Goedendag allemaal,
Onze nieuwbouwwoning is eind 2017 opgeleverd met een 10-tal PV panelen (280Wp) en een SOFAR 3000TL omvormer. Op zich draagt deze installatie mooi bij aan een lage(re) energierekening. Ontwikkelingen in het afgelopen jaar hebben me echter op het idee gebracht de huidige setup te heroverwegen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ueE7N8A295Xm8YaSAipRegc8.jpg?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/qLejDTqTezGFtHkXVncEmEAD.png?f=user_large)
Onze nieuwbouwwoning is eind 2017 opgeleverd met een 10-tal PV panelen (280Wp) en een SOFAR 3000TL omvormer. Op zich draagt deze installatie mooi bij aan een lage(re) energierekening. Ontwikkelingen in het afgelopen jaar hebben me echter op het idee gebracht de huidige setup te heroverwegen.
- Elektrische leaseauto met laadpaal (het verbruik van de laadpaal krijg ik vanuit mijn werk gerestitueerd o.b.v. verbruikte KwH)
- Aanschaf airco installatie voor woonkamer en slaapkamers (momenteel enkel in gebruik voor koelen, maar a.g.v. gasprijzen potentieel ook inzetbaar om te verwarmen)
- Volledige installatie vervangen door een grotere installatie (bv. naar 20 panelen)
- Huidige installatie en aanvullen met nieuwe panelen
Foto's
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ueE7N8A295Xm8YaSAipRegc8.jpg?f=user_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Momenteel liggen op 1 kant van het dak 10 panelen. Daar is ruimte voor ongeveer ~20 panelen. Potentieel zouden op de uitbouw ook nog panelen kunnen worden geplaatst (mogelijk zelfs de "oude" indien installatie volledig vervangen wordt).Schaduw
Huidige ligging panelen is zuid op een stijl dak (helling van het dak is rond de 55 graden).Jaarverbruik
Inschatting is rond de 7.000 KwH, mogeljik nog wat hoger wanneer airco gebruikt wordt voor verwarmen i.p.v. enkel met CV ketel (gas)Huidige elektriciteitsaansluiting
3-faseBudget en doel
Een positieve business case in het licht van stijgende energieprijzen. Idealiter voeren we nu een upgrade door en zijn we daarmee voorlopig klaar voor de toekomstWie gaat het project uitvoeren
Een installateur. Heb een voorkeur voor kleinere/lokale bedrijven t.o.v. de grotere partijenBijhouden van data
Standaardtool/app is primaReeds verkregen offertes
Heb een klein rondje gemaakt onder 3 leveranciers, waarbij de laatste leverancier ook een offerte heeft gedaan voor het uitbreiden van de huidige installatie met 10 panelen. Alle partijen hebben de voorkeur voor het geheel vervangen van huidige installatie.:fill(white):strip_exif()/f/image/qLejDTqTezGFtHkXVncEmEAD.png?f=user_large)