Factuur voor tientallen SMSjes die niet zelf verzonden zijn

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefan1294
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10-06-2024
Mijn moeder heeft een factuur gekregen van haar (hele bekende) telecom provider voor het versturen van tientallen SMSjes naar het buitenland terwijl ze helemaal niks verstuurd heeft. Het gaat om een laag bedrag van zo'n €0,07 per SMS. Hoe kan dit en wat is er gebeurd? Ik heb gekeken in haar logboek (ze gebruikt een iPhone 13 Pro), maar ze heeft inderdaad niks verstuurd via die telefoon.

Zondag kreeg ze via Facebook een bericht van een vriend die zei "Hé, ben jij dit op dat filmpje?" met een onbetrouwbare link. Zo onschuldig als mijn moeder is, heeft ze geklikt op dat linkje en moest ze haar Facebook gegevens invullen. Pas toen ze zei "Huh, ik kan niet inloggen op Facebook" keek ik mee en zag ik dat het een phishing website was die de log-in pagina van Facebook had nagemaakt. Binnen een minuut had ze al haar wachtwoorden gewijzigd en zo was het potentiële probleem opgelost... dachten we. Vervolgens kreeg ze gister een factuur dat ze zondag (in hetzelfde uur dat ze had geklikt op dat linkje) tientallen (zo'n 50) SMSjes heeft verstuurd naar buitenlandse nummers.

Heeft iemand een idee hoe dit kan en wat de vervolgstappen zijn om dit te voorkomen? Mijn moeder neemt vandaag contact op met haar provider over het probleem, vooral omdat je niet wilt dat illegale SMSjes te herleiden zijn naar een onschuldig persoon. Maar hoe kan dit überhaupt gebeuren? Je kan toch geen gegevens van een telefoon ophalen door naar een link te gaan en vervolgens SMSjes te versturen via iemands nummer?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:44
Je kan betaalde diensten blokkeren, maar dan kan je dus überhaupt niet meer van NL naar buitenland bellen buiten je bundel. (Of naar 0900 nummers, zoals politie).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Volgens mij kan de Facebook app gewoon SMSjes versturen vanaf je smartphone. Weet alleen niet of een kwaadwillende dat dan ook vanaf die webserver kan doen. Als dat kan:
- slachtoffer voert login gegevens in.
- webserver presenteert een "error" en logt onder water in op je Facebook met de afgevangen credentials en verstuurt SMS.

Een Facebook gebruiker heeft nou eenmaal zo'n beetje zijn ziel weggegeven aan Facebook. Ze zijn nog net niet eigenaar geworden van je mobiel.

[ Voor 53% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 21-06-2022 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:13
Zover ik weet kan in iOS een app niet bij SMS, niet om te lezen en niet om te versturen. Het kan hooguit een berichtje composen die je daarna zelf moet versturen.

Niet toevallig ergens dual sim actief?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:26

Mavamaarten

Omdat het kan!

Zet een keer de telefoon volledig uit voor 2 dagen, zie je dan nog SMS'jes vertrekken?

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:41
Je krijgt op iPhones bij opstarten het bericht dat Facetime en iMessage berichten willen versturen
Je aanbieder kan kosten in rekening brengen voor SMS-berichten die worden gebruikt om Facetime en iMessage te activeren
De telefoon maakt dan contact met een telefoonnummer in het VK.(+44 ) Je kunt dit weigeren. Vraag eens na of je moeder dat bericht ziet na opstarten van de telefoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kodak
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:47

kodak

FP ProMod
@stefan1294 Hebben jullie al contact opgenomen met de provider om dit te melden en uit te laten zoeken hoe dit kan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stefan1294
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10-06-2024
kodak schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 21:20:
@stefan1294 Hebben jullie al contact opgenomen met de provider om dit te melden en uit te laten zoeken hoe dit kan?
Sorry, late update!

Yes, de provider gaf aan dat er een virus op de iPhone van mijn moeder zit. Dat ze avast moest downloaden en d'r iPhone moest laten scannen. Ze had mazzel dat het om een laag bedrag ging en niet honderden euro's zoals bij andere gebruikers. Aldus de provider.

Spoiler alert: virusscanners op een iPhone bestaan niet en normaliter hebben apps geen toegang tot je hele systeem om te kunnen scannen (m.u.v. jailbreaken en dat soort dingen).

Ik heb meerdere artikelen gevonden waarin staat aangegeven dat Facebook ook SMSjes kan versturen via Messenger zodat je meerdere "communicatieplatformen" op 1 plek kan hebben. Mijn theorie is dus ook dat er via haar Facebook SMSjes zijn verstuurd. Haar nummer was volledig gekoppeld met Messenger en haar account is toegankelijk geweest voor +/- een minuut. In dat minuut zijn zo'n 100 SMSjes verstuurd. Het was precies opgehouden op het moment dat haar wachtwoord was veranderd.

Tot nu toe zijn er geen SMSjes verstuurd, maar SMSjes versturen naar het buitenland waren 2 dagen later uitgeschakeld. Ik baal wel een beetje van het advies van de provider, het is immers wel een van de grootste van Nederland.

Ik zie overigens nu pas dat ik wat reacties heb, sorry dat ik niet gereageerd heb! Ik had geen notificaties gekregen..

------------------
Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 09:25:
Volgens mij kan de Facebook app gewoon SMSjes versturen vanaf je smartphone. Weet alleen niet of een kwaadwillende dat dan ook vanaf die webserver kan doen. Als dat kan:
- slachtoffer voert login gegevens in.
- webserver presenteert een "error" en logt onder water in op je Facebook met de afgevangen credentials en verstuurt SMS.

Een Facebook gebruiker heeft nou eenmaal zo'n beetje zijn ziel weggegeven aan Facebook. Ze zijn nog net niet eigenaar geworden van je mobiel.
Dit! Volgens mij is dit inderdaad gebeurt. Super vaag dat iets dit überhaupt kan doen..
Mavamaarten schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 14:03:
Zet een keer de telefoon volledig uit voor 2 dagen, zie je dan nog SMS'jes vertrekken?
SMSjes waren binnen een minuut gestopt, eigenlijk direct na het veranderen van het wachtwoord van Facebook.
laurens0619 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 14:01:
Zover ik weet kan in iOS een app niet bij SMS, niet om te lezen en niet om te versturen. Het kan hooguit een berichtje composen die je daarna zelf moet versturen.

Niet toevallig ergens dual sim actief?
Dat dacht ik ook, maar blijkbaar kan Facebook dat wel doen. Dat doen ze dan niet via hun iOS app maar hun "algemene API" vermoed ik. Geen dual sim. Dat biedt die provider (nog) niet aan.

[ Voor 37% gewijzigd door stefan1294 op 27-06-2022 11:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kodak
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:47

kodak

FP ProMod
stefan1294 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 11:20:
[...]
Yes, de provider gaf aan dat er een virus op de iPhone van mijn moeder zit. Dat ze avast moest downloaden en d'r iPhone moest laten scannen. Ze had mazzel dat het om een laag bedrag ging en niet honderden euro's zoals bij andere gebruikers. Aldus de provider.
In dat geval zou je er waarschijnlijk goed aan doen nogmaals contact met provider op te nemen en vragen waar ze hun conclussies op baseren. Je mag op zijn minst duidelijkheid hebben welk bedrijf die dure smsjes bij ze in rekening heeft gebracht om van de rekening af te gaan schrijven. En dat kunnen ze niet zomaar weigeren, aangezien ze zelf stellen dat er iets mis is en ze niet zomaar geld voor een ander van je rekening kunnen schrijven terwijl jij dan niet weet van wie ze dat kennelijk klakkeloos als rekening accepteren.
Pagina: 1