Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

11 panelen op zuid; installateur zegt moet op 2 strings

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MP3-Junky
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Vandaag zijn er 11 PV panelen van 390 wp geinstalleerd. Omvormer is een solax X1 3.6kw.

Ik wilde 1 string, maar de monteur zei (na overleg met kantoor) dat het 2 strings moesten worden. (anders zou de omvormer "het niet aankunnen" :? )

Bekabeling is dus nu 2 strings, maar ze moeten nog terugkomen om de omvormer aan te sluiten. Ik kan dus nog steeds kiezen voor 1 string.

Alle panelen op een schuin dak 24 graden, op het zuiden, geen schaduw:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LNoUnKmf5lGn3QVEwlmquGjq2Fw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FadgVcOw8qVRAlDVKOWXlLXe.jpg?f=user_large
(boven de dakkapel zijn er 3 geworden)

Spec omvormer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r8FcWIWJL5R75O5Z7fwSGZhD--U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yoWX4TuqVYGCkwOk2j8vcx1x.png?f=user_large

Spec PV panelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tAlSuKqfbQT8nHTd-EI1wfKRbnw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kAt6sQZzCijLGbxitDpdS7DY.png?f=user_large

Wat is nu het beste / meest efficient? 1 of 2 strings?

Beste antwoord (via MP3-Junky op 22-06-2022 14:44)

• 123Arjan
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17-11 22:02
Of gewoon ff bellen met Solax, ze hebben een goede en vriendelijke helpdesk
Die zeggen direct nadat je de info van de panelen hebt gegeven wat het beste werkt voor hun omvormer

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:12
1 string. Je configuratie even inkloppen op Sunny Design (gratis, niet eens account nodig) en dan zul je zien dat de berekende minimum en maximum string spanning ruim binnen de eisen van de Solax valt.

Let goed op dat alles netjes is/wordt uitgevoerd... Technische kennis bij deze installateur is niet ideaal ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • Beste antwoord

• 123Arjan
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17-11 22:02
Die zeggen direct nadat je de info van de panelen hebt gegeven wat het beste werkt voor hun omvormer

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:25
Ik ben wel benieuwd of ze hier een betere motivatie voor hebben dan “kan het niet aan”. Deze omvormer is heel ruim.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:12
Niks ruim aan 4,3kWp op een 3,6kW omvormer. Zeker niet volle bak Zuid.

Maar wel okay aftopverlies binnen een % per jaar

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Jim80
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 01-11 09:47
Technisch kan het allebei. Omvormers zijn doorgaans het meest efficiënt rond de 300-350v ingangsspanning.

1 string lijkt dus iets efficienter, maar de andere ingang ongebruikt laten betekent ook alle load op 1 ingang wat mogelijks de efficientië weer terug naar omlaag brengt.

Qua levensduur van de omvormer ben je ook beter af met 2 strings, het vermogen wordt dan over de 2 MPPT's verdeeld en enkele componenten gaan minder tot het uiterste moeten gaan.

2 strings heeft ook het voordeel dat na verloop van tijd, of bij vuil, er misschien uit 1 string iets meer vermogen kan worden gehaald,

Al bij al is het nek aan nek, beide hebben voor en nadelen. Persoonlijk zou ik voor 2 strings gaan.

• MP3-Junky
  • Niet online
Dank voor de reacties. Ga dan toch voor 2 strings. ik denk inderdaad dat ze het doen om de omvormer minder te belasten (levensduur) Kan het later zelf eventueel nog doorlussen tot 1 string.

Nog een vraag. De DC kabel hebben ze tussen 2 dakpannen naar de ruimte tussen het dakbeschot en de pannen gelegd.

De dakpan drukt dus op de kabel. Moet hier geen bescherming om heen zodat de dakpan niet de kabel kapot schuurt/drukt? Ik kan er online niks over vinden terwijl dit toch een veel voorkomende manier is?

[ Voor 34% gewijzigd door MP3-Junky op 21-06-2022 05:48 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Als ze dat vlak naast een bevestigingsbeugel/dakhaak doen, die onder de dakpannen uitkomt immers, dan drukt de pan daar toch niet echt op?

Als je er later zelf toch 1 string van wilt maken, denk er dan om dat 's avonds te doen (bij geen zon), en zet eerst de omvormer uit (netspanning eraf).

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:33
MP3-Junky schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 05:40:
Dank voor de reacties. Ga dan toch voor 2 strings. ik denk inderdaad dat ze het doen om de omvormer minder te belasten (levensduur) Kan het later zelf eventueel nog doorlussen tot 1 string.

Nog een vraag. De DC kabel hebben ze tussen 2 dakpannen naar de ruimte tussen het dakbeschot en de pannen gelegd.

De dakpan drukt dus op de kabel. Moet hier geen bescherming om heen zodat de dakpan niet de kabel kapot schuurt/drukt? Ik kan er online niks over vinden terwijl dit toch een veel voorkomende manier is?
Kijk het nou eerst eens aan.. Het draait nog nieteens en je wilt het al wijzigen..

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05:25

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Bij 2 strings blijft de stroom nog gelijk. Dus de MPPT tracker heeft alleen wat minder spanning. Voor de omzet naar AC doen de meeste dat volgens mij gewoon gezamenlijk voor de twee trackers dus daar zit geen verschil in belasting. Dus vraag me af of het werkelijk minder belastend is. Op 1 string kan het wel sneller starten. Enige is dat de panelen boven in een andere oriëntatie liggen. Zijn die 3 de tweede string nu?

[ Voor 12% gewijzigd door Septillion op 21-06-2022 10:39 ]

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
MP3-Junky schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 05:40:

1 string is beter als 2.
(maar zie het niet al als een hele grote stap.
soms is het maar marginaal, en soms is het een flinke stap.)

waarom:
11x33,8Vmpp=371,8Vmpp
en dan als de panelen warm zijn dan zakt het ongeveer 10%
(ja het is heel vreemd, als panelen in de zon liggen worden ze warm, maf hé. >:) )
371,8Vmp - 10% = +/-350Vmpp

dan neem je de rendement grafiek van de omvormer:
(dit is een andere omvormer, maar werkt intern wel op de zelfde manier, dus zal vrij weinig verschil geven.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SFW_NZhdjPLGVGb8qBJtguoS8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large
op 345Vmpp haalt hij dus het hoogste rendement.
(dit komt omdat de omvormer intern tussen de mpp en de DC/AC converter er 350V maakt.
minder om te zetten is hoger rendement)

met 2 strings, heb je 1x5 en 1x6.
5x33,8Vmpp - 10% = +/-150Vmpp
hier zal de omvormer ook mee werken geen probleem.
je hebt nu alleen eerder last van schaduw (omdat er bijna geen ruimte is in de Vmpp) en een +/-2% lagere opbrengst.
niks speciaals om je zorgen over te maken, het is maar net hoever je wil gaan. ;)

(een omvormer kan trouwes als je wil met wat aftopping die minimaal is.
met gemak meer Wp aan als hij aan kW heeft.
dus alles 1 string maken en dan later nog een keer 2de string er bij hangen is ook mogenlijk.
en ja er zijn zelfs mensen die hangen een string op noord, zelfs dat kan ook nog.)

(geen idee hoe je jouw omvormer met 1 string kunt laten werken.
soms moet je daar speciale dingen voor doen in de omvormer zelf.
zo moet ik een dipswitch om zetten in het apparaat zelf, maar er zijn veel verschillende methodes hier voor.
dus zoek die even goed uit voor je het omzet. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@MP3-Junky
hier een voorbeeld dag van mijn systeem:
3,3VA omvormer met in die tijd een 5770Wp er aan hangend.
met op west een 3000Wp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
jep ik heb panelen oost-west dus van daar dat mpp1(oost) en mpp2(west) op andere momenten hun top halen.
maar waar ik je even op wil wijzen is:
tussen 15:30 en 17:30 deed de omvormer aftoppen op west. :-(
dit komt door dat de omvormer wel 3,3VA kan doen, maar per mpp deed die maar +/-2000VA.
mocht jouw omvormer dit ook doen, dan moet je mpp's in tandem mode zetten.
dit verschilt per omvormer hoe je dit doet. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• MP3-Junky
  • Niet online
123Arjan schreef op maandag 20 juni 2022 @ 22:36:
Update: Ik heb gebeld met Solax, zij kijken niet naar Voltage maar naar vermogen. Bij mijn omvormer geeft hij aan max 3600wp per string. Dus 2 strings toepassen.
Pagina: 1