Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IPcameraleek
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 18-05-2023
Hallo allemaal,

Ik ben met een mooi project bezig, waarbij ik onderwater wil gaan surveilleren. Er is een vergelijkbare topic geweest op dit forum, echter bouw ik het systeem vanaf scratch. Ik zal hieronder het project toelichten en wil jullie vragen om mij op weg te helpen en mij te kunnen vertellen waar ik aan moet denken of wat ik niet moet vergeten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fgCKaYBoIHyvuJXlvE7Ts6ze27c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J8Mnfe6D9txbIfjzOIi7MDbx.png?f=fotoalbum_large

Zoals hierboven afgebeeld wil ik live meekijken wat er onderwater gebeurt in bijvoorbeeld een KOI vijver. De situatie is dat ik op deze locatie alleen stroom heb van een accu of eventueel netstroom. Verder is er geen wifi of internet aanwezig op de betreffende locatie.

Uitleg situatie
De IP POE camera bevestigd ik in een waterdichte behuizing. Deze wordt gevoed middels de UTP kabel van maximaal 100meter (zodat ik deze ver in het water kan zetten). Het is de bedoeling dat ik de camerabeelden ga opnemen middels een Synology NAS. De reden hiervan is dat ik de beelden altijd opgeslagen wil hebben en dat ik live wil mee kunnen kijken naar de beelden. Daarnaast wil ik indien mogelijk ook de camera besturen op afstand.

Dit live meekijken en besturen wil ik op locatie kunnen doen, door bijvoorbeeld op locatie mijn laptop aan te sluiten. Daarnaast wil ik ook vanaf thuis de camera kunnen benaderen, door via een app in te loggen en te verbinden met de Synology NAS. Nu is het natuurlijk zo dat ik op de betreffende locatie geen internet heb, dus dacht ik dit op te kunnen lossen via een 4G router, zodat de betreffende NAS op deze manier geraadpleegd kan worden.

Aangezien ik een leek ben op het gebied van netwerk en POE IP camera’s ben ik benieuwd of de situatie logisch is die ik heb geschetst en waar ik allemaal aan moet denken om bovenstaande te kunnen realiseren. Ik heb bijvoorbeeld de volgende vragen:
1. Wat voor UTP kabel heb ik nodig? Is een CAT5 voldoende, of moet dat bijvoorbeeld CAT6 zijn? Ik verwacht te werken met een resolutie van 4MP.
Aangezien we het hier over 100meter hebben, kan het signaal hier natuurlijk door verzwakken.
2. Kan ik de camera rechtstreeks via de UTP aansluiten op de NAS, of moet er een router tussen?
3. Het connecten van de camera met de NAS gaat waarschijnlijk via ONVIF, als de camera nog niet bekend is bij Synology.
4. Hoe zorg ik ervoor dat ik de NAS op afstand kan benaderen, gezien ik daar geen netstroom en internetverbinding heb liggen, is de 4g router daarvoor de oplossing?
5. Waar moet ik nog aan denken wat ik hierboven niet heb genoemd? Alle tips zijn welkom.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondaygo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-04 16:49
Hoi hoi.

Gaaf om weer zo'n topic te zien.
De manier waarop jij dit gaat doen is behoorlijk anders dan mijn topic, en ik ben bang dat ik je hier niet mee helpen kan...
Ik blijf het iig wel volgen.

Heel veel succes. :D

just looking for wisdom...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
1) Doe maar Cat6, is dikker dan 5e waardoor de spanning op afstand beter overeind blijft.
2) Nee, je zal er iets tussen moeten plaatsen wat PoE maakt.
3) Dat kan
4) De 4G router zal spanning nodig hebben, dus er moet ergens een batterij komen te staan.
Als je via een 4/5G verbinding remote toegang wilt hebben is de makkelijkste optie om er een VPN tussen te knutselen waarbij de 4G doos de client is.
5) Dit kost meer geld dan je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:37
De nas heeft ook voeding nodig. Dat is al snel zo’n 50 watt of meer voor je hele systeem. Dan zit je al snel aan een batterijbank ter grootte van een krat bier, voor slechts 1 dag. Ga je dat opladen met zonnepanelen?

Wat je kan doen is de nvr ergens anders neerzetten en via een vpn tunnel verbinden. Dan hoef je alleen de camera en de router online te houden.

Aangezien je weinig netwerkkennis hebt is dat stuk wellicht erg lastig, of heel duur. Je kunt bijvoorbeeld iets kopen van eWON. Dat is vrijwel plug&play (en veilig) met vpn op 4G met any data sim, voor als de nvr op locatie staat. Maar zet je wel >500€ terug.

Iets minder kosten de spullen van mikrotik, maar dan moet je nog het een en ander zelf instellen. En dat is bijna niveau afgestudeerd netwerktechniek. Kun je wel de nas ergens anders neerzetten. Door dat kastje te laten verbinden met de vpn van de nas. Scheelt accu. Maar kost (veel) data.

Wat had je in gedachte te willen uitgeven aan dit project?

[ Voor 3% gewijzigd door jeroen3 op 19-06-2022 23:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:27
Voordeel van de synology is dat hij quikconnect heeft. Dat zorgt ervoor dat je via de 4g verbinding toch vanaf buiten op de camera kunt inloggen zonder port mappings oid. Gewoon synology verbinden aan internet via 4g en klaar.

Om stroom te besparen zou je nog een 4g dongle direct aan je synology kunnen knopen. Dat hebben ze helaas uit dsm7 gesloopt maar krijg je met wat gehack misschien wel weer aan de praat
https://mariushosting.com...add-usb-support-on-dsm-7/

Ik zou ook kijken wat een nvr doet qua stroomverbruik en of dat minder is dan een synology.
Of een mini nvr icm een sd kaartje?

“ De IP POE camera bevestigd ik in een waterdichte behuizing”

Als je dat gaat doen kun je ook een camera overwegen met ingebouwde sd kaart opslag (bij beweging) en cloud diensten voor remote connectie zoals ezviz. Echter ik zou een echte onderwater ip camera overwegen voor het beste beeld

[ Voor 31% gewijzigd door laurens0619 op 20-06-2022 00:46 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IPcameraleek
jadjong schreef op zondag 19 juni 2022 @ 22:07:
1) Doe maar Cat6, is dikker dan 5e waardoor de spanning op afstand beter overeind blijft.
2) Nee, je zal er iets tussen moeten plaatsen wat PoE maakt.
3) Dat kan
4) De 4G router zal spanning nodig hebben, dus er moet ergens een batterij komen te staan.
Als je via een 4/5G verbinding remote toegang wilt hebben is de makkelijkste optie om er een VPN tussen te knutselen waarbij de 4G doos de client is.
5) Dit kost meer geld dan je denkt
1. CAT6 kan natuurlijk ook, hoe meer hoe beter. De vraag is natuurlijk even, hoeveel is voldoende om 100m te kunnen overbruggen. De ene zal zeggen dat red je niet, terwijl de ander zegt van wel. Of dat je 24V gebruikt in plaats van 12V. Het gaat om 4 Megapixel (2688x1520), dus het is ook niet de meest hoogstaande kwaliteit.
Uiteindelijk is het doel om zo min mogelijk stroom te gebruiken en de kwaliteit te behouden.

2. Klopt inderdaad, daarmee wil ik geholpen worden door de experts hier :)
3 -
4 Ja inderdaad, de 4g router zal ook worden gevoed door dezelfde accu als de camera en NAS.Als ik het goed heb begrepen kan een NAS ook functioneren als een VPN, dus de vraag is of je dit dan nog apart nodig hebt?

Is mijn theorie wel kloppend dat je met een 4g Router ervoor kan zorgen dat ik op afstand via een mobile device kan inloggen in de NAS om de beelden te bekijken en of de camera te bestuern?

5. Kost wel veel geld, maar hobby's kosten altijd geld, ik kijk graag in mogelijkheden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IPcameraleek
jeroen3 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 23:13:
De nas heeft ook voeding nodig. Dat is al snel zo’n 50 watt of meer voor je hele systeem. Dan zit je al snel aan een batterijbank ter grootte van een krat bier, voor slechts 1 dag. Ga je dat opladen met zonnepanelen?

Wat je kan doen is de nvr ergens anders neerzetten en via een vpn tunnel verbinden. Dan hoef je alleen de camera en de router online te houden.

Aangezien je weinig netwerkkennis hebt is dat stuk wellicht erg lastig, of heel duur. Je kunt bijvoorbeeld iets kopen van eWON. Dat is vrijwel plug&play (en veilig) met vpn op 4G met any data sim, voor als de nvr op locatie staat. Maar zet je wel >500€ terug.

Iets minder kosten de spullen van mikrotik, maar dan moet je nog het een en ander zelf instellen. En dat is bijna niveau afgestudeerd netwerktechniek. Kun je wel de nas ergens anders neerzetten. Door dat kastje te laten verbinden met de vpn van de nas. Scheelt accu. Maar kost (veel) data.

Wat had je in gedachte te willen uitgeven aan dit project?
Ik denk inderdaad dat de uitdaging is om het energieverbruik omlaag te krijgen. Hier moet wel iets voor te bedenken zijn. De accu is sowieso van redelijk formaat en er zullen in de toekomst ook wel zonnepanelen komen, maar misschien moeten we dat nog even buiten beschouwing laten.

Ik weet wel dat de camera werkt met Motion Detection en dat dit ook bij de NAS kan instellen bij de surveillance, is dit ook niet iets waar je stroom mee bespaard? Dat de NAS en camera alleen actief worden op het moment dat er ook daadwerkelijk iets voor de camera gebeurd?

De NVR/NAS op een andere locatie zetten is ook een optie, maar hoeveel afstand kan je overbruggen met een VPN tunnel? Qua netwerk kennis, wil ik uiteindelijk indien nodig, jullie of een van mijn netwerkvrienden raadplegen, mocht ik er technisch op dat gebied echt niet uitkomen. Denk dat er altijd wel iemand is die kan helpen.

Mijn budget voor het project is misschien € 1.500 tot € 2.000. Maar de uitdaging is natuurlijk om de kosten laag te houden.

Thanks voor het meedenken, ben benieuwd naar je verdere reactie en oplossingen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-08 15:00

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Een pi met extra storage, OpenVPN erop en samba share of ftp? Misschien een SD kaart van 256GB in de camera zelf?

Heb je ook gekeken wat er gebeurt als je de camera in die 'box' doet als het donker is? Dat de IR leds niet reflecteren?

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IPcameraleek
laurens0619 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 00:42:
Voordeel van de synology is dat hij quikconnect heeft. Dat zorgt ervoor dat je via de 4g verbinding toch vanaf buiten op de camera kunt inloggen zonder port mappings oid. Gewoon synology verbinden aan internet via 4g en klaar.

Om stroom te besparen zou je nog een 4g dongle direct aan je synology kunnen knopen. Dat hebben ze helaas uit dsm7 gesloopt maar krijg je met wat gehack misschien wel weer aan de praat
https://mariushosting.com...add-usb-support-on-dsm-7/

Ik zou ook kijken wat een nvr doet qua stroomverbruik en of dat minder is dan een synology.
Of een mini nvr icm een sd kaartje?

“ De IP POE camera bevestigd ik in een waterdichte behuizing”

Als je dat gaat doen kun je ook een camera overwegen met ingebouwde sd kaart opslag (bij beweging) en cloud diensten voor remote connectie zoals ezviz. Echter ik zou een echte onderwater ip camera overwegen voor het beste beeld
Kijk hier kan ik wat mee. Dus als ik jou goed begrijp is mijn gedachte niet gek, om de synology te koppelen aan een 4g router, zodat ik op afstand kan inloggen? Of een 4g Dongle zoals je aangeeft. Of zijn er nog andere slimme alternatieven om dit te fixen? Zo te horen kan je me goed verder helpen en ben je bekend met Synology. Een Nvr is inderdaad een goed alternatief, daar moet ik dan even naar kijken.

Ik heb het idee dat de IP POE camera's op de markt wat meer zijn doorontwikkeld dan onderwaterversies, en dat dit een goedkopere en betere oplossing is. Er zit inderdaad motion detection bij en ik kan er ook een sd kaart in doen van bijvoorbeeld 128GB. Maar mijn voorkeur heeft dat ik de camera niet al te vaak uit het water hoef te halen en alleen de accu's hoef te verwisselen.

Maar hoe mooi is het als je live op een tv kan meekijken bijvoorbeeld. En dat je de camera bijvoorbeeld lang kan laten staan en eens in de paar dagen de accu vervangt (denk dat twee dagen wel realistisch en haalbaar moet zijn). Langer zou mooi zijn, maar dan ben ik denk afhankelijk van het netstroom.

Thanks voor je reactie, ben benieuwd naar het vervolg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IPcameraleek
prutser001 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 21:37:
Een pi met extra storage, OpenVPN erop en samba share of ftp? Misschien een SD kaart van 256GB in de camera zelf?

Heb je ook gekeken wat er gebeurt als je de camera in die 'box' doet als het donker is? Dat de IR leds niet reflecteren?
Thanks voor je reactie! Ik ben wel een beetje een leek, ik heb wel is gehoord van een raspberry pi, maar daar houd mijn kennis ook wel een beetje op. Kun je wellicht toelichten hoe je dit voor je ziet en wat de functie is van bovenstaande wat je noemt en waar dit een oplossing voor is?

Wat betreft de SD kaart in de camera zelf, die kan er wel in, maar mijn voorkeur heeft om de camera zo min mogelijk uit het water te halen, dus dat ik op de kant de beelden krijg opgeslagen. Hier zijn natuurlijk meerdere manieren voor.

Leuk dat je meedenkt wat betreft de IR leds. Mij gaat de actie vooral om overdag te filmen, dus ik ga dan ook proberen in te stellen dat de motion detection alleen overdag actief is. Bij de Synology NAS kan dit, voor zover ik heb gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
IPcameraleek schreef op maandag 20 juni 2022 @ 21:25:
[...]

1. CAT6 kan natuurlijk ook, hoe meer hoe beter. De vraag is natuurlijk even, hoeveel is voldoende om 100m te kunnen overbruggen. De ene zal zeggen dat red je niet, terwijl de ander zegt van wel. Of dat je 24V gebruikt in plaats van 12V. Het gaat om 4 Megapixel (2688x1520), dus het is ook niet de meest hoogstaande kwaliteit.
Uiteindelijk is het doel om zo min mogelijk stroom te gebruiken en de kwaliteit te behouden.

2. Klopt inderdaad, daarmee wil ik geholpen worden door de experts hier :)
3 -
4 Ja inderdaad, de 4g router zal ook worden gevoed door dezelfde accu als de camera en NAS.Als ik het goed heb begrepen kan een NAS ook functioneren als een VPN, dus de vraag is of je dit dan nog apart nodig hebt?

Is mijn theorie wel kloppend dat je met een 4g Router ervoor kan zorgen dat ik op afstand via een mobile device kan inloggen in de NAS om de beelden te bekijken en of de camera te bestuern?

5. Kost wel veel geld, maar hobby's kosten altijd geld, ik kijk graag in mogelijkheden :D
1) PoE is ~48V
4) Je zal ergens(thuis?) een VPN server moeten plaatsen waarmee de NAS (of de 4G router) verbinding maakt. Door de manier waarop de meeste telefoonboeren omgaan met mobiele dataverbindingen is een inkomende verbinding erg moeilijk, daarom draai je het om.
5) Hier boven is eWon genoemd als router in het veld, Peplink of Teltonika maken ook dat soort dingen. Die van Peplink kunnen ook met PoE gevoed worden. Doe er een PoE switch van hetzelfde merk bij die 10-50V voeding accepteert en je hoeft alleen nog iets te bedenken om de NAS van spanning te voorzien. Persoonlijk zou ik een RBPi gebruiken, die kan dan zelfs op de 5V usb poort draaien die de meeste van die routers wel hebben en anders zijn er nog PoE convertors voor de Pi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
IPcameraleek schreef op maandag 20 juni 2022 @ 21:33:
[...]
Ik weet wel dat de camera werkt met Motion Detection en dat dit ook bij de NAS kan instellen bij de surveillance, is dit ook niet iets waar je stroom mee bespaard?
Nee, de motion detection werkt op de processor, beide zullen actief zijn. Maar als je een 1 bay neemt zoals een DS118 met een 1 TB WD Blue dan zit je maar op 15 Watt. Kan zuiniger, met een SSD bijvoorbeeld, maar dat is duurder.
Hoe lang wil je beelden bewaren?
IPcameraleek schreef op maandag 20 juni 2022 @ 21:33:
[...]
De NVR/NAS op een andere locatie zetten is ook een optie, maar hoeveel afstand kan je overbruggen met een VPN tunnel?
De hele wereld, maar dat kost je wel 4g data, de ruwe camera beelden moeten daar overheen, als snel zo'n 10 Mbps continu. Dat is ~3 TB per maand. Wellicht buiten de FUP van providers. Dus was wellicht toch niet zo'n heel goed plan van mij. Of je kunt ergens toch glasvezel lenen met een long range wifi setje.

Ben benieuwd waar je mee komt.
Dat idee van Synology QuickConnect is wel een goeie van @laurens0619, dan hoef je geen speciaal fixed-ip abbonement af te sluiten en kun je gewoon elk willekeurig data-sim erin doen.
(de meeste mobiele providers hebben CG-NAT wat de boel bemoeilijkt als je op afstand ergens bij wilt, je krijgt namelijk een "privè" ip adres samen met een aantal andere gebruikers want de IP adressen zijn op. Je moet dan het apparaat achter de CG-NAT "uit laten bellen" om het te laten werken, QuickConnect kan dat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ik zou eerst kijken hoe goed een ip cam werkt in een onderwaterbehuizing. Ik heb t vroeger wel eens in elkaar geknutseld en ik had last van condensproblemen en reflectie. Maar dat is weer 15 jaar geleden en was in de carribean met iets andere temperaturen ;)

Onderwater is t vrij donker dus je wil denk ik sowieso (ir?) led op die behuizing.

https://www.qualisys.com/cameras/underwater/

https://www.facetsjournal.com/doi/10.1139/facets-2016-0048

YouTube: Turtle filmed by motion sensing underwater observation system

Deze blog is ook wel interessant, dir gaan wat dieper in op de beperkingen van reguliere motion detection wanneer gebruikt in water

https://blog.ausocean.org...-motion-in-video.html?m=1

En zie hier wat ze hebben geknutseld:
https://www.ausocean.org/technology

Als een ordinaire ip cam werkt dan kan dat een uitkomst zijn. Mijn ezviz cam heeft optie dat ik live kan meekijken achter nat (dus werkt ook met 4g) en met de 128GB sd heb ik een dikke maand aan beeldmateriaal. Mrja dan moet je motion detection wel ok werken en niet bewegend water opnemen oid

ALS dat allemaal goed werkt dan gaat dat een hoop stroom en dus accu schelen :)

Ik Zou toch even goed kijken naar kant en klare onderwatercamera ivm licht en “water motion detection”

[ Voor 33% gewijzigd door laurens0619 op 20-06-2022 22:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prutser001

prutser001

De informatie op de SD kaart kun je ook opslaan op afstand, tenminste ik kan in de app van mijn reolink camera's opnames lokaal opslaan. En zo ook live terugkijken op de camera zelf dus niet via nas ofzo.

Als dus de RPI als 'Nas' of 'opslag' kan dienen, en OpenVPN kan draaien kun je erbij om de beelden die op de RPI zelf opgenomen zijn eraf te halen.

Een beetje afhankelijk van de camera zelf heeft de mijne geen VPN nodig om de beelden te bekijken live. Ik kan de camera gewoon openen via de app zelf. Mijn ptz cam is ook gewoon te besturen zolang hij maar te benaderen is via internet of internet heeft. Je zou zo de installatie redelijk kunnen vereenvoudigen.

Cam/Poe switch, RPI met POE hat, 4g modem.
Zou je dus de SD kaart in de camera gebruiken IPV nas. Dan zou het nog simpeler kunnen.

Cam/Poe/4g modem en accu.

Hoe dan ook wil je de beelden hebben en deze kun je er dan via de camera app eraf trekken of zelfs naar een FTP server uploaden die je thuis host.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-08 19:22
Moet je perse de NAS daar hebben? Is het niet makkelijker de beelden direct te streamen met een 4g modem oid? Geen idee of er camera's bestaan met dat ingebouwd? Accu en een zonnepaneeltje erbij en de nas zet je lekker thuis, zodat die niet van dezelfde energiebron put.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Waarom een NAS die heel veel kan maar dus ook veel gebruikt en duur is. Zou serieus kijken naar een NVR als recorder met digitale camera's eraan goedkoper dan IP cam's en vaak meer kwaliteit.
De NVR heeft dan IP om hem te benaderen etc.
Denk overigens wel dat de stroomvoorziening een ding is, maar heb je voor de koi vijver geen stroom voor pompen filters etc.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-08 14:12
Een Ubiquiti wall access point (UAP-AC-IW) of alternatief misschien een idee? Zo'n apparaat voedt je via 802.3at PoE+ en er komt uit:
- WiFi
- data poort
- data poort met 802.3af PoE voor je camera

Dan hoeft je NAS niet bij de vijver te staan.

Nm. verkeerd gelezen :)

[ Voor 6% gewijzigd door _H_G_ op 21-06-2022 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonOfSam
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:08
Ik weet niet precies wat de usecase is, maar je kan ook een stuk goedkoper uit met bijvoorbeeld iets in deze trant: https://www.wyze.com/products/wyze-cam-outdoor
Deze camera's gebruiken je internet verbinding alleen wanneer je streamt, of wanneer er beweging/personen worden gedetecteerd om korte clips naar de cloud te sturen. Opslag gebeurd op een sd kaart op de camera zelf. Gebruikt zeer weinig stroom en je kan er zelfs een solar panel voor bij kopen: https://www.wyze.com/products/wyze-solar-panel

Enige echte nadeel, ze sturen niet naar europa. Dus dan moet je een relay service gebruiken a la usgobuy.com oid.

Ik heb zelf een aantal van die wyze cams. ze zijn voor die prijs meer dan prima.

Moet je alleen nog iets verzinnen voor stroom voor dat 4g wifi routertje. Misschien een oudere telefoon met hotspot functie die ook door zo'n solar panel wordt geladen? Dan heeft die een eigen accu voor de nacht en overdag opladen.

[ Voor 14% gewijzigd door SonOfSam op 21-06-2022 09:39 ]

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfkne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:28
Kijk ook eens naar de camera's van INSTAR. Die ondersteunen ook PoE, hebben P2P (daarmee kun je live meekijken via de app zonder een VPN nodig te hebben of het IP adres te kennen), en die kun je ook zonder problemen opnemen via de Synology.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
eens met @Frogmen

Het makkelijkste is om een NVR te kopen waar een gratis cloud dienst bij zit om remote te connecten.
Anders moet je dus ergens een vpn server neerzetten waar dan de client en de camera naartoe connect. Als dat geen probleem is dan kun je een Raspberry pi met Shinobi overwegen: https://medium.com/@turha...nvr-solution-5e4bcca64c32

Een synology pakt een watt of 40, een raspberry pi een watt of 3-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IPcameraleek
jadjong schreef op maandag 20 juni 2022 @ 22:14:
[...]

1) PoE is ~48V
4) Je zal ergens(thuis?) een VPN server moeten plaatsen waarmee de NAS (of de 4G router) verbinding maakt. Door de manier waarop de meeste telefoonboeren omgaan met mobiele dataverbindingen is een inkomende verbinding erg moeilijk, daarom draai je het om.
5) Hier boven is eWon genoemd als router in het veld, Peplink of Teltonika maken ook dat soort dingen. Die van Peplink kunnen ook met PoE gevoed worden. Doe er een PoE switch van hetzelfde merk bij die 10-50V voeding accepteert en je hoeft alleen nog iets te bedenken om de NAS van spanning te voorzien. Persoonlijk zou ik een RBPi gebruiken, die kan dan zelfs op de 5V usb poort draaien die de meeste van die routers wel hebben en anders zijn er nog PoE convertors voor de Pi.
Thanks voor het meedenken!

1) PoE is toch niet per definitie 48V. Volgens mij moet ik ook wel met 12V of 24V uit de voeten komen.
4) Als ik zo de andere reacties lees, wordt het misschien toch eerder een NVR
5) RBPi is inderdaad een goed alternatief, 5V scheelt weer in het energieverbruik dat zie ik ook terug komen in de andere reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IPcameraleek
jeroen3 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 22:15:
[...]

Nee, de motion detection werkt op de processor, beide zullen actief zijn. Maar als je een 1 bay neemt zoals een DS118 met een 1 TB WD Blue dan zit je maar op 15 Watt. Kan zuiniger, met een SSD bijvoorbeeld, maar dat is duurder.
Hoe lang wil je beelden bewaren?
Fijn dat je gelijk meekijkt naar het verbruik. 15Watt is niet zoveel toch? De DS118 is ook nog wel te betalen. Hieronder hebben ze het ook over dat een NVR misschien een beter en goedkoper alternatief is. Maar dan moet ik alleen even kijken wat er precies geschikt is ter vervanging.
[b] De hele wereld, maar dat kost je wel 4g data, de ruwe camera beelden moeten daar overheen, als snel zo'n 10 Mbps continu. Dat is ~3 TB per maand. Wellicht buiten de FUP van providers. Dus was wellicht toch niet zo'n heel goed plan van mij. Of je kunt ergens toch glasvezel lenen met een long range wifi setje.

Ben benieuwd waar je mee komt.
Klinkt inderdaad niet ideaal en als te veel data verbruik haha.
Dat idee van Synology QuickConnect is wel een goeie van @laurens0619, dan hoef je geen speciaal fixed-ip abbonement af te sluiten en kun je gewoon elk willekeurig data-sim erin doen.
(de meeste mobiele providers hebben CG-NAT wat de boel bemoeilijkt als je op afstand ergens bij wilt, je krijgt namelijk een "privè" ip adres samen met een aantal andere gebruikers want de IP adressen zijn op. Je moet dan het apparaat achter de CG-NAT "uit laten bellen" om het te laten werken, QuickConnect kan dat)
Klinkt wel als een goed alternatief, moet er nu toch wel goed over nadenken of ik voor Synology wil kiezen of toch een NVR. Maar als ik jou goed begrijp kan ik dan gewoon een willekeurig 4g simonly sdkaart erin doen voor bijv 20 eu pm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IPcameraleek
laurens0619 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 22:24:
Ik zou eerst kijken hoe goed een ip cam werkt in een onderwaterbehuizing. Ik heb t vroeger wel eens in elkaar geknutseld en ik had last van condensproblemen en reflectie. Maar dat is weer 15 jaar geleden en was in de carribean met iets andere temperaturen ;)

Onderwater is t vrij donker dus je wil denk ik sowieso (ir?) led op die behuizing.

https://www.qualisys.com/cameras/underwater/

https://www.facetsjournal.com/doi/10.1139/facets-2016-0048

YouTube: Turtle filmed by motion sensing underwater observation system

Deze blog is ook wel interessant, dir gaan wat dieper in op de beperkingen van reguliere motion detection wanneer gebruikt in water

https://blog.ausocean.org...-motion-in-video.html?m=1

En zie hier wat ze hebben geknutseld:
https://www.ausocean.org/technology

Als een ordinaire ip cam werkt dan kan dat een uitkomst zijn. Mijn ezviz cam heeft optie dat ik live kan meekijken achter nat (dus werkt ook met 4g) en met de 128GB sd heb ik een dikke maand aan beeldmateriaal. Mrja dan moet je motion detection wel ok werken en niet bewegend water opnemen oid

ALS dat allemaal goed werkt dan gaat dat een hoop stroom en dus accu schelen :)

Ik Zou toch even goed kijken naar kant en klare onderwatercamera ivm licht en “water motion detection”
Tof dat je er zo diep op in gaat en ook verschillende leuke linkjes/artikelen hebt toegevoegd. Een maand aan beeldmateriaal op 128GB is zo gek nog niet! Welke kwaliteit film je dan?

En zeker interessant hoe dat motion detection precies werkt. Ik denk dat wanne er er vissen voor zwemmen dat die dan sowieso geactiveerd gaat worden door het kleurverschil. Verder wil je inderdaad voorkomen dat de camera aan gaat bij een beetje stroming of golfslag bijvoorbeeld.

Ik heb wel specifiek gekozen om zelf een behuizing te maken en hier een IP beveiligingsamera in te doen, mede doordat deze camera's best geavanceerd zijn en daardoor prijstechnisch beter uit de bus komen. Mijn oog is gevallen op zo'n soort camera:
https://www.onlinecameras...lens-and-audio-alarm.html

Nu zie ik ook dat Dahua ook een NVR verkoopt, zoals bijvoorbeeld deze: https://www.amazon.nl/DAH...id=pla-907160238851&psc=1

Zou dat een goed alternatief zijn voor de Synology NAS waar ik het eerder over had?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IPcameraleek
prutser001 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 22:31:
De informatie op de SD kaart kun je ook opslaan op afstand, tenminste ik kan in de app van mijn reolink camera's opnames lokaal opslaan. En zo ook live terugkijken op de camera zelf dus niet via nas ofzo.

Als dus de RPI als 'Nas' of 'opslag' kan dienen, en OpenVPN kan draaien kun je erbij om de beelden die op de RPI zelf opgenomen zijn eraf te halen.

Een beetje afhankelijk van de camera zelf heeft de mijne geen VPN nodig om de beelden te bekijken live. Ik kan de camera gewoon openen via de app zelf. Mijn ptz cam is ook gewoon te besturen zolang hij maar te benaderen is via internet of internet heeft. Je zou zo de installatie redelijk kunnen vereenvoudigen.

Cam/Poe switch, RPI met POE hat, 4g modem.
Zou je dus de SD kaart in de camera gebruiken IPV nas. Dan zou het nog simpeler kunnen.

Cam/Poe/4g modem en accu.

Hoe dan ook wil je de beelden hebben en deze kun je er dan via de camera app eraf trekken of zelfs naar een FTP server uploaden die je thuis host.
Er komt steeds meer nieuwe informatie op me af, wat als leek soms lastig is, maar ik probeer bij te blijven...

Klinkt interessant wat je zegt. Ik zie inderdaad hier op het forum nu meerdere keren voorbij komen dat een RBPI een goede oplossing is. Mijn oog is gevallen op deze camera:

https://www.onlinecameras...lens-and-audio-alarm.html

Deze heeft inderdaad ook de software waarmee je hem gewoon kan benaderen. Hoe zou je dan de beelden eraf halen?
En kun je me nog eens uitleggen wat dan de functie is van de RBPI met POE Hat en het 4g modem?

Dankje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IPcameraleek
Erwin537 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 22:43:
Moet je perse de NAS daar hebben? Is het niet makkelijker de beelden direct te streamen met een 4g modem oid? Geen idee of er camera's bestaan met dat ingebouwd? Accu en een zonnepaneeltje erbij en de nas zet je lekker thuis, zodat die niet van dezelfde energiebron put.
Hoeft denk ik niet per se. Als ik het zo hoor is een NAS ook overbodig en zijn er betere oplossingen, zie ook de andere posts.

Het is inderdaad ook een idee om de beelden direct te streamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IPcameraleek
Frogmen schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 08:59:
Waarom een NAS die heel veel kan maar dus ook veel gebruikt en duur is. Zou serieus kijken naar een NVR als recorder met digitale camera's eraan goedkoper dan IP cam's en vaak meer kwaliteit.
De NVR heeft dan IP om hem te benaderen etc.
Denk overigens wel dat de stroomvoorziening een ding is, maar heb je voor de koi vijver geen stroom voor pompen filters etc.
Goed punt! Zo te horen is een NVR inderdaad een beter alternatief. Voor jouw info, mijn oog is gevallen op deze cam: https://www.onlinecameras...lens-and-audio-alarm.html

Deze NVR past er misschien goed bij: https://www.amazon.nl/DAH...id=pla-907160238851&psc=1

Mede omdat hier ook motion detection op zit, wat erg fijn is. Verder wel betaalbaar en lijkt mij goede kwaliteit.

Ja stroomvoorziening is wel de uitdaging. Het kan voor een KOI vijver dienen, maar ook voor een groter meer, waarbij we erg beperkt zijn in de stroom, vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IPcameraleek
SonOfSam schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 09:33:
Ik weet niet precies wat de usecase is, maar je kan ook een stuk goedkoper uit met bijvoorbeeld iets in deze trant: https://www.wyze.com/products/wyze-cam-outdoor
Deze camera's gebruiken je internet verbinding alleen wanneer je streamt, of wanneer er beweging/personen worden gedetecteerd om korte clips naar de cloud te sturen. Opslag gebeurd op een sd kaart op de camera zelf. Gebruikt zeer weinig stroom en je kan er zelfs een solar panel voor bij kopen: https://www.wyze.com/products/wyze-solar-panel

Enige echte nadeel, ze sturen niet naar europa. Dus dan moet je een relay service gebruiken a la usgobuy.com oid.

Ik heb zelf een aantal van die wyze cams. ze zijn voor die prijs meer dan prima.

Moet je alleen nog iets verzinnen voor stroom voor dat 4g wifi routertje. Misschien een oudere telefoon met hotspot functie die ook door zo'n solar panel wordt geladen? Dan heeft die een eigen accu voor de nacht en overdag opladen.
Bedankt voor het meedenken, dit is denk ik niet helemaal wat ik zoek. Zie andere posts die ik zojuist heb gedaan met waar ik aan zit te denken qua camera. Ook niet al te prijzig en verder wel de benodigde software voor erbij en motion detection.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IPcameraleek
mfkne schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:00:
Kijk ook eens naar de camera's van INSTAR. Die ondersteunen ook PoE, hebben P2P (daarmee kun je live meekijken via de app zonder een VPN nodig te hebben of het IP adres te kennen), en die kun je ook zonder problemen opnemen via de Synology.
Ik zie het inderdaad. Mijn voorkeur gaat denk toch uit naar de Dahua, zie ook andere posts die ik net heb gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IPcameraleek
laurens0619 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:15:
eens met @Frogmen

Het makkelijkste is om een NVR te kopen waar een gratis cloud dienst bij zit om remote te connecten.
Anders moet je dus ergens een vpn server neerzetten waar dan de client en de camera naartoe connect. Als dat geen probleem is dan kun je een Raspberry pi met Shinobi overwegen: https://medium.com/@turha...nvr-solution-5e4bcca64c32

Een synology pakt een watt of 40, een raspberry pi een watt of 3-4
Jij bent lekker bezig Laurens, echt tof dat je zo mee denkt! Heb je een voorstel voor een NVR? Mijn oog viel op een van de Dahua NVR's, mede aangezien mijn oog is gevallen op een van hun camera's.

Ik durf even niet te zeggen of dahua ook een gratis cloud dienst of iets dergelijks heeft.

Wat betreft "Anders moet je dus ergens een vpn server neerzetten waar dan de client en de camera naartoe connect. Als dat geen probleem is dan kun je een Raspberry pi met Shinobi overwegen" gaat me nog een beetje te boven. Ik heb geen idee of zo'n VPN server veel voorstelt?

Maar ik zal even kijken wat de andere nog te melden hebben en dan zal ik kijken of ik een samenvatting kan maken van al hetgeen wat iedereen nu heeft voorgesteld.

De RBPI heb ik nu meerdere malen voorbij zien komen, welke op meerdere manieren kan worden toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Een nvr kan ook, maar dan wordt het netwerktechnisch een stukje ingewikkelder. Dan moet je een 4g router hebben met vpn client functie, ergens anders een vpn server. Of je hebt een duurder machine of iot sim kaartje nodig van kpn of vodafone zakelijk.

De synology zet gewoon een heleboel vinkjes in 1x, ze bieden ook een nvr, daar kan dan een hdmi scherm op.
Het enige nadeel is dat je maar 2 camera licenties krijgt bij een standaard synology, van hun nvr weet ik het niet, meer kun je erbij kopen, en dat is best prijzig. Kost overigens ook vrij veel cpu, dus je kunt niet oneindig.

Een raspberry pi kan ook, dat moet he zelf avonturen, ook daar blijft het netwerktechnisch wat spannend. En ze zijn momenteel moeilijk verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001

prutser001

Ik dacht dat je in eerste instantie de camera ook wilde besturen? Dus PTZ? Ik ben zelf niet bekend met dat merk of de mogelijkheden binnen de app.

En ik zag een dahua met Poe en ptz als Dome camera en die was 194 euro.
Dahua DH-SD22404T-GN
€194.00
Free shipping
IPcam-shop

Bij reolink kun je de camera laten uploaden bij activiteit naar FTP en lokaal op sdcard. Zo kun je en via de camera zelf en op de FTP de beelden bekijken.

Als je voor die setup gaat heb je dus alleen nodig:
- Poe cam met sdcard
- Poe switch
- 4g modem
- accu

Ik denk dat je dan de minste stroom gebruikt, minst ingewikkelde configuratie en minder points of failure. En je kan de camera draaien in de box onder water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Als raspberry pi/vpn allemaal te complex gaat worden dan zou ik zorgen dat je een NVR of camera met ingebouwde remote access koop./ Bij Dahua noemen ze "P2P"
https://dahuawiki.com/Remote_Access

Als je dus een NVR koopt van Dahua, zorg ervoor dat het deze functionaliteit heeft.

Echter omdat je maar 1 camera hebt, zou ik echt even doorzoeken naar een camera waar gewoon een grote SD kaart in kan en die ook "P2P heeft". Als je dan op locatie bent om de accu te wisselen, dan kun je tegelijk natuurlijk ook de SD kaart legen/kopieren naar een hdd. Moet je wel even camera zoeken die dit beetje gebruiksvriendelijk kan (liefst een ftp client oid). Wat @prutser001 adviseert mbt Reolink klinkt dan wel goed :)
Ik denk dat sommige Dahua cameras ook wel die SD kaart, FTP en P2p ingebouwd hebben trouwens

Maar dan blijft het punt van waterdichte behuizing en belichting. Ongeeer het belangrijkste component voor een goed beeld is... licht. Als je een camera met infrarood in een behuizing gaat stoppen werkt dit minder goed. Heb je hier al over nagedacht? JE kunt ook een externe waterdichte infrardood beam overwegen.

[ Voor 4% gewijzigd door laurens0619 op 22-06-2022 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IPcameraleek
prutser001 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 07:42:
Ik dacht dat je in eerste instantie de camera ook wilde besturen? Dus PTZ? Ik ben zelf niet bekend met dat merk of de mogelijkheden binnen de app.

En ik zag een dahua met Poe en ptz als Dome camera en die was 194 euro.
Dahua DH-SD22404T-GN
€194.00
Free shipping
IPcam-shop

Bij reolink kun je de camera laten uploaden bij activiteit naar FTP en lokaal op sdcard. Zo kun je en via de camera zelf en op de FTP de beelden bekijken.

- Poe cam met sdcard
- Poe switch
- 4g modem
- accu

Ik denk dat je dan de minste stroom gebruikt, minst ingewikkelde configuratie en minder points of failure. En je kan de camera draaien in de box onder water.
Goeie tip, ik ga dit even uitzoeken. Met een RBPI wordt denk toch iets te ingewikkeld, dan is dit een beter alternatief. Denk wel dat een bullet camera beter past in mijn behuizing, maar er zal vast iets vergelijkbaars zijn. Ik denk ook dat ik misschien in eerste instantie even moet loslaten dat ik vanaf thuis met 4G wilt meekijken en dat ik later kijk of ik dat kan toevoegen aan de setup.

Dus belangrijkste is dat ik daar op locatie een TV kan aansluiten en daar de beelden kan bekijken. Uiteindelijk helemaal mooi als ik dan thuis (200km verder) ook de beelden via 4G kan bekijken.
Stap voor stap, dan komen we er wel denk ik.

Verder wil ik zo min mogelijk de SD kaart in de camera vervangen, gezien ik de camera het liefst onder water houd en het wat meer moeite is om de camera uit het meer te halen, open te schroeven etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IPcameraleek
laurens0619 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:54:
Als raspberry pi/vpn allemaal te complex gaat worden dan zou ik zorgen dat je een NVR of camera met ingebouwde remote access koop./ Bij Dahua noemen ze "P2P"
https://dahuawiki.com/Remote_Access

Als je dus een NVR koopt van Dahua, zorg ervoor dat het deze functionaliteit heeft.

Echter omdat je maar 1 camera hebt, zou ik echt even doorzoeken naar een camera waar gewoon een grote SD kaart in kan en die ook "P2P heeft". Als je dan op locatie bent om de accu te wisselen, dan kun je tegelijk natuurlijk ook de SD kaart legen/kopieren naar een hdd. Moet je wel even camera zoeken die dit beetje gebruiksvriendelijk kan (liefst een ftp client oid). Wat @prutser001 adviseert mbt Reolink klinkt dan wel goed :)
Ik denk dat sommige Dahua cameras ook wel die SD kaart, FTP en P2p ingebouwd hebben trouwens

Maar dan blijft het punt van waterdichte behuizing en belichting. Ongeeer het belangrijkste component voor een goed beeld is... licht. Als je een camera met infrarood in een behuizing gaat stoppen werkt dit minder goed. Heb je hier al over nagedacht? JE kunt ook een externe waterdichte infrardood beam overwegen.
Ik denk indd dat het technicsh iets te ingewikkeld wordt met een RBPI enzo. Ik zal kijken naar de Dahua, NVR met P2P functionaliteit.

Kun je me in eenvoudige taal uitleggen wat een FTP client precies doet? Is dat een soort software die ervoor zorgt dat ik makkelijk de beelden via de UTP kabel kan overzetten op een schijf?
En wat de functie is van een Reolink, dat is denk gewoon puur de software toch?

Wat betreft de waterdichte behuizing, het gaat mij vooral om het overdag filmen, snachts is minder relevant. Verder is het water vrij helder, zomaar 2-3 meter zicht en meestal op 1 a 2m diepte maximaal, dus ik verwacht zonder infrarood wlel uit de voeren te kunnen.

Verder wil ik zo min mogelijk de SD kaart eruit halen, gezien dat best wat moeite is en ik dan de camera uit het meer moet vissen, die ik het liefste daar zo lang mogelijk laat staan. Maar wellicht loopt de SD kaart wel niet zo snel vol met motion detection erbij

We komen steeds dichterbij zo denk ik! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IPcameraleek
[b]

- Poe cam met sdcard
- Poe switch
- 4g modem
- accu

Mis ik trouwens in dit verhaal dan niet de NVR of harde schijf waar ik dan de beelden op wil zetten of zie ik dat verkeerd?

En wat bedoelde je precies dat je de beelden kan laten uploaden naar FTP? Wat gebruiken we in dit geval dan als zijnde "FTP" of begrijp ik je verkeerd?
Als ik het zo lees is FTP de communicatie tussen de IP cam en bijvoorbeeld een server/nas/laptop/NVR etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IPcameraleek
@laurens0619 @prutser001

Ik noemde wellicht eerder wat "onduidelijk" dat ik de camera wilde besturen. Maar het is natuurlijk een soort surveillance camera, dus in dat opzicht. Zal de camera zich op 1 punt richten en dacht ik dat het eventueel leuk zou zijn als ik hem zou kunnen inzoomen, als dat nodig zou zijn. Maar wat mij betreft hoef ik verder niet de camera te tilten of iets in die richting.

Het belangrijkste in dit project is, dat ik op de betreffende locatie de beelden kan afspelen op bijvoorbeeld een TV. en dat de documenten ook op een harde schijf of NVR of iets in die richting worden opgeslagen.

En uiteindelijk misschien nog een upgrade kan doorvoeren, dat ik ook thuis (200km verder) de beelden kan bekijken, middels een verbinding (maar dat is wel iets voor in de toekomst).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IPcameraleek
De camera die ik voorstelde, waar ik me nog even aan vast wil houden, heeft ook ONVIF en hiermee kan ik in principe elke NVR of andere software hieraan koppelen. Past dat dan ook in jullie verhaal / voorstel?
@laurens0619 @prutser001

Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IPcameraleek
jeroen3 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 23:05:
Een nvr kan ook, maar dan wordt het netwerktechnisch een stukje ingewikkelder. Dan moet je een 4g router hebben met vpn client functie, ergens anders een vpn server. Of je hebt een duurder machine of iot sim kaartje nodig van kpn of vodafone zakelijk.

De synology zet gewoon een heleboel vinkjes in 1x, ze bieden ook een nvr, daar kan dan een hdmi scherm op.
Het enige nadeel is dat je maar 2 camera licenties krijgt bij een standaard synology, van hun nvr weet ik het niet, meer kun je erbij kopen, en dat is best prijzig. Kost overigens ook vrij veel cpu, dus je kunt niet oneindig.

Een raspberry pi kan ook, dat moet he zelf avonturen, ook daar blijft het netwerktechnisch wat spannend. En ze zijn momenteel moeilijk verkrijgbaar.
Ik denk ook wel dat zo'n synology wel een hele goede oplossing is en dan ook gelijk als functie betreffende een NVR. Misschien iets prijziger, maar wel meer mogelijkheden, ook als ik het naar de toekomst toe wil uitbreiden. Maar ik vergelijk graag de opties en mogelijkheden, zodat ik een goede afweging kan maken.

Twee camera's is voor mij voorlopig wel voldoende hoor.
Als ik het goed heb gezien heeft Synology ook een mooie software, waarmee je dan de Dahua cam kan benaderen, aangezien er ONVIF op zit.

Misschien moet ik de RBPI nog maar even achter ons laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Nvr/synology ja het meest veelzijdige maar reden om die proberen eruit te laten is vanwege de extra benodigde stroom/accu. Reken op ongeveer continue 10 watt voor alleen die synology. Die daluha camera van hierboven zit ook op 10watt. Als ik zo snel reken zit je dan op:
12 volt, 24watt (4g cam en nas) =2ah per uur
Per dag dus 48ah. Wil je 2 weken moet je dus 672ah aan accu. Dat zijn 7x 100ah accus?
Let op, dit domein is niet mn sterkste kant dus ik hoop dat het (niet) klopt :p

Idee was om
- camera met sd kaart onderwater. Al het beeld gaat naar SD
- utp kabel naar boven naar poe injector/4g router

Als je dan met je laptop langskomt
- log je in met ftp (dat kun je zien als een soort usb schijf in verkenner)
- kopieer je alle bestanden lokaal op je laptop
- schoon je de sd op na gebruik

Dan kun je alle beelden op je gemak op je laptop of tv bekijken en hoeft de camera het water niet uit.

Nvr/synology maakt t allemaal wat luxer met dataopslag zodat de ftp optie niet meer nodig is. Als je niet vaak langskomt zou ik dit wel overwegen ivm storage.

Tegelijk, de nvr/synology kun je altijd achteraf toevoegen :)

[ Voor 17% gewijzigd door laurens0619 op 22-06-2022 23:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prutser001

prutser001

Nog mooier, mijn reolink camera's uploaden automatisch de filmpjes naar FTP. Als leuke bijkomstigheid kun je ze daarnaast ook bekijken rechtstreeks vanaf de SD kaart.

Dus een FTP opzetten en thuis testen, wel opletten dat je alles toelaat gezien je op adres kan veranderen en sterke user/pass erop.

Enige wat een beetje irritant is, de stroom. Hoe ga je dat doen? Accu ja, Poe switch kan 48V vragen afhankelijk van Poe budget. Dan nog voeding voor de 4g modem. Omvormer lijkt me ook niet ideaal?

[ Voor 50% gewijzigd door prutser001 op 22-06-2022 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IPcameraleek
Ik ga er nog even over nadenken, thanks voor jullie input!

Mochten zich er nog ideeën of tips zijn, houd ik me natuurlijk altijd aanbevolen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IPcameraleek
Ik heb nog wel een vraag, namelijk wat betreft de kabel die we nodig hebben.
De kabel loopt sowieso door het water, dus die moet wel echt waterbestendig zijn, nu zijn de meeste kabels dat wel, door bijvoorbeeld een PVC omhusling. Maar ik vraag me af of dat voldoende is.

Daarnaast zie je nog kabels met een stugge kern of een flexibele kern, maakt dat nog verschil?

Het lijkt me bijvoorbeeld mooi als de kabel met neopreen is afgewerkt tegen extra bescherming. Wat raden jullie aan?

Daarnaast de lengte van de kabel, zijn mogelijk ook andere topics over geweest op het forum. Maar bij de ene lees ik dat er mogelijk kwaliteit verlies/signaalverlies is bij 75m of 100m kabel en bij de andere staat dat dit geen probleem is. Let wel, we hebben hier te maken met POE, dus het netwerk en de stroom loopt door 1 kabel, wat dus mogelijk die ruis kan veroorzaken.

Wat zijn jullie suggesties?

[ Voor 5% gewijzigd door IPcameraleek op 28-06-2022 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:55
Ik ben bang dat een NVR ook nog best veel Watt vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
100m zou geen probleem moeten zijn. Is dat het wel dan kun je halverwege een GPeR gebruiken.
Mits dat goed komt met de POE van de camera natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Hangt beetje van de kabel en het voltage af
Over het algemeen geen prob

Hier kun je het eea mee narekenen
http://poe-world.com/Calculator/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IPcameraleek
laurens0619 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 21:47:
Hangt beetje van de kabel en het voltage af
Over het algemeen geen prob

Hier kun je het eea mee narekenen
http://poe-world.com/Calculator/
Thanks!

Ik snap alleen niet veel van de uitkomst, wanneer ik invul dat het om 6a kabel gaat, 4pair, 100m, 12v en 10 watt voor de camera. Kun jij dat toelichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IPcameraleek
jeroen3 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 21:42:
100m zou geen probleem moeten zijn. Is dat het wel dan kun je halverwege een GPeR gebruiken.
Mits dat goed komt met de POE van de camera natuurlijk.
Dat wordt lastig onder water vrees ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
IPcameraleek schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 22:12:
[...]

Thanks!

Ik snap alleen niet veel van de uitkomst, wanneer ik invul dat het om 6a kabel gaat, 4pair, 100m, 12v en 10 watt voor de camera. Kun jij dat toelichten?
als je die parameters invult dan krijg je
Te zien dat de voltage bij de camera geZakt is na 100 meter naar 11.08 Volts. Wil je op 10watt uitkomen bij de camera, moet je injector er 10.83 in stoppen

Dan zie je ook direct waarom poe 48v is, dat zakt slechts naar 47,79 met dezelfde specs kabel na 100m

[ Voor 9% gewijzigd door laurens0619 op 28-06-2022 22:56 ]

Pagina: 1