Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online

vectormatic

Warlock of the doorlock

Topicstarter
Hallo allen,

Ik ben voor de komende vakantie, van plan om voor mijn jongste dochter een wat serieuzere camera te kopen. Een paar jaar terug heeft ze op vakantie zon kindercamera (zon roze ding uit china met ingebouwde spelletjes en foto-effecten) en dat was best een succes. Nu ze wat ouder is denk ik dat een camera met iets meer mogelijkheden een mooie stap is.

Dus wat zoek ik, een soort van degelijke camera, als het kan met optische zoom, voor max 100-150 euro. Enigszins robust is een pre.

Wat heb ik zelf al gevonden: ik heb het idee dat de compact-camera markt onder de 200 euro compleet is verwoest doordat iedereen tegenwoordig een smartphone met goede camera heeft. Suggesties uit blogposts van 2 jaar terug zijn verdwenen zonder opvolger etc.. Het enige wat overblijft zijn op het oog Rollei en Agfafoto, en als er voor zon toestel al een review te vinden is, zijn die niet positief. Andere optie zou een 2e handsje zijn, maar dan weet ik ook niet direct wat ik moet zoeken, bijvoorbeeld of een toestel van 10 jaar oud nog een beetje bij de tijd is kwa beeldkwaliteit en gebruiksgemak.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 07-05 21:29

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
V&A aangeboden: Canon PowerShot SX130 IS Zwart
is het ook niet erg als ie in het zwembad valt tijdens de vakantie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
ooh wacht deze is nog veel leuker, dan is het helemaal niet erg als ie in het zwembad valt :D
lief kleurtje ook
V&A aangeboden: Panasonic DMC-FT25 onderwatercamera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic
  • Nu online

vectormatic

Warlock of the doorlock

Topicstarter
@Slappyjoez zoiets ja, alleen zie ik in de pricewatch er in ieder geval geen reviews van, google levert wel wat meer op. Maar als ik het goed heb is dat wel een van de weinige opties, en ook de goedkoopste cannon volgens mij, dan vraag ik me toch af of dat niet goedkoop is duurkoop wordt.

@Silent7
Dat soort tweedehandsjes ja, hoewel de panasonic volgens mij geen optische zoom heeft (en als het nu echt een beetje aanslaat zou ik haar toch wel een beetje wat willen laten leren kwa zoomen en compositie etc..).

Grote vraag bij 2e handsjes is voor mij a) kan ik er nog een nieuwe accu voor krijgen en b) komt zon ding nog een beetje mee kwa gebruiksgemak/kwaliteit?

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nldls
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-04 15:22
Ik heb destijds ook een goedkope normale camera aangeschaft voor de jongeman van destijds 7. Aangegeven dat hij er extreem voorzichtig mee moest zijn. Nu 2 jaar later nog geen kras erop en al heel wat ervaring opgedaan.

Ben gewoon naar CameraNu gegaan en daar een leuk dingetje uitgezocht. Maakt eigenlijk niet zoveel uit wat je neemt, tis al snel goed.

Heb overigens wel 1 met optische zoom functie gekocht toen.

Overigens vind hij het een stuk interessanter om met mijn oude Fuji S9600 te spelen, omdat ie zo lekker groot is.

Afbeeldingslocatie: https://www.in-vendita.it/sh-img/fuji_s9600_fujifilm%2Bs9600.jpeg

[ Voor 6% gewijzigd door nldls op 21-06-2022 11:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Voor mijn neefje heb ik de Nikon Coolpix W150 gehaald.
Afbeeldingslocatie: https://www.dpreview.com/files/p/articles/9812251866/Nikon_W150.jpeg

Maakt niet uit als die in een plas water verdwijnt, simpele knoppen voor een kind om te begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic
  • Nu online

vectormatic

Warlock of the doorlock

Topicstarter
@nldls Het idee van een oude DSLR was ook bij me opgekomen, maar is denk ik wat overdreven, een compactje is prima mee te nemen op een dagtripje, als ze de hele dag een dslr om dr nek heeft kan ik al wel raden hoe dat gaat :P

@Joosie200 Die serie coolpixen had ik ook al gevonden als aanrader in een blog, alleen die lijken van de aardbodem verdwenen te zijn, nergens meer te koop en ook geen opvolgend model, ik vermoed dus ten prooi gevallen aan de moderne smartphone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:23
vectormatic schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 09:31:
...
Andere optie zou een 2e handsje zijn, maar dan weet ik ook niet direct wat ik moet zoeken, bijvoorbeeld of een toestel van 10 jaar oud nog een beetje bij de tijd is kwa beeldkwaliteit en gebruiksgemak.
Ik zou zeker voor een tweedehandsje gaan. Zoals je al schrijft, bijna iedereen gebruikt zijn/haar smartphone tegenwoordig dus er liggen heel veel leuke camera's in lades te verstoffen.

Waar ik ook op let bij de aanschaf van een tweedehandsjes is de accu, een nieuwe accus (is die nodig? is er een reserve accu?) kan relatief duur zijn.
Ik heb ooit voor mijn vrouw en dochters Canon Powershot A580 (o.i.d.) gekocht en die lopen op
twee AA batterijen. Met oplaadbare NiMh cellen ben je dan goedkoop uit. De camera's zelf had ik voor minder dan € 50 op marktplaats gevonden hier in de buurt dus een buil kun je je er niet aan vallen :)

Naar mijn mening zijn camera's van 10 jaar geleden (of veel ouder) nog prima geschikt om mooie foto's mee te maken, ik zou mij daar weinig zorgen over maken. Lees anders gewoon een review van de betreffende camera. Modernere camera's en smartphones gebruiken veel "software truken" en post-processing om tot een aangenaam (voor mensen) resultaat te komen. Maar vroegah (10 - 15 jaar geleden) hadden we dat niet maar konden we toch hele leuke kiekjes maken toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

nldls schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:08:
Ik heb destijds ook een goedkope normale camera aangeschaft voor de jongeman van destijds 7. Aangegeven dat hij er extreem voorzichtig mee moest zijn. Nu 2 jaar later nog geen kras erop en al heel wat ervaring opgedaan.

Ben gewoon naar CameraNu gegaan en daar een leuk dingetje uitgezocht. Maakt eigenlijk niet zoveel uit wat je neemt, tis al snel goed.

Heb overigens wel 1 met optische zoom functie gekocht toen.

Overigens vind hij het een stuk interessanter om met mijn oude Fuji S9600 te spelen, omdat ie zo lekker groot is.

[Afbeelding]
Spiegelreflex geschoten in een spiegel. :)

Ik zou geen nieuwe kopen voor een kind van 8. Gewoon een oude compactcamera die nog ergens bij iemand in de kast ligt te verstoffen. Heb hier nog een oude Coolpix liggen, voor het geval de kleine zelf foto's wil gaan maken. Dan kan ze het daar mooi mee doen, tot ze oud genoeg is voor een mobieltje.

Voor dagelijks gebruik is de kleine al helemaal gewend aan een camera-app op de tablet. De nieuwe generatie weet misschien straks niet eens hoe ze een "ouderwetse" camera moeten bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic
  • Nu online

vectormatic

Warlock of the doorlock

Topicstarter
@Anoniem: 39993

Klopt, en als het puur om simpele vakantie kiekjes gaat dan zou inderdaad de tablet ook nog wel kunnen voldoen (hoewel de draagbaarheid daar een ding is), maar ik heb ergens het idee dat met de juiste prikkels, de jongste nog wel eens zou kunnen ontpoppen tot hobby fotograaf, dus het is net zo goed een poging om haar daar een fatsoenlijk proefje van te geven, dan komt later die DSLR wel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:38

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Wat misschien wel leuk is voor die leeftijd is een Polaroid .. niks leukers dan gelijk je foto eruit zien rollen op die leeftijd. :)

Valt misschien niet onder "serieus", maar goed :)

[ Voor 10% gewijzigd door Falcon op 21-06-2022 11:46 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

vectormatic schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:39:
@Anoniem: 39993

Klopt, en als het puur om simpele vakantie kiekjes gaat dan zou inderdaad de tablet ook nog wel kunnen voldoen (hoewel de draagbaarheid daar een ding is), maar ik heb ergens het idee dat met de juiste prikkels, de jongste nog wel eens zou kunnen ontpoppen tot hobby fotograaf, dus het is net zo goed een poging om haar daar een fatsoenlijk proefje van te geven, dan komt later die DSLR wel :P
Daar heb ik dus die Coolpix voor liggen. Een tablet om op vakantie foto's te maken, lijkt mij verre van handig. En ik wil haar ook niet de hele dag met die tablet laten lopen, want dan gaat ze er ook weer andere dingen mee doen. Voor je het weet zit ze de hele dag Nijntje spelletjes te spelen (die van ons is nu 5 jaar).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vectormatic
  • Nu online

vectormatic

Warlock of the doorlock

Topicstarter
@Falcon

De instant gratificatie is natuurlijk leuk, maar het idee van per kiekje zon speciaal papiertje betalen spreekt me weinig aan, als ze dan een klik-happy bui heeft heb je in een dag al je fotos er doorheen voor de hele vakantie... (of je betaalt nog een keer de prijs van de camera aan refills)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
check toch die tweede VA ad die ik link, die heeft namelijk wel optische zoom, 4x
pricewatch: Panasonic DMC-FT25 Blauw
En op de foto in de ad zien de knoppen en achterkant er eenvoudig en goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nldls
vectormatic schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:14:
@nldls Het idee van een oude DSLR was ook bij me opgekomen, maar is denk ik wat overdreven, een compactje is prima mee te nemen op een dagtripje, als ze de hele dag een dslr om dr nek heeft kan ik al wel raden hoe dat gaat :P
De fuji is ook alleen leuk voor speciale foto momenten: Naar het strand gaan om fotos te maken oid. Als we een dag op pad gaan, gaat de kleine digitale in de cameratas erbij.

Maar op zich wel leuk dat ze interesse hebben aan echte fotos maken ipv alleen maar via een telefoon of tablet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hippiepaci
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:01
Hier voor de dames van 6 en 8 een tweetal oude DSLR's. Na een overstap van mijzelf een Canon 450d "over" en op marktplaats een 350d gescoord voor 2 tientjes. Niet het meest handzame maar ze vinden het prachtig zo'n groot toestel. Beeldkwaliteit is goed genoeg. En zoals @nldls ook gezegd dat ze er super voorzichtig mee moeten doen, dat werkt heel goed.
Wij maken er gewoon momenten van om te fotograferen. Ergens op een leuke plek wat foto's maken. Kunnen ze daarna weer in de tas en hoeven ze er niet mee te zeulen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nldls
Ja dat dus. Soms een foto rondje en soms gewoon de pocket camera of telefoon mee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:54

RvL

Loop eens een keer een lokale kringloopwinkel binnen. Bij ons willen ze nog wel eens leuke compact cameras hebben liggen voor een nog leuker prijsje.

Zo heb ik er laatst een Nikon Coolpix S6500 gehaald voor €20. Niet meer de jongste maar voor onze jongste van bijna 8 meer dan prima.

Niet lang daarvoor lag er ook een oude 350d en meer van dat soort spul

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-05 20:30

Croga

The Unreasonable Man

Falcon schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:45:
Wat misschien wel leuk is voor die leeftijd is een Polaroid .. niks leukers dan gelijk je foto eruit zien rollen op die leeftijd. :)
Op die leeftijd heeft niemand nog papieren fotos (behalve die ze van hun enorm oude vaders, moeders, ooms, tantes, opas en omas krijgen). Nog sterker; op die leeftijd speelt er maar één ding: De telefoon. En voor sommigen de tablet.

Een aanrader voor TS zou dan ook zijn te kijken naar toestellen waarmee rechstreeks verbonden kan worden of die rechstreeks naar de cloud uploaden zodat ze meteen op de telefoon/tablet bekeken kunnen worden. Dát is de hedendaagse versie van polaroid....

(Heb ik mij door mijn nichtje van 9 laten vertellen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalekat
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-04 21:54
Mijn dochter van 9 loopt regelmatig met mijn oude D5000 rond. Kort geleden heb ik er een 18-200 lens voor gekocht en ze is er heel blij mee.

Voordat ik ze met die DSLR liep had ik een simpele samsung en een sony liggen voor haar.
Pagina: 1