Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-05 20:23

MrMarcie

CFMoto 650MT

Topicstarter
Ik ben al flink aan het googelen geweest maar kom er niet uit. Ik ga binnenkort naar KPN glas maar wil mijn eigen modem/router. Dat heb ik nu ook bij Ziggo. Dat modem van Ziggo staat in bridge en eigen router erachter zodat ik veel mogelijkheden heb qua instellingen. Plus de wifi en wat andere zaken werken dan beter.

Maar zou fijn zijn als ik maar één apparaat nodig heb. Ik heb al een vergelijking voor de Fritzbox, maar dan zit je weer vast aan het systeem van Fritz en kan je in de toekomst toch iets beperkter zijn in keuzes bij NAS en andere zaken.

Tevens heb ik genoeg aan een apparaat dat alleen internet/wifi heeft. Telefoon's e.d. heb ik niet nodig. Wel graag een apparaat dat weer een jaar of 8 meekan, zoals mijn Netgear R7000 momenteel. Die gaat al een jaar of 9 mee (custom rom sinds een jaar of 5) en kan dus wel een upgrade gebruiken. Alhoewel ie zich nog goed houdt maar niet meer echt toekomstbestendig is.

Iemand nog een suggestie naar welke andere devices ik kan kijken? Een duwtje in de goede richting wordt gewaardeerd. Ik kan een router met wat gesleutel er geschikt voor maken maar voor mijn internetverbinding wil ik toch iets meer degelijks en niet iets waar ik af en toe aan moet sleutelen mogelijk om het weer aan de gang te krijgen. Ben wel een Tweaker maar er zijn grenzen :*)

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Beste antwoord (via MrMarcie op 23-06-2022 22:36)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MrMarcie schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:53:
Denk dat ik de MikroTik hAP ac3 maar eens ga proberen. Kost de wereld niet en veel mogelijkheden.
Als je iets wilt dat een jaar of 8 mee kan zou ik niet kiezen voor een apparaat met WiFi specs van nu al een jaar of 8 oud. Je huidige R7000 (ontwerp uit 2014) is 50% sneller/capabeler.

Verder heeft deze router geen SFP(+) in, dus zit je sowieso vast aan de KPN NT en dus twee kastjes. Je moet dus kijken naar een router met SFP WAN, liefst SFP+ (ivm snelheden >1Gbps) als je 8 jaar vooruit wilt.

SFP is goed betaalbaar te vinden. SFP+ wordt een dure grap. Iets om in je beslissing mee te nemen...

Overigens heeft MikroTik een erg steile leercurve. Ik ben er groot fan van, maar ik zit dan ook vrij diep in networking. Heb je uitgebreide interesse in hoe netwerken onder de motorkap werken, dan zijn er nauwelijks leukere merken, en ze zijn spotgoedkoop voor hun featureset. Heb je die interesse niet en verwacht je iets dat zo makkelijk werkt als je huidige Netgear (zelfs met custom ROM), dan ga je er snel achter komen wat je voor dat geld mist - en zou ik het afraden.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ga je straks ook TV kijken via glas? Of heb je internet only van kpn met NLziet?

Is er een budget ? })

[ Voor 13% gewijzigd door RobbyTown op 20-06-2022 00:01 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

Topicstarter
RobbyTown schreef op zondag 19 juni 2022 @ 23:59:
Ga je straks ook TV kijken via glas? Of heb je internet only van kpn met NLziet?

Is er een budget ? })
Ga geen tv kijken. Internetonly. Zou leuk zijn als het onder de € 250 blijft.

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:51

Zorian

What the fox?

Beetje leuke Asus router met wifi6 zou een idee kunnen wezen, tevens toekomstbestendig met wifi6 en je hebt Merlin custom firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:02
Lijkt me niet zo moeilijk. Zorg even dat je weet of KPN glas bij jou AON of PON is en kies een leuk toestel uit de pricewatch dat er bij past en aan je wensen voldoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:31

nelizmastr

Goed wies kapot

Andros schreef op maandag 20 juni 2022 @ 01:39:
Lijkt me niet zo moeilijk. Zorg even dat je weet of KPN glas bij jou AON of PON is en kies een leuk toestel uit de pricewatch dat er bij past en aan je wensen voldoet.
In principe maakt dat niet zoveel uit. Je hebt altijd een media converter bij je installatie pakket zitten. Natuurlijk zou je een router kunnen nemen met een SFP en daar een module in steken, maar voor de gemiddelde persoon is de standaard media converter prima om zelf een router aan de hangen. VLAN 6 taggen op de WAN en klaar.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

Topicstarter
Denk dat ik de MikroTik hAP ac3 maar eens ga proberen. Kost de wereld niet en veel mogelijkheden.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MrMarcie schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:53:
Als je iets wilt dat een jaar of 8 mee kan zou ik niet kiezen voor een apparaat met WiFi specs van nu al een jaar of 8 oud. Je huidige R7000 (ontwerp uit 2014) is 50% sneller/capabeler.

Verder heeft deze router geen SFP(+) in, dus zit je sowieso vast aan de KPN NT en dus twee kastjes. Je moet dus kijken naar een router met SFP WAN, liefst SFP+ (ivm snelheden >1Gbps) als je 8 jaar vooruit wilt.

SFP is goed betaalbaar te vinden. SFP+ wordt een dure grap. Iets om in je beslissing mee te nemen...

Overigens heeft MikroTik een erg steile leercurve. Ik ben er groot fan van, maar ik zit dan ook vrij diep in networking. Heb je uitgebreide interesse in hoe netwerken onder de motorkap werken, dan zijn er nauwelijks leukere merken, en ze zijn spotgoedkoop voor hun featureset. Heb je die interesse niet en verwacht je iets dat zo makkelijk werkt als je huidige Netgear (zelfs met custom ROM), dan ga je er snel achter komen wat je voor dat geld mist - en zou ik het afraden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

Topicstarter
dion_b schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 16:42:
[...]

Dank voor je feedback. Dat is duidelijk.
Tsja, ik begrijp dat voorlopig het geen enkel voordeel heeft om via een spf aan te sluiten.
De kosten van die MikroTik is zo laag dat die geen 8 jaar meehoeft ;).
Trouwens aan WiFi5 heb ik genoeg. Doe bijna alles bedraad. En mijn telefoon, tablet en laptop heb ik niet zo'n maximale snelheid nodig.

Ik begrijp dat ie nogal wat inlezen vraagt maar daar ben ik niet bang voor. Maar ik zal het nog even aankijken.

Ik begrijp dat zelfs mijn R7000 hiervoor te gebruiken is. Als die KPN aansluiting er eindelijk eens ligt ga ik dat misschien eerst proberen. Ik vind het wel leuk om hier beetje mee te hobbien. En mijn Ziggo aansluiting heb ik tegen die tijd nog een paar weken dus backup internet is er wel, naast die KPN box natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door MrMarcie op 21-06-2022 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

Topicstarter
dion_b schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 16:42:
[...]

Ik denk dat ik het eerst met mijn Netgear ga proberen. Als me dat bevalt ga ik wel op zoek naar een goede router.
En als het me teveel tegenvalt ga ik toch maar voor zo'n Fritzbox (alhoewel me tegenstaat dat ie veel functies heeft die ik niet gebruik - Telefoon o.a.). Die voldoet voorlopig wel voor wat ik wil en anders ga ik mezelf waarschijnlijk weer verliezen en er teveel tijd aan besteden 8)7 . Dank voor het meedenken.

[ Voor 11% gewijzigd door MrMarcie op 23-06-2022 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MrMarcie schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 22:38:
[...]

Ik denk dat ik het eerst met mijn Netgear ga proberen. Als me dat bevalt ga ik wel op zoek naar een goede router.
En als het me teveel tegenvalt ga ik toch maar voor zo'n Fritzbox (alhoewel me tegenstaat dat ie veel functies heeft die ik niet gebruik - Telefoon o.a.).
Waarom dat? Fritz-producten zijn redelijk aan de dure kant, je betaalt juist voor die uitgebreide featureset. Als je dat niet gaat gebruiken gooi je geld over de balk en is er flinke kans dat de eigenzinnigheid van Fritz je juist uitdagingen gaat geven :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

Topicstarter
dion_b schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 22:46:
[...]

Waarom dat? Fritz-producten zijn redelijk aan de dure kant, je betaalt juist voor die uitgebreide featureset. Als je dat niet gaat gebruiken gooi je geld over de balk en is er flinke kans dat de eigenzinnigheid van Fritz je juist uitdagingen gaat geven :o
Ik heb er wel vertrouwen in dat het met een 'normale' router wel gaat lukken. :) Moet ik later alleen nog ff bepalen welke het dan uiteindelijk gaat worden.

Die MikroTik is voor nu nog even te hoog gegrepen -en overkill t.o.v. wat ik ermee ga doen- denk ik na wat meer studie. Daar heb je wel gelijk in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muisje1997
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 03-08-2022
je hebt altijd ook nog mooie custom firmware voor de netgear router open wrt bijvoorbeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

Topicstarter
muisje1997 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 23:35:
je hebt altijd ook nog mooie custom firmware voor de netgear router open wrt bijvoorbeeld
Draai xwrt momenteel erop. Bevalt goed. Straks misschien andere firmwares ook eens proberen. Die openwrt draait niet lekker op de Netgear zo te zien.

[ Voor 15% gewijzigd door MrMarcie op 23-06-2022 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

Topicstarter
FF @dion_b taggen,
Heb me verder eens ingelezen in alle opties. En dat zijn er veel. Router zonder wifi en dan een AP bijvoorbeeld en wat al niet meer. Ik denk dat ik het gewoon bij een router moet houden zoals de R7000 maar dan weer iets up to date.

Denk erover dus die ASUS RT-AX68U te nemen. Daar kan custom firmware op en ben ik voorlopig goed geholpen. Niet te duur, geen overkill voor mij en toch toekomstbestendig. Is wel max 1G bedraad, maar ik verwacht niet dat ik meer nodig heb of ga gebruiken aankomende 5 jaar.

Goed idee? Ben altijd ff onzeker over de keuzes dus een reactie waardeer ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MrMarcie schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:58:
FF @dion_b taggen,
Heb me verder eens ingelezen in alle opties. En dat zijn er veel. Router zonder wifi en dan een AP bijvoorbeeld en wat al niet meer. Ik denk dat ik het gewoon bij een router moet houden zoals de R7000 maar dan weer iets up to date.

Denk erover dus die ASUS RT-AX68U te nemen. Daar kan custom firmware op en ben ik voorlopig goed geholpen. Niet te duur, geen overkill voor mij en toch toekomstbestendig. Is wel max 1G bedraad, maar ik verwacht niet dat ik meer nodig heb of ga gebruiken aankomende 5 jaar.

Goed idee? Ben altijd ff onzeker over de keuzes dus een reactie waardeer ik.
Als de keuze niet vanzelf duidelijk wordt, betekent het meestal dat je je eisen niet scherp genoeg hebt ;)

Er zijn inderdaad duizenden opties die gewoon internet kunnen NATten voor LAN en een WiFi-netwerk kunnen opzetten, en wel tientallen waar alternatieve firmware op kunnen, of out-of-the-box al veel opties hebben.

Wat ik niet snap: als je oorspronkelijk doel was om alles in één kastje te doen, maar je dat opgegeven hebt, en je nu al een prima werkende 2-kastje oplossing, waarom niet gewoon huidige oplossing behouden totdat er iets is wat je wel nodig hebt dat deze niet kan?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:18

Pazo

Mroaw?

Om ook een optie aan te dragen:
Hier een pricewatch: DrayTek Vigor 2135FVac (non-DE/AT/CH model).
Geen NT kastje meer nodig, direct de glasvezel in de SFP poort van de router.
T-mobile Glas 1Gb. IPTV werkt ook.

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

Topicstarter
dion_b schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 15:36:
[...]

Als de keuze niet vanzelf duidelijk wordt, betekent het meestal dat je je eisen niet scherp genoeg hebt ;)

Er zijn inderdaad duizenden opties die gewoon internet kunnen NATten voor LAN en een WiFi-netwerk kunnen opzetten, en wel tientallen waar alternatieve firmware op kunnen, of out-of-the-box al veel opties hebben.

Wat ik niet snap: als je oorspronkelijk doel was om alles in één kastje te doen, maar je dat opgegeven hebt, en je nu al een prima werkende 2-kastje oplossing, waarom niet gewoon huidige oplossing behouden totdat er iets is wat je wel nodig hebt dat deze niet kan?
Je bedoeld die R7000 houden. Dan heb ik 1 kastje, nou ja ex die NT. Ook een idee. Misschien moet ik dat eerst ff doen.
Pazo schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 15:41:
Om ook een optie aan te dragen:
Hier een pricewatch: DrayTek Vigor 2135FVac (non-DE/AT/CH model).
Geen NT kastje meer nodig, direct de glasvezel in de SFP poort van de router.
T-mobile Glas 1Gb. IPTV werkt ook.
75 euro duurder, vind ik niet een goede optie. En direct aan de glasvezel hoeft niet perse, want met die wanpoort gaat het prima voorlopig.

[ Voor 25% gewijzigd door MrMarcie op 30-06-2022 20:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

Topicstarter
Nou, sinds vanmiddag glasvezel. Mijn kabels e.d. moet ik nog trekken en updaten want dat is allemaal oudere meuk. Maar @dion_b had gelijk. Die Netgear R7000 hangt nu aan dat NTkastje van KPN en werkt prima als vervanger van die Experiabox waar ik al binnen 2 minuten ruzie mee had 8)7 .
Bijkomend voordeel, hoefde niet mijn hele interne netwerkinstellingen e.d. aan te passen. Dus eigenlijk heb ik wat ik had, alleen is het veel sneller. Hou ik mijn centen nog even op zak, komt vast over een tijdje ergens een mooie aanbieding oid langs. En voor nu heb ik ook niet meer nodig. Maar iets nieuws is altijd weer ff leuk spelen.
Ga wel van de week wat organisatie brengen in de meterkast (patchkastje o.a.) en nieuwe kabels trekken door het huis. Cat6a. Lijkt me voorlopig wel voldoende.

Zo draait het vanaf die R7000. En dan stonden er nog wat andere devices aan ook. Maar mooi begin. :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ANa-_CGNROcjC7EvQVcSmNpJodc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Quvbs1HEsViXhcbH3ZN56G9w.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satfreak
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-03 18:11
Over enkele weken krijg ik de sleutel van mijn nieuwe woning.
Meterkast is voorzien van KPN Glasvezel,..dit zou dus XGS PON moeten zijn.

Dus vandaag de nieuwste Fritzbox 5590 besteld in Duitsland compleet met een origenele XGS PON SFP module. Echter zou deze pas werken als de firmware 7.50 uitkomt. Tot die tijd even de NT gebruiken met een netwerkkabel.

Iemand ervaring met XGS PON en FritzBox ???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big_clarence
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-03 09:21

big_clarence

wat kan het schele

Ja, ik heb de Fritzbox 4060 icm kpn xgs-pon.
Krijg het niet stabiel, de helpdesk van Fritz geeft aan dat er geen oplossing is tot de volgende update.
Ik ga proberen mij te beroepen op garantie, ik heb geïnvesteerd in Fritzbox plus 2x fritz6000, en het werkt niet omdat Fritz de updates niet voor elkaar heeft.
Voor de 4060 is zelfs geen laboratorium versie van het nieuwe OS beschikbaar, daar hebben ze nog speciaal voor gezocht.
Bizar, en gezien dit verhaal vermoed ik dat Fritz OS 7.50 nog wel even op zich laat wachten....
Pagina: 1