Access points bedraad aansluiten als mesh systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egbert Jan
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 24-05 04:57
Ik loop bij mij in huis tegen het volgende probleem aan dat mijn accespoints die ik bedraad heb aangesloten niet met elkaar samen werken. Dus als ik aan het wifi bellen ben en door het huis loop de verbinding soms weg valt en mijn telefoon niet goed schakelt tussen de beide access points en niet altijd de beste kiest met het beste bereik..

Ik heb de volgende 2 access points van NETGEAR de EX7000 en mijn oude router de R7000 ingesteld als acces point. Ik heb ze beide bedraad aangesloten en het zelfde ssid gegeven op verschillende Chanels.
Mijn glasvezel kabel is rechtstreeks op een zelf bouw pc aangesloten die als router/modem dienst doet met Pfsense 2.6 erop geïnstalleerd en die is weer verbonden met mijn access points.

Ik heb op de NETGEAR access points de standaard software van NETGEAR staan. Is er misschien een mogelijk om deze twee access points bedraad samen te laten werken als een soort van mesh systeem, zodat ik altijd met het access point verbonden ben die het best bereik heeft en dat hij tijdens het wifi bellen het overschakelen van access point naar acces point automatisch doet naar die met het beste bereik en dat ik tijdens het bellen geen weg vallende gesprekken meer heb.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-05 02:32
Wat je wilt heet roaming en is erg lastig met Wifi. Uiteindelijk bepaalt de client met welk access point hij verbinding wil maken. Normaal gesproken is dat telkens de sterkste, maar je hebt van die clients... Belangrijk is in ieder geval wel dat alle access points hetzelfde ssid, wachtwoord en authenticatiemethode hebben. Dan beschouwt de client ze als hetzelfde netwerk.

Sommige netwerken (bv Ubiquiti Unifi) gebruiken trucjes om een client telkens op het gunstigste access point te houden. Dat werkt redelijk, maar is nog steeds afhankelijk van de client.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:24
Kijk hier eens naar: https://help.ui.com/hc/en...Implementing-Minimum-RSSI
Het is een linkje van Ubiquiti maar de theorie wordt mooi uitgelegd. Er zijn inderdaad hulpmiddelen om roaming 'soepeler' te laten gaan maar het blijft een beetje behelpen.
Een veel gemaakte fout is een te hoog zendvermogen van het AP. Beide AP's geven een luid signaal waardoor de client niet goed kan kiezen. Je wilt dat het signaal minder sterk wordt naarmate je bij het volgende AP in de buurt komt.

[ Voor 27% gewijzigd door stijnos1991 op 20-06-2022 05:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:19

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Even over terminologie: "mesh" is iets heel anders dan jij bedoelt. Mesh houdt in dat je een wireless backhaul gebruikt, dus de apparaten juist niet bedraad aansluit. Dat is niet wat je wilt, niet wat je moet willen en ook niet wat in beginsel te maken heeft met client roaming.

Wat je beschrijft is zoals al aangestipt gebrekkige roaming.

Om roaming goed te laten gaan heb je minimaal twee dingen nodig:
- goede dekking, waarbij "goed" betekent overal minimaal genoeg voor een stabiele verbinding - en idealiter ook niet teveel overlap tussen AP's.
- alle relevante instellingen (dus niet alleen SSID maar ook passphrase, security en encryption) identiek tussen de AP's.

Deze twee zijn een harde voorwaarde, zonder gaat het gewoon niet, en omgekeerd, als je dit op orde hebt zal het vaak zonder verdere features goed gaan. Daarnaast is wenselijk:

- slimme client die regelmatig kijkt of het wel op handigste netwerk zit. Dat is sinds Android 5 en iOS 8.3 default, dus tenzij je erg oude/exotische dingen draait is dit alvast geen probleem meer.
- slimme managed AP features om clients te informeren over welke AP's er beschikbaar zijn en aan te geven dat het handig zou zijn om te roamen (802.11k en v)
- slimme managed AP features om clients sneller te laten roamen als ze dat besloten hebben (802.11r)
- slimme AP features om sticky clients een rotschop te geven als ze het alsnog niet doen (geen standaard, maar min RSSI en/of min link rate helpen hier).

Mensen focussen al snel op die laatste features, terwijl je veel beter (en zonder apparatuur te hoeven bijkopen) naar de eerste twee kunt kijken.

- wat is de hoogste RSSI van de twee AP's die je meet op exact de plek waar je uitval ervaart? Kan het zijn dat je een gat hebt in je dekking? Mogelijk helpt verplaatsen van een van de twee apparaten.
- staan ook security en encryption identiek? Zo niet zal een client nooit roamen totdat verbinding geheel verloren is, wat mogelijk je problemen kan verklaren.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23-05 11:46
stijnos1991 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 05:28:
Een veel gemaakte fout is een te hoog zendvermogen van het AP. Beide AP's geven een luid signaal waardoor de client niet goed kan kiezen. Je wilt dat het signaal minder sterk wordt naarmate je bij het volgende AP in de buurt komt.
Dit dus. Veel netwerken (die ik zie) willen een te sterk 2.4ghz netwerk voor de dekking.
Maar dit kan juist sticky clients op die band veroorzaken.
( aparte voor 2.4 en 5ghz kan een oplossing zijn)
Goede roaming blijft een lastige case in de praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:34
met hierboven.
enige wat ik zou willen toevoegen is Band Steering wat soms verpakt wordt als 802.11v

Band steering zorgt ervoor dat je zoveel mogelijk op 5ghz gepushed wordt wat aanzienlijk helpt bij het roamen. De "poor men bandsteering" oplossing kan ook zijn om je SSID te splitsen naar een 2.4 only en 5ghz only netwerk. Als je dan alleen het 5ghz netwerk instelt, dan zal het roamen ook stuk beter gaan.

Tijdens het roamen heb je standaard (zonder 802.11r) ongeveer 0.5-1 seconde packetloss. Als dit het probleem is wat je wilt oplossen, dan zou 802.11r helpen. Dat brengt de packetloss naar ~50-100ms.

Ik zou:
- Verifieren dat je netwerk echt goed staan ingesteld. Android ssid scanner kan hierbij helpen. Dan zie je of de WPA standaard overeen komen
- Bandsteering inschakelen of SSID splitsen
- Controleren of het op alle clients misgaat

Als dat allemaal niet werkt, dan moet je richting 802.11krv gaan kijken

Afbeeldingslocatie: https://storage.googleapis.com/blogs-images/ciscoblogs/1/802.11r-image-31-550x289.png

[ Voor 27% gewijzigd door laurens0619 op 20-06-2022 10:10 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egbert Jan
bedankt voor jullie duidelijk uitleg hier allemaal. Ik ben van plan om 2 nieuwe access points te gaan kopen deze U6 Enterprise van Ubiquiti. Ik hoop dat deze beter omgaan met de roaming bij mij in huis en beter roaming doen met mijn Galaxy s22 Ultra en Galaxy s21 Ultra. Ik koop deze omdat ze ook wifi 6 en Wifi 6e hebben. Mijn telefoons en Laptops ondersteunen dit. Moet deze access point met Power over Ethernet worden aangesloten of heeft hij ook de mogelijk om het gewoon via het stroom net te doen. Als hij wel met Power over Ethernet aangesloten moet worden welke injector kan ik er dan het beste bij kopen, zodat ik ook hem ook met 2,5gb kan aansluiten? Kan dit access point ook 3 verschillende ssids doen 1 op 2,4ghz 1op 5ghz en 1 op 6ghz? en overweg met radius en vlan (iets dat ik in de toekomst wil gaan gebruiken) Weet iemand ook waar ik dit access point kan kopen?

[ Voor 22% gewijzigd door Egbert Jan op 25-06-2022 00:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
@Egbert Jan

Waarom niet gewoon Access Point WiFi 6 Lite?
Kost ongeveer 1/3 van Enterprise..

https://eu.store.ui.com/c.../products/unifi-ap-6-lite

Ze komen zonder Poe injector, dus even kijken welke je nodig denkt te hebben

En daar bestel ik ook alles.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egbert Jan
jack zomer schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 00:16:
@Egbert Jan

Waarom niet gewoon Access Point WiFi 6 Lite?
Kost ongeveer 1/3 van Enterprise..

https://eu.store.ui.com/c.../products/unifi-ap-6-lite

Ze komen zonder Poe injector, dus even kijken welke je nodig denkt te hebben

En daar bestel ik ook alles.
De reden dat ik de U6 Enterprise wil hebben is, omdat deze een ingang heeft met een 2,5gb poort en wifi 6 boven de 1gb uit komt en ik graag naar wifi 6e wil op 6ghz. Snelheid is voor mij heel belangrijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
dion_b schreef op maandag 20 juni 2022 @ 08:09:
Even over terminologie: "mesh" is iets heel anders dan jij bedoelt. Mesh houdt in dat je een wireless backhaul gebruikt, dus de apparaten juist niet bedraad aansluit. Dat is niet wat je wilt, niet wat je moet willen en ook niet wat in beginsel te maken heeft met client roaming.

Wat je beschrijft is zoals al aangestipt gebrekkige roaming.

Om roaming goed te laten gaan heb je minimaal twee dingen nodig:
- goede dekking, waarbij "goed" betekent overal minimaal genoeg voor een stabiele verbinding - en idealiter ook niet teveel overlap tussen AP's.
- alle relevante instellingen (dus niet alleen SSID maar ook passphrase, security en encryption) identiek tussen de AP's.

Deze twee zijn een harde voorwaarde, zonder gaat het gewoon niet, en omgekeerd, als je dit op orde hebt zal het vaak zonder verdere features goed gaan. Daarnaast is wenselijk:

- slimme client die regelmatig kijkt of het wel op handigste netwerk zit. Dat is sinds Android 5 en iOS 8.3 default, dus tenzij je erg oude/exotische dingen draait is dit alvast geen probleem meer.
- slimme managed AP features om clients te informeren over welke AP's er beschikbaar zijn en aan te geven dat het handig zou zijn om te roamen (802.11k en v)
- slimme managed AP features om clients sneller te laten roamen als ze dat besloten hebben (802.11r)
- slimme AP features om sticky clients een rotschop te geven als ze het alsnog niet doen (geen standaard, maar min RSSI en/of min link rate helpen hier).

Mensen focussen al snel op die laatste features, terwijl je veel beter (en zonder apparatuur te hoeven bijkopen) naar de eerste twee kunt kijken.

- wat is de hoogste RSSI van de twee AP's die je meet op exact de plek waar je uitval ervaart? Kan het zijn dat je een gat hebt in je dekking? Mogelijk helpt verplaatsen van een van de twee apparaten.
- staan ook security en encryption identiek? Zo niet zal een client nooit roamen totdat verbinding geheel verloren is, wat mogelijk je problemen kan verklaren.
toon volledige bericht
ahaa, vandaar dat mijn router zegt dat het Mesh down is maar ondertussen roaming fantastisch werkt (1e access point is bedraad aangesloten).
overigens Zyxel spul geleverd door T-Mobile bij een glasvezel abo. Weet niet of dat voor TS nog interessante optie kan zijn. Gevoelsmatig lijkt mij een Ubiquiti configuratie kwalitatief wel één van de betere oplossingen.

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Egbert Jan schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 00:34:
[...]

De reden dat ik de U6 Enterprise wil hebben is, omdat deze ingang heeft met een 2,5gb poort en wifi 6 boven de 1gb uit komt en ik graag naar wifi 6e wil op 6ghz. Snelheid is voor mij heel belangrijk.
WiFi-6 komt boven de 1Gbps uit als je 160MHz kanaalbreedte gebruikt en pal naast het AP staat. Ga je dat ook daadwerkelijk doen? Zo niet is het weggegooid geld.

Sowieso, als snelheid heel belangrijk is, gebruik bedrade verbindingen. Die zijn erop berekend.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egbert Jan
Ik zit de meeste tijd 1 kamer naast het acces point dat is hooguit een paar meter. Ik gebruik het vooral op laptops en mijn Galaxy s22 ultra en een Galaxy s21 ultra. De rest bij mij in huis zit bedraad aangesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18-05 19:32
dion_b schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 00:51:
[...]

WiFi-6 komt boven de 1Gbps uit als je 160MHz kanaalbreedte gebruikt en pal naast het AP staat
Is 160MHz ook niet pas intressant als je in een hutje op de hei woont of in een bunker zit? Met 160MHz zal je zekers kanalen gaan delen (airtime?) aangezien anno 2022 elke AP wel 5GHz bezit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Arthion-nl schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 01:29:
[...]

Is 160MHz ook niet pas intressant als je in een hutje op de hei woont of in een bunker zit? Met 160MHz zal je zekers kanalen gaan delen (airtime?) aangezien anno 2022 elke AP wel 5GHz bezit.
Aangezien totale 5GHz bandbreedte maar 380MHz is, zou het in 5GHz flink kunnen tegenvallen - maar overgrote deel van consumentnemeuk ondersteunt geen DFS, dus gebruikt alleen kanalen 36-48. Volop ruimte dus boven kanaal 100.

Dat gezegd, echt zinnig wordt het pas met 6GHz en WiFI-6E.

Maar goed, ook daar: er is een wereld van verschil tussen geadverteerde maximale brutosnelheden en daadwerkelijk behaalde nettosnelheden. 500Mbps is al behoorlijk veel - en ik kan weinig toepassingen bedenken die daar niet genoeg aan hebben...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1