Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor-X1
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 07-07-2022
Dag iedereen

Mijn excuses als deze vraag al gesteld is maar via Google vond ik niets in deze gelijkaardige situatie.

Ik ben 28 jaar en ben in bezit van een Professionele Bachelor Elektromechanica. Graag zou ik een carrière switch doen naar software developer en misschien later ook Cyber Security.

Mijn vraag is, hoe zou ik deze switch het best aanpakken?

Ik heb een paar maanden zelf-studie gedaan via Udemy maar is eigenlijk niet zo gemakkelijk. Dus ik overweeg daarom om een Graduaat Programmeren te volgen. Of, zou ik misschien toch best voor een 2de bachelor gaan in de IT? Is een 2de bachelor wel nuttig in mijn geval?

Ik werk in het weekend dus ik zou studies voltijds kunnen volgen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoak
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-05 06:01
Bij defensie proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:28
Misschien hier eens naar kijken

https://itmg.nl/training/stap-budget/
https://digipower2021-2022.nl/

[ Voor 18% gewijzigd door boyette op 21-06-2022 06:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Razor-X1 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 01:32:
Mijn vraag is, hoe zou ik deze switch het best aanpakken?
Solliciteren als software developer. Lijkt me met een bèta-achtergrond al genoeg.

Edit: tenzij je zelf wil doorstuderen natuurlijk, maar voor de overstap an sich lijkt me dat niet vereist.

[ Voor 17% gewijzigd door erwn op 21-06-2022 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:08

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Een bootcamp/detavast van een of andere software-tent volgen, zij brengen er wat structuur in aan, regelen een eerste plek voor je, en belangrijker: betalen je :) Je bachelor is an sich voldoende bagage om geen problemen te krijgen met de meeste HR-afdelingen, en nu moet je inhoudelijk nog bijleren. Dat kan direct bij een bedrijf, maar vaak willen die ervaren mensen, want die hoef je niet meer alles te leren en zijn sneller productief.

Programmeur is namelijk meer dan een taal leren, het is ook de gebruiken en structuren leren. Dat kost wel een (half) jaartje...

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ligt er ook aan hoe graag je wil studeren natuurlijk. Studeren of uit de praktijk leren zijn gewoon twee heel verschillende leervormen, het belangrijkste lijkt me dat de gekozen vorm je bevalt zodat het je motiveert. Als je tussen alle studenten van 19 jaar zit met een idee van "wat doe ik hier" lijkt me dat niet de manier, vindt je studeren daarentegen leuk dan zou ik een studie altijd aanraden aan het begin van je carrière (in dit geval, van je programmeercarrière).

En ook wat betreft inhoud is het maar wat je ligt, maar bij leren uit de praktijk mis je wel een stukje theorie dat je bij leren uit de praktijk nooit gaat oppakken. Als je denkt dat je dit de rest van je leven gaat doen dan voegt het m.i. zeker wat toe. Aan de andere kant, aangezien je ook best aan de slag kan zonder die theorie is het echt niet noodzakelijk.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-05 12:47
erwn schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 08:34:
Solliciteren als software developer. Lijkt me met een bèta-achtergrond al genoeg.
Zonder opleiding en ervaring ga je er met een halve Udemy cursus echt niet komen. Het is geen 2001 meer.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-05 12:47
Razor-X1 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 01:32:
Ik werk in het weekend dus ik zou studies voltijds kunnen volgen.
Optie 1 is een (deeltijd) studie. Optie 2 zijn de 'traineeship' bedrijven die je al werkend opleiden. Maar die hebben meestal wel als eis dat je voltijd voor ze werkt. Dan zit je aan bedrijven als Calco. Heb er zelf overwegend negatieve verhalen over gehoord, maarja, ze krijgen je wel op de plek waar je wil zijn.

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mmniet
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-05 14:23

mmniet

De beetje weter

Ja, als ik de switch zou adviseren zou ik het op een van de volgende manieren doen:

- Wil je echt een diploma op IT gebied, dan een deeltijdopleiding volgen. Mogelijk kan je al vrijstellingen krijgen omdat je een diploma hebt

- Bij bedrijven gewoon in gesprek gaan en vragen naar de mogelijkheden, zoals eerder genoemd hebben vaak de grotere software clubs hier budgetten voor (over) om iemand klaar te stomen voor het echte werk. Kunst is dat ze echt in je de mogelijkheden zien. Zoek vooral iets in je buurt, dat is makkelijker. Nu heb je een uur reistijd ervoor over, maar over een paar jaar niet meer. Kan je ook zeggen dat je juist iets dichtbij hebt gezocht omdat je een lange termijn relatie wil bij een werkgever.

- Zelf een aantal applicaties ontwikkelen. Maak eens een website, maak eens een forms applicatie of een app om zo je programmeerskills te oefenen. Ben je er blij mee, zet het op een persoonlijke github zodat je die kunt delen met je potentiele werkgever. Zo kan je laten zien wat je niveau is en laat je zien dat je het echt graag wilt. Dat levert niet direct een baan op, maar kan wel als opstapje gelden om ergens als starter (junior/traineeship) aan de bak te komen.

Er zijn heel veel udemy courses die je de taal prima leren en je wat vertellen over wat kleine randzaken. Op zich moet je daar de basis van het programmeren wel mee kunnen leren. Een simpele game zoals galgje of boter kaas en eieren moet je wel kunnen. Als je dat maakt (ja ze zijn compleet te vinden, maar maak het eens lekker zelf van scratch, bedenk hoe je het aanpakt, etc.). het hoeft niet perfect. Het moet werken in 99% van de gevallen. Die ene procent komt later wel.

Zoals gezegd, het echt leren denken als programmeur moet ook geleerd worden door het te doen. Focus je op een bepaalde techniek en ga daar voor. Ik weet dat Microsoft ook wel leuke video's heeft. Leer ook vooral hoe je moet debuggen.

Tip voor bij sollicitatie: Wees eerlijk in wat je wil en verwacht. Kies je voor een bepaalde taal dan zal je werkgever vragen waarom je die gekozen hebt. Heb je een app gemaakt voor je persoonlijke git en deel je die met je potentiele werkgever, dan zullen daar vragen over gesteld worden. Fouten in code is niet erg, maar leg keuzes uit waarom je dingen heb gedaan en zorg dat je goed kan vertellen hoe je tot de oplossing gekomen bent. Ik als interviewer was eigenlijk nooit geinteresseert in het feit dat mensen bepaalde dingen niet optimaal hadden gedaan. Het refactoren kan je iemand wel aanleren in het algemeen. Ik was altijd geinteresseerd in iemands drive om te willen programmeren. Hij hoeft het bedrijf niet helemaal geweldig te vinden, hij moet het programmeren leuk vinden en een beetje sociaal zijn.

It's me Mario

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Ik kan je vertellen dat zomaar switch maken naar cyber security best een pittig ding is. Ik ben vanuit design juist naar programmeren gegaan. Nou ja, webscripting (front-end development). Electronica is een toffe overgang naar software development. Er ligt in embedded hardware/software nog best een grote uitdaging ivm personeels tekort. Steeds meer bedrijven willen IoT devices. Als je dit interessant vind is dit een gemakkelijkere stap.

Je zou bijvoorbeeld aan Sonos kunnen denken. Maar ook logistiek, etc. Cyber Security kan je meenemen als je met cloud applicaties gaat werken. Echter moet je wel beetje merken wat je ligt.

Verder kan ik onderschrijven wat Mmniet zegt.

Ik zou ook kijken welke kant je echt leuk lijkt. Security kan je in de meeste IT vakgebieden wel vinden. Als dit uiteindelijk je doel is, zou ik eerst eens kijken of je dit echt leuk vind. Het is namelijk heel droog soms.

Verder dus; wat voor applicaties? web, iot, embedded, netwerk/cloud engineering, games? waar ligt je hart?

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twilightschild
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:12
Als je uit de elektro-hoek komt, heb je dan ook aan embedded programmeren gedaan? In dat geval zou je ook op een embedded developer positie kunnen solliciteren. Als je dat leuk vindt natuurlijk, als dat je helemaal niet trekt moet je t niet doen.
Als je daar wat werkervaring opdoet is het vaak makkelijker om later over te stappen naar non-embedded development. Ik zou je dan wel aanraden om een positie te vinden waar je wat meer "high-level embedded" kan doen. Dus liever in C++ op een OS dan C direct op een microcontroller.
Bron: ben ooit begonnen als embedded developer na een bachelor elektrotechniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor-X1
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 07-07-2022
Hydra schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 09:34:
[...]

Optie 1 is een (deeltijd) studie. Optie 2 zijn de 'traineeship' bedrijven die je al werkend opleiden. Maar die hebben meestal wel als eis dat je voltijd voor ze werkt. Dan zit je aan bedrijven als Calco. Heb er zelf overwegend negatieve verhalen over gehoord, maarja, ze krijgen je wel op de plek waar je wil zijn.
Ja precies, het feit dat ik al contract-gebonden ben aan een bedrijf schrikt me wel een beetje af. Ik weet dan niet wat te verwachten. Voor hetzelfde geldt, is dit een dead-end job in een bedrijf waarin ik weinig ga kunnen groeien.
FreezeXJ schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 08:54:
Een bootcamp/detavast van een of andere software-tent volgen, zij brengen er wat structuur in aan, regelen een eerste plek voor je, en belangrijker: betalen je :) Je bachelor is an sich voldoende bagage om geen problemen te krijgen met de meeste HR-afdelingen, en nu moet je inhoudelijk nog bijleren. Dat kan direct bij een bedrijf, maar vaak willen die ervaren mensen, want die hoef je niet meer alles te leren en zijn sneller productief.

Programmeur is namelijk meer dan een taal leren, het is ook de gebruiken en structuren leren. Dat kost wel een (half) jaartje...
Ik heb hier wat onderzoek naar gepleegd en ik merk dat er twee soorten bootcamps zijn. De ene is betaald door een bedrijf waar ik dan contract-gebonden zal zijn. De andere zijn veel duurder dan een normale opleiding die je zou vinden in een hogeschool.
gitaarwerk schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:13:
Ik kan je vertellen dat zomaar switch maken naar cyber security best een pittig ding is. Ik ben vanuit design juist naar programmeren gegaan. Nou ja, webscripting (front-end development). Electronica is een toffe overgang naar software development. Er ligt in embedded hardware/software nog best een grote uitdaging ivm personeels tekort. Steeds meer bedrijven willen IoT devices. Als je dit interessant vind is dit een gemakkelijkere stap.

Je zou bijvoorbeeld aan Sonos kunnen denken. Maar ook logistiek, etc. Cyber Security kan je meenemen als je met cloud applicaties gaat werken. Echter moet je wel beetje merken wat je ligt.

Verder kan ik onderschrijven wat Mmniet zegt.

Ik zou ook kijken welke kant je echt leuk lijkt. Security kan je in de meeste IT vakgebieden wel vinden. Als dit uiteindelijk je doel is, zou ik eerst eens kijken of je dit echt leuk vind. Het is namelijk heel droog soms.

Verder dus; wat voor applicaties? web, iot, embedded, netwerk/cloud engineering, games? waar ligt je hart?
Helaas is mijn kennis in elektronica ver zoek. Ik was altijd er nipt door maar blinkte wel uit op vlak van rekenen en mechanica. Dus indien nodig zal ik deze kennis ook moet bijschaven.

Momenteel heb ik nog geen voorkeur in welke richting ik wil uitgaan, mijn plan was dat ik de meeste gebruikte programmeertalen zou leren en gaandeweg mijn gevoel zou volgen in welke richting ik zou uitgaan. Zoals games merk ik dat er veel C++ profielen gevraagd wordt terwijl C# meest gevraagde profielen zijn. Momenteel liggen mijn interesse in het financiën en games maar niets is zeker natuurlijk...
mmniet schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 09:41:

- Wil je echt een diploma op IT gebied, dan een deeltijdopleiding volgen. Mogelijk kan je al vrijstellingen krijgen omdat je een diploma hebt
Een diploma zou wel leuk zijn maar is voor mij persoonlijk geen vereiste. Ik ben aan het afwegen wat de ideale tijdsinvestering is.

Zoals in het programma van het graduaat wordt er 2 jaar steevast in de praktijk geprogrammeerd maar beperkte theorie. Op zich zou ik de theorie kunnen bijschaven door boeken hieromtrent te lezen. Maar dan ben ik wel 2 jaar kwijt..

[ Voor 74% gewijzigd door Razor-X1 op 21-06-2022 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:08

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Razor-X1 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:47:
Ja precies, het feit dat ik al contract-gebonden ben aan een bedrijf schrikt me wel een beetje af. Ik weet dan niet wat te verwachten. Voor hetzelfde geldt, is dit een dead-end job in een bedrijf waarin ik weinig ga kunnen groeien.
Daarom moet je ook zorgen dat je na een jaar weer weg kunt zonder strings. Dat ene jaar kun je sowieso wat bijleren, ook al is het een brakke hut. Nadeel: hoe slechter het bedrijf, hoe minder sturing, en hoe meer zelfstudie het wordt.En gezien je afgehaakt bent bij de doe-het-zelf-Udemy (in plaats van er even 5 door te stampen want eitje) denk ik dat je die sturing/planning nodig gaat hebben. Niet erg, maar wel goed om rekening mee te houden.
Ik heb hier wat onderzoek naar gepleegd en ik merk dat er twee soorten bootcamps zijn. De ene is betaald door een bedrijf waar ik dan contract-gebonden zal zijn. De andere zijn veel duurder dan een normale opleiding die je zou vinden in een hogeschool.
Klopt, hogescholen worden flink gesponsord (door de overheid, en bedrijven)... en bij contract-bound bedrijven verdienen ze het vanzelf wel weer terug. Da's niet erg, ze helpen jou aan een baan, en aan de ervaring die je zo graag wilt/zou moeten willen.
Momenteel heb ik nog geen voorkeur in welke richting ik wil uitgaan, mijn plan was dat ik de meeste gebruikte programmeertalen zou leren en gaandeweg mijn gevoel zou volgen in welke richting ik zou uitgaan. Zoals games merk ik dat er veel C++ profielen gevraagd wordt terwijl C# meest gevraagde profielen zijn. Momenteel liggen mijn interesse in het financiën en games maar niets is zeker natuurlijk...
Daarom ergens beginnen, en ik zou zeggen pas op waar je in verzuipt... C++ heeft absoluut toepassingen, maar die vereisen zover ik zie vaak hoogvliegers (meer wetenschappelijk) of heel veel uren voor weinig geld (games). Mijn advies: kies een gangbare taal, en schakel eventueel over naar de esoterische soortgenoten als je er zeker weten heen wilt.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

gitaarwerk schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:13:
Ik kan je vertellen dat zomaar switch maken naar cyber security best een pittig ding is.
Dat lijkt me ook. Als je de richting van traineeships op gaat is het veel praktijkervaring op doen, waarbij de fundamentele kennis soms een beetje langs je heen gaat. Prima als je iets heel visueels maakt (front-end) maar voor een beetje serieuze rol in de security-hoek heb je die fundamentele kennis wel echt nodig omdat je ook het minder zichtbare goede in het achterhoofd moet hebben.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Pagina: 1