Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-05 10:15

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
Beste Tweakers,
Onze nieuwbouw woning wordt over een half jaar opgeleverd. Daar wil ik gelijk 'goed' investeren in de netwerk setup en heb ik in iedere ruimte + hallen een loze leiding laten plaatsen voor een UTP kabel.

Wil graag mijn voorgenomen setup hier delen met het verzoek mee te denken of het logisch is of wellicht anders/beter kan. Ik twijfel namelijk tussen twee setups.

Ik heb in ieder geval nodig:
21x vaste aansluiting waarvan 6 PoE

Idee is om glasvezel via Delta of KPN aan te schaffen, met daarbij:

1x Patchpaneel in de meterkast
1x Ubiquiti unifi switch 24
3x Ubiquiti Unifi 6 Lite (één beneden in de hal, één boven in de hal en één in de veranda)

Ik besef me dat ik de Ubiquiti apparatuur in deze setup niet actief kan monitoren/managen, ik heb daar op dit moment ook nog geen reden toe. Kan altijd nog een Pi toevoegen in de toekomst.
Vraag die ik direct heb: Is het raadzaam om de standaard modem in bridge mode te zetten OF beter een eigen modem? (in dat geval zit ik aan de Edgerouter X te denken).

Tips of meedenken wordt gewaardeerd!

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

Beste antwoord (via koekjah op 30-06-2022 09:51)

• Kalkran
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-05 14:35
Verstandige keuze, ik heb met mijn nieuwbouwhuis ook naast praktisch elke wcd een loze leiding laten aanleggen, en ééntje op de overloop op ~2.30 hoog voor een AP. Overal zit dubbel cat5e in. Meterkast een patchpaneel met 32 aansluitingen en een 16 poort switch, initieel gebudgeteerd op zo'n 10-12 devices, maar die helaas bijna overloopt (4 APs (verdiepingen en de schuur), 2 werkplekken, 2 TVs, gameconsole, RPi, Hue bridge, Tado bridge, laadpaal, NAS/Servertje en een uplink naar de router = 15 in gebruik) - je zit er voor je het weet. PoE gebruik (met POE voeding voor de 4 APs, de RPi en de Tado) ligt momenteel rond de 18W.
Kijk wat je in huis hebt, koop wat ruimer, zeker als je ooit nog iets wil uitbreiden (smarthome meuk kost mij dus al twee aansluitingen).

Zelf heb ik de keuze gemaakt om één switch in de meterkast neer te zetten om klaar te zijn met overal losse switches en het netwerk lekker plat te houden.

Wat betreft je vraag over modem in bridge of zelf wat regelen.. Ik heb m'n USG ingesteld om de Experiabox van KPN die 10W(!) trok uit te kunnen zetten, maar het werkt nog steeds niet zoals ik wil. Ik heb geen STBs meer staan (ook 2x 4-8W idle, en twee ethernetaansluitingen) dus gebruik alleen de apps+internet, maar IPv6 werkt bijvoorbeeld bij mij niet langer dan de eerste paar dagen. Omdat IPv4 wel werkt heb ik er ook geen tijd meer in gestoken, maar vanwege het stroomverbruik van de Experiabox vond ik het zonde om die er tussen te laten. Er zijn voldoende gidsen te vinden om een "bridge"-apparaat bij glasvezel er uit te laten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-06 15:38

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Geen behoefte aan een NAS? (Want daar zou je, afhankelijk van hoe je dat ding op tuigt, die Unifi software op kunnen draaien.)

Ga je voor een eigen router, denk er aan dat Edge een ander OS kent dan Unifi en niet van uit de Unifi software te beheren is. Ga je toch voor het Unifi ecosysteem, kan het een zinvolle overweging zijn een CloudKey of de software op je NAS draaien en je firewall/router uit de Unifi serie halen.

Is het Unifi ecosystem geen wens of eis, zou je eventueel naar andere PoE switches kunnen kijken.

Qua vaste aansluitingen, heb je dat echt nodig? 21 stuks is *veel* voor een huis. Zeker met hedendaagse WiFi.

Qua AP, je zou ook voor een outdoor kunnen kiezen, zodat je de hele tuin goed gedekt hebt:
pricewatch: Ubiquiti UniFi FlexHD

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-06 01:44
Hoeveel apparaten ga je bedraad aansluiten, heb je echt een 24 poort switch nodig? En heb je echt dure unifi spullen nodig in je huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Rrob schreef op maandag 20 juni 2022 @ 11:14:
Hoeveel apparaten ga je bedraad aansluiten, heb je echt een 24 poort switch nodig? En heb je echt dure unifi spullen nodig in je huis?
Unifi AP's zijn in verhouding niet duur.
Switches in verhouding ook niet, maar zitten wel wat meer in het kleinzakelijk segment qua prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-06 02:18

M14

koekjah schreef op zondag 19 juni 2022 @ 16:23:
Beste Tweakers,
Onze nieuwbouw woning wordt over een half jaar opgeleverd. Daar wil ik gelijk 'goed' investeren in de netwerk setup en heb ik in iedere ruimte + hallen een loze leiding laten plaatsen voor een UTP kabel.

Wil graag mijn voorgenomen setup hier delen met het verzoek mee te denken of het logisch is of wellicht anders/beter kan. Ik twijfel namelijk tussen twee setups.

3x Ubiquiti Unifi 6 Lite (één beneden in de hal, één boven in de hal en één in de veranda)

Ik besef me dat ik de Ubiquiti apparatuur in deze setup niet actief kan monitoren/managen, ik heb daar op dit moment ook nog geen reden toe. Kan altijd nog een Pi toevoegen in de toekomst.
Vraag die ik direct heb: Is het raadzaam om de standaard modem in bridge mode te zetten OF beter een eigen modem? (in dat geval zit ik aan de Edgerouter X te denken).

Koop er een cloud key bij en manage dat spul. Anders vervalt het hele argument om uitgerekend dit merk / deze serie te kopen.

Maar goed. Die apparatuur is in dit stadium helemaal niet interessant. Dat is een kwestie van bestellen en aansluiten.
Waar het over moet gaan is de behoefte voor data-aansluitingen in een bepaalde ruimte. Zet op papier wat je in een bepaalde ruimte wil gaan doen en het aantal & type aansluitingen daar voor noodzakelijk zijn. Zet vervolgens de locatie van de aansluitingen op papier. Geef dat aan de aannemer en zeg 'do fix'. 8)

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
Rrob schreef op maandag 20 juni 2022 @ 11:14:
Ik wil ieder vast apparaat ook bedraad aansluiten (tv, console, pc, printer etc). Daarnaast wat PoE devices, waaronder een of twee camera's.
Heb ik direct 24 poorten nodig? Nee, maar in de toekomst wellicht wel. Daarom per kamer twee utp aansluitingen. Krijg nu de kans om het in 1x goed te doen.

Unifi vind ik overigens niet eens zo gek duur. Het is betrouwbaar, stabiel en snel. Beetje in het kader van koop je een Dacia of een Audi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:57
Als je ook camera’s wilt zou ik voor een UDM Pro of SE met daaraan een extra switch gaan.

Maar zoals @M14 al aangeeft is apparatuur nu niet interessant. Eerst alle kabels op de juiste plek…

[ Voor 37% gewijzigd door Blommie01 op 20-06-2022 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:41
Hoe groot is je huis? Je kan ook wat simpeler werken met bijvoorbeeld switches op verschillende plekken. Ik heb in de meterkast een 8 poorts PoE switch na de router, waar de 3 AP's, de Pi en de NAS o.a. op zitten.

Maar ik heb bij de multimedia nog een 4 poort switch en op mijn werkkamer nog een 4 poort switch, om op die plekken op betrekkelijk eenvoudige wijze voldoende bedraad te kunnen aansluiten.

Met deze setup heb ik in de meterkast eigenlijk nog 3 poorten te weinig, maar op de router zitten er (in mijn geval) ook 4, dus dat gaat ook al prima. Dit alles gaat naar een 16 poorts patchpaneeltje. En als het te weinig wordt zet ik er daar gewoon een 2e 8 poort switch bij.

Ubiquity is leuk, maar voor normaal huisgebruik echt niet nodig (heb hier gewoon 3 TP Link AP's met zelfde SSID, vrijwel alle mobiele apparaten roamen daar prima op). Dus dan doe je het vooral voor de hobby m.i. Mijn setup is veel goedkoper, wat als voordeel heeft dat het ook makkelijker is om iets nieuws bij te kopen / te vervangen (voelt minder erg om iets wat niet zo duur is te vervangen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spacialz
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-06 22:59

Spacialz

Ovenvers

koekjah schreef op zondag 19 juni 2022 @ 16:23:
Beste Tweakers,

Aangezien je aangeeft dat je een hoop gaat bekabelen en hier ook voorbereiding voor gaat treffen is het aantal devices wat draadloos is zeer klein, hoogstwaarschijnlijk een tablet, aantal mobiele telefoons en mogelijk een aantal cast devices zoals Chromecast / Sonos et cetera.
Ga je bij jezelf ten rade of je echt UBNT speelgoed nodig hebt thuis aangezien het inderdaad prijzig spul is allemaal en er zat kosten bij komen in een nieuwbouw project(uiteraard je budgetcap niet wetende).

Zelf werk ik met 2 AP AC Pro's die mijn hele woning 130 m3 voorzien van WiFi, ook mijn tuin is hier helemaal mee gedekt.
Ook een controller op een Pi, NAS of Cloudkey van UBNT ten zeerste aan te raden.
Deze zou je ook gewoon op je eigen PC kunnen draaien mijn voorkeur ging toen uit naar Unifi Cloudkey.

Hou er rekening mee zodra je je eigen routerspeelgoeddingetjes achter je internetlijn gaat knopen dat je ook de rest moet inrichten qua VLAN's als je ook TV gaat kijken via iTV bij KPN/Delta. Ook bij vaste telefonie(ja die mensen zijn er ook nog }:O) moet je dan inrichten.
Zou lekker de WiFi uitknallen en voor de rest je modem/router van je provider laten draaien in standaard modus voor nu.

Hou ook rekening met de afstand die PoE kan afleggen(ook hier geldt weer dat ik niet weet hoe groot het oppervlak is)
Daarbij is het ook raadzaam om effe te kijken naar welk type AP je waar gaat neerzetten / ophangen.
Misschien kan je het intern wel af met een Lite variant en dat scheelt weer in portemonnee :D

Heeft u al geprobeerd opnieuw op te starten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Spacialz schreef op maandag 20 juni 2022 @ 20:13:
[...]
Hou ook rekening met de afstand die PoE kan afleggen(ook hier geldt weer dat ik niet weet hoe groot het oppervlak is)
Daarbij is het ook raadzaam om effe te kijken naar welk type AP je waar gaat neerzetten / ophangen.
Misschien kan je het intern wel af met een Lite variant en dat scheelt weer in portemonnee :D
PoE is 100 meter, net als ethernet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-06 01:44
Ik snap dat je 2x utp per kamer legt, zou ik ook doen. Je hoeft ze alleen niet allemaal aan te sluiten, dat is juist het voordeel van een patch paneel!
Een 24 poort POE switch klinkt overkill voor een woonhuis, misschien kan het ook met een 8p POE switch en de poorten op je router? En als dat niet voldoende is kan je altijd een extra 8p switch zonder POE plaatsen, gewoon zorgen dat je voldoende ruimte hebt in je meterkast

[ Voor 24% gewijzigd door Rrob op 21-06-2022 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacialz

Spacialz

Ovenvers

Rrob schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 14:29:
Ik snap dat je 2x utp per kamer legt, zou ik ook doen. Je hoeft ze alleen niet allemaal aan te sluiten, dat is juist het voordeel van een patch paneel!
Een 24 poort POE switch klinkt overkill voor een woonhuis, wellicht kan het ook met een 8p POE switch en een 8p normale switch?
TS zou ook voor een 16P kunnen gaan uiteraard.
Mijn eerlijke opinie is wel dat je zo minimaal mogelijk qua switching moet inbouwen in je netwerk aangezien het troubleshooten bij flaws vele malen makkelijk wordt gemaakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:28
[...]

Aangezien je aangeeft dat je een hoop gaat bekabelen en hier ook voorbereiding voor gaat treffen is het aantal devices wat draadloos is zeer klein, hoogstwaarschijnlijk een tablet, aantal mobiele telefoons en mogelijk een aantal cast devices zoals Chromecast / Sonos et cetera.
Ga je bij jezelf ten rade of je echt UBNT speelgoed nodig hebt thuis aangezien het inderdaad prijzig spul is allemaal en er zat kosten bij komen in een nieuwbouw project(uiteraard je budgetcap niet wetende).

Zelf werk ik met 2 AP AC Pro's die mijn hele woning 130 m3 voorzien van WiFi, ook mijn tuin is hier helemaal mee gedekt.
Zodra je met smart home achtige dingen aan de slag gaat loopt het aardig op. Wat voor snelheden haal jij met die AC Pro? Bij mij viel het destijds tegen.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacialz

Spacialz

Ovenvers

sdk1985 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 15:02:
[...]

Zodra je met smart home achtige dingen aan de slag gaat loopt het aardig op. Wat voor snelheden haal jij met die AC Pro? Bij mij viel het destijds tegen.
Afhankelijk van de afstand tot het AP 1 of 2 zit ik meestal ruim boven de 150 en heb tijdens dat het huis leegstond overal CAT6 naartoe gelegd.

Heb een fiber verbinding van 500/500 internet only.
Nu draai ik geen domoticaanse praktijken behalve wat KliKa speelgoed.

Onze lead netwerk engineer bij ons op de zaak draait een huis vol met speelgoed op een 50/50 glas abbo dus het zit hem vooral in je inrichting.
Dingen zoals meshing uit, STP uit, bandsteering uit, je kanalen instellen op 1,6,11 et cetera.

Waarom die kanalen vraagt u?
Leesvoer: https://www.metageek.com/...rces/why-channels-1-6-11/

[ Voor 0% gewijzigd door Spacialz op 21-06-2022 16:00 . Reden: typoo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:28
Spacialz schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 15:59:
[...]

Afhankelijk van de afstand tot het AP 1 of 2 zit ik meestal ruim boven de 150 en heb tijdens dat het huis leegstond overal CAT6 naartoe gelegd.
Ah ja dat haalde ik ook in mijn vorige woning. Toen ik in de verbouwing zat heb ik tijdelijk de gratis pricewatch: TP-Link AC1200 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco M4 (3-pack) set van Ziggo gebruikt en daar bleek ik ineens 400-500 Mbps mee te halen. Dus bij mij zijn die nooit meer weggaan :X. Zou nu die overigens niet kopen nu AX bestaat.

[ Voor 3% gewijzigd door sdk1985 op 21-06-2022 16:42 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
Ik zit er aan te denken om de 24 poorts te vervangen voor een 16 poorts, de kans dat ik ze alle 24 tegelijk gebruik is vrijwel nihil en upgraden kan altijd nog.
Ik twijfel nu tussen de Ubiquiti UniFi Switch Lite 16 PoE en de Ubiquiti UniFi Switch Gen 2, behalve wat snelheden zie ik niet veel verschillen.
Het PoE budget van de lite is in ieder geval iets hoger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:50
[...]

Ook een controller op een Pi, NAS of Cloudkey van UBNT ten zeerste aan te raden.
Deze zou je ook gewoon op je eigen PC kunnen draaien mijn voorkeur ging toen uit naar Unifi Cloudkey.
Da's natuurlijk mooi voor jou! Ik heb hier ook een nieuwbouwwoning, en dat is zo geisoleerd dat als ik 1 stap in de tuin zet, het wifi-signaal zo goed als 0 is. Met een paar pubers in huis die al moeilijk buiten te krijgen zijn is dit een no-go ;)

Ook hangt een Unifi bij het trapgat op de eerste verdieping. Dramatisch ontvangst op zolder.

Dus: Elke verdieping heeft een eigen Unifi Accespoint + een mesh buiten. Nu wel overal dekking.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Kalkran
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-05 14:35
Verstandige keuze, ik heb met mijn nieuwbouwhuis ook naast praktisch elke wcd een loze leiding laten aanleggen, en ééntje op de overloop op ~2.30 hoog voor een AP. Overal zit dubbel cat5e in. Meterkast een patchpaneel met 32 aansluitingen en een 16 poort switch, initieel gebudgeteerd op zo'n 10-12 devices, maar die helaas bijna overloopt (4 APs (verdiepingen en de schuur), 2 werkplekken, 2 TVs, gameconsole, RPi, Hue bridge, Tado bridge, laadpaal, NAS/Servertje en een uplink naar de router = 15 in gebruik) - je zit er voor je het weet. PoE gebruik (met POE voeding voor de 4 APs, de RPi en de Tado) ligt momenteel rond de 18W.
Kijk wat je in huis hebt, koop wat ruimer, zeker als je ooit nog iets wil uitbreiden (smarthome meuk kost mij dus al twee aansluitingen).

Zelf heb ik de keuze gemaakt om één switch in de meterkast neer te zetten om klaar te zijn met overal losse switches en het netwerk lekker plat te houden.

Wat betreft je vraag over modem in bridge of zelf wat regelen.. Ik heb m'n USG ingesteld om de Experiabox van KPN die 10W(!) trok uit te kunnen zetten, maar het werkt nog steeds niet zoals ik wil. Ik heb geen STBs meer staan (ook 2x 4-8W idle, en twee ethernetaansluitingen) dus gebruik alleen de apps+internet, maar IPv6 werkt bijvoorbeeld bij mij niet langer dan de eerste paar dagen. Omdat IPv4 wel werkt heb ik er ook geen tijd meer in gestoken, maar vanwege het stroomverbruik van de Experiabox vond ik het zonde om die er tussen te laten. Er zijn voldoende gidsen te vinden om een "bridge"-apparaat bij glasvezel er uit te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacialz

Spacialz

Ovenvers

107mb schreef op zondag 26 juni 2022 @ 15:39:
[...]

Da's natuurlijk mooi voor jou! Ik heb hier ook een nieuwbouwwoning, en dat is zo geisoleerd dat als ik 1 stap in de tuin zet, het wifi-signaal zo goed als 0 is. Met een paar pubers in huis die al moeilijk buiten te krijgen zijn is dit een no-go ;)

Ook hangt een Unifi bij het trapgat op de eerste verdieping. Dramatisch ontvangst op zolder.

Dus: Elke verdieping heeft een eigen Unifi Accespoint + een mesh buiten. Nu wel overal dekking.
Hier jaren 70 revolutiebouw woning, iets met afwezige spouwmuurisolatie :P

Snap het wel het in jouw geval met pubers, die sjenken al als er iets onderbreking is want WifFi=life.
First world problems imo 8)7
Kalkran schreef op zondag 26 juni 2022 @ 22:57:

Dat dus ;)

Pagina: 1