Dakisolatie: zowel goed voor geluid- als warmte

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patricia
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15-08-2022
Hai,

Wij hebben een jaren '30 woning gekocht waaraan, zoals te verwachten, nog heel veel (lees: alles) moet gebeuren, waaronder het isoleren van het dak. Nu hebben we twee eisen aan de isolatie:

1. In de winter de kou buiten houden en de warmte binnen en zomers vice versa.
2. Goede isolatie tegen geluid van buitenaf.

Daarnaast hebben we te maken met de bestaande dakgoot, waardoor er geen 16 cm platen op het dak passen.

Na wat research en rondvragen komen we qua warmte-isolatie uit op PIR-platen en geluidsisolatie op steenwol. Echter, kiezen voor het één betekent significante concessies doen op het ander (bv. PIR scoort hoog op warmte-isolatie, maar laag op geluidsisolatie).

Nu zitten wij er zelf aan te denken om renovatieplaten (ca. 4 cm) te leggen aan de buitenkant van het dakbeschot. Dit legt het dak mooi dicht, zodat er geen ongedierte binnenkomt. Er zitten namelijk nog een aantal kogelgaten in het beschot, afkomstig uit de oorlog. De balken zijn niet allemaal meer even mooi intact, dus daartussen zitten we te denken aan een mineralen wol (bij voorkeur steenwol) afgewerkt met gipsplaten, zodat de balken uit het zicht blijven.

Nu vragen wij ons af of door deze dubbele wijze van isoleren de boel niet teveel wordt afgesloten, waardoor er condensvorming ontstaat en het dakbeschot uiteindelijk gaat rotten. Heeft iemand hier ervaring mee en/of een alternatieve oplossing?

Zie onderstaand twee foto's van het dakbeschot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zh8AGzx_naOO5bXIDxhmpmhj6aE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6qCpZRfxRYiwWCOQtTOMwtTd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ilz7nMMgKaBF4VU0LLR80A39Ink=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V4tW3tIQTDieCKwPaQjzgsES.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:10

H-W

Met deze oplossing heb je wel een beetje het beste van twee werelden te pakken. Uiteindelijk kom je met de combinatie PIR en steenwol aan een acceptabele isolatiewaarde en hou je ook het geluid van buitenaf behoorlijk buiten. Wel even een goede klimaatfolie gebruiken tussen de steenwol en de gipsplaten om een optimaal droge constructie te garanderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Laatst online: 21:14
Wat @H-W zegt, prima oplossing mits je de binnenzijde afwerkt met Klimaatfolie. Geen andere vorm van folie, klimaatfolie.
En als isolatiemateriaal kun je dan binnen ook vlas of houtvezel platen of iets anders danmp opens nemen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:10
Een dakbeschot met kogelgaten, wow, dan koop je wel een stukje geschiedenis ook zeg! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:49
Je kunt ook gewoon méér steenwol binnen toepassen. Wordt de isolatielaag wat dikker, maar je krijgt er leefbare ruimte voor terug.

Voor geluidsisolatie is het vooral belangrijk dat er geen kieren zijn die geluid doorlaten, en dan wordt meestal ingeblazen cellulose aangeraden. Net zoals steenwol wat dikker dan PIR, maar het valt te overzien.

Neem ook eens brandveiligheid op in je overwegingen. PIR-platen waren de boosdoeners bij de beruchte brand van Grenfell towers. Dat icm. de enorme milieu-impact van de productie geeft mij toch te denken. Cellulose is goed brandwerend, en steenwol brandt helemaal niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:33
CVTTPD2DQ schreef op maandag 20 juni 2022 @ 08:40:

Neem ook eens brandveiligheid op in je overwegingen. PIR-platen waren de boosdoeners bij de beruchte brand van Grenfell towers.
Brandveiligheid is zeker om in de gaten te houden, de brandklasse staat (als het goed is) bij het product weergegeven.

Beetje OT maar bij Grenfell Tower was er een reeks aan fouten gemaakt en alle componenten samen hadden dit tragische gevolg. Om PIR als primaire boosdoener te bestempelen is kort door de bocht en wekt misschien onnodig angst aan om PIR maar niet te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:49
il-Principe schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:23:
Brandveiligheid is zeker om in de gaten te houden, de brandklasse staat (als het goed is) bij het product weergegeven.

Beetje OT maar bij Grenfell Tower was er een reeks aan fouten gemaakt en alle componenten samen hadden dit tragische gevolg. Om PIR als primaire boosdoener te bestempelen is kort door de bocht en wekt misschien onnodig angst aan om PIR maar niet te gebruiken.
Goed, dan benoemen we enkel dat de fabrikant (Kingspan) gesjoemeld en gelobbied heeft om haar isolatieplaten een hogere brandveiligheidsklasse te geven. Dat icm. andere fouten zorgden voor de tragische afloop.

Dat mag het produkt wel een beetje aangewreven worden, vind ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• H-W

H-W

Yep dat mag, als je maar goed onderscheid maakt tussen de brandklasse van het materiaal zelf (bij PIR vaak E, dat is niet best) en de zgn. end-use brandklasse. Dat is dus in een bepaalde opbouw en dan scoort PIR vaak beter (bijv. B). Helaas hebben niet veel PIR fabrikanten een opbouw getest met het isoleren van een hellend dak aan de binnenzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patricia
Dank voor alle reacties. Hier kunnen we wat mee!

Waarschijnlijk doen we het dan zoals we hadden bedacht met de toevoeging van klimaatfolie. We nemen overigens ook notie van de brandveiligheid bij het gebruik van PIR aan de binnenzijde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Let op dat je bij wol toch een damp open dampscherm neemt, tenzij je onderdak damp open is (geen roofing over). Gebruik bij installatie ook een masker.

Cellulose heeft massa en is beter tegen de warmte, maar je dak moet het kunnen dragen!

Brand ... je zou de afwerking brandveilig moeten maken, b.v. brand vertragende gyproc i.p.v. de gewone gyproc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patricia
Wilke schreef op maandag 20 juni 2022 @ 08:32:
Een dakbeschot met kogelgaten, wow, dan koop je wel een stukje geschiedenis ook zeg! :)
Ja, leuk he! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Of die combi kan zal je door moeten rekenen, er staat veel info in:
(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?

Je kan ook naar houtvezelisolatie kijken in plaats van steenwol, qua eigenschappen redelijk gelijk en ben je nog wat milieuvriendelijker bezig ook.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-09 16:03
Haal je gewenste opbouw van het hele pakket eerst door Ubakus.de en kijk of je geen vochtprobleem in het isolatiepakket gaat creëren.
In Ubakus zie je door een beetje te spelen met de diverse folies en isolatiematerialen waar je dauwpunt kom te liggen en wat je RC waarde is. Gebruik je de verkeerde folie binnen dan krijg je een vochtophoping tpv je houtconstructie onder je Pir en rot je dakbeschot binnen een korte termijn weg

[ Voor 22% gewijzigd door D.deJong op 25-06-2022 07:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Arbeid verschilt ook nog wat, de PIR platen kun je vast lijmen, klemmen of schroeven, en maak je dampdicht door de naden af te plakken met aluminium tape. Bij de wollen is het een rachelwerk wat waarschijnlijk de boel op zijn plek moet gaan houden. En er moet dus een folie overheen (dampremmend?) Waarvan je de naden en nietjes nog weer af moet plakken.
En natuurlijk de prijs per m2 kan nog flink verschillen. Onder de streep kijken waar je het meeste waarde aan hecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
H-W schreef op zondag 19 juni 2022 @ 23:28:
Wel even een goede klimaatfolie gebruiken tussen de steenwol en de gipsplaten om een optimaal droge constructie te garanderen.
Hoe zit het met gaatjes in zo'n folie? Ik kan mij voorstellen dat iemand (per ongeluk, of simpelweg onwetend) een schroefje te diep in het gips draait en daar de folie mee perforeert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H-W

H-W

Dat blijft een lastige vraag. Je zou er voor de zekerheid een nageldichtband achter kunnen maken, aan de andere kant wordt er bij elke bouw perforaties gemaakt in de folie en men neemt aan dat de folie zich dusdanig om de schroef wikkelt dat het voldoende afgedicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patricia
D.deJong schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 07:18:
Haal je gewenste opbouw van het hele pakket eerst door Ubakus.de en kijk of je geen vochtprobleem in het isolatiepakket gaat creëren.
In Ubakus zie je door een beetje te spelen met de diverse folies en isolatiematerialen waar je dauwpunt kom te liggen en wat je RC waarde is. Gebruik je de verkeerde folie binnen dan krijg je een vochtophoping tpv je houtconstructie onder je Pir en rot je dakbeschot binnen een korte termijn weg
Thanks! Deze site kenden we nog niet. Houtrot is dus inderdaad hetgeen waarvoor we bang zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patricia
_ferry_ schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 08:07:
Arbeid verschilt ook nog wat, de PIR platen kun je vast lijmen, klemmen of schroeven, en maak je dampdicht door de naden af te plakken met aluminium tape. Bij de wollen is het een rachelwerk wat waarschijnlijk de boel op zijn plek moet gaan houden. En er moet dus een folie overheen (dampremmend?) Waarvan je de naden en nietjes nog weer af moet plakken.
En natuurlijk de prijs per m2 kan nog flink verschillen. Onder de streep kijken waar je het meeste waarde aan hecht.
Snap ik, maar de vraag is eigenlijk of beiden tegelijkertijd kan. Niet óf óf. Dit, omda we uiteraard een hoge isolatiewaarde willen qua temperatuur, maar ook qua geluid gezien de omgeving waarin we komen te wonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik denk dat je het beste af bent met cellulose. Hoge isolatiewaarde en hoge geluidsisolatie.

Aan beide kanten isoleren kan natuurlijk ook maar dat is minimaal 2x zoveel werk.

Cellulose kun je met machine inblazen. Je maakt dan eerst een frame waar je later de gipsafwerking op plaatst met daarop wel al de klimaatfolie. Daarna vul je de ruimte erachter helemaal op. Iedere kier / ruimte wordt dan gevuld.

Gelijk ook de verdiepingvloeren meenemen voor extra warmte en geluidsisolatie.

Machine huur je bij Boels en materiaal online of bij de Bouwmaat.

[ Voor 43% gewijzigd door Sethro op 25-06-2022 19:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:40
D.deJong schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 07:18:
Haal je gewenste opbouw van het hele pakket eerst door Ubakus.de en .....
Ubakus of voorheen u-wert gebruik ik regelmatig.

Is er ook zoiets voor geluid? Ik zit een beetje in het zelfde laken en dak ( pun intended ) maar moet 68dB wegwerken.
Bestaat er een (web) rekentool waarmee ik/wij/TS globaal kunnen bepalen wat het effect is van b.v. Steenwol met hun resp. dikte, massa/zwaarte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-09 16:03
Lord Anubis schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 21:22:
[...]

Ubakus of voorheen u-wert gebruik ik regelmatig.

Is er ook zoiets voor geluid? Ik zit een beetje in het zelfde laken en dak ( pun intended ) maar moet 68dB wegwerken.
Bestaat er een (web) rekentool waarmee ik/wij/TS globaal kunnen bepalen wat het effect is van b.v. Steenwol met hun resp. dikte, massa/zwaarte?
Steenwol van 100mm dik dempt circa 10 db, deze reductie ervaart het menselijk oor als een halvering van het geluid.
Wil je 68 db kwijtraken dan heb je meer nodig dan alleen isolatie maar ook bijv meer massa zoals fermacel of rigidur platen. Ik gebruik nu bijv loodgips op de kritische plekken om geluidsoverlast te voorkomen.
https://www.nbd-online.nl...rbeplating-ongehoord-goed

https://jameshardieeurope...JHAVselJgzh2wTm_i2ek3P7Ck

[ Voor 12% gewijzigd door D.deJong op 25-06-2022 22:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:39
Waarom niet alleen steenwol tussen de balken, dan heb je 17 cm steenwol dat moet toch genoeg zijn?
Met binnen en buiten heb je twee keer werk, en alle pannen eraf is geen lol. . Cellulose is bewerkt papier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
pauldaytona schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 22:37:
Waarom niet alleen steenwol tussen de balken, dan heb je 17 cm steenwol dat moet toch genoeg zijn?
Met binnen en buiten heb je twee keer werk, en alle pannen eraf is geen lol. . Cellulose is bewerkt papier.
Ik zou ook alleen aan de binnenkant steenwol doen, pannen van het dak, isoleren, dakranden aanpassen, nieuw rachelwerk etc. is veel werk.

Als je het toch aan 2 kanten wilt doen, zou ik direct renovatie dakplaten laten leggen, dan is alles nieuw, zonder kogelgaten en goed geïsoleerd.
https://www.debouwmarktshop.nl/Renovatie-Dakplaten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:14

_Arthur

blub

Omdat 17cm steenwol maar een Rd waarde van 4,55 heeft. Ik zou dat hedendaags voor dak isolatie 'niet genoeg vinden' nee.

Huidig bouwbesluit voor nieuwbouwwoningen schrijft al een Rd van 6,0 voor. Ik zou dus niet voor lager dan dat gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:40
D.deJong schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 22:21:
[...]

Steenwol van 100mm dik dempt circa 10 db, deze reductie ervaart het menselijk oor als een halvering van het geluid.
Ik dacht dat +3dB een verdubbeling was, en -3dB halvering. Oh, dat gaat alleen over geluidsdruk, of zit ik er naast.
Als ik er nog eens 100mm tegen aan plak dan wordt de vermindering 13dB of 20 dB?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pauldaytona
Lord Anubis schreef op zondag 26 juni 2022 @ 16:08:
[...]

Ik dacht dat +3dB een verdubbeling was, en -3dB halvering. Oh, dat gaat alleen over geluidsdruk, of zit ik er naast.
Als ik er nog eens 100mm tegen aan plak dan wordt de vermindering 13dB of 20 dB?
Als je meer wil doen zou ik er bv een laag gips tussen zetten, en dan nog een laag. De echte demping hangt van nauwkeurige uitvoering af. En of je te dempen gebied in hoog of lage tonen zitten. Laag demp je met massa, bv dubbele gipsplaten, op een buigslappe wand.
Vroeger in een popconcertzaal een zwevend plafond gehangen, bestaand uit sandwichplaten uit 5x7 rondom, gevuld met glaswol een dampremende folie en aan beide zijden een gipsplaat. De 5x7 aan de ene lange zijde uitsteken en de andere kant binnenliggend, zodat je messing en groef krijgt. Dat zwevende plafond was een halve meter onder het dak, wat aan de binnenzijde houtwol cementplaat had. En een stuk onder dit dan weer een laag glaswol, om de akoestiek/galm te dempen. Was door TNO uitgerekend en werkte goed. OP het dak hoorde je maar heel weinig tijdens een concert.

10 db heeft niks met verdubbeling te maken, het is 3 of 6db, zie:
https://www.natuurkunde.n...id-en-decibel-hoe-zit-dat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patricia
Een deel van de pannen moet er sowieso af, maar waarschijnlijk gaan we nu toch ook alleen voor steenwol. Met 17 cm isoleer je goed voor zowel geluid als warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patricia
_Arthur schreef op zondag 26 juni 2022 @ 12:26:
[...]

Omdat 17cm steenwol maar een Rd waarde van 4,55 heeft. Ik zou dat hedendaags voor dak isolatie 'niet genoeg vinden' nee.

Huidig bouwbesluit voor nieuwbouwwoningen schrijft al een Rd van 6,0 voor. Ik zou dus niet voor lager dan dat gaan.
Een Rd van 6,0 is bij ons sowieso niet haalbaar. Plus dat we iedere ruimte verder goed isoleren en het daarmee hopen te compenseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pauldaytona
Patricia schreef op zondag 3 juli 2022 @ 20:37:
[...]

Een deel van de pannen moet er sowieso af, maar waarschijnlijk gaan we nu toch ook alleen voor steenwol. Met 17 cm isoleer je goed voor zowel geluid als warmte.
Kijk eens bij Rockwool, die hebben wel voorbeelden van hoe je goed geluid isoleert met hun producten, maar hetzelfde kan je met andere merken natuurlijk ook. Vroeger hadden ze een complete productlijn voor geluidsisolatie.
Pagina: 1