canon mx 420 printer is niet te benaderen van laptop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:24
Goedeavond,

Ik heb een 10-11 jaar oude canon mx 420. Behoorlijk gedateerd dus (je kan er mee faxen :*) ). Maar het ding print nog steeds. Ongetwijfeld zijn er betere apparaten te krijgen en 10-11 jaar is ook afgeschreven, maar er komen nog prints uit die prima zijn.
Althans, als we vanaf onze smartphone printen. 2 Jaar geleden toen ik mijn laptop aanschafte is het me ook gelukt om de printer vanaf de laptop werkend te krijgen, inclusief WOL.

Maar sinds een paar maanden lukt het printen vanaf de laptop niet meer. Via de smartphone gaat nog wel. Ik hoop dat iemand mij kan helpen en/of tips kan geven. Dit gaat mijn laatste poging worden, als ik hier geen oplossing vind gaat ie de deur uit (geen dreigement O-))

Merk: Canon mx 420
firmware: 1.020
aangesloten via LAN
Meest recente driver is geïnstalleerd
Fabrieksinstellingen zijn teruggezet (en daarna nog een keer gepoogd te installeren)
Windows 10 is geinstalleerd op de laptop met de meest recente (op 1 weekje na) updates.

De printer is te benaderen via het ip-adres (welke statisch is). Als ik de printer wil toevoegen, dan lukt dat voor het fax gedeelte |:( , maar niet voor de printer.
Wat kan ik nog proberen om de driver te installeren op mijn laptop en de printer via het netwerk te bedienen vanaf deze laptop?

(via usb kabel verbinden heb ik niet geprobeerd en is ook geen oplossing: printer staat op zolder, laptop beneden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:34
Deze printer werkt onder Windows 8.1 en ouder... en dus niet onder Windows 10. Vul het type hier maar eens in: https://www.canon.nl/supp...ating_system_information/
Een zoekactie op Windows 10 drivers voor dit model levert een hoop resultaten op, maar dat kunnen zomaar allemaal wazige sites met bedenkelijke software zijn. Op eigen risico verder puzzelen dus. Je zou ook even kunnen kijken of de stappen hier wellicht iets opleveren: https://www.windowscentra...-older-printer-windows-10

[ Voor 15% gewijzigd door Archer_VC10 op 21-06-2022 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:24
Dank voor je tips!
Ik denk toch dat ik iets gisteren niet helemaal juist had gedaan bij het installeren. Want vandaag bleek dat ik de printer in het setup menu had laten staan. Nadat ik dat had uitgeschakeld wilde windows toch de printer herkennen en installeren. Maar nu wil deze geen prints uitprinten vanaf de computer... Via smartphone lukt het wel, maar alleen als ik de printer handmatig aan heb gezet. Ook niet mijn idee van een netwerkprinter.
Ik heb de printer een keer verwijderd bij de instellingen van windows en weer toegevoegd. Maar dat helpt niet. Oo

Brengt mij het volgende: windows 11 upgrade op mijn laptop. Heb ik een aantal maanden uitgesteld, maar wilde ik toch gaan doen. Omdat dit het nieuwste is, lijkt het me het meest logische om te doen: meegaan met de ontwikkeling.
Het lijkt er inderdaad op dat er geen speciale ondersteuning is vanuit canon om dit apparaat up to date te houden. Behalve in Canada. (voor windows 10 was er op hun eigen website wel een driver beschikbaar die heb ik gisteren gedownload).
Iemand ervaring met oude printers op windows 11?

Ik moet zeggen dat ik het wel storend vind dat er softwarematige issues ontstaan als je meegaat in de ontwikkeling van besturingssystemen. Mijn apparaat heeft helemaal niet veel geprint (denk ik: gemiddeld 100 pagina's per jaar (ruim geschat) 10 jaar lang=1200 prints) en zou mechanisch waarschijnlijk nog wel even mee kunnen gaan. Maar omdat ondersteuning ophoudt zou ik nieuw apparaat moeten aanschaffen. Dat vind ik erg vervelend. Of verwacht ik dan te veel? En is er een merk die consumentenprinters maakt die wel 15 jaar, of langer, mee gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:45

nelizmastr

Goed wies kapot

Over het algemeen werken Windows 7 en 8.x drivers prima op Windows 10. Windows 11 gebruikt een iets afwijkend driver model, waardoor niet al het oude spul ook daar werkt.

Begin eens met het volledige pakket van Canon te installeren ipv losse drivers. Draai het installatieprogamma in compatibiliteitsmodus voor Windows 8.x.

I reject your reality and substitute my own