Voor iOS is er geen handige app voor dit soort dingen, want iOS laat geen low-level info over verbindingen los aan de apps - maar iOS zelf kan in field test mode aardig wat info geven:
https://www.weboost.com/b...ss-iphone-field-test-mode
Meest interessant:
- rsrp0 signaalsterkte vanaf dichtstbijzijndste toren
- rsrp1 signaalsterkte vanaf eerstvolgende
- band/channel waar je mee verbonden bent
Maar goed, als je dus met smartphones geen goede verbinding hebt wil je dus de 4G verbinding met iets anders maken en dan via WiFi lokaal daarmee verbinden. Exact wat mogelijk/handig is hangt af van je situatie en je budget.
- hoeveel wil je maximaal uitgeven?
- beschrijf waar je woont:
-- heb je toegang tot het dak?
-- kun je makkelijk een kabel trekken van dak(rand) naar binnen toe?
-- hoe groot is de woning?
-- waar zijn de binnenmuren van gemaakt (steen/beton/gipsplaat/hout)?
Ter indicatie kost een all-in-one 4G WiFi router met losse, externe antennes (waar je dus een richtantenne op aan kunt sluiten) ongeveer EUR 90, en antennes heb je voor allerlei prijzen, maar ik zie opties die ik in zo'n situatie zelf zou overwegen vanaf ongeveer EUR 70. Hou vervolgens rekening met paar tientjes voor coax antennekabel. Veel goedkoper dan dat ga je het niet echt redden, al zijn er opties voor beide van ongeveer 2/3 van dat bedrag. Als je vakantiewoning heel groot of zwaargebouwd is zul je wat meer in WiFi moeten investeren.
Broer van een collega van me, die in een oude boerderij in de Dordogne is gaan wonen, waar als hij op het dak ging staan hij *net* mobiele dekking had, maar verder niets, heeft voor ongeveer EUR 300 nu een stabiele 4G verbinding aan de praat waar hij vergelijkbare prestaties mee heeft als hij vroeger in NL (in het Westland) met ADSL2+ had.
Geen zin om iets uit te zoeken of uit te geven? Ben bang dat het niet beter gaat worden op zo'n locatie. Afgelegen in Frankrijk is echt afgelegen.