Vraag

• Boomas
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08-08 17:53
Mijn vraag
...
Ik heb mijn RX580 vervangen door een gloedjenieuwe RX 6750 XT van AMD, met de verwachting een flinke verbetering te krijgen bij de spellen die ik speel.

De verbetering was er op zich, bijv in Warzone van alle settings minimaal naar alles max en nog 100-110FPS stabiel. (tov van de 60-70 die ik had met de oude kaart). een goed begin.
Op de een of andere manier gaat het beeld na korte tijd haperen, bij alle spellen die ik speel/heb geprobeerd is dit t geval (bijv LoL, Warzone, Apex en the Cycle).
FPS zakt naar 60-70 (of nog lager)

Als ik Afterburner gebruik om frame times te monitoren gaat dit na om en nabij 10 min stuiteren bij LoL van rond de 20ms naar 20-250ms en begint het beeld te stotteren alsof ik naar 15fps aan het kijken ben, dit gebeurt dan een tijdje, dan gaat het een paar sec goed en stottert het weer. FPS blijft dan wel rond 150-170 maar zakt soms naar 50-70, dit maakt voor het stotterende beeld niet uit.

Het vreemde: Als ik de Heaven benchmark of Furmark draai, is dit soepel en stabiel zonder enig probleem (GPU warmt wel op en is ook in gebruik)

Temperaturen zijn voor CPU en Mobo op/rond 50 graden, GPU zat er wat warmer bij afhankelijk van 't spel maar niet boven de 86 graden.

De GPU belasting bij bijvoorbeeld LoL is net boven 60% met alle grafische toeters en bellen, CPU is onderwijl aan het duimendraaien, komt niet boven de 30% totaal.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
Hardware:
Moederbord: Asrock B450 Gaming-ITX/AC
CPU: Ryzen 5 2600
CPU koeling: BeQuiet pureloop 240mm (blaast naar buiten)
RAM: 2x Corsair 8GB Vengeance 3200MHz
Kast :Sharkoon Sharkzone C10 (met extra BeQuiet SilentWings 80MM aan de zijkant voor verse lucht op mobo)
Voeding: Corsair SF600
Win 10 met laatste updates
AMD drivers (22.5.2 en 22.5.1)
2x 60hz 1440P scherm

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Drivers zijn voor nieuwe videokaart verwijderd met DDU, ik heb versie 22.5.2 en 22.5.1 geprobeerd van AMD, met en zonder Radeon software.
Bios gereset
Herinstallatie op andere SSD
Problemen zijn weg als ik de oude videokaart (incl driver herinstallatie via DDU) installeer.

ik kan bijna niet anders concluderen dat mijn videokaart niet helemaal goed is, maar hoop hier nog de gouden tip te vinden

Mocht ik in het verkeerde forum zitten, excuus, ik hoor dan graag waar zo'n post als deze thuis hoort :)

[Voor 2% gewijzigd door Boomas op 19-07-2022 11:27. Reden: verduidelijking van de dingen]

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Militia Pilot
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 21:20

Militia Pilot

Standby For Titanfall!

CPU is volgens mij de bottleneck, dat hij 30% belast is zou kunnen dat 2 van de 6 cores volledig belast zijn en de rest aan het idle-en zijn.

Heb je V-sync geprobeerd?

Zou je kunnen kijken of het vastzetten van de GPU Clock dmv MSI afterburner de stutters verminderd?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Boomas
Militia Pilot schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 12:19:
CPU is volgens mij de bottleneck, dat hij 30% belast is zou kunnen dat 2 van de 6 cores volledig belast zijn en de rest aan het idle-en zijn.
een core liep wel wat hoog op qua belasting, rond de 80%
Heb je V-sync geprobeerd?

Zou je kunnen kijken of het vastzetten van de GPU Clock dmv MSI afterburner de stutters verminderd?
Helaas heeft V-sync / FPS lock niet geholpen, het blijft stotteren.
heb ondertussen ook een pc van een vriend getest met dezelfde specs op de CPU na, daar draaide het als een zonnetje.(Ryzen 5 3600)
Heb nu een nieuwe CPU besteld en ga het van 't weekend daar mee proberen :)
Had niet verwacht dat mijn CPU de bottleneck zou zijn (online rekentools gaven aan van niet/nihil maarja, na testen toch wel)

ach, een vroegtijdige upgrade van het systeem is niet zo erg :9

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Militia Pilot
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 21:20

Militia Pilot

Standby For Titanfall!

Boomas schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 14:17:
[...]

een core liep wel wat hoog op qua belasting, rond de 80%

[...]

Helaas heeft V-sync / FPS lock niet geholpen, het blijft stotteren.
heb ondertussen ook een pc van een vriend getest met dezelfde specs op de CPU na, daar draaide het als een zonnetje.(Ryzen 5 3600)
Heb nu een nieuwe CPU besteld en ga het van 't weekend daar mee proberen :)
Had niet verwacht dat mijn CPU de bottleneck zou zijn (online rekentools gaven aan van niet/nihil maarja, na testen toch wel)

ach, een vroegtijdige upgrade van het systeem is niet zo erg :9
Welke CPU heb je gekocht?

Vergeet trouwens niet je BIOS te updaten als je hetzelfde mobo blijft gebruiken.

[Voor 5% gewijzigd door Militia Pilot op 28-06-2022 16:12]

• Boomas
Ik heb een 5600x op de kop getikt, morgen hopelijk koelpasta binnen een dan sleutelen :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Boomas
Hoera, de nieuwe processor heeft het "probleem" verholpen :D
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee