Ontevreden over geluidsproductie nieuwe 3070 Ti

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchy_
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-04 18:35
Ik heb een maand of wat geleden een nieuwe 3070 Ti gekocht, specifiek deze: pricewatch: Gigabyte GeForce RTX 3070 Ti GAMING OC 8G

Het ding blijkt in mijn kast een flinke herrie te maken, mogelijk omdat de airflow niet geweldig is. Ik heb de casefans al vervangen door goeie Noctua NF-A14 en dat heeft iets geholpen, maar niet genoeg.

Het probleem treedt alleen op onder load - idle staan de fans netjes stil en hoor ik de hele computer nauwelijks.

Mijn kast is een Fractal Design Define S.

Nou zijn er een aantal dingen die ik kan doen, maar ik kom er niet uit wacht de beste optie is.

1. Een andere 3070 Ti kopen en hopen dat ie stiller is.
Deze optie is een beetje gokken en als de airflow in mn kast het probleem is gaat dit weinig doen.

2. Aftermarket GPU cooling installeren, bijvoorbeeld waterkoeling.
Deze optie kom ik gewoon uberhaupt niet uit, voor mijn kaart is er weinig kant-en-klaar te vinden en generieke oplossingen snap ik ook niet (als het al mogelijk is).

3. Upgraden naar een kaart die watercooling ingebouwd heeft (maar dan moet ik ook direct upgraden naar een 3080Ti)
Deze optie is vrij prijzig.

4. De airflow verbeteren
Ik heb nu 2 Noctua's voor in de kast en 1 achter. Ik weet niet zeker of er nog ruimte is voor nog een koeler achter/boven, misschien wel.

5. Een kast kopen met betere airflow.

Dus, heeft iemand feedback tov bovenstaande opties? Of misschien zelfs nog een andere optie? Ik hoor het graag! De eventuele oplossing mag wat kosten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moonspring
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10-05 09:00
Hoe heet is je kaart nu onder load? Misschien ben je al klaar met het aanpassen van de fancurve. Dat kan bijvoorbeeld met MSI afterburner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:14
Heb je silent mode (bios instelling) al eens geprobeerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:06

MsG

Forumzwerver

En hoeveel frames loop je te genereren? Ik limiteer dat zelf altijd enorm, zodat een kaart niet onnodig tot in het oneindige loopt te procederen. Dat scheelt stroomverbruik, hitte en lawaai.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchy_
@Moonspring de kaart wordt niet schokkend heet ofzo, maar dat is volgens mij omdat de fans wel goed hun werk doen. Ik heb de fancurve al aangepast zodat ie minder snel de fans omhoog schroeft, maar zelfs op niet-maximale fansnelheid maakt ie flink wat herrie. Ik denk dat ik daar niet heel veel meer kan tweaken. Ik heb ook al undervolting geprobeerd om de warmteproductie te beperken maar dat scheelde niet significant, krijg relatief snel stabiliteitsproblemen.

@99ruud99 die heb ik niet geprobeerd, dat ga ik zeker even doen.

@MsG ik limiteer altijd op 60fps of v-sync aan, maar ik heb een 4k scherm dus de kaart moet wel altijd vrij hard stampen. Daar kan ik helaas dus niks winnen. Bij games die niet heel intensief zijn zoals factorio is het dan ook wel merkbaar stiller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:41
Dan is er eigenlijk maar 1 optie en dat is de kaart retour sturen.
Ik wou een undervolt al voorstellen,maa rik zie dat je dat al geprobeerd hebt.

Ik zou een andere kaart kiezen in dit geval. eentje die nog wat meer overbemeten is qua koeler.
En dus ook lager kan draaien qua rpm, zonder oververhit te raken.

Op jou resolutie zou een 3080 beter passen eerlijk gezegd,.

Mijn Asus Strix 3080ti kan ook een lawaaibeest zijn vol belast,maar die kan ik behoorlijk undervolten waardoor die veel minder lawaai maakt.

[ Voor 39% gewijzigd door freaky35 op 20-06-2022 13:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dutchy_
Bedankt voor het meedenken iedereen.

Naar aanleiding van jullie reacties ben ik nog eens gaan testen.

Allereerst had ik de silent mode gemist - deze kaart blijkt een fysieke knop te hebben die een silent mode aan zet. Dat bleek helaas echter niet heel veel verschil te maken.

Daarna nog eens met fan speed gaan testen en toen viel me opeens op... dat het geluid helemaal niet zachter werd als de videokaartfans minder toeren aan het maken waren!

Wat blijkt nou, het was al die tijd gewoon de voeding die zo'n lawaai maakt! Ik heb een pricewatch: Seasonic M12II Evo 520W en die werd met mijn vorige kaart, een 2060, lang niet zo sterk belast. Nu met de 3070 dus wel (hij zal een heel eind op zn max zitten, 520W totaal is op het randje voor mijn systeem).

Tijd voor een nieuwe voeding dus :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:14
Yup, dit is eentje voor aan je neefje die graag wilt knopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchy_
En voor wie het interessant vindt, het is een pricewatch: be quiet! Straight Power 11 650W geworden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accident
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-01-2024

Accident

's Happen

Hier exact het zelfde met die voeding (wel 750w exemplaar) bleek na overstappen op custom WC toch best wel herrie te maken....

Toen overgestapt op een Corsair RM850x die laat zn fan tot 50 % load niet draaien dus met de GTX 1080 toendertijd eigenlijk een "fanloze" voeding, nu met de RTX 3080 draait de fan zachtjes tijdens gamen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-03-2024
voegt niks toe

[ Voor 92% gewijzigd door Intergalactic op 23-06-2022 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-03-2024