Vraag

• 8mile13
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-08-2023
De nederlandse overheid schrijft banken voor om IDs van rekeninghouders te updaten, dit zal in ieder geval binnen 5 jaar niet nog eens gevraagd worden (vergelijkbaar met een paspoort wat ook 5 jaar meegaat). De overheid heeft dit al een tijd geleden geeist banken zijn een beetje laat met het voldoen aan die eis. Er wordt dan oa aan rekeninghouders gevraagd om een live selfie te sturen ook als je videobellen doet. Je kunt ook naar de bank zelf gaan dan maken ze een selfie voor je (het is wel zo dat i.v.m. internetbankieren een hoop bankvestigingen dicht gaan dus in veel gevallen is er reistijd(benzine/treinbus kaartje) verbonden aan bankafspraak/bezoek).

Zo'n selfie moet aan bepaalde eisen voldoen. Foto moet bijvoorbeeld niet te donker zijn, geen slechte kwalteit foto etc.. De bankapp, opslag en verzenden foto moet stabiel gaan.

Doe je de gegevens niet updaten dan krijg je een aantal keer een popup en wordt je doorgestuurd naar een update iD info pagina waarna je naar je bankpagina kunt gaan (dit noemt de bank een blokkade). Na lange tijd, enkele jaren, krijg je dan een brief waarin je dringend gevraagd wordt je gegevens up te daten anders wordt je rekening permanent gesloten.

Hebben jullie enkele suggesties? Goedkoopste nieuw/gebruikt smartphones waarmee dat kan? Simlock free? Pre-paid?

Het betreft de ABN AMRO bank.

systeemeisen
''Als u uw nieuwe toestel meerdere jaren wilt gebruiken in combinatie met de ABN AMRO app, adviseren wij u om een toestel te kiezen met (ondersteuning voor) minimaal iOS 14 of Android 10''.
https://www.abnamro.nl/nl...mobiel-bankieren-app.html

Ik zou zo'n smartphone eigen alleen gebruiken als een live selfie vereist is zoals bij deze gegevens update bank. Verder gebruik ik Identifier bank en op sommige plekken een goedkope mobiel voor SMS bevestiging en heb ik feitelijk geen smartphone nodig maar verwacht wel hier vaker mee te maken te krijgen komende jaren. Dus het is goed een smartphone achter de hand te hebben.

Ik heb een GSM en een goedkope mobiel wat ik een enkele keer gebruik..ben ook niet echt een fan van zulke apparaten. De mobiel moest ik gedwongen aanschaffen omdat ik met SMS bevestiging te maken kreeg op sommige sites.

Volgens medewerkers gaat het ook al op een oudere smartphone. Ik heb geen smartphone...heb even rondgekeken..kan een tweedehands Samsung A50 model uit 2019 kopen met Android 10 voor 50 euro wat dan in ieder geval enkele jaren kan worden gebruikt bij ABN AMRO en wellicht ook op andere plekken als ik met vergelijkbare eisen te maken krijg.

[ Voor 72% gewijzigd door 8mile13 op 21-06-2022 13:50 ]

Alle reacties

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-10 18:21

DataGhost

iPL dev

Gewoon bij je bank langsgaan? Maar als je hier speciaal een smartphone voor wilt kopen zou ik gewoon voor een tweedehandse kijken inderdaad. Een SIM hoeft er niet in dus zo'n lock hoef je je niet druk over te maken.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:42
Inderdaad. Ga je hiervoor een smartphone kopen?
Als dat de enige reden is, dan zou ik contact opnemen met de bank of langsgaan en vragen naar een andere oplossing. Kan me niet voorstellen dat er geen andere mogelijkheden zijn.

• 8mile13
DataGhost schreef op maandag 20 juni 2022 @ 15:10:
Gewoon bij je bank langsgaan? Maar als je hier speciaal een smartphone voor wilt kopen zou ik gewoon voor een tweedehandse kijken inderdaad. Een SIM hoeft er niet in dus zo'n lock hoef je je niet druk over te maken.
oke. Ik ben even naar opties aan het kijken. En ga er ook vanuit dat dit in de toekomst vaker bij bepaalde sites verplicht wordt.

Banken sluiten vestigingen. Bij de bank langsgaan zit ik daarom een uur in de trein. Dat moet ook op afspraak en moet je op tijd zijn wat erg vervelend is.

Bij de AMRO is het een selfie smartphone/tablet of via beeld (waarbij je dan ook smartphone van iemand anders kan gebruiken bij beeld) of langsgaan bij een vestiging. Verder zijn er geen opties.

Ben ik met een Microsoft Lumia 550 van 30 euro tweehands al klaar of wordt dat veel duurder?

[ Voor 12% gewijzigd door 8mile13 op 20-06-2022 15:19 ]

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-10 18:21

DataGhost

iPL dev

Geen idee, vraag het je bank. Maar er draait Windows Mobile op dus ik gok dat je bank daar geen app voor heeft. Je moet gewoon kijken welke app(s) je bank aanbiedt, op wat voor telefoons/OS+versie die draaien en daar een telefoon bij uitzoeken.

Maareh, waarom moet dat op die manier bij je bank? Gaat het om een bestaande rekening en zo ja, weet je zeker dat het jouw bank is die dit aan je vraagt en niet iemand anders? Ik weet eigenlijk niet anders dan dat je bank op dit moment al voldoende ID-gegevens van jou heeft, volgens mij was de laatste wijziging in die eisen echt jaren geleden.

• 8mile13
Zoals ik dat begrijp heeft de overheid banken voorgeschreven om gegevens rekeninghouders up te daten en lopen de banken daarbij achter wat ze de laatste tijd zijn aan het inhalen. Dus als je een rekening hebt dan moet dat worden geupdate doe je dat niet dan wordt je rekening geblokkeerd en na een aantal waarschuwingen afgesloten.

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-11 16:11
@8mile13 Kun je je topic start completer maken. Welk land is dit, welke regels gaat het om, ik zie een bank app, wat zijn de vereisten van deze bank app (ik zie Windows Mobile voorbij komen welke niet meer ondersteunt wordt bijvoorbeeld)?
En dan de volgende wat voor telefoon heb je nu dat die niet voldoet?
En wat is je plan voor de toekomst? Een tweedehands telefoon heeft een kortere levensduur dan een nieuwe.
En kun je niet videobellen achter een webcam vanachter een computer bijvoorbeeld? Getuige deze post heb je internet toegang.

Een Android telefoon met Android 12 nu nieuw, zonder updates van de fabrikant, zal ongeveer 5 jaar meegaan dat de bank app hem ondersteunt.
Android 11 van vorig jaar, zal 4 jaar meegaan.

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-11 16:11
@8mile13 Bedankt voor het updaten, nieuw heb je dan een Android 11 telefoon voor 88 Euro:
pricewatch: Realme C11 (2021) 2GB, 32GB opslag Grijs

Een A50 werkt voor nu ook (en zal nog zeker 2 jaar wel werken vanaf nu).

Maak de selfie overdag in de buitenlucht voor beste resultaat met de front camera. Binnen kan het te donker zijn.
Pagina: 1