Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutch
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:51
Goedendag allemaal,

Onze nieuwbouwwoning is eind 2017 opgeleverd met een 10-tal PV panelen (280Wp) en een SOFAR 3000TL omvormer. Op zich draagt deze installatie mooi bij aan een lage(re) energierekening. Ontwikkelingen in het afgelopen jaar hebben me echter op het idee gebracht de huidige setup te heroverwegen.
  • Elektrische leaseauto met laadpaal (het verbruik van de laadpaal krijg ik vanuit mijn werk gerestitueerd o.b.v. verbruikte KwH)
  • Aanschaf airco installatie voor woonkamer en slaapkamers (momenteel enkel in gebruik voor koelen, maar a.g.v. gasprijzen potentieel ook inzetbaar om te verwarmen)
Deze ontwikkelingen hebben geleid tot een stijging in energieverbruik van ~4000KwH naar rond vermoedelijk >~7000 KwH per jaar. Concrete opties die ik overweeg:
  1. Volledige installatie vervangen door een grotere installatie (bv. naar 20 panelen)
  2. Huidige installatie en aanvullen met nieuwe panelen
Omdat de nieuwe panelen een stuk efficiënter zijn dan de huidige panelen, heb ik zelf het idee dat bij een upgrade het logischer is de hele boel te vervangen dan enkel wat panelen bij te leggen. Zeker gezien de huidige omvormer geen mogelijkheid heeft meer panelen aan te kunnen. Ik heb een eerste ronde aan offertes opgevraagd, maar mogelijk dat ik op basis van mijn situatie specifiekere offertes zou moeten opvragen (bv. een Enphase configuratie, of een offerte van bepaalde aanbevolen leveranciers). Ik zou graag jullie perspectief krijgen op deze vraag. Alvast dank voor het meedenken :)
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NKPO7YIbPDVrB2YzdZTIagAonK0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ueE7N8A295Xm8YaSAipRegc8.jpg?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Momenteel liggen op 1 kant van het dak 10 panelen. Daar is ruimte voor ongeveer ~20 panelen. Potentieel zouden op de uitbouw ook nog panelen kunnen worden geplaatst (mogelijk zelfs de "oude" indien installatie volledig vervangen wordt).
Schaduw
Huidige ligging panelen is zuid op een stijl dak (helling van het dak is rond de 55 graden).
Jaarverbruik
Inschatting is rond de 7.000 KwH, mogeljik nog wat hoger wanneer airco gebruikt wordt voor verwarmen i.p.v. enkel met CV ketel (gas)
Huidige elektriciteitsaansluiting
3-fase
Budget en doel
Een positieve business case in het licht van stijgende energieprijzen. Idealiter voeren we nu een upgrade door en zijn we daarmee voorlopig klaar voor de toekomst
Wie gaat het project uitvoeren
Een installateur. Heb een voorkeur voor kleinere/lokale bedrijven t.o.v. de grotere partijen
Bijhouden van data
Standaardtool/app is prima
Reeds verkregen offertes
Heb een klein rondje gemaakt onder 3 leveranciers, waarbij de laatste leverancier ook een offerte heeft gedaan voor het uitbreiden van de huidige installatie met 10 panelen. Alle partijen hebben de voorkeur voor het geheel vervangen van huidige installatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FklVMwJ_F9GwA4mn2RZacgz9LUo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qLejDTqTezGFtHkXVncEmEAD.png?f=user_large
Regio
Midden-Nederland / Utrecht

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:57

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ik zelf zou zuid naar noord verplaatsen en een nieuwe installatie op zuid leggen. Op de uitbouw zie ik niet zoveel nut door de schaduw.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:39
De vraag is hoeveel extra WP te realiseren is met verplaatsen van de 10. De 270W panelen zouden wel eens behoorlijk kleiner kunnen zijn en dus geen slechte efficiëntie hebben.

Meer details, dus typenummer omvormer en panelen, over het huidige systeem zijn belangrijk.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:42

Gerco-M

mijn tornado res.

Als je echt maximale opbrengst will dan is de huidige installatie verplaatsen naar de uitbouw en op noord en zuid dak een nieuw (vol dak!) systeem leggen het beste.

Dan heb je denk ik maximale opbrengst, en met 7000 kwh verbruik en de huidige energie prijzen heb je nooit “teveel” panelen. Ja dan heb je meer jaar opbrengst dan je verbruik, maar op het moment kan je daar netjes aan verdienen, en na saldering ben je het zelf nodig zodat je in de winter en op mindere dagen minder energie hoeft te kopen dus je hebt er zowiezo altijd rendement van.

En als je alle 3 de installaties als string systeem installeerd is dat ook de meest economische optie denk ik. Want die uitbouw en noord hebben natuurlijk veel schaduw en minder zon dus dan is meer “bang for your buck” het beste natuurlijk en moet je de euro / Wp prijs toch wel zo laag mogelijk houden. Maar wel alles vol leggen!! ;)

Dus die Enphase en SolarEdge zou ik niet doen, en die andere goedkope heb je netto meer rendement van want de meer opbrengst van Enphase / SolarEdge is minimum in jouw situatie denk ik, aangezien schaduw geen grote rol betekent. En dan nog trouwens…

[ Voor 28% gewijzigd door Gerco-M op 19-06-2022 16:45 ]

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutch
Ronald schreef op zondag 19 juni 2022 @ 16:11:
De vraag is hoeveel extra WP te realiseren is met verplaatsen van de 10. De 270W panelen zouden wel eens behoorlijk kleiner kunnen zijn en dus geen slechte efficiëntie hebben.

Meer details, dus typenummer omvormer en panelen, over het huidige systeem zijn belangrijk.
Ik ben nog even nagegaan wat ik kon terugvinden over de huidige specs.
Het betreft 10 zonnepanelen 280Wp (2800Wp) Polykristallijn Silverline met een module efficiency van 17,2%.
Omvormer is een Solar SOFAR 3000 TL PV inverter

Helpt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:57

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Je kan ook de huidige set verkopen en op zowel N als Z zoveel mogelijk leggen. De oude set (omvormer) is hoe dan ook niet geschikt voor je aanbouw.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:39
@hutch Paneelefficientie is nu 20-21%, dus belachelijk veel winst is niet te halen bij 'upgraden'
Een systeem uit 2017 zou nu op zijn best break-even moeten zitten qua kosten-baten.

Als je verschil in aanblik niet erg vind is het financieel gezien mogelijk beter om alleen uit te breiden op je zuid dak, en de overige extra panelen op je uitbouw en eventueel noord dak te leggen.

Bij alleen harde schaduw win je niet veel met luxe systemen als SolarEdge en Enphase. Meer panelen wint dan eigenlijk altijd.

De Saj offerte is wel erg netjes op het moment vanwege de schaarste op de PV markt. Daar kun je denk ik wel wat mee.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutch
Ok, heldere suggesties tot dusver. Dank daarvoor.
Ik zal de leveranciers benaderen om een inschatting van de kosten voor het potentieel verplaatsen van de huidige installatie te krijgen.
Ik zal ook nog even bij de leverancier met Solaredge setup nagaan wat hun argumentatie is voor een setup met optimizers, en wat een setup zonder optimizers gaat kosten.
To be continued

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutch
Ik heb inmiddels een update vanuit de verschillende leveranciers. Het verplaatsen van de "oude" installatie wordt enkel gedaan door de installateur die deze destijds heeft gelegd. De overige partijen willen dit niet uitvoeren i.v.m. potenteel garantieclaims etc.

De optie om de "oude" installatie te verplaatsen is dus enkel mogelijk door de installateur van destijds (welke ook degene is die de offerte met optimisers heeft gemaakt). Deze geeft wel een semi-negatief advies over verplaatsing wegens het beperkte rendement (volgens installateur +/- 54%). Voorstel zou dan zijn om naar 1 systeem te gaan (i.v.m. potentiële interferenties :?). De meerprijs voor verplaatsing van het "oude" systeem (incl. het plaatsen van optimisers onder dit systeem) zou rond de 1.900 euro liggen.

Wat is wijsheid? Het "oude" systeem laten verplaatsen en aan laten sluiten op het nieuwe systeem voor de genoemde meerprijs vs. het "oude" systeem verwijderen (en op MP zetten) en geheel laten vervangen door de een installatie zonder optimisers.
Pagina: 1