RGB verlichting van GPU bypassen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSande
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 27-11-2023

JSande

My nam jef

Topicstarter
Hoi mede-tweakers,

Ik heb ongeveer een jaar geleden een EVGA GeForce GTX 1080 FTW2 GAMING ICX overgekocht van een oud medestudent. Het is een fijne kaart, en voldoet aan mijn grafische eisen. De software, PRECISION X1, heb ik nog niet tot het uiterste hoeven gebruiken, en ik gebruik ‘m vooral om de RGB verlichting van de kaart aan te passen. Jammer genoeg zijn de personalisatie-opties vrij simpel en eentonig, en voor mijn model kan ik de SDK’s niet enablen om met bijvoorbeeld OpenRGB de verlichting te veranderen.

Omdat het RGB is (en niet ARGB), ga ik er vanuit dat ik hier te maken heb met een 12v 4 pin aansluiting. Op het bord zitten twee headers, één met 6 pins (blauw) en één met 4 pins (rood):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XPwTZC1zdF30o76K6PNoh1NBT6c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hUqU3bPxcBCcrgSYhcdRDN7L.jpg?f=fotoalbum_large

Ik wil graag de verlichting doorverbinden naar een 12v header op m’n moederbord zodat ik de verlichting met iCUE kan regelen.

Ik neem aan dat de 4 pin voor de verlichting van de koeler is, maar dat weet ik niet zeker. Daarom dacht ik om het even na te vragen op de forums hier.

Auw! Kennis naar m'n hoofd gegooid.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Probeer eens uit te vinden welke van de twee connectors voor de verlichting, en welke voor de fans is door een van de twee los te halen.

Zou zomaar kunnen dat die 6-pin een dubbele 3-pin ARGB is en die 4-pin een PWM header is met 12V, GND, RPM, PWM. Ga eens meten met welke pinnen ground zijn, welke voltages erop staan etc. Dan kan je al meer zeggen denk ik.

Ik lees vooral een wens/vraag en zie nog een hoop mogelijkheden voor eigen onderzoek :) Een mailtje naar EVGA support met wat de pinout is of de vraag op hun forums posten kan ook de moeite waard zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door spone op 19-06-2022 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSande

JSande

My nam jef

Topicstarter
spone schreef op zondag 19 juni 2022 @ 18:54:
Probeer eens uit te vinden welke van de twee connectors voor de verlichting, en welke voor de fans is door een van de twee los te halen.

Zou zomaar kunnen dat die 6-pin een dubbele 3-pin ARGB is en die 4-pin een PWM header is met 12V, GND, RPM, PWM. Ga eens meten met welke pinnen ground zijn, welke voltages erop staan etc. Dan kan je al meer zeggen denk ik.

Ik lees vooral een wens/vraag en zie nog een hoop mogelijkheden voor eigen onderzoek :)
Dankje voor de snelle reactie.

Bedenk me net dat de fans speciale silent technology hebben waarbij de fan boven de voeding niet draait als er geen load op de GPU staat. Heb dus het gevoel dat de 6 pin voor de fans is. Was misschien handig om meteen te melden. :P

Hetgeen waar ik me het meest zorgen over maak is dat de leds op de koeler te veel stroom laat trekken voor m’n moederbord, of is dat iets waar ik me geen zorgen over hoef te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSande

JSande

My nam jef

Topicstarter
spone schreef op zondag 19 juni 2022 @ 18:54:
Ik lees vooral een wens/vraag en zie nog een hoop mogelijkheden voor eigen onderzoek :) Een mailtje naar EVGA support met wat de pinout is of de vraag op hun forums posten kan ook de moeite waard zijn.
Mailtje naar EVGA is zeker een goed idee. Bijgevoegde foto in de originele post is namelijk iets wat ik op google vond, die van mij zit nog in mekaar en in m’n pc. Misschien dat zij een pcb layout kunnen delen.

[ Voor 4% gewijzigd door JSande op 19-06-2022 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSande

JSande

My nam jef

Topicstarter
Heb ondertussen even wat diepere research gedaan, en ben tot de conclusie gekomen dat de 6 pin voor de rgb is. Dit komt omdat er extra lampjes op m'n gpu zitten om temperaturen weer te geven met color codes, een functie die eigenlijk niet meer wordt ondersteund.

Nu dat ik dit weet ga ik met deze info uitzoeken hoe ik met een moederbord header de rgb kan bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
JSande schreef op zondag 19 juni 2022 @ 19:00:
[...]
Hetgeen waar ik me het meest zorgen over maak is dat de leds op de koeler te veel stroom laat trekken voor m’n moederbord, of is dat iets waar ik me geen zorgen over hoef te maken?
Een gemiddelde moederbord header kan een meter aan ledjes poweren, dus om die paar stuks op een videokaart zou ik me geen zorgen maken.

Aangezien een FTW2 kaart geloof ik 2 fans heeft, zou het prima kunnen dat die 6 pinnen worden gebruikt voor:
12V (gedeeld tussen de 2 fans)
GND (gedeeld tussen de 2 fans)
RPM/tach (1 per fan zodat de kaart de snelheid per fan uit kan lezen)
PWM (1 per fan zodat de snelheid per fan ingesteld kan worden)

Maar dit is even een gokje en niet helemaal in het verlengde van je doel, want je wou de RGB anders besturen. Kwestie van meten welk voltage er op de 4 pin header staat dan. Kan je via de EVGA software individuele leds/zones aan of uit zetten of is het alles of niets, en de hele kaart 1 kleur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSande

JSande

My nam jef

Topicstarter
spone schreef op zondag 19 juni 2022 @ 19:54:
[...]

Een gemiddelde moederbord header kan een meter aan ledjes poweren, dus om die paar stuks op een videokaart zou ik me geen zorgen maken.

Aangezien een FTW2 kaart geloof ik 2 fans heeft, zou het prima kunnen dat die 6 pinnen worden gebruikt voor:
12V (gedeeld tussen de 2 fans)
GND (gedeeld tussen de 2 fans)
RPM/tach (1 per fan zodat de kaart de snelheid per fan uit kan lezen)
PWM (1 per fan zodat de snelheid per fan ingesteld kan worden)

Maar dit is even een gokje en niet helemaal in het verlengde van je doel, want je wou de RGB anders besturen. Kwestie van meten welk voltage er op de 4 pin header staat dan. Kan je via de EVGA software individuele leds/zones aan of uit zetten of is het alles of niets, en de hele kaart 1 kleur?
Alles of niets. dus het is vermoedelijk maar 4 pins. Heb ondertussen even geresearched, en er zit nog een 4-pin aan de andere kant, dus de 4 pins zijn definitief voor de fans. De 6-pin loopt ook naar de coolershroud. Er zitten naast de rgb op de hele kaart ook 3 extra ledjes aan de voorkant om met colorcode temps aan te geven van verschillende onderdelen (Deze zijn niet aan te passen met de software, en dit concept werkte vroeger met een software die tegenwoordig vergeten en un-optimised is). Zelf denk ik nu dat de cosmetische rgb 4 pin 12v is en die drie ledjes een vorm van argb 12v, dus:

1: 12V
2: DATA
3: R
4: G
5: B
6: GND

Naderhand kan er dan voor het argb gedeelte nog ergens een omvormer zitten om van 12V naar 5V te gaan. Geen idee of dit kan of daadwerkelijk zo is, slechts een beetje guesswork... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSande

JSande

My nam jef

Topicstarter
Update: ben erachter gekomen hoe ik de kleuren van die extra ledjes verander, moest alleen ergens doorklikken om bij een bepaald schermpje te komen. Customisation is niet erg ruim, maar t is beter dan heel m'n gpu uit elkaar halen om te kijken hoe ik 'm kan bypassen

Pagina: 1