Ik heb sinds kort een Winchip2-3D liggen (IDT chippje met MMX en 3Dnow!, 3x75MHz), en een Pentium 166 (zonder MMX, 2,5x66), en ik vraag me serieus af wat nou sneller is... Iemand enig idee (ik kan het pas over een week ofzo testen, maar ik ben erg nieuwschierig)...
Volgens mij verslaat de Winchip de Pentium met gemak, al was het maar dat de FSB bij de Winchip hoger is.
Denk het ook wel ja. Met games weet ik niet, maar gewone apps IIG
Ik heb zelf zo'n winchip gehad. Het was een van de meest ongelukkige periode's in mijn hele leven. Wat een ramp was dat, dat ding. Ik heb dat ding later vervangen door een intel p200 mmx, en die was veel sneller. Met een non-mmx processor weet ik het niet, maar die mmx word alleen in games gebruikt natuurlijk, dus ik denk dat zelfs een non-mmx sneller is dan een mmx idt. Die IDT wilde overigens geen games draaien want om een of andere reden was dat ding op normale snelheid al zo instabiel dat 'ie steeds vastliep.Op zondag 26 augustus 2001 00:12 schreef Mindfields het volgende:
Volgens mij verslaat de Winchip de Pentium met gemak, al was het maar dat de FSB bij de Winchip hoger is.
Ik zou zelf voor de intel gaan, zelfs als 'ie non-mmx is.
Catch a smile out there!
Verwijderd
Dit is wel een WInChip2, dus is tie wel redelijk...
vergelijking:
Pentium 166MHz
ALU: 346 MIPS
FPU: 183 MFLOPS
WinChip2-3D 225MHz
ALU: 446 MIPS (+ 29%)
FPU: 137 MFLOPS (- 33%)
Maar heeft natuurlijk 3DNow! en MMX
Dus in het meeste gebruik is tie sneller.
vergelijking:
Pentium 166MHz
ALU: 346 MIPS
FPU: 183 MFLOPS
WinChip2-3D 225MHz
ALU: 446 MIPS (+ 29%)
FPU: 137 MFLOPS (- 33%)
Maar heeft natuurlijk 3DNow! en MMX
Dus in het meeste gebruik is tie sneller.
Reken maar dat de Pentium beter is
Ik heb een IDT 200 gehad ,en kon maar net een P133 bijhouden
Ik heb een IDT 200 gehad ,en kon maar net een P133 bijhouden
Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x
Heb zelf ook wat testjes gedaan tijdje geleden, en dit kwam der uit (met sisoftsandra)

Die winchip verliest dat denk ik wel, ligt ook beetje aan wat je er mee doet natuurlijk (3dnow optimised (quake2 bijv.) dingen wint hij wel bijv.)
Dit was op een abit pr5 r2 moederbord met 64mb edo ram in win98 1ste editie.
Trouwens in games maakt de fpu dus veel uit en mem speed ook wel voor een gedeelte. In windows en bijv. winamp (wat mmx ondersteunt) zal je geen verschil merken.

Die winchip verliest dat denk ik wel, ligt ook beetje aan wat je er mee doet natuurlijk (3dnow optimised (quake2 bijv.) dingen wint hij wel bijv.)
Dit was op een abit pr5 r2 moederbord met 64mb edo ram in win98 1ste editie.
Trouwens in games maakt de fpu dus veel uit en mem speed ook wel voor een gedeelte. In windows en bijv. winamp (wat mmx ondersteunt) zal je geen verschil merken.
Ik heb hier onder andere een Pentium 233MMX, Pentium 166, IBM/Cyrix p200+ (166MHz) en IDT Winchip2 225 MMX/3D-Now.
De Pentium MMX en de Winchip steken ver boven de andere uit
als het om games gaat. Voor normale programma's zoals Office 97 maakt het allemaal weinig uit al heb ik het gevoel dat de Pentium 233MMX het snelst is gevolgd door de Winchip en de IBM/Cyrix.
als het om games gaat. Voor normale programma's zoals Office 97 maakt het allemaal weinig uit al heb ik het gevoel dat de Pentium 233MMX het snelst is gevolgd door de Winchip en de IBM/Cyrix.
HP9000 715/50, 192Mb, 3 x 2Gb, HP-UX 10.20, 21" HP A1097C
Verwijderd
Vergeet niet dat dit niet de eerste WinChip is maar versie 2
Versie 1 had alleen MMX en was een stuk trager dat versie 2, hoewel hij klok voor klok zeker trager is gebleven dan de Pentium en de K6.
Vooral op FPU gebied want die loopt op halve kloksnelheid van de ALU (in dit geval dus 112.5MHz) en was toch al niet zo rap.
Maar het lijkt me toch (zie SiSoft Sandra 2001se) dat hij de P166 achter zich laat, zeker op integer gebied!
Versie 1 had alleen MMX en was een stuk trager dat versie 2, hoewel hij klok voor klok zeker trager is gebleven dan de Pentium en de K6.
Vooral op FPU gebied want die loopt op halve kloksnelheid van de ALU (in dit geval dus 112.5MHz) en was toch al niet zo rap.
Maar het lijkt me toch (zie SiSoft Sandra 2001se) dat hij de P166 achter zich laat, zeker op integer gebied!
Dat kan ook wel kloppen, de cyrix die ik getest had trouwens is een andere dan jouw, mijne heeft mmx onderandere.Op zondag 26 augustus 2001 16:15 schreef loesberg het volgende:
Ik heb hier onder andere een Pentium 233MMX, Pentium 166, IBM/Cyrix p200+ (166MHz) en IDT Winchip2 225 MMX/3D-Now.
Ja nu je het zegt bedenk ik mij ook dat de via c3 series hier opgebaseerd zijn als ik mij niet vergis. Een bedrijf Centaur had het ontwerp gemaakt en via heeft een tijd terug Centaur overgenomen.Op zondag 26 augustus 2001 16:19 schreef chaos666 het volgende:
Vergeet niet dat dit niet de eerste WinChip is maar versie 2
Maar welke nu sneller is, ik denk eigenlijk dat ze zo niet veel schelen, maar je kan die 166 natuurlijk nog overclocken naar 200 (moet ie wel redden) en de winchip is niet zo'n overclock held.
Toch maar eens opzoek gaan naar zo'n versie 2 voor me verzameling
Die winchip is dus echt veel sneller dan die Pentium
, en het leuke is dat hij nauwelijks warm wordt. Ik heb de Fan van de koeling afgehaald, en hij loopt nog steeds probleemloos en dat met een lullig heatsinkje van 1.5cm hoog... Ik heb hem zelfs zonder heatsink getest
, en hij hield het 5 minuten (!!!) uit, daarna liep de boel vast maar de processor is ongedeerd en gaat nu vrolijk zonder fan door het leven (ik zal kijken of ik er een servertje van kan bakken)
Pagina: 1