkt is niet van toepassing.

Ik zeg dit allemaal niet omdat ik de koper het pakketje niet gun, ik wil alleen geen valse hoop geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheepdog
Ebbao schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:02:
Wellicht kun je hier nog meer info uit je track&trace halen (wel even de gegevens invullen): https://api-gw.dhlparcel....ck-trace/getTrackAndTrace
Ik krijg helaas alleen de melding "No parcel found for the given key(s)" als ik de 10 cijfers van de T&T invoer.
M.l. schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:20:
[...]

Het betreft een particuliere verkoop, dus het artikel waar je naar linkt is niet van toepassing.

Ik zeg dit allemaal niet omdat ik de koper het pakketje niet gun, ik wil alleen geen valse hoop geven.
Stukje naar beneden scrollen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
sheepdog schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:21:
[...]

Ik krijg helaas alleen de melding "No parcel found for the given key(s)" als ik de 10 cijfers van de T&T invoer.
[...]
De totale key moet 15 tekens lang zijn, meestal begint het met JVGL0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheepdog
Cheesy schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:34:
[...]

De totale key moet 15 tekens lang zijn, meestal begint het met JVGL0
Ah thanks, werkt nu. Helaas zie ik alleen de info die ik al had..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 12:50:
[...]

Welke fraude? Voor zover ik het nu kan zien, is er daadwerkelijk een pakket aangemeld en - waarschijnlijk - 1 dag later ook daadwerkelijk een pakket aangeboden. Dat is pas in de nacht verwerkt, vandaar het tijdstip van 2:30 uur in de ochtend op nog een dag later. Pakket is zelfs daadwerkelijk opgehaald door DHL.... en daarna werd het stil.

Het is nog steeds onder verantwoordelijkheid van de verzender, dat wel. Maar dan kom je dus in de civiele hoek terecht. Ik zie nog geen fraude aan de kant van de verkoper.
Ik schrijf ja 'mocht de TS het vermoeden hebben te zijn opgelicht / fraude willen melden' dan kan dat bij de politie.
Mensen die via de diverse verkoopsites waaronder Marktplaats op internet zijn opgelicht, kunnen dit vanuit huis melden bij het Landelijk Meldpunt Internetoplichting van de politie. Dat kan via de website www.politie.nl/mijnpolitie.

https://www.infopolitie.n....politie.nl%2Fmijnpolitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:36

paQ

Het is me eigenlijk niet duidelijk hoe je hier uit zou moeten opmaken dat het hier oplichting betreft :?
De verkoper communiceert toch ook nog gewoon met je? Ik zie niets dat er op zou moeten wijzen dat de verkoper de boel flest.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sir_Hendro schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:49:
[...]

Ik schrijf ja 'mocht de TS het vermoeden hebben te zijn opgelicht / fraude willen melden' dan kan dat bij de politie.

[...]
Nee, je stelt dat je de verkoper 2 weken de tijd zou geven om het op te lossen en daarna aangifte zou doen.
Sir_Hendro schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 12:29:
Eigenlijk is het toch niet zo interessant hoe, wat en waarom dat pakje weg is. Hopelijk heb je een normale overboeking gedaan zodat je teminste een naam hebt om aangifte te kunnen doen mocht de verkoper het geld niet terugstorten als het pakje daadwerkelijk verdwenen is. Ik zou hem twee weken de tijd geven om het op te lossen en anders aangifte doen.
Daarop vraag ik waarvan je aangifte zou doen en daarop reageer je met "Fraude?".

Ik kan de TS ook aanraden om aangifte van bedreiging te doen, als de verkoper hem zou gaan bedreigen. Voegt op dit moment net zoveel toe. Er is nog niets wat wijst op oplichting en/of fraude. Er gaat iets mis met de verzending van een pakketje, meer is er momenteel nog niet.

Sterker nog: als straks blijkt dat het pakketje om welke knullige reden dan ook gewoon nog niet bezorgd is (of echt kwijt is geraakt bij DHL, om welke reden dan ook) dan heb jij dus een valse aangifte gedaan.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 21-06-2022 14:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sir_Hendro
Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 14:06:
[...]

Nee, je stelt dat je de verkoper 2 weken de tijd zou geven om het op te lossen en daarna aangifte zou doen.

[...]

Daarop vraag ik waarvan je aangifte zou doen en daarop reageer je met "Fraude?".

Ik kan de TS ook aanraden om aangifte van bedreiging te doen, als de verkoper hem zou gaan bedreigen. Voegt op dit moment net zoveel toe.
TS schrijft in de titel 'DHL probleem of opgelicht op Marktplaats?'. Daarom schrijf ik, mocht hij ervan uit gaan dat er sprake van oplichting is, dan kan hij dat bij de politie melden.

Ook schreef ik dat 'ik' de verkoper eerst maar rustig twee weken de tijd zou geven om de zaken op orde te krijgen en anders iets als geld terug of eventueel indien van toepassing, anders andere maatregelen nemen (bijvoorbeeld melding doen van oplichting).

Misschien zullen we onze discussie maar laten zitten en weer ontopic blijven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:52

MsG

Forumzwerver

• 15 juni 02:31 afgegeven bij DHL servicepoint (deze tijd kan helemaal niet kloppen?)
Hoezo kan dat niet kloppen? Genoeg nachtwinkels die ook DHL-punt zijn. Juist de in potentie meer shabby-tentjes zijn eerder een DHL-punt dan een PostNL-punt.

Hier kan ik in Groningen om 2 uur 's nachts nog gewoon een DHL pakket inleveren.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheepdog
MsG schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 14:18:
[...]

Hoezo kan dat niet kloppen? Genoeg nachtwinkels die ook DHL-punt zijn. Juist de in potentie meer shabby-tentjes zijn eerder een DHL-punt dan een PostNL-punt.

Hier kan ik in Groningen om 2 uur 's nachts nog gewoon een DHL pakket inleveren.
Alleen heeft de verzender aangegeven het pakket af te hebben gegeven bij een pakketpunt dat tot 22:00 open is (Jumbo). Maar goed, kan nog steeds iets misgegaan zijn waardoor het zo laat geregistreerd is natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-06 15:00
M.l. schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:20:
[...]

Door de verantwoordelijkheid bij de verkeerde partij te leggen, wordt de hoop echt niet beter hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sir_Hendro schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 14:14:
[...]

TS schrijft in de titel 'DHL probleem of opgelicht op Marktplaats?'. Daarom schrijf ik, mocht hij ervan uit gaan dat er sprake van oplichting is, dan kan hij dat bij de politie melden.

Ook schreef ik dat 'ik' de verkoper eerst maar rustig twee weken de tijd zou geven om de zaken op orde te krijgen en anders iets als geld terug of eventueel indien van toepassing, anders andere maatregelen nemen (bijvoorbeeld melding doen van oplichting).

Misschien zullen we onze discussie maar laten zitten en weer ontopic blijven :)
Dit is wel nuttig voor de TS hoor. Dan weet hij in ieder geval dat hij civiel iets moet gaan ondernemen richting de verkoper, mocht er uit onderzoek bij DHL niets komen en er dus niet geleverd gaat worden. Dan moet je dus formeel in gebreke gaan stellen en een redelijke termijn geven om te leveren. Kan dat niet, dan zal hij TS schadeloos moeten stellen door het betaalde bedrag terug te geven. Maar dan nog moet TS geen aangifte van fraude of oplichting gaan doen. Dat is een onderbuikgevoel, waar momenteel helemaal geen aanleiding voor is. Aangifte doe je van een feit, niet van een onderbuikgevoel. De politie gaat je geld niet terughalen. Dat moet je zelf doen bij de rechter.

Als jij een iPhone koopt via marktplaats en een doos opgestuurd krijgt met de oude Nokia van Rutte erin, dan zou ik je gelijk geven. Dan ben je opgelicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderviking
sheepdog schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 14:21:
[...]

Alleen heeft de verzender aangegeven het pakket af te hebben gegeven bij een pakketpunt dat tot 22:00 open is (Jumbo). Maar goed, kan nog steeds iets misgegaan zijn waardoor het zo laat geregistreerd is natuurlijk.
Volgens diezelfde T&T pagina ligt je pakketje al 5 dagen bij een koerier in de bus.

Ik zou gewoon verkoper afwachten en verder niet te veel speculeren.

[ Voor 7% gewijzigd door Polderviking op 21-06-2022 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-06 21:27
Zelf heb ik ook iets vergelijkbaars gehad. Ook een artikel gekocht via MP, opgestuurd via PostNL maar nooit ontvangen. De verzender heeft toen een onderzoek laten doen door PostNL, toen kwam het pakket weer boven water en kreeg de verzender het terug.

Daarna heeft de verkoper het nog een keer opgestuurd, waarna het weer niet aankwam. Toen gingen bij mij wel alarmbellen rinkelen en had ik het eigenlijk al afgeschreven. De verkoper heeft toen de helft van het betaalde bedrag terug gestort. Later is het pakket alsnog weer boven water gekomen en heb ik de rest van het bedrag terug gekregen, maar al met al heeft dat toen wel een aantal weken geduurd.

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheepdog
Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 14:24:
[...]

Dit is wel nuttig voor de TS hoor. Dan weet hij in ieder geval dat hij civiel iets moet gaan ondernemen richting de verkoper, mocht er uit onderzoek bij DHL niets komen en er dus niet geleverd gaat worden. Dan moet je dus formeel in gebreke gaan stellen en een redelijke termijn geven om te leveren. Kan dat niet, dan zal hij TS schadeloos moeten stellen door het betaalde bedrag terug te geven. Maar dan nog moet TS geen aangifte van fraude of oplichting gaan doen. Dat is een onderbuikgevoel, waar momenteel helemaal geen aanleiding voor is. Aangifte doe je van een feit, niet van een onderbuikgevoel. De politie gaat je geld niet terughalen. Dat moet je zelf doen bij de rechter.

Als jij een iPhone koopt via marktplaats en een doos opgestuurd krijgt met de oude Nokia van Rutte erin, dan zou ik je gelijk geven. Dan ben je opgelicht.
Bedankt voor de tip, maar wees niet bang: ik houd het gewoon zakelijk tot er meer duidelijk is. Ik loop wel al een week rond met zo'n knagend stress gevoel hierdoor. Voorlopig was dit even m'n laatste Marktplaats aankoop haha
urk_forever schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 14:30:
Zelf heb ik ook iets vergelijkbaars gehad. Ook een artikel gekocht via MP, opgestuurd via PostNL maar nooit ontvangen. De verzender heeft toen een onderzoek laten doen door PostNL, toen kwam het pakket weer boven water en kreeg de verzender het terug.

Daarna heeft de verkoper het nog een keer opgestuurd, waarna het weer niet aankwam. Toen gingen bij mij wel alarmbellen rinkelen en had ik het eigenlijk al afgeschreven. De verkoper heeft toen de helft van het betaalde bedrag terug gestort. Later is het pakket alsnog weer boven water gekomen en heb ik de rest van het bedrag terug gekregen, maar al met al heeft dat toen wel een aantal weken geduurd.
Goed om te horen dat het ook zo opgelost kan worden. Toch heb ik iets meer vertrouwen in PostNL dan DHL..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.l.
Gadgeteer schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 14:21:
[...]

Door de verantwoordelijkheid bij de verkeerde partij te leggen, wordt de hoop echt niet beter hoor.
Je hebt gelijk, ik zag ook al dat de verkoper zelf aanbood om te verzenden en dat verandert de zaak natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:05
Kun je niet zoals bij postNL zien wat het gewicht en de afmetingen van het pakket zijn?
Dan kun je zien of het plausibel is wat er is verstuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheepdog
BlueSS50 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 17:12:
Kun je niet zoals bij postNL zien wat het gewicht en de afmetingen van het pakket zijn?
Dan kun je zien of het plausibel is wat er is verstuurd.
Helaas niet! Dat zou echt al schelen want kan behoorlijk schatten wat het bruto gewicht geweest moet zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• strikercrew
  • Registratie: September 2016
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_BW-aeREAMRta3BVi18H65Ui5ks=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZobkM4oCaZGUCDbovmLs1HfL.png?f=fotoalbum_large Hopen voor jou dat het niet deze bezorger was die op 18 juni jl vergat de handrem er op te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:03
och, dit heb ik zo vaak gezien bij DHL. meerdere keren dat mijn pakketje gedropt zou zijn bij een servicepunt wat niet waar was, en vervolgens weer in sortering, weer gedropt, weer terug, weer gesorteerd. soms gaat er het e.a mis en dan kan het een paar dagen langer duren. Zou me er vooralsnog niet al te druk over maken. DHL is helaas geen PostNL, dat blijkt uit alles. Ook vaak meldingen gehad dat iets die dag bezorgd zou worden wat dan achteraf niet gebeurt.. waardeloos bedrijf mijns inziens. En dan ook nog liegen dat ze aan de deur geweest zijn wat gewoon absoluut onmogelijk is (meerdere mensen thuis , deurbel werkt, het kan niet anders dan opgevallen zijn) . Ach ja.

[ Voor 15% gewijzigd door Visgek82 op 21-06-2022 20:32 ]

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Dit is geen DHL-ervaringentopic. Eigen ervaringen met DHL of andere vervoerders zijn hier dan ook offtopic, gezien ze TS (meestal) niet verder helpen met zijn probleem en hier dus offtopic zijn.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURAATJE
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22-06-2022
*knip*

[ Voor 99% gewijzigd door Perkouw op 22-06-2022 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reradus
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 04-02 23:24
*knip* Zie modbreak hierboven. Dit voegt niets toe.

[ Voor 91% gewijzigd door Yorinn op 22-06-2022 22:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sheepdog
Even een update:

@Jimster Jouw idee dat een pakketautomaat is gebruikt klopte helemaal! Het pakket is nooit bij de Jumbo ingeleverd zoals de verzender aangaf, maar bij een pakketautomaat van De Buren *knip* Volledig adres voegt niets toe.. Ik heb De Buren gecontacteerd en het blijkt dus dat je als een lege (!) kluis geopend wordt door de bezorger, de status van de DHL zending automatisch verandert in "afgehaald". Hopelijk weten niet meer oplichters dit |:(

Ook even een update van de betrokken bedrijven:
- DHL: zoek het uit met de verzender
- De Buren: zoek het uit met DHL
- Marktplaats: de verkoper heeft goede reviews dus wij doen niets, hij krijgt wel een "aantekening".

Enorm MVO al die reacties dus.

Civiele procedure lijkt dus de enige manier om mijn geld terug te krijgen. Super vervelend, want ik ben net met een nieuwe baan begonnen en heb hier helemaal geen tijd voor. Iemand nog een tip als je geen rechtsbijstandverzekering hebt?

[ Voor 3% gewijzigd door Yorinn op 02-07-2022 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Civiele procedure moet je alleen doen als dit om je principes gaat. Financieel ga je alleen maar op achteruit volgens mij, zelfs als je wint. Er is ergens een linkje hier op tweakers met alle stappen die je daarvoor moet ondernemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-06 10:54
Waarom een Civiele procedure?
De verkoper heeft geen enkel bewijs dat jij het pakket hebt gekregen. Volgens mij was de laatste staus die jij hebt gezien:

Het probleem ligt dus nog steeds bij verzender/DHL. Ik zou de verzender je geld terug vragen en als dat niet gebeurt bij marktplaats aangeven dat de verzender niet levert en weigert geld terug te geven.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sheepdog
bregweb schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 15:38:
Waarom een Civiele procedure?
De verkoper heeft geen enkel bewijs dat jij het pakket hebt gekregen. Volgens mij was de laatste staus die jij hebt gezien:

Het probleem ligt dus nog steeds bij verzender/DHL. Ik zou de verzender je geld terug vragen en als dat niet gebeurt bij marktplaats aangeven dat de verzender niet levert en weigert geld terug te geven.
Beide gedaan: verzender wil niet terugbetalen, DHL zegt dat het een conflict is tussen mij en de verzender. De uitkomst van het DHL onderzoek was trouwens enkel dat het pakket zoek is en dat ze geen vergoeding geven (want niet verzekerd). De verzender was nog wel zo aardig mij dit te laten weten.. DHL zelf vertelt je de uitkomst van het onderzoek niet eens, want je bent geen klant als ontvanger.

Even een edit om het topic niet omhoog te schoppen: ik heb uiteindelijk mijn geld van de verkoper teruggekregen. De beste tip is echt om te blijven praten, en niet te gaan schelden (hoe moeilijk dit soms ook kan zijn). Anyway, goeie les was dit.

[ Voor 12% gewijzigd door sheepdog op 19-07-2022 22:34 ]

Pagina: 1