Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YuenWally
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 02-11-2022
Op het moment woon ik in een huurwoning met de optie om de woning over te nemen. De woning wil ik als overbrugging gebruiken om in 2026 te verhuizen naar een nieuwe woning.

Vraag 1:
Mag ik voor de huidige woning gebruik maken van de "eenmalig verhoogde vrijstelling voor de eigen woning" voor een schenking van een familielid?

Vraag 2:
Kan je elkaar geld lenen in Nederland en in het buitenland de schuld afbetalen?

Vraag 3:
Niet meer van toepassing.

Vraag 4:
Heeft een lopende huurhypotheek invloed op een particuliere hypotheek aanvraag voor een eigen woning?

[ Voor 231% gewijzigd door YuenWally op 22-06-2022 11:28 . Reden: Aanpassen info ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-06 19:52
https://www.belastingdien...mag-ik-het-geld-gebruiken
Is mijn woning een eigen woning?
Uw woning geldt als een eigen woning voor de schenkbelasting als u voldoet aan de volgende 2 voorwaarden:

U bent (gedeeltelijk) eigenaar van de woning.
De woning is uw hoofdverblijf.
Een huurwoning of een verhuurd pand is geen eigen woning.
in princiepe is het dus zo dat je het niet voor een woning mag gebruiken die je gaat verhuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Nu online
Vraag 1
Kan je met droge ogen vertellen dat je er gaat wonen?

Vraag 2
Nee oligargen uit rusland mogen niet in nederland beleggen.

Vraag 3
Een schenking moet om "niet" zijn, elke voorwaarde of kunstel wat er om heen hangt maakt het geen schenking meer. Doch de schuld is een onderlinge overeenkomst, als hun het onderling regelen dan kan de Schuldenaar jou 150k schenken, ter finale kwijting van zijn schuld. Maar als hij die 150k heeft waarom heeft hij dan uberhaubt die schuld.

Vraag 4
Ja, elke verplichting van schuld heeft effect op je particuliere hypotheek... Een gedeeld eigendom zal e.a. niet makkelijker maken.... Doch als je huur inkomsten hoger zijn dan de lasten (en al langere tijd binnen komen) kan je vaak een bank overtuigen om de lasten niet (heel zwaar) mee te nemen. Sommige banken doen dat uit zich zelf... andere banken zijn "vervelender" andere banken is het weer bijna onmogelijk.

Bedenk je daarnaast dat je nu eerst een hypotheek ter bewoning moet regelen en daarna om moet zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:43

ZieMaar!

Moderator General Chat
Modbreak:Dit heeft geen zin. TS kan contact opnemen om het topic weer te openen.

En iom TS weer open.

[ Voor 15% gewijzigd door ZieMaar! op 21-06-2022 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YuenWally
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 02-11-2022
Morty schreef op maandag 20 juni 2022 @ 15:32:
https://www.belastingdien...mag-ik-het-geld-gebruiken

[...]

in princiepe is het dus zo dat je het niet voor een woning mag gebruiken die je gaat verhuren.
Maar ik ga er eerst een aantal jaren zelf in wonen.
Vraag 1
Ik woon er al. Pas in 2026 wil ik het gaan verhuren.

Vraag 2
Is het omdat mijn naam Russisch klinkt? :?

Vraag 3
n.v.t.

Vraag 4
Bedankt voor de info!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Nu online
Vraag 1. Het is de boel enigszins buigen natuurlijk, ja je woont er nu... als je het daarbij houd zal een schenking kunnen... maar als je daarna komt met "komma maar vanaf 2026 gaat ik het verhuren" kom je in schemer gebied terecht.
Voor de overdrachtsbelasting van een woning staat als voorwaarde:
Het lage tarief is alleen van toepassing als u zélf voor langere tijd in deze woning gaat wonen.
Wat is dan "langere tijd" ....
Op zich zit zo een voorwaarde niet in de schenking regels, maar redelijkheid, billijkheid enzo. kan ik me voorstellen dat de belasting mensen er anders tegen aan kijken.

Waar je dan ook aan kan denken is bijvoorbeeld een "zelfbewoningsplicht", wat er op neer komt dat je bijvoorbeeld 5 jaar lang op zijn minst er zelf moet wonen. Maar hier zijn volgens mij weer geen wettelijke regels voor en is het per gemeente of zelfs per wijk afhankelijk.

Volgens mij gaat die schenking van 100k per 2023 vervallen volgens mij...

Wel zal je rekening moeten houden met dubbele kosten, dus eerst taxatie, advies, notaris etc kosten bij aanschaf "eigen woning" en daarna dezelfde kosten om te zetten naar een verhuur hypotheek.
Hou er bovendien rekening mee dat je meestal slechts 80% (of nog minder) van 90% van de vrije markt waarde kan financieren via een verhuur hypotheek... Dus een woning van 400.000 wordt een verhuurde waarde van 360.000 daarvan hou je dan 292.000 kan financieren en dat dat gaat tegen een hogere rente dan je "gewone" hypotheek.

Daarbij wordt er op het moment hard gekeken naar hoe ze (lees de Overheid) het particulier verhuren van woningen zo veel mogelijk aan banden, beperkingen etc kunnen leggen en daarbij de verdiensten goed af te romen naar de overheid toe....

Vraag 2
Nee omdat het zo is.... en je vraagstelling wat vaag is.
Een lening is een overeenkomst tussen een persoon en jou, of een bedrijf en jou.
Waar jij woont, doet er niet heel toe.
Waar de andere partij woont, of ingeschreven is, doet er eveneens niet toe.
Wat er eventueel toe doet, waar je woont is waar je belasting betaald. Verschillende landen gaan verschillend om met de waarde en huur van vastgoed.... ook gaan in verschillende landen de "gewone" hypotheken anders om met deze waarde/huur/inkomsten/etc.

Vraag 3.
Voor de geschiedenis niet heel fijn om je OP aan te passen :(

[ Voor 12% gewijzigd door namliam_eht op 22-06-2022 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:56

Qwerty-273

Meukposter

Om de postbode aan te vullen, een lening is inderdaad een overeenkomst tussen twee (of meerdere) partijen. Het maakt voor de lening zelf niet uit waar die partijen gevestigd zijn. Wel maakt het uit voor de belastingen, als je bijvoorbeeld renteaftrek wilt toepassen als jezelf onder het Nederlandse belasting regime valt, dan kan dat ook met een lening van familie of een buitenlandse partij (en nog een aantal voorwaarden). Wel kan het zijn als de betalingen niet zichtbaar zijn voor de Nederlandse belastingdienst, dat ze aan je zullen vragen om de betalingen aan te tonen. https://www.belastingdien...ilie-bv-buitenlandse-bank

Nu is de topic start een aantal keer aangepast, maar als je door restricties geen geld naar NL kan overboeken, is het de vraag of dat lokale restricties zijn (die voorkomen dat vermogen naar het buitenland wordt gebracht). Of dat het komt door sancties die door de NLse of EUse kant zijn opgelegd. Het eerste maakt voor de NLse kant weinig uit, de tweede wel natuurlijk.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Pagina: 1