3/4/5G versterken in Frankrijk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan 1964
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 26-07-2022
Mijn vraag
...wij hebben sinds kort een vakantie huisje in Frankrijk, er is wel beperkt 3G en een verdwaalde 4G. Is er een werkende mogelijkheid dit te versterken? Er is van alles te koop maar weer niet of dit ook daadwerkelijk werkt.
Het “sterkste” netwerk is orange
Heeft iemand ervaring

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leejow(saait)
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-10 00:10

Leejow(saait)

Blater

Vroeger kon je bij providers een femtocell kopen, een soort kleine zendmast die een 3G signaal uitzond. Met de komst van Wifi bellen en 4G/VoLTE is de techniek achterhaald. Dus zorg voor goede Wifi, dan heb je geen 3G/4G nodig.
Indien je 4G zoekt voor internet bij gebrek aan een vaste lijn is het wellicht een optie om te kijken naar internet via satteliet (starlink of ouderwets via ASTRA).

[ Voor 26% gewijzigd door Leejow(saait) op 20-06-2022 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:10
Waarom zou je zelf iets als 4G willen "versterken" eigenlijk, wil je zelf voor provider gaan spelen? Een femtocell zoals @Leejow(saait) zegt kan dat doen maar daar heb je ook een andere internetverbinding voor nodig (dsl/coax/fiber/sat). Als je dat hebt kun je net zo goed ineens een lan/wifi aansluiting gebruiken voor internet.

Als het je om beter telefoonbereik gaat kun je met dezelfde internetverbinding VoWiFi gebruiken wat elke moderne smartphone ondersteunt. Dus wat wil je precies bereiken met het "versterken" van een provider netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 02-10 20:16
VoWifi is leuk, maar dat werkt natuurlijk niet voor Nederlandse simkaarten in Frankrijk. En daar gaat het TS nou net om in deze. Hij wil in Frankrijk bereikbaar zijn.

Een dergelijke oplossing zou kunnen werken mits je gebruik gaat maken van een Franse simkaart en je voorzien bent van stabiele WiFi. Echter ben je dan nog steeds onbereikbaar via je Nederlands simkaart.

Ik zie verder geen technische mogelijkheden om je Nederlandse simkaart te gaan gebruiken bij onvoldoende ontvangst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:10
Naafkap schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 06:02:
VoWifi is leuk, maar dat werkt natuurlijk niet voor Nederlandse simkaarten in Frankrijk. En daar gaat het TS nou net om in deze. Hij wil in Frankrijk bereikbaar zijn.

Een dergelijke oplossing zou kunnen werken mits je gebruik gaat maken van een Franse simkaart en je voorzien bent van stabiele WiFi. Echter ben je dan nog steeds onbereikbaar via je Nederlands simkaart.

Ik zie verder geen technische mogelijkheden om je Nederlandse simkaart te gaan gebruiken bij onvoldoende ontvangst.
Waar lees jij dat in de op? Ik zie enkel een vraag om een mobiel netwerk te versterken zonder reden of doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Adriaan 1964 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 21:19:
Mijn vraag
...wij hebben sinds kort een vakantie huisje in Frankrijk, er is wel beperkt 3G en een verdwaalde 4G. Is er een werkende mogelijkheid dit te versterken? Er is van alles te koop maar weer niet of dit ook daadwerkelijk werkt.
Het “sterkste” netwerk is orange
Heeft iemand ervaring
ja dat kan
op welke frequentie zit die 3g en 4g daar
kan je dat ff checken?

er zijn namelijk verschillende versterkers voor verschillende frequenties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan 1964
boyette schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 06:46:
[...]op dit moment kan ik dat niet, zit in Nederland nu
Hoe kan ik dat checken?
We hebben verder ook geen aansluitingen op dit moment dus geheel afhankelijk van de 3 of 4g

ja dat kan
op welke frequentie zit die 3g en 4g daar
kan je dat ff checken?

er zijn namelijk verschillende versterkers voor verschillende frequenties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Adriaan 1964 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 15:36:
[...]

Hoe kan ik dat checken?
We hebben verder ook geen aansluitingen op dit moment dus geheel afhankelijk van de 3 of 4g
Hangt sterk af van waarmee je met 3G/4G verbindt. Heb je het over verbindingen met je telefoon (zo ja: Android of iOS?) of een 3G/4G MiFi of router (zo ja: welke exact?) - met die info kunnen wij jou vertellen hoe het te achterhalen. Je kunt overigens met modelnr van apparaat vaak ook zelf veel achterhalen.

Op Android is LTE Discovery een erg nuttige app, je kunt daar signaalsterkte, gebruikte LTE band/frequentie en locatie van zendmast(en) zien.

Overigens: als je rechtstreeks met telefoons probeert te verbinden is het slechte nieuws dat dat uitermate onhandig is en lastig beter te krijgen, maar het goede is dat als je soms verbinding hebt met telefoons, het met een goede richtantenne op het dak richting 4G mast, verbonden met een 4G router die binnenhuis via Ethernet en WiFi werkt (evt nog met outdoor AP's voor dekking in de tuin indien nodig) prima op orde te krijgen zal zijn. Heb je dat laatste al? Dan heb je waarschijnlijk een uitdaging, maar geef in dat geval zeker totaalplaatje van welke apparatuur je hebt en hoe het opgesteld is.

[ Voor 40% gewijzigd door dion_b op 21-06-2022 16:19 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan 1964
dion_b schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 16:00:
[...]

Hangt sterk af van waarmee je met 3G/4G verbindt. Heb je het over verbindingen met je telefoon (zo ja: Android of iOS?) of een 3G/4G MiFi of router (zo ja: welke exact?) - met die info kunnen wij jou vertellen hoe het te achterhalen. Je kunt overigens met modelnr van apparaat vaak ook zelf veel achterhalen.

Op Android is LTE Discovery een erg nuttige app, je kunt daar signaalsterkte, gebruikte LTE band/frequentie en locatie van zendmast(en) zien.

Overigens: als je rechtstreeks met telefoons probeert te verbinden is het slechte nieuws dat dat uitermate onhandig is en lastig beter te krijgen, maar het goede is dat als je soms verbinding hebt met telefoons, het met een goede richtantenne op het dak richting 4G mast, verbonden met een 4G router die binnenhuis via Ethernet en WiFi werkt (evt nog met outdoor AP's voor dekking in de tuin indien nodig) prima op orde te krijgen zal zijn. Heb je dat laatste al? Dan heb je waarschijnlijk een uitdaging, maar geef in dat geval zeker totaalplaatje van welke apparatuur je hebt en hoe het opgesteld is.
Op dit moment heb ik alleen met de telefoon verbinding. iOS (iPhone)
Verder geen routers of iets dergelijks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:42

FreakNL

Well do ya punk?

Ik zou een hoge paal neerzetten (wel checken of je een vergunning nodig hebt). Of 2, als je het echt goed wilt doen.

Daar trek je COAX naartoe helemaal naar binnen. Op de paal zet je een 4G antenne en binnen een 4G router.

https://poynting.tech/antennas/omni-291/
+
https://azerty.nl/product...-standard-package/3794589

Je kan deze 4g routers met 1x antenna uitvoeren, maar 2x is altijd beter. Ding doet meteen ook WiFi, als het huis niet te groot is ben je meteen klaar.

Bron:
Mezelf. Ouders hebben deze setup op de camping staan (waar 4g ook slecht is, vooral binnen). Wel met 1 grote antenne, de 2e antenne connectie is wel aangesloten maar gewoon met een indoor antennetje wat tegen de buitenmuur geplakt in een waterdicht lasdoosje. Dat zorgde al voor redelijk 4g bereik op de router maar de klapper was de paal met antenne.

Telefoons gewoon op de WiFi, dan heb je ook niks meer te maken met “signaal”. Ipv ouderwets bellen kun je whatsapp bellen of FaceTime etc.

[ Voor 80% gewijzigd door FreakNL op 21-06-2022 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Adriaan 1964 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 18:41:
[...]

Op dit moment heb ik alleen met de telefoon verbinding. iOS (iPhone)
Verder geen routers of iets dergelijks
Voor iOS is er geen handige app voor dit soort dingen, want iOS laat geen low-level info over verbindingen los aan de apps - maar iOS zelf kan in field test mode aardig wat info geven:
https://www.weboost.com/b...ss-iphone-field-test-mode

Meest interessant:
- rsrp0 signaalsterkte vanaf dichtstbijzijndste toren
- rsrp1 signaalsterkte vanaf eerstvolgende
- band/channel waar je mee verbonden bent

Maar goed, als je dus met smartphones geen goede verbinding hebt wil je dus de 4G verbinding met iets anders maken en dan via WiFi lokaal daarmee verbinden. Exact wat mogelijk/handig is hangt af van je situatie en je budget.

- hoeveel wil je maximaal uitgeven?
- beschrijf waar je woont:
-- heb je toegang tot het dak?
-- kun je makkelijk een kabel trekken van dak(rand) naar binnen toe?
-- hoe groot is de woning?
-- waar zijn de binnenmuren van gemaakt (steen/beton/gipsplaat/hout)?

Ter indicatie kost een all-in-one 4G WiFi router met losse, externe antennes (waar je dus een richtantenne op aan kunt sluiten) ongeveer EUR 90, en antennes heb je voor allerlei prijzen, maar ik zie opties die ik in zo'n situatie zelf zou overwegen vanaf ongeveer EUR 70. Hou vervolgens rekening met paar tientjes voor coax antennekabel. Veel goedkoper dan dat ga je het niet echt redden, al zijn er opties voor beide van ongeveer 2/3 van dat bedrag. Als je vakantiewoning heel groot of zwaargebouwd is zul je wat meer in WiFi moeten investeren.
Broer van een collega van me, die in een oude boerderij in de Dordogne is gaan wonen, waar als hij op het dak ging staan hij *net* mobiele dekking had, maar verder niets, heeft voor ongeveer EUR 300 nu een stabiele 4G verbinding aan de praat waar hij vergelijkbare prestaties mee heeft als hij vroeger in NL (in het Westland) met ADSL2+ had.

Geen zin om iets uit te zoeken of uit te geven? Ben bang dat het niet beter gaat worden op zo'n locatie. Afgelegen in Frankrijk is echt afgelegen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:42

FreakNL

Well do ya punk?

300 euro lijkt me wel een minimum bedrag waar je rekening mee moet houden. Mijn opties kost zelfs iets meer. Maar heel eerlijk, de aanschaf van die 4g router zat je natuurlijk toch al tegenaan te kijken. Want constant je telefoon op hotspot is toch ook maar irritant.

/edit
Er staan ook setjes op marktplaats voor minder

https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios
(Rare antennes wel)

[ Voor 28% gewijzigd door FreakNL op 21-06-2022 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Geen slechte set, dit is inderdaad kant-en-klaar ongeveer wat je wilt. Enige wat je zeker moet weten is dat deze Huawei E5186s-22a de banden die je provider in FR gebruikt ondersteunt.
LTE Band 1/3/7/8/20/38 (FDD 800/900/1800/2100/2600MHz, TDD 2600MHz)
Als ik het zo zie zou dat voor meeste EU netwerken wel in orde moeten zijn, maar dit wil je dus eerst op je telefoon gechecked hebben!
(Rare antennes wel)
Juist niet raar. Dit zijn twee gecombineerde Yagi-richtantennes voor 2x2 MIMO met een hoge gain, ws 20dBi als ik het zo zie. Plaatsing is bij dit ontwerp wel kritiek, dus je moet exact weten waar die mast staat en er nauwkeurig op richten. Kan tov telefoon met omni-antenne op grondniveau zomaar factor 100-1000 schelen in signaalsterkte.

[ Voor 7% gewijzigd door dion_b op 22-06-2022 08:55 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan 1964
Iedereen bedankt voor de reacties
Ik ga er mee aan de slag 👍
Pagina: 1