Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 479106

Topicstarter
Ik wil een nieuwe tv kopen, een Qled, en heb nu 55 inch, deze is 10 jaar oud. Ik wil een grotere tv en twijfel tussen 65 inch en 75 inch. Als ik op de bank zit is de afstand tussen mijn hoofd/ogen en de tv 280 cm.

Zou 75 inch te groot zijn?
Is dit slecht voor je ogen als je er zo dicht op zit?
Zou ik later makkelijk wennen aan 75 inch op een grotere afstand?
Hebben jullie ook voor een soortgelijke keuze gestaan en wat is jouw ervaring?

Beste antwoord (via Anoniem: 479106 op 11-07-2022 10:48)

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08:58

Major_ton

Shoot!

True schreef op maandag 20 juni 2022 @ 18:46:
[...]

Kun je nog met iets van onderbouwing komen of een ietwat gerenommeerde site of spuw je enkel je eigen mening?
Want dan kan ik net zo hard terug.

Onzin, als je 75" door een wat smaller brilmontuur wilt bekijken ga je op 2,2m echt helemaal gek worden, je kunt namelijk niet alles zien zonder je hoofd te draaien. Sterker nog ik denk dat je van 75" op 2,8m ook zonder brilmontuur helemaal tureluurs wordt.
Leuk dat je reageert :-) De manier waarop is nog leuker! Een hoop aannames en 'ik denk dit' en 'ik denk dat' en dan moet ik met een onderbouwing komen? Cool, daar gaan we!

De consumentenbond gebruikt een foutieve methode om de 'ideale' kijkafstand vast te stellen. Je kan geen gemiddelde nemen van een aantal meningen. Ga 4 mensen vragen wat ze lekker vinden om te eten, hoe ga je het gemiddelde nemen van patat, sushi, lasagne en zuurkool? Kan niet. Hetzelfde gaat op voor de te preferen kijkafstand per persoon. Als één persoon 6 meter kiest, een ander persoon 2 meter en nog een ander persoon 3 meter, dan is de gemiddelde afstand 3,67 meter. Maar hoe kan die afstand de voorkeur hebben, als niemand die afstand koos als favoriete afstand?

THX stelt overigens dat 2,2 meter de ideale kijkafstand is voor 4K content op een TV van 75". Daar zit een gedegen gedachtegang achter, maar het kan uiteraard nooit een feit zijn. Het geeft echter wel aan dat het mogelijk is om zo dichtbij te zitten is en het is tevens mogelijk zonder hiervoor telkens naar links of rechts te hoeven draaien met je nek. Daarnaast spreek ik uit eigen ervaring dat ik 2,2 meter afstand vanaf een 75" TV heel gaaf vind om films en series te kijken en te gamen (reguliere TV not so much). Het geeft mij het IMAX gevoel, maar dat is mijn mening en die hoeft niemand te delen. Ik gaf alleen aan dat het onzin is dat je nekpijn krijgt van TV kijken vanaf 2,8 meter afstand op een 75" TV. Het is volkomen persoonlijk er daarom is er eigenlijk geen goed advies te geven, behalve dat de TS zelf onderzoek moet doen naar de eigen kijkervaring. Vaak speelt het budget of hoe een bepaald formaat past in het interieur een grotere rol in de keuze voor een TV dan de kijkafstand.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

https://www.consumentenbond.nl/tv/ideale-kijkafstand

2,8m en 75", ik zou denk ik spierpijn in mijn nek krijgen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-04 21:09

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Ik heb op deze afstand bewust mijn 75 inch weg gedaan na de verhuizing, en ben ik naar 65 inch gegaan.
Het is echt niet fijn TV kijken, ondanks dat ik van het ''groter is beter'' concept ben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• glnk
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 28-04 18:03
Alles is klein op zo'n afstand. Koop zo groot mogelijk. Maar beter is gewoon dichterbij gaan zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glnk
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 28-04 18:03
Als je weer 10 jaar met de televisie wil doen zou ik ook 8K overwegen. Ook al is de content er nog niet met upscaling zorgt het toch een scherper beeld. Zeker aan te raden voor een grote televisie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja ik neig sterk naar de Samsung QN95A. Ik was net in de winkel en vond de 75 inch het beste. Maar ik ben bang dat wanneer ik deze ophang, dat ik dan denk, shoot, toch te groot. Ik kijk graag films en sport, Netflix. Lastige keuze. Ik wil inderdaad weer 10 jaar doen met mn tv, en 8k, dat lijkt mij overkill?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:53
Anoniem: 479106 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 17:15:
Ja ik neig sterk naar de Samsung QN95A. Ik was net in de winkel en vond de 75 inch het beste. Maar ik ben bang dat wanneer ik deze ophang, dat ik dan denk, shoot, toch te groot. Ik kijk graag films en sport, Netflix. Lastige keuze. Ik wil inderdaad weer 10 jaar doen met mn tv, en 8k, dat lijkt mij overkill?
8k is geld weggooien momenteel.
Qua afstand.. knip de 2 grotes uit karton en vergelijk hoe het staat. Mocht je een beamer kunnen lenen op werk kan je ook op goede grote projecteren.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-04 18:08
Gebruik je huidige 55" tv om te simuleren hoe het zou zijn om een 65" of een 75" tv te hebben, door je bank dichter bij je tv te zetten en een tijdje wat te gaan kijken.

Het zal niet 100% een perfecte vergelijking zijn natuurlijk, maar je kan wel een beetje feeling krijgen of je bij 75" niet toch teveel heen en weer moet kijken met je hoofd/ogen :)
Cyriel85 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 17:20:
[...]

8k is geld weggooien momenteel.
Qua afstand.. knip de 2 grotes uit karton en vergelijk hoe het staat. Mocht je een beamer kunnen lenen op werk kan je ook op goede grote projecteren.
Hoe het staat is één ding, en dat went meestal wel snel. Of je ogen/nek er tegen kunnen, is een ander verhaal :P

[ Voor 37% gewijzigd door Hahn op 20-06-2022 17:21 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Eigenlijk weet je het dus pas als je dat ding een paar dagen in huis hebt, maar dan zit je weer met terugsturen etc. In de winkel dacht ik: 75 inch! Maar ik vraag me af of dat thuis hetzelfde kijkt zeg maar...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Anoniem: 479106 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 17:29:
Eigenlijk weet je het dus pas als je dat ding een paar dagen in huis hebt, maar dan zit je weer met terugsturen etc. In de winkel dacht ik: 75 inch! Maar ik vraag me af of dat thuis hetzelfde kijkt zeg maar...
...en dus pak je bank en schuif 'm naar voren, zoals ik in m'n vorige post voorstelde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:08
Hahn schreef op maandag 20 juni 2022 @ 17:30:
[...]

...en dus pak je bank en schuif 'm naar voren, zoals ik in m'n vorige post voorstelde?
Of nog een keer terug naar de winkel, neem een meetlat mee, laat een stoel neerzetten en ga op 2.80m afstand zitten? In 75" wordt je TV zeker 44 cm breder en 25 cm hoger, in 65" 22cm breder en 12,5 cm hoger... Het is persoonlijke smaak, maar jij hebt nu een 55 inch waar ik op ongeveer dezelfde afstand een 40" heb staan. 75" lijkt mij ongemakkelijk groot..

[ Voor 15% gewijzigd door biomass op 20-06-2022 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
biomass schreef op maandag 20 juni 2022 @ 17:50:
[...]

Of nog een keer terug naar de winkel, neem een meetlat mee, laat een stoel neerzetten en ga op 2.80m afstand zitten? In 75" wordt je TV zeker 44 cm breder en 25 cm hoger, in 65" 22cm breder en 12,5 cm hoger...
Kan. Behalve dan dat een winkel heel anders is dan bij je thuis (qua licht, qua omgeving, qua alles), je meestal niet zomaar een paar uur naar hartenlust je eigen content kunt gaan kijken in de winkel, de tv's ingesteld staan op instellingen die het goed doen in een winkel, en het maar de vraag is of ze een stoel voor je willen regelen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

Onzin, tenzij je een oogafwijking hebt. 75" is goed te doen vanaf 2,2 meter.
Hahn schreef op maandag 20 juni 2022 @ 17:20:
Gebruik je huidige 55" tv om te simuleren hoe het zou zijn om een 65" of een 75" tv te hebben, door je bank dichter bij je tv te zetten en een tijdje wat te gaan kijken.

Het zal niet 100% een perfecte vergelijking zijn natuurlijk, maar je kan wel een beetje feeling krijgen of je bij 75" niet toch teveel heen en weer moet kijken met je hoofd/ogen :)

[...]

Hoe het staat is één ding, en dat went meestal wel snel. Of je ogen/nek er tegen kunnen, is een ander verhaal :P
Nekpijn ge je ook niet krijgen met 75" op 2,8 meter. Verder is het helaas ook bijna niet te doen om een groter formaat te simuleren door dichter bij een kleinere TV te gaan zitten. Hoewel de verhoudingen zullen kloppen, vertelt je brein je nog steeds dat je naar 55" zit te kijken aan de hand van de de omgeving die als referentie dient. Alleen in een pikzwarte ruimte die geen licht reflecteert zou dit een optie zijn.
biomass schreef op maandag 20 juni 2022 @ 17:50:
[...]

Of nog een keer terug naar de winkel, neem een meetlat mee, laat een stoel neerzetten en ga op 2.80m afstand zitten? In 75" wordt je TV zeker 44 cm breder en 25 cm hoger, in 65" 22cm breder en 12,5 cm hoger... Het is persoonlijke smaak, maar jij hebt nu een 55 inch waar ik op ongeveer dezelfde afstand een 40" heb staan. 75" lijkt mij ongemakkelijk groot..
Dat is een goede tip om op dezelfde afstand in een winkel te gaan kijken. Daarna is het verder totaal persoonlijk wat iemand vindt en dus is het enige goede advies:

Ga zelf kijken, vorm je eigen mening en doe wat je zelf wilt. Iedereen heeft er namelijk een eigen mening over.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 28-04 16:34
In de winkel oogt het allemaal een stuk kleiner, verkijk je hier dus niet op ;).

Neem een paar stukken karton of vuilniszakken en maak er een 65'' en 75'' oppervlakte van, dit geeft een beter beeld. Je kan ook met schilderstape de maten afplakken op de muur, echter komt de immersie van beide maten hierdoor minder goed tot zijn recht.

Met jouw kijkafstand zal 65'' comfortabeler zijn en 75'' meer immersief.

Waar zit je graag wanneer je naar de bioscoop gaat? Dit is imo een goede leidraad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Major_ton schreef op maandag 20 juni 2022 @ 18:06:
[...]

Onzin, tenzij je een oogafwijking hebt. 75" is goed te doen vanaf 2,2 meter.
Kun je nog met iets van onderbouwing komen of een ietwat gerenommeerde site of spuw je enkel je eigen mening?

Onzin, als je 75" door een wat smaller brilmontuur wilt bekijken ga je op 2,2m echt helemaal gek worden, je kunt namelijk niet alles zien zonder je hoofd te draaien. Sterker nog ik denk dat je van 75" op 2,8m ook zonder brilmontuur helemaal tureluurs wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Anoniem: 479106 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 16:58:
Ik wil een nieuwe tv kopen, een Qled, en heb nu 55 inch, deze is 10 jaar oud. Ik wil een grotere tv en twijfel tussen 65 inch en 75 inch. Als ik op de bank zit is de afstand tussen mijn hoofd/ogen en de tv 280 cm.

Zou 75 inch te groot zijn?
Is dit slecht voor je ogen als je er zo dicht op zit?
Zou ik later makkelijk wennen aan 75 inch op een grotere afstand?
Hebben jullie ook voor een soortgelijke keuze gestaan en wat is jouw ervaring?
De beeldkwaliteit van de huidige tv’s zal ook beter zijn, vergis je daar niet in.
Beter in de zin van scherper. als je een tv pakt van 65inch op dezelfde afstand zul je denk ik al een veel betere ervaring beleven, en zal nog groter je tegen gaan vallen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

[...]

Leuk dat je reageert :-) De manier waarop is nog leuker! Een hoop aannames en 'ik denk dit' en 'ik denk dat' en dan moet ik met een onderbouwing komen? Cool, daar gaan we!

De consumentenbond gebruikt een foutieve methode om de 'ideale' kijkafstand vast te stellen. Je kan geen gemiddelde nemen van een aantal meningen. Ga 4 mensen vragen wat ze lekker vinden om te eten, hoe ga je het gemiddelde nemen van patat, sushi, lasagne en zuurkool? Kan niet. Hetzelfde gaat op voor de te preferen kijkafstand per persoon. Als één persoon 6 meter kiest, een ander persoon 2 meter en nog een ander persoon 3 meter, dan is de gemiddelde afstand 3,67 meter. Maar hoe kan die afstand de voorkeur hebben, als niemand die afstand koos als favoriete afstand?

THX stelt overigens dat 2,2 meter de ideale kijkafstand is voor 4K content op een TV van 75". Daar zit een gedegen gedachtegang achter, maar het kan uiteraard nooit een feit zijn. Het geeft echter wel aan dat het mogelijk is om zo dichtbij te zitten is en het is tevens mogelijk zonder hiervoor telkens naar links of rechts te hoeven draaien met je nek. Daarnaast spreek ik uit eigen ervaring dat ik 2,2 meter afstand vanaf een 75" TV heel gaaf vind om films en series te kijken en te gamen (reguliere TV not so much). Het geeft mij het IMAX gevoel, maar dat is mijn mening en die hoeft niemand te delen. Ik gaf alleen aan dat het onzin is dat je nekpijn krijgt van TV kijken vanaf 2,8 meter afstand op een 75" TV. Het is volkomen persoonlijk er daarom is er eigenlijk geen goed advies te geven, behalve dat de TS zelf onderzoek moet doen naar de eigen kijkervaring. Vaak speelt het budget of hoe een bepaald formaat past in het interieur een grotere rol in de keuze voor een TV dan de kijkafstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RouterJockey
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-04 22:17
Denk dat je ook moet kijken wat voor content je kijkt reguliere tv is bv fullHD denk dat je dan onvolkomenheden gaat zien op minder dan 3 m afstand.

Vind 8k echt ook geld weggooien, zie er nog lang geen content voor komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:41

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ik neem plaats in het kamp dat stelt dat 75" te groot is voor 2,8m. Ik zit zelf ongeveer op die afstand en de maximale televisie die mogelijk is zonder de nek tijdens het kijken te bewegen is eerder 65" dan 75". Ook is het zo dat je aan de rand van je ogen minder ziet, dus zult je je nek in praktijk meer bewegen dan strikt genomen voor het blikveld noodzakelijk is. Continu je nek bewegen tijdens het televisiekijken acht ik ongewenst, dus adviseer tegen 75".

Uiteraard is er afhankelijkheid van wat je kijkt: Het NOS-journaal zal minder vervelend zijn dan een tenniswedstrijd, omdat de "actie" bij het NOS-journaal in het midden zit, terwijl het bij de tenniswedstrijd continu over het beeld heen verplaatst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Major_ton schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 01:19:
[...]

toon volledige bericht
Je geeft nu in ieder geval wat meer onderbouwing dan simpelweg mijn post onzin noemen en zelf maar je mening te geven in een oneliner. Hier kan ik wat mee en nu snap ik jouw perspectief ook beter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-04 13:57
Gewoon de grootste nemen die op je tv meubel past :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-04 21:53
[...]
Sterker nog ik denk dat je van 75" op 2,8m ook zonder brilmontuur helemaal tureluurs wordt.
zeker niet, heb jarenlang een beamer thuisgehad. 72" op 2,7 meter afstand. Fantastisch. Zeker geen nekklachten. Ik moet wel zeggen dat een beamer ander beeld is dan een 65" OLED die ik nu heb. Die OLED is veel meer een punch in your face. Prachtig beeld, volle kleuren, maar ik genoot qua ervaring meer van mijn beamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-04 21:53
RouterJockey schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 19:32:
Denk dat je ook moet kijken wat voor content je kijkt reguliere tv is bv fullHD denk dat je dan onvolkomenheden gaat zien op minder dan 3 m afstand.
het gaat ook om de genieten-factor. Zoals ik hierboven al stelde keek ik op 2,7 m naar een 72"scherm. De projector had een resolutie van 720p. (oftewel 1280x720px!!) Deze lage resolutie maskeerde ik door de scherpte een tikkeltje te verdraaien. Deze resolutie in combinatie met een volledig te verduisteren dedicated HT en een behoorlijk goede surround (4x vloerstaanders + dikke versterker) set leverde mij een bijna niet te evenaren film beleving op. Technisch mwoah qua resolutie en ik stuurde alles analoog via component ( != composiet), maar wat gaaf. Ik heb dan ook nooit iemand horen klagen over de resolutie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarez
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-03 22:37
75 inch is heftig groot. We hebben hier op het werk eentje staan en dat ding is gigantisch tegenover een 55 inch (die ik voorlopig thuis ook nog heb). Daarbij is een 65 alreeds een mooie upgrade in grootte.

Ik heb zelf een woonkamer waar we op 2m tot 3.20m (deze laatste als we series / films kijken) zitten.
Na maandenlang opzoekingswerk en vergelijk zal het toch een mooie 65 incher worden (ook deze heb ik staan op het werk).

Zelf dacht ik heel lang om een 75 of 77 te nemen tot dat ik diegene op mijn werk zag. Daaamn.

Tevens: In een tv winkel lijkt een 75/77 veel kleiner dan het in werkelijkheid is, wanneer deze op zichzelf staat.

Al met al in jouw situatie: Grote voorstander van 65 inch, redelijke no brainer. Moest je nu van die 2.8 naar 3.2-3.5 meter gaan, is 75/77 wel ideaal.

Het heeft weinig zin om dichter bij je 55 tv te gaan zitten om te kijken hoe 65/75 zich verhoudt. Dit is maar schijn en doet niet aan de werkelijkheid (of dat was toch mijn ervaring).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02:40

DarkSide

theres no place like ::1

Het is denk ik echt ook persoonlijk
Zit op 4m met 77" en dat ding mag wel groter van mij (kwam van 55 af. en toen de doos binnen kwam van de 77" dacht ik waar ben ik aan begonnen).

Maar na een films dacht ik wow. En de volgende mag nog wel groter ;-)

ook race ik wel eens op de PS. En dan zit ik binnen 2 meter.
En dat is ook echt wel te doen.
Dus film kijken op 2m8 zou voor mij prima te doen zijn.

Maar kan me ook echt voorstellen dat dit voor sommige ook echt to much is.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mag ik u allen danken?! Helaas lijkt het 50/50 en "bepaal het zelf". Ja snap ik. Ik blijf het lastig vinden. Misschien moet ik idd iets uitsnijden en het tegen de muur houden. Wat ik alleen niet begrijp is dat je in de bioscoop toch een giga scherm voor je neus hebt staan, dus dat ervaart "iedereen" toch als heel fijn en luxe? Waarom zou dat thuis dan niet werken? Dit voor de mensen die zeggen, 75 inch is te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 27-04 23:41
Mijn mening. Als ik een bioscoop ervaring wil, dan ga ik wel naar de bioscoop.
Je gaat naar de bioscoop om fantastisch geluid en beeld te horen/kijken. Dan wil je er bijna inzitten.

Thuis op de bank, is het vaker voor de relaxed/ontspannen modus.
Voor dagelijks TV kijken hoef ik niet de "bioscoop" ervaring te hebben, en is het eerder vervelend.
Een groot scherm in een woonkamer kan behoorlijk aanwezig zijn. ( hangt af van de grootte van de woning natuurlijk )

Zelf zit ik 3.5 a 4 meter van ons scherm af met een 49inch. De volgende zal wel 55 tot max 65 inch zijn.

Bedenk jezelf vooral, hoe ervaar je de grootte voor dagelijks TV kijken. ( en niet de wow bioscoop ervaring )

Nogmaals het is voor ieder een andere eigen ervaring en hoe iemand TV kijkt.

[ Voor 19% gewijzigd door corporalnl op 23-06-2022 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja mijn tv staat om een hoek/muur. Dus daar kijken we alleen naar, áls we tv gaan kijken. Dus een groot zwart vlak is geen probleem..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:25
Het is inderdaad persoonlijk, maar de genoemde afstand is werkelijk geen enkel probleem voor een 75". Bijna vijf jaar geleden een 65" aangeschaft, en vond hem na een week al klein. Anderhalf jaar geleden dan toch maar een 77" opgehangen en werkelijk waar nog geen seconde spijt van gehad. Geen enkele hinder op welke manier dan ook ondervonden bij het kijken op die afstand naar dat formaat. En juist met speelfims in het 2,35/2,20:1 formaat (boven en onder zwarte balken) is het gewoon lekker om een beetje formaat te hebben, met zo'n formaat is dan er ook nog sprake van immersie, en dat kijkt gewoon heerlijk. Dat gevoel van immersie was bij speelfilms op de 65" wel een stuk minder.

Maar wat je belangrijk vind is en blijft natuurlijk persoonlijk.

Argumenten om niet zo'n grote tv te nemen zijn vaak van beperkende en praktische aard (waf, past niet, etc) maar hebben weinig met wat je graag zou willen te maken. Als je de ruimte hebt, ga dan gewoon voor wat je zelf wil.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Topicstarter
Hallo allemaal,

bedankt voor het meedenken. Ik heb besloten: ik ga voor de 75 inch. Hij wordt pas geleverd als ik terug ben van vakantie, maar dan zal ik hem ophangen en nog even terugkomen hier om mijn ervaring te delen. Ik heb twee keer in de winkel gekeken, en ik vind 75 inch echt heel leuk en mijn persoonlijke mening is dat ik dit wil. Ik zou bijna zeggen, 85 inch kan ook, maar laat ik rustig beginnen. Ook leuk om de reactie van mijn partner te zien want zij weet het nog niet. (ik heb hierin carte blanche :) ). Thanx en fijne vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

Anoniem: 479106 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 10:52:
Hallo allemaal,

bedankt voor het meedenken. Ik heb besloten: ik ga voor de 75 inch. Hij wordt pas geleverd als ik terug ben van vakantie, maar dan zal ik hem ophangen en nog even terugkomen hier om mijn ervaring te delen. Ik heb twee keer in de winkel gekeken, en ik vind 75 inch echt heel leuk en mijn persoonlijke mening is dat ik dit wil. Ik zou bijna zeggen, 85 inch kan ook, maar laat ik rustig beginnen. Ook leuk om de reactie van mijn partner te zien want zij weet het nog niet. (ik heb hierin carte blanche :) ). Thanx en fijne vakantie.
Gefeliciteerd! Dat wordt lekker 'immersive' kijken :-) Enjoy! Van de vakantie en je TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:25
Anoniem: 479106 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 10:52:
Ik zou bijna zeggen, 85 inch kan ook, maar laat ik rustig beginnen.
8)

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-J
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22-10-2022

H-J

Prima keus! 85inch kan ook nog prima.
Ik heb zelf 85" op 3mtr en dat gaat echt super, liefst nog groter maar dan gaat de prijs flink omhoog.
Hiervoor heb ik ook nog 65" en 75" gehad.

Daarvoor heb ik 100" en 104" projectie gehad op dezelfde afstand, dat ging ook goed maar geeft met film een betere bios ervaring vind ik.
85" is echt niet gek voor film kijken als je bedenkt dat je vaak zwarte balken onder en boven hebt, effectief is het dan geen 85" meer.
Met tv kijken, sport etc heb je wel 16:9 en je daadwerkelijke scherm maat.
Nadeel wat je welhebt, hoe groter je beeldscherm hoe groter het zwarte vlak als hij uit staat maar dat is persoonlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door H-J op 10-08-2022 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@H-J ja dat nadeel speelt niet zo bij mij want hij staat "om een hoekje". Je ziet hem alleen maar als je in de tv-hoek zit...

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Mijn mening is dat met huidige resolutie van scherm je geen kijkafstand meer hebt (mits je beelden high res zijn dan heb je optimale ervaring). Als je met je neus ervoor zit is het nog steeds goed beeld vind ik eigenlijk ookal is het geen 4k en zeker op drie meter.. Tsja wimbledon kijken krijg je pijn in je nek misschien maar drie meter lijkt me die grotere die je noemt prima te doen.

Nee je krijgt er niks van maar het is een voorkeur en persoonlijke smaak. Ik heb zelf nu 65 inch en zit op 4 meter maar ik hou van groot.

Verder is het gewoon stijlkeuze en portemonnee keuze. 75 inch zit je snel in hogere prijs categorie

Misschien kan je internet snelheid een bottleneck zijn want er gaan meer MB's doorheen maar met UTP kabel erin zou dat geen issue moeten zijn (ligt aan je systeem want mijn utp zit in ziggo next box).

In de winkel kijken heb je weinig aan ik was laatst bij Kameraexpress en ze zenden geen ziggo uit (hetgeen geen 4k is) maar eigen merkcontent wat de TV mooier maakt dan het is.

Kan er niet meer van maken wat je moet doen. Succes

[ Voor 28% gewijzigd door LucyLG op 11-08-2022 01:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• René222
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 01-05-2023
Luchtbakker schreef op maandag 20 juni 2022 @ 17:03:
Ik heb op deze afstand bewust mijn 75 inch weg gedaan na de verhuizing, en ben ik naar 65 inch gegaan.
Het is echt niet fijn TV kijken, ondanks dat ik van het ''groter is beter'' concept ben.
Jouw kijkafstand is ook 2.80 m?

Ik heb 2.80 met een 65-inch-tv en begon met net af te vragen of die niet groter had gekund...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

René222 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 10:39:
[...]

Jouw kijkafstand is ook 2.80 m?

Ik heb 2.80 met een 65-inch-tv en begon met net af te vragen of die niet groter had gekund...
Ik zit nu 3 meter van mijn 65 inch tv af, en vind ik echt precies goed. De 75 inch was echt te groot. Maar misschien is het een kwestie van smaak. Ik wil mijn nek niet draaien tijdens het kijken van films.

Wellicht dat 70 inch nog zou kunnen? Maar dat is wel een wat afwijkende maat, en ik denk dat het verschil ook niet echt zal opvallen. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Luchtbakker op 05-11-2022 13:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Hallo iedereen! Nou ff updaten. Ik had die qn95a 75 inch gekocht. Lekker uitgepakt en genieten. Dacht ik. Wat bleek. Ik vind het Samsung Tizen besturingssysteem echt helemaal niks. En ook vond ik de tv bij nader inzien erg duur, €2300 waardoor ik de hele tijd panisch reageerde als er kinderen langs de tv liepen.

De beeld kwaliteit was fantastisch, dat wel, maar ik vond Tizen echt zo niet-intuïtief werken dat ik de tv heb ingepakt en heb terug gebracht. Ik ben heel blij dat dat kon en dat ik er nu vanaf ben.

Dan de grootte, want daar ging het om. 75 was toch wel erg groot. Misschien wel té groot. Probleem is eigenlijk vooral dat een 75 inch echt wel fors duurder is dan een 65 inch, scheelt zomaar €1000. Ik heb nu 55 inch staan, maar ik durf niet zo goed meer een nieuwe tv te kopen, bang dat ik ook weer iets heb of vind waar niet bevalt. Ik neig(de) nu naar een Sony x95j, want het moet wel Google worden en vooral het Sony besturings systeem lijkt mij beter, althans, voor mij persoonlijk vind ik dat beter denk ik.

Ik vond de 75 inch wel mooi voor films en series, maar voor tv en misschien voetbal is het lastig om in één oogopslag het hele beeld te zien zeg maar. Je moet, net als in de bios, wel echt een beetje "zoeken" naar waar je naartoe wilt kijken op het scherm. Ik weet niet of ik dat nou zo cool vind, hoewel dat misschien wel went denk ik...

Zou ik nu weer 75 inch kiezen? Moeilijk. Ik vind het gek genoeg ook een beetje decadent (voor mezelf, bedoel niet voor anderen) om zo'n grote tv te hebben. Dus al met al, ben ik er nóg niet uit. 75 inch kán wel, het is niet persé te groot, maar of ik het fijn vind, dat weet ik niet. Ik las ook veel over grid problemen bij de grotere maten en deze Sony. Als ik 100% zeker zou weten dat ik een goede tv (lees: paneel) zou kopen met een Sony, ja dan zou ik misschien toch voor 75 inch gaan. Maar die kost heel veel geld, en een schoonheidsfoutje in een tv vind ik gemakkelijker te accepteren bij een tv van zeg €1200, en dan dus 65 inch, dan een 75 inch die het dubbele kost. Vandaar dat ik er persoonlijk nog niet uit ben.

Voor nu staat mijn oude 55 inch Sony, 10 jaar oud, en ik wil dus nog steeds een andere tv, maar ben beetje terughoudend na mijn Samsung ervaring. Het wordt in ieder geval een Sony, maar welke en wanneer, weet ik nog niet...

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 479106 op 05-11-2022 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

@Anoniem: 479106 grappig dat jij Tizen niks vind op Samsung en wel Sony overweegt. Ik ben juist des tijds enorm afgeknapt op Sony door Android Tv dat er op zat. Heb toen de Sony terug gebracht en de Samsung gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:58
spokje schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 20:14:
Gewoon de grootste nemen die op je tv meubel past :p
Size matters… de trend is niet voor niets groter en groter.

Als 75 past. Doen! Went heel snel en na 3 weken denk je, had groter gekund…

Wij zitten wel iets verder af, 3m ong.
Niet om een qled vs oled discussie aan te zwengelen. Maar ik zou voor oled gaan ;)

[ Voor 10% gewijzigd door synx6 op 05-11-2022 19:04 ]

Pagina: 1