rutger7435 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 09:26:
[...]
Haha, precies!
Ik vind dat bigtech te groot wordt en zou moeten worden opgesplitst in "smalltech". We zijn te afhankelijk van deze bedrijven. Vanuit onze hosting provider kwam de verplichting om alles via Cloudflare te laten lopen want "die hebben zo'n goede DDOS bescherming". Ik zit daar helemaal niet op te wachten.
Er zijn genoeg andere bedrijven die niet afhankelijk zijn van bigtech en die ook DDOS bescherming bieden, zoals
nawas.
Ik heb zelf de leuke ervaring gehad dat een redelijk grote website van een klant werd aangevallen met een forse ddos. De provider kreeg dat ten tijde niet voor elkaar om de site weer in de lucht te krijgen, ondanks samenwerking met nawas. We hebben toen het verkeer door cloudflare gerouteerd. Dat bleek wel in staat om het ddos verkeer te kunnen filteren.
In de periode daarna, zijn er meer cloudflare services toegevoegd aan het plaatje, o.a. caching. Waarmee de snelheid van de site aanzienlijk beter is geworden en eveneens de capaciteit voor het aantal bezoekers flink is vergroot. Cloudflare biedt normaal gezien een prima service, met veel flexibele mogelijkheden.
Maar ja, ook vanochtend de 500 errors, zoals het halve internet. De afhankelijkheid is niet heel prettig. Maar er zijn momenteel niet heel partijen die dezelfde complete service bieden als wat cloudflare doet.