Oude opbouwdozen vervangen voor inbouwdozen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankdegraaf82
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13-04 12:18
Beste mede gebruikers,

Ons nieuwe huis heeft een aantal opbouw stopcontacten dozen op de begane grond die echt een doorn in het oog zijn. We hebben de sleutel nog niet, dus moet het doen met de funda foto’s.

Ik weet wel wat de begane grond recent gestuct is en willen dit dus niet opnieuw gaan doen (past helaas ook niet in het budget). De vraag is dus eigenlijk of het op de een of andere manier mogelijk is om zulke stopcontacten te vervangen zonder de muur te beschadigen?

Ik heb een foto van een van stopcontacten toegevoegd (sorry voor de onscherpe foto).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XVSU-JNL0iln0GXfCHCPF4XCtP0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LmuTj8kEZCDLJ0qwd4cJyfxM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als er een inbouwdoos zou zitten dan zou ik verwachten dat ze ook gewoon voor inbouwstopcontacten zouden gaan.
Dus ga er vanuit dat er niets achter zit, enkel de sleuf waar de kabels doorheen getrokken zijn. Dat betekent dat je dus in de muur moet gaan frezen. En ik betwijfel of dat lukt zonder beschadigingen.

Helemaal zeker doe je het natuurlijk pas als je het ding eraf schroeft en kijkt wat er verder achterzit.

[ Voor 14% gewijzigd door TERW_DAN op 20-06-2022 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:57
Hangt er vanaf wat er achter zit. Als het een voorzetwand is met ymvk kabels of flexbuis er achter kun je zelf boren en inbouwdozen plaatsen.

Kan ook zijn dat er al een enkele doos achter zit.

[ Voor 16% gewijzigd door Terrz op 20-06-2022 23:11 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• tastiestemperor
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 21-04 16:15
Gezien de maat van de wandcontactdoos, ga ik er van uit dat er een enkele inbouwdoos achter zit.
Dit betekend dat je het wel kan ombouwen naar inbouw, maar dat het een enkel stopcontact wordt.

Persoonlijk zou ik ze gelijk verlagen naar ca 30cm hoog, hiervoor hoef je niet je hele woning te stucen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Glad stucwerk kun je heel makkelijk lokaal repareren. Daar hoef je niet bang voor te zijn.

Met een dozenboor nieuwe gaten boren voor de inbouwdozen. Liefst op 30cm. Vastzetten en zoveel mogelijk vullen met wat Roodband. Na drogen glad trekken met wat Renoband. Schuurpapiertje erover en schilderen maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankdegraaf82
Helaas is het beneden niet glad gestuct (sorry slecht zichtbaar op de foto), wellicht is onderstaande foto is duidelijker.

Opzich geen probleem als er 1 stopcontact overblijft. Als het er maar okey uitziet. Vind zo’n opbouw contactdoos een doorn in het oog.

Je zei naar beneden verplaatsen, maar dat betekent toch dat je sowieso opnieuw moet stucen?

Heb wat extra foto’s toegevoegd, van mijn zorgenpuntjes..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tED2caArbyRPpT8k1qJda_AqMHc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CejTQXzD1KXti8MzMItKXuak.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s474PjGYuZsTgpqGTIWiX6ocfZA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/b3s5R2ZPE1ka0U069mhCeIsK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:47
Bij mijn huis (b.j. 1957) zaten er kleine stalen doosjes achter, maar te klein voor inbouw stopcontacten. Die doosjes kan je wel voorzichtig uitboren en het gat dieper maken voor een normale inbouwdoos. Dat kan ook zonder het stucwerk op blijvend zichtbare plekken te beschadigen.
Het probleem zit in de elektrabuis. Om die in de doos te krijgen, ontkom je er niet aan om toch wat ruimte te maken boven en onder de doos. En dan moet je hopen dat de diepte van de buis klopt met de inbouwdoos.
Mijn advies zou zijn om het spul te vervangen voor opbouwmateriaal dat er wat eleganter uitziet.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankdegraaf82
@JukeboxBill
Dank voor je reactie. Je zegt dat je het zou vervangen voor opbouwmateriaal. Hoe bedoel je? Is dat een optische verbetering dan? Heb je misschien een voorbeeld…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eivogel1985
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 18:42
Met een beetje geduld en doorzettingsvermogen lukt het prima om een bestaand gat groter te maken mer een dozenboor 76mm. Ook een tweede gat ernaast, boven of onder moet geen probleem zijn. Je hoeft niet de hele muur opnieuw te stucen: aansmeren mer muurvuller en met stuc spray structuur aanbrengen. Laten drogen en doos openmaken en inbouw schakelmateriaal kan geplaatst worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
frankdegraaf82 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 23:46:
@JukeboxBill
Dank voor je reactie. Je zegt dat je het zou vervangen voor opbouwmateriaal. Hoe bedoel je? Is dat een optische verbetering dan? Heb je misschien een voorbeeld…
Zoals wat er nu zit, maar dan met een mooier uiterlijk.
Je zou ook kunnen werken met opbouwbakken. Daar kan je dan de gebruikelijke inbouw stopcontacten/schakelaars in kwijt. Je hebt dan meer keuze in uiterlijk.
Je blijft natuurlijk wel met die "bult" zitten.

Zoiets b.v.:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AtpmvGnV1OIUq_SEIFnCq4edx3o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/H9IInZ9FxpKomramAfqaBmgU.webp?f=user_large

Deze is van Jung, maar vrijwel alle fabrikanten hebben opbouwbakken in het assortiment.
Eventueel zal je wel de draden moeten verlengen met lasklemmen in de oude doosjes.

En schakelaars zou je ook nog kunnen vervangen door draadloze. Maar dan moet je ook ontvangers bij de lichtpunten inbouwen.

[ Voor 5% gewijzigd door JukeboxBill op 21-06-2022 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:04

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Veel bouwmarkten hebben ook een inbouw WCD met 2 stopcontacten op 1 putje. Deze zijn dan wel ongeaard. Ik weet niet of dat voor jou een probleem is?

Als ik me niet vergis, is dat zelfs met de Baseline van Praxis al.

Wel heb je dan een 'modern' doosje nodig om hem op te zetten: deze zet je met schroeven vast. Die je nu hebt zou zomaar in de wand zelf vast kunnen zitten (?) of met een andere h.o.h. van de schroeven.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:59

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als je nu netjes geaard hebt (en dat moet je ook altijd maar afwachten) moet je niet terug willen naar ongeaard. Mag ook niet zomaar.

Er zijn ook half opbouw dubbele stopcontacten met randaarde. De bekende merken hebben deze ook in wat mooiere uitvoeringen. Maar of dat past blijft gissen daar de schakelaars ook volledig opbouw genomen zijn.

Zelf hier de stopcontacten overal vervangen door minimaal dubbele inbouw en alle stopcontacten en schakelaars verlaagd waar dat nog niet gedaan was. Want hoe mooi je het stopcontact ook maakt, als er permanent een kabel in zit is het toch weer niet zo mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-04 10:21
We kunnen hier met zijn allen blijven speculeren, maar het enige juiste antwoord kan pas gegeven worden als je zo'n opbouwstopcontact of -schakelaar van de muur af schroeft.

Dan zie je vanzelf of er alleen een kabel zit, of toch een echte inbouwdoos. Of - en dat acht ik het meest waarschijnlijk - een kleine lasdoos, zoals bij @JukeboxBill. En daar past inderdaad geen inbouwschakelmateriaal in.

Dus: haal de stroom eraf en schroef eens iets los van de muur.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Vraag het aan de huidige bewoners.
Leg uit dat je graag zou willen weten of er een doos achter zodat je ze kan vervangen.
Misschien hebben hunnie daar ook over gedacht, maar nooit uitgevoerd omdat er geen doos zit

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Geen zinnig woord over te zeggen zonder dat opbouw spul eraf te halen. Je weet niet waarom ze die dingen gebruikt hebben. Mogelijk wilden ze meer stopcontacten en zat er maar 1 inbouwdoos. Hadden ze geen zin om een tweede gat te boren en hebben ze het maar gewoon opgelost. Maar het kan ook gewoon een Beun de Haas oplossing zijn zonder inbouwdoos. Dan komen er gewoon 3 draadjes uit de muur.

Dubbele inbouwcontactdozen met randaarde zijn overigens vaak wel wat lelijk. Door de randaarde wordt het eigenlijk meer "half inbouw".
dreamscape schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 09:44:
[...]

Dus: haal de stroom eraf en schroef eens iets los van de muur.
Dat zou ik als verkoper dus nooit toestaan voor de overdracht. Je mag best een keer langs komen om even wat dingen op te meten ofzo, maar je gaat niet schroeven in mijn huis.

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 21-06-2022 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 09:49:
Dat zou ik als verkoper dus nooit toestaan voor de overdracht. Je mag best een keer langs komen om even wat dingen op te meten ofzo, maar je gaat niet schroeven in mijn huis.
Oh ja, dat is waar ook. Stond ook in de TS...

Forget what I said. :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-04 11:17

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik zat met een vergelijkbaar probleem. Bij mij zaten er dubbele contacten, met randaarde maar die was niet aangesloten, zonder geen kinderbeveliging en ze waren gammel (lees goedkoop).
Toen ben ik gaan zoeken:

Er bestaan (goede) half-opbouw wcd, met randaarde en kinderbeveiliging. :)
Daarvan heb ik er vier in de woonkamer geplaatst. Dat zijn deze: Busch & Jaeger Dubbele wandcontactdoos met randaarde (Safety+).
Ik heb die gekocht bij: Elektroschakelmateriaal - Busch Jaeger 2TKA00003890

Is flink beter dan zo'n pure opbouwdoos. Ze zijn half-opbouw dus, steken veel minder uit en lopen getrapt af wat ook weer scheelt in de look, zitten degelijk in elkaar incluus randaard en kinderbeveiliging. Controleer goed wat er onder je opbouwdozen zit. Als daar een normale inbouwdoos onder zit dan past dit model er op.

Als heel graag een foto er van wilt, zoals het bij mij op de muur zit, kan ik er wel eentje gaan maken.

[ Voor 13% gewijzigd door Ultraman op 21-06-2022 10:24 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-04 14:56
Ultraman schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:20:
Je hebt ook half-opbouw wcds, met randaarde en kinderbeveiliging. Daarvan heb ik er vier in de woonkamer geplaatst. Dat zijn deze: Busch & Jaeger Dubbele wandcontactdoos met randaarde (Safety+).
Ik heb die gekocht bij: Elektroschakelmateriaal - Busch Jaeger 2TKA00003890

Is flink beter dan zo'n pure opbouwdoos. Ze zijn half-opbouw dus, steken veel minder uit en lopen getrapt af wat ook weer scheelt in de look, zitten degelijk in elkaar incluus randaard en kinderbeveiliging. Controleer goed wat er onder je opbouwdozen zit. Als daar een normale inbouwdoos onder zit dan past dit model er op.

Als heel graag een foto er van wilt, zoals het bij mij op de muur zit, kan ik er wel eentje gaan maken.
Daar heb je alsnog een normale inbouwdoos voor nodig.

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22-04 08:54

JayPe

Ondertitel

frankdegraaf82 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 23:46:
@JukeboxBill
In mijn jaren 30 huisjes (vorige eeuw, niet de toekomstige jaren 30 :-) ) zit ook een kakafonie aan inbouw en opbouw dozen. Metalen (rood) doosjes waar je enkel opbouw materiaal op kunt bevestigen, inclusief brandplaatjes enzo. En daarnaast moderne plasticinbouwdozen. Maar soms ook gewoon een pijpje (vooral uit 't plafond) waar je maar je best mee moet doen.

Inmiddels veel dus vervangen,. Ofwel door 't oude doosje uit te kappen, of er van een fatsoenlijke serie een elegantere opbouwdoos op te zetten.

Tip: Kijk eens naar Häger, Berker 1930 serie. ( https://hager.com/nl/cata...l/designserie-berker-1930 ) En niet naar de bouwmarkt. Daar vind je enkel de meuk.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Laatst online: 22-04 11:17

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Serpz0r schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:24:
[...]

Daar heb je alsnog een normale inbouwdoos voor nodig.
Dat klopt, dat zeg ik ook.
TS weet nog niet wat er achter zit. Kans bestaat dat er een normale (enkel) inbouwdoos achter zit. Kan ook zijn dat er niks van een doos achter zit.
Als er een normale (enkel) inbouwdoos achter zit dan zijn de dingen die ik aandraag een optie.
Geen inbouwdoos? Dan moet je bij opbouw blijven of het geheel losmaken en gaan boren om een doos te plaatsen. Ga in dat geval meteen voor een moderne grote inbouwdoos, dan heb je alle opties.

TS heeft het huis (nog) niet. Kan niets van de muur halen. Maar dan zijn de opties nu wel duidelijk mocht het zover zijn.
Dat ziet er leuk uit inderdaad :)
En niet naar de bouwmarkt. Daar vind je enkel de meuk.
Eens. Ik heb alles om die reden online besteld.

[ Voor 20% gewijzigd door Ultraman op 21-06-2022 10:30 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JayPe schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:27:
[...]

In mijn jaren 30 huisjes (vorige eeuw, niet de toekomstige jaren 30 :-) ) zit ook een kakafonie aan inbouw en opbouw dozen. Metalen (rood) doosjes waar je enkel opbouw materiaal op kunt bevestigen, inclusief brandplaatjes enzo. En daarnaast moderne plasticinbouwdozen. Maar soms ook gewoon een pijpje (vooral uit 't plafond) waar je maar je best mee moet doen.

Inmiddels veel dus vervangen,. Ofwel door 't oude doosje uit te kappen, of er van een fatsoenlijke serie een elegantere opbouwdoos op te zetten.

Tip: Kijk eens naar Häger, Berker 1930 serie. ( https://hager.com/nl/cata...l/designserie-berker-1930 ) En niet naar de bouwmarkt. Daar vind je enkel de meuk.
Berker 1930 series. :) Daar heb ik ook naar gekeken. Maar dat ging dus echt een kapitaal kosten, als we naar de draaischakelaars van Berker wilden voor de echte retro-look (gewoon met pulsdrukkers natuurlijk). Die krengen zijn duur. En het is gewoon modern schakelmateriaal, dus je hebt ook gewoon moderne inbouwdozen nodig. Enige wat ons tegenhield was de prijs. In een oude woning is het wel heel mooi natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 21-06-2022 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-04 11:54
Ultraman schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:28:
[...]

Eens. Ik heb alles om die reden online besteld.
Die halve inbouw/opbouw dozen die je eerder opperde heb ik bij ons thuis in bepaalde gevallen ook gebruikt. Heb deze toen bij een Hornbach vestiging in de buurt kunnen halen, die hebben wel een heel uitgebreid assortiment.
Bij ons was het overwegend zo dat er ofwel oude opbouw stopcontacten zaken, of on hele ondiepe enkele inbouw stopcontacten. Deze hadden dan beide een ondiepe/klein doos erachter in de muur, waar je een normale inbouw (dubbel) stopcontact niet in kwijt kon. Aangezien ik weinig zit had om alle bestaande zaken uit de muur te halen en nieuwe, grotere dozen te boren/plaatsen, toen voor die half opbouw dubbele stopcontacten gekozen. Heb een iets ander model meen ik (wat meer afgeronde hoeken), maar het ziet er prima uit. Komen misschien 2cm uit de muur, maar dat stoort totaal niet. Hierdoor wel met heel weinig moeite de oude, dikke opbouw dozen vervangen en van menig oud enkel inbouw stopcontact een dubbele kunnen maken.
Vereiste is inderdaad wel dat je in ieder geval IETS van ruimte in de muur moet hebben, idealiter met al een doos erin.

Ryzen 7 5800X ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-04 20:24
Eivogel1985 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 23:50:
Met een beetje geduld en doorzettingsvermogen lukt het prima om een bestaand gat groter te maken mer een dozenboor 76mm. Ook een tweede gat ernaast, boven of onder moet geen probleem zijn. Je hoeft niet de hele muur opnieuw te stucen: aansmeren mer muurvuller en met stuc spray structuur aanbrengen. Laten drogen en doos openmaken en inbouw schakelmateriaal kan geplaatst worden.
De vraag is of er elektraleidingen in zitten of dat er een flexibele buis in gemetseld is. Anders ben je verder van huis als je al die slangen uit de muur moet trekken.

Ik gok dat de huis die TS wilt kopen 50+ jaar oud is. Toen was het redelijk normaal dat de boel opbouw is.
tastiestemperor schreef op maandag 20 juni 2022 @ 23:12:
Gezien de maat van de wandcontactdoos, ga ik er van uit dat er een enkele inbouwdoos achter zit.
Dit betekend dat je het wel kan ombouwen naar inbouw, maar dat het een enkel stopcontact wordt.

Persoonlijk zou ik ze gelijk verlagen naar ca 30cm hoog, hiervoor hoef je niet je hele woning te stucen.
In een enkele inbouwdoos kan een dubbele stopcontact komen. Tenzij je horizontaal twee enkele stopcontacten wilt wat je bij nieuwbouw vaak ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankdegraaf82
Dank voor al jullie inzichten, het bied in ieder geval hoop dat er (eventueel) een oplossing is zonder de hele woning te moeten stucen.

@com2,1ghz de woning is gebouwd in 1970. Je zou denken dat er toen al iets van inbouw is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andorig
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:53
Zelf zou ik ze vervangen door inbouw. IK heb hier in huis bijna alle enkele stopcontacten omgezet naar meervoudig. Hoe ik het doe:

-> opbouw verwijderen
-> elektriciteits buisje dichtstoppen zodat er geen gruis uit valt
-> gat uitboren/kloppen tot gewenste grootte. (slijpen zou ik niet doen wegen stof), (oude inbouw kast verwijderen)
-> nieuwe inbouwkast(en) inlijmen met snelgips (en waterpas/laser)
-> afwerken met gewone gips (tenzij je heel handig bent met snelgids). In geval van gekleurde muur kan je wat verf met de gips mengen. Zelf leg ik er teveel gips op.
-> bijschuren met schuurmachine (aan stofzuiger) tot de muur mooi glad is
-> bijlakken en stopcontacten installeren.

Sommigen suggeren een hoogte van 30 centimeter. Dit is optisch mooier maar hoge stopcontacten zijn meestal handiger (niet bukken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eivogel1985
com2,1ghz schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:48:
[...]

In een enkele inbouwdoos kan een dubbele stopcontact komen. Tenzij je horizontaal twee enkele stopcontacten wilt wat je bij nieuwbouw vaak ziet.
Dat kan, maar dan niet geaard. Wil je geaard dubbel stopcontact inbouw een enkele inbouwdoos, dan moet het een ovale inbouwdoos zijn (abb h180), anders is er geen ruimte voor de aardpennen

Of een half opbouw dubbel geaard contactdoos op een enkele ronde inbouwdoos, dat kan ook.

[ Voor 9% gewijzigd door Eivogel1985 op 21-06-2022 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-04 20:24
Eivogel1985 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:59:
[...]

Dat kan, maar dan niet geaard. Wil je geaard dubbel stopcontact in een enkele inbouwdoos, dan moet het een ovale inbouwdoos zijn (abb h180), anders is er geen ruimte voor de aardpennen
Moet je per se aarde er in hebben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flip75
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-04 16:34
frankdegraaf82 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:52:
Dank voor al jullie inzichten, het bied in ieder geval hoop dat er (eventueel) een oplossing is zonder de hele woning te moeten stucen.

@com2,1ghz de woning is gebouwd in 1970. Je zou denken dat er toen al iets van inbouw is.
Ik denk dat het punt wat velen willen maken en jij mist, dat het vervangen van opbouw naar inbouw helemaal niet zoveel werk is. Het is iig niet nodig om de hele woning opnieuw te stucen zoals je zegt.
Een beetje goede klusjesman of vakman heeft dit snel gedaan als je het niet zelf wil/kan doen.
Aangezien je opbouw echt een doorn in het oog vind, zou ik dan ook gewoon voor een inbouw oplossing gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eivogel1985
com2,1ghz schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:01:
[...]

Moet je per se aarde er in hebben?
Dat is voorkeur, bij apparatuur met metalen omkasting bv versterker zou ik dat wel willen ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

flip75 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:02:
[...]

Ik denk dat het punt wat velen willen maken en jij mist, dat het vervangen van opbouw naar inbouw helemaal niet zoveel werk is. Het is iig niet nodig om de hele woning opnieuw te stucen zoals je zegt.
Een beetje goede klusjesman of vakman heeft dit snel gedaan als je het niet zelf wil/kan doen.
Aangezien je opbouw echt een doorn in het oog vind, zou ik dan ook gewoon voor een inbouw oplossing gaan.
Opbouw is vandaag-de-dag leuk voor de schuur, de zolder of de meterkast. Ik snap best dat je dat niet meer wil in je leefvertrekken. Half-inbouw is in mijn ogen "een acceptabel compromis".

Maar met een woning uit de jaren 70 en dan dit schakelmateriaal.... dan zou ik me meer druk maken om de bedrading en de groepenkast. Electra heeft namelijk duidelijk geen prio gehad in dat huis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:12

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Even een heel ander onderwerp, namelijk de afwerking van de muur mocht je voor de route van inbouwdozen gaan. Ik heb veel succes gehad met dit spul:

Afbeeldingslocatie: https://www.alabastine.nl/wp-content/uploads/2011/01/Spackspray-604x604.jpg

Beschadigingen van de structuur kun je hiermee nagenoeg onzichtbaar afwerken. Ik heb zelf een structuurmuur waar ik een TV heb opgehangen. Om de kabels weg te werken heb ik een 5cm brede sleuf gefreesd en een leiding weggewerkt. Na het dichtsmeren met "grote gatenvuller" en vlakschuren heb ik de structuur van de muur hersteld met bovenstaande spray. Daarna een laagje latex erover en je ziet er niks meer van.

In het geval van inbouwdozen kun je dus eventuele beschadigingen aan de muur opvullen, gladschuren en de textuur herstellen van de muur, zonder de hele muur opnieuw te hoeven stuccen.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22-04 08:54

JayPe

Ondertitel

Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:33:
[...]

Berker 1930 series. :) Daar heb ik ook naar gekeken. Maar dat ging dus echt een kapitaal kosten, als we naar de draaischakelaars van Berker wilden voor de echte retro-look (gewoon met pulsdrukkers natuurlijk). Die krengen zijn duur. En het is gewoon modern schakelmateriaal, dus je hebt ook gewoon moderne inbouwdozen nodig. Enige wat ons tegenhield was de prijs. In een oude woning is het wel heel mooi natuurlijk.
Ik weet 't, ik heb een paar ribben op marktplaats verkocht destijds.

Voordeel: ík vind 't mooi (maar smaken verschillen), 't combineert goed met het originele schakelmateriaal, én je kunt het zowel inbouw als opbouw gebruiken. Er zijn opbouwhuisjes te krijgen, zodat je, als er in één ruimte bijvoorbeeld verschillende aansluitingen zijn, toch één lijn kunt monteren.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:05
Mijn ervaring met een jaren 70 woning is dat er wel een inbouwdoos achter zit maar:
a. kleinere diameter dan tegenwoordig;
b. minder diep.
Dat geeft je twee mogelijke oplossingen:
1. Halfopbouw zoals al eerder aangegeven,
2. Inbouwdoos volledig vervangen.

Optie 1 lijkt niet veel werk, maar door de beperkte diepte is het best een geklooi om alles goed aan te sluiten

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:19
soms kun je wel een enkelvoudig stopcontact plaatsen, maar "breken" is ook kleine moeite om daar een lasdoos te plaatsen in de muur.

@com2,1ghz geaard stopcontact hoeft niet, is wel veiliger bij apparatuur met metalen behuizing mocht er lekstroom optreden, verder maakt het niet uit, stopcontacten hier zijn ook zonder aarde doordat een aarde draad trekken ontzettend moeilijk wordt.

Mijn pc bijvoorbeeld wordt er niks anders van zonder aarde.

[ Voor 78% gewijzigd door mr_evil08 op 21-06-2022 11:42 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mr_evil08 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:35:
Je kan daar inbouwdozen plaatsen maar dan ga je van dubbelvoudig naar enkelvoudig stopcontact, anders zul je moeten breken als je dubbelvoudig wil behouden.
Een tweede doosje ernaast stelt echt niets voor, zolang we het niet over een betonnen muur hebben. Heb een elektricien laten komen voor wat aanpassingen ter voorbereiding van de nieuwe keuken. Ook meteen 2 stopcontacten laten bijplaatsen boven het aanrecht (1 aan de linkerkant, 1 aan de rechterkant). Kwestie van gat ernaast boren en doosje erin lijmen.

Dat valt bij mij niet onder "breken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:19
Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:42:
[...]

Een tweede doosje ernaast stelt echt niets voor, zolang we het niet over een betonnen muur hebben. Heb een elektricien laten komen voor wat aanpassingen ter voorbereiding van de nieuwe keuken. Ook meteen 2 stopcontacten laten bijplaatsen boven het aanrecht (1 aan de linkerkant, 1 aan de rechterkant). Kwestie van gat ernaast boren en doosje erin lijmen.

Dat valt bij mij niet onder "breken".
Gewoon op de plek waar het stopcontact nu zit het gat boren, dan heb je later weinig tot geen reparatiewerk en met een beetje geluk kan je die zo plaatsen zonder er wat van weer te zien, de stroomkabels duw je tijdelijk aan de kant of trek je een stukje terug zodat je daar niet met de boor/zaag doorheen gaat, later met een punt tang trek je de kabels weer terug om aan te sluiten.

TS moet alleen opletten niet te ver de kabels terugtrekken want als het flexibele buis is krijg je de kabels moeilijk weer terug.

Een 2e persoon moet even klaarstaan met stofafzuiging/stofzuiger om het gelijk op te zuigen tijdens boren.

Breken is bij mij wanneer er iets gebeurd waardoor er stof van de muren vrij komt.

[ Voor 26% gewijzigd door mr_evil08 op 21-06-2022 11:57 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:59

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Wil je het doosjes netjes op het pijpje of het naastgelegen oude doosje laten aansluiten zal je meer moeten breken. Neem je genoegen met "good enough", de rest gips ik vol kan het met wat minder breken. Zelf alles eruit gebroken, mede ook om overal diepe doosjes te plaatsen maar ook omdat ik niet met de "good enough" uitlijning wilde klooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• planB
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18-04 01:59
check voor je gaat hakken eerst de dikte van de muur. Mijn ervaring is dat in oude huizen de (niet-dragende) muren verbazend dun kunnen zijn. Dan zit je met je gehak zo in de kamer ernaast. :) (Moderne inbouwdozen zijn dan te diep)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
frankdegraaf82 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 23:24:
Helaas is het beneden niet glad gestuct (sorry slecht zichtbaar op de foto), wellicht is onderstaande foto is duidelijker.

Opzich geen probleem als er 1 stopcontact overblijft. Als het er maar okey uitziet. Vind zo’n opbouw contactdoos een doorn in het oog.

Je zei naar beneden verplaatsen, maar dat betekent toch dat je sowieso opnieuw moet stucen?

Heb wat extra foto’s toegevoegd, van mijn zorgenpuntjes..

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit verandert de situatie wel. Dit repareren ga je altijd zien. En hoe netjes je ook werkt je gaat dat gegarandeerd nodig hebben als je nieuwe dozen gaat plaatsen.

Vind je de huidige wandafwerking mooi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VW-Arjan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-04 17:14

VW-Arjan

★★★★★

De vraag is niet of ie het mooi vind. Hij geeft zelf al aan dat er geen budget is om te stuccen.

That being said, ik had min of meer hetzelfde probleem toen ik mijn huidige woning kocht.

Stopcontacten op plekken waar ik er niks aan had en veels te hoog.
Dus aangezien alles gestuct ging worden nieuwe stopcontacten afgetekend en frezen maar.
Alles netjes op de gewenste plekken op 30cm van de grond.
Frezen ging prima, dozen inboren was niet te doen.
Keiharde onderste laag.

Toen er helaas voor moeten kiezen om overal slechts 1 doos uit te kappen en daar de
moderne dubbele opbouw stopcontacten in geplaatst.
Ik heb ze van Jung, deze steken maar 1 a 1,5 cm uit de muur en zijn veel fraaier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
DexterDee schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:28:
Even een heel ander onderwerp, namelijk de afwerking van de muur mocht je voor de route van inbouwdozen gaan. Ik heb veel succes gehad met dit spul:

[Afbeelding]

Beschadigingen van de structuur kun je hiermee nagenoeg onzichtbaar afwerken. Ik heb zelf een structuurmuur waar ik een TV heb opgehangen. Om de kabels weg te werken heb ik een 5cm brede sleuf gefreesd en een leiding weggewerkt. Na het dichtsmeren met "grote gatenvuller" en vlakschuren heb ik de structuur van de muur hersteld met bovenstaande spray. Daarna een laagje latex erover en je ziet er niks meer van.
Heb ik ook gebruikt om wat bij m'n ouders te fixen. Werkt inderdaad heel behoorlijk.

@TS, ik heb nog ongeveer een halve/driekwart bus van dit spul over. Mag je hebben als je de verzendkosten betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankdegraaf82
Kleine update. De huidige bewoner wil niet gaan schroeven, zoals verwacht. Hij geeft aan dat er wel een kastje achter zit echter deze is 55mm breed, en inbouw is 60mm. het was ook voor hun een doorn in het oog, maar enige oplossing die hun konden vinden was hakken en uiteindelijk dus opnieuw stucen… herkenbaar verhaal voor jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:46
Ik heb zelf een oud appartement met een ouder type (kleinere) WCD. Het heeft welliswaar geen randaarde, maar ik heb gekozen voor de platte stopcontacten die maar één inbouwdoos vereisen. Om 't passend te maken klein beetje de hoekjes plastic aan de achterkant weggehaald met een dremel zodat ze wel in de 55mm dozen passen.

Gaat om deze.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ittMY5v.png

Wil je met randaarde, dan krijg je minimaal deze opbouwhoogte als 't in één inbouwdoos moet passen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5Yr5Qlj.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
frankdegraaf82 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 00:10:
Kleine update. De huidige bewoner wil niet gaan schroeven, zoals verwacht. Hij geeft aan dat er wel een kastje achter zit echter deze is 55mm breed, en inbouw is 60mm. het was ook voor hun een doorn in het oog, maar enige oplossing die hun konden vinden was hakken en uiteindelijk dus opnieuw stucen… herkenbaar verhaal voor jullie?
Daar uit maak ik op dat het dezelfde situatie is als bij mij. Er zit een lasdoos achter die te klein is voor een normale inbouw schakelaar of stopcontact.
Ik snap overigens niet dat men op het moment dat de muur opnieuw wordt gestuct die doosjes niet worden vervangen voor de huidige in bruik zijnde inbouwdozen.
Het is een werkje van niets, zo lang je je geen zorgen hoeft te maken voor herstel van het stucwerk, zoals nu het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankdegraaf82
Aa

[ Voor 99% gewijzigd door frankdegraaf82 op 15-08-2022 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankdegraaf82
Hallo,

Poos geleden ook een topic gehad omtrent WCD. Ons nieuwe huis heeft beneden 6 grote opbouw stekkerdozen, zoals jullie begrijpen zijn die een doorn in het oog. Alle dozen zijn ongeaard. We willen deze vervangen door zoveel mogelijk inbouw. Alle dozen hebben een diameter van +/-53mm en diepte tussen de 30mm en 35mm. We hebben vanavond de volgende van de gamma erin proberen te doen:

https://www.gamma.nl/asso...Aq2TEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Helaas zonder succes, deze zijn net te breed qua diameter (gok 55mm). Qua diepte had t wel gelukt. Hebben jullie tips wat er wel in past of wat de mooiste oplossing is (met het huidige gat, dus zonder slopen etc). Voor de volledigheid een foto bijgevoegd van één van de gaten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/laCOAxdwg9rtOhICsxHk78hsfXg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/txRIcofgnq5VdHyj5Vp0phWL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Outerspace
  • Laatst online: 01:04

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik heb je nieuwe topic samengevoegd met je iets oudere topic @frankdegraaf82 :)

Verkoopt zijn woning in Zutphen! DM voor meer informatie
Zoekt nieuwe collega's in de Randstad

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
@frankdegraaf82 Zoals we eerder al vermoedden, het huis heeft geen inbouwdozen maar lasdozen in de muur.

Inbouwmateriaal, zeker met randaarde, gaat daar niet in passen. Dit is echt gemaakt voor opbouw.

Als je inbouwmateriaal wilt, zul je moeten gaan uitbreken, met alle gevolgen van dien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankdegraaf82
@dreamscape
Er liggen geen randaarde kabels, dus het mag zonder randaarde. Desnoods een enkele stekker erin..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
frankdegraaf82 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 19:42:
@dreamscape
Er liggen geen randaarde kabels, dus het mag zonder randaarde. Desnoods een enkele stekker erin..
Draden trekken voor randaarde is ook nog wel te doen.

Maar het zijn geen inbouwdozen, dus op de normale nette manier past hier geen inbouwmateriaal in. Helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:08
Je zult gewoon gaten moeten gaan boren. Dat is prima te doen en je hoeft niets opnieuw te stucen. Je hoeft ook niet te "hakken" zoals je t noemt.
Die jaren 70 wandjes stellen niet zo veel voor. In de meeste gevallen ytong wandjes of kalkzandsteen. Als je pech hebt wat schoonmetselwerk maar daar kom je ook met een klopboor wel doorheen.

Indien je ook stopcontacten gaat verlagen, dien je een stukje te frezen. Dat moet je nadien wel aanhelen maar is zoals vermeld prima zelf te doen. Ik heb destijds een frees en klopboor gekocht bij Vonroc. Beetje hobby bob spul maar heeft de klus geklaard en ik maak er nu nog mensen blij mee die het incidenteel een keer nodig hebben. Kost ook geen drol.

Indien het te doen is kun je een aarde trekken, maar ik zou daar mee oppassen omdat je niet weet hoe de draden lopen. Straks krijg je er niets meer doorheen. Bij mij was er door de jaren heen e.e.a aangepast en is het niet zoals met nieuwbouw dat er overal mooie rechte pijpjes lopen waar je zo even wat draden doorheen trekt.

[ Voor 98% gewijzigd door pentaw1nz op 16-08-2022 00:43 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankdegraaf82
Wellicht ten overvloede, het gaat voor nu niet om het inbouw stuk. Maar enkel of iemand een model weet (desnoods met een enkele aansluiting) die in deze lasbakje past. Die van de gamma voor een dubbele stekker paste op een paar mm niet…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasemans
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:14
frankdegraaf82 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 14:35:
Wellicht ten overvloede, het gaat voor nu niet om het inbouw stuk. Maar enkel of iemand een model weet (desnoods met een enkele aansluiting) die in deze lasbakje past. Die van de gamma voor een dubbele stekker paste op een paar mm niet…
Ik heb in mijn huis alle opbouw dozen met aarde vervangen door een semi opbouw doos.
Deze past dan in de oude lasbakjes.

https://www.elektramat.nl...0ONnuvz_v-wBoCZ7MQAvD_BwE

en voor de degene zonder aarde compleet inbouw.

https://www.elektramat.nl...817kIvfmoxEhoCC-sQAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
gasemans schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 14:39:
[...]

Ik heb in mijn huis alle opbouw dozen met aarde vervangen door een semi opbouw doos.
Deze past dan in de oude lasbakjes.

https://www.elektramat.nl...0ONnuvz_v-wBoCZ7MQAvD_BwE

en voor de degene zonder aarde compleet inbouw.

https://www.elektramat.nl...817kIvfmoxEhoCC-sQAvD_BwE
Die half-inbouw dubbele stopcontacten heb ik hier ook nog een paar van liggen. Maar die gaan echt niet passen in zo'n oud lasdoosje van rond 50 mm.
Die zijn bedoeld om een dubbel stopcontact in een enkele normale inbouwdoos van rond 76 mm te stoppen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iSV8O7LHEvPa6ctsRbNhWAeNTEA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TyQhLU7kSlz4AjUvybMY3r7Q.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasemans
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:14
JukeboxBill schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:37:
[...]

Die half-inbouw dubbele stopcontacten heb ik hier ook nog een paar van liggen. Maar die gaan echt niet passen in zo'n oud lasdoosje van rond 50 mm.
Die zijn bedoeld om een dubbel stopcontact in een enkele normale inbouwdoos van rond 76 mm te stoppen.

[Afbeelding]
Ik zal straks eens even kijken.
Maar ik zou toch zeker zweren dat ik die er in heb zitten.
Ben toch aan het verbouwen en moet ze er deze week toch af halen.
Zal ik eens even na meten welke maat ik heb.

• Pianist1985
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-10-2022
Je zult allicht het stucwerk enigszins beschadigen, maar slechts kleine stukjes. Een plamuurmes met Pattex en een emmer muurverf, en klaar is Kees. Grote oppervlakken moet je niet aan beginnen maar kleine beschadigingen krijg je, als de muur verder egaal is, prima weg met alleen een plamuurmes. Zelfs Spachtelputz is geen probleem, je maakt een mal van het reliëf met plasticine, die gooi je in de vriezer, en als die keihard uit de vriezer komt druk je het reliëf in de nog zachte muurvuller.

Overschilderen is het enige dat dan nodig is, aan jou de keus of je de hele muur doet, of dat je witte muurverf pakt en er druppelsgewijs zwart onder mengt tot je de juiste schaduw grijs hebt. Dit is niet moeilijk, ik heb het bij een gebroken witte muur in de gang ooit gedaan en dat vergde 3 pogingen, maar je ziet dus zelfs van dichtbij het verschil niet.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:37

paQ

Houd er wel rekening mee dat wanneer je richting plint gaat met je inbouwdoos je sowieso nieuwe kabels moet trekken.
Maar eigenlijk ook al als je het bestaande gat verder uitfreest.
Het bestaande gat met een scherpe beitel op een boorhamer vergroten is het minste werk, en dan kun je de draden laten zitten.

[ Voor 25% gewijzigd door paQ op 18-08-2022 11:16 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• frankdegraaf82
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f3ztHQdQDxEIS7nr62cxN7S3HkI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/chpWTn3ighbnGxHNyWmqb8cj.jpg?f=fotoalbum_large

Dit was denk de enige optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Maar ook duidelijk de beste optie. Goed bezig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:11
Hoe heb je het nu gedaan? Ook voor anderen die met hetzelfde zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankdegraaf82
Badkamerinstallateur heeft met zo’n ronde zaag op de plek waar de oude doos zat een groter gat geboord. Hierdoor kon een grotere doos erin die wel inbouw aankan. Gelukkig helemaal niets op het stukwerk te zien.
Gelijk is alles geaard, voor je een groter gat gaat boren moeten eerst de kabels eruit zijn. Hierdoor bij het terugtrekken kon er gelijk een aarde kabel mee. 1 gaf alleen problemen, daar was in het plafond gegoocheld en was van de woonkamer doorgetrokken naar de slaapkamer erboven en ook met vreemd lopende leidingen. Die laten we dus ongeaard maar wel met inbouw. Viel me al met al alles mee (heb de rekening nog niet gezien… :)).
Op naar het volgende project. Dank voor jullie inbreng

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanlucky
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 29-01 23:44
Ik heb dit probleem ook aangepakt bij mijn ouders.

Stap 1. Jung wand contact dozen (ongeaarde) as500 die passen net net niet in de lasdozen van 53mm. Dus een 10mm boor en klein stukje van lasdoos eraf.

Stap 2. Kabels achter het stopcontact en hem erin duwen.

Stap 3: volgend probleem, de gaten van 53mm lasdozen zitten boven en onder, niet aan de zijkant.

Stap 4. 4mm boutjes (ja dit was 4mm en niet 3 zoals bij nieuw materiaal) en 6mm chassorie ringen die dan in de boven en onder gaatjes passen. Deze houden dan het stopcontact metaal stuk vast.

Stap 5. Schroef de voorplaat er op en voila in 53mm lasdozen een inbouw stopcontact.

Stap 6. Koop een 82mm boor, hou de kabels omhoog en boor net onder de kabels een nieuw gat. Want eerlijk waar ik heb er vandaag 2 op stap 1-5 manier gedaan... Maar een gat boren van 82mm een nieuw doosje erin en gewoon direct vastmaken was denk ik makkelijker geweest. Dus dit ga ik volgende week even proberen.

Maar voor wie echt niet wilt boren, je kan dus z'n ongeaarde stopcontact erin proppen. (Zie afbeelding)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kpyw1H6SIOQ6BNxTxVVLWKfxcCs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i8U4egMl5TBxFPfyh36sb9Op.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1