Vraag 1. Het is de boel enigszins buigen natuurlijk, ja je woont er nu... als je het daarbij houd zal een schenking kunnen... maar als je daarna komt met "komma maar vanaf 2026 gaat ik het verhuren" kom je in schemer gebied terecht.
Voor de overdrachtsbelasting van een woning staat als voorwaarde:
Het lage tarief is alleen van toepassing als u zélf voor langere tijd in deze woning gaat wonen.
Wat is dan "langere tijd" ....
Op zich zit zo een voorwaarde niet in de schenking regels, maar redelijkheid, billijkheid enzo. kan ik me voorstellen dat de belasting mensen er anders tegen aan kijken.
Waar je dan ook aan kan denken is bijvoorbeeld een "zelfbewoningsplicht", wat er op neer komt dat je bijvoorbeeld 5 jaar lang op zijn minst er zelf moet wonen. Maar hier zijn volgens mij weer geen wettelijke regels voor en is het per gemeente of zelfs per wijk afhankelijk.
Volgens mij gaat die schenking van 100k per 2023 vervallen volgens mij...
Wel zal je rekening moeten houden met dubbele kosten, dus eerst taxatie, advies, notaris etc kosten bij aanschaf "eigen woning" en daarna dezelfde kosten om te zetten naar een verhuur hypotheek.
Hou er bovendien rekening mee dat je meestal slechts 80% (of nog minder) van 90% van de vrije markt waarde kan financieren via een verhuur hypotheek... Dus een woning van 400.000 wordt een verhuurde waarde van 360.000 daarvan hou je dan 292.000 kan financieren en dat dat gaat tegen een hogere rente dan je "gewone" hypotheek.
Daarbij wordt er op het moment hard gekeken naar hoe ze (lees de Overheid) het particulier verhuren van woningen zo veel mogelijk aan banden, beperkingen etc kunnen leggen en daarbij de verdiensten goed af te romen naar de overheid toe....
Vraag 2
Nee omdat het zo is.... en je vraagstelling wat vaag is.
Een lening is een overeenkomst tussen een persoon en jou, of een bedrijf en jou.
Waar jij woont, doet er niet heel toe.
Waar de andere partij woont, of ingeschreven is, doet er eveneens niet toe.
Wat er eventueel toe doet, waar je woont is waar je belasting betaald. Verschillende landen gaan verschillend om met de waarde en huur van vastgoed.... ook gaan in verschillende landen de "gewone" hypotheken anders om met deze waarde/huur/inkomsten/etc.
Vraag 3.
Voor de geschiedenis niet heel fijn om je OP aan te passen
[
Voor 12% gewijzigd door
namliam_eht op 22-06-2022 14:17
]