MP3-Junky schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 05:40:
Dank voor de reacties. Ga dan toch voor 2 strings. ik denk inderdaad dat ze het doen om de omvormer minder te belasten (levensduur) Kan het later zelf eventueel nog doorlussen tot 1 string.
Nog een vraag. De DC kabel hebben ze tussen 2 dakpannen naar de ruimte tussen het dakbeschot en de pannen gelegd.
De dakpan drukt dus op de kabel. Moet hier geen bescherming om heen zodat de dakpan niet de kabel kapot schuurt/drukt? Ik kan er online niks over vinden terwijl dit toch een veel voorkomende manier is?
1 string is beter als 2.
(maar zie het niet al als een hele grote stap.
soms is het maar marginaal, en soms is het een flinke stap.)
waarom:
11x33,8Vmpp=371,8Vmpp
en dan als de panelen warm zijn dan zakt het ongeveer 10%
(ja het is heel vreemd, als panelen in de zon liggen worden ze warm, maf hé.

)
371,8Vmp - 10% = +/-350Vmpp
dan neem je de rendement grafiek van de omvormer:
(dit is een andere omvormer, maar werkt intern wel op de zelfde manier, dus zal vrij weinig verschil geven.)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large)
op 345Vmpp haalt hij dus het hoogste rendement.
(dit komt omdat de omvormer intern tussen de mpp en de DC/AC converter er 350V maakt.
minder om te zetten is hoger rendement)
met 2 strings, heb je 1x5 en 1x6.
5x33,8Vmpp - 10% = +/-150Vmpp
hier zal de omvormer ook mee werken geen probleem.
je hebt nu alleen eerder last van schaduw (omdat er bijna geen ruimte is in de Vmpp) en een +/-2% lagere opbrengst.
niks speciaals om je zorgen over te maken, het is maar net hoever je wil gaan.
(een omvormer kan trouwes als je wil met wat aftopping die minimaal is.
met gemak meer Wp aan als hij aan kW heeft.
dus alles 1 string maken en dan later nog een keer 2de string er bij hangen is ook mogenlijk.
en ja er zijn zelfs mensen die hangen een string op noord, zelfs dat kan ook nog.)
(geen idee hoe je jouw omvormer met 1 string kunt laten werken.
soms moet je daar speciale dingen voor doen in de omvormer zelf.
zo moet ik een dipswitch om zetten in het apparaat zelf, maar er zijn veel verschillende methodes hier voor.
dus zoek die even goed uit voor je het omzet.

)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)