Toch ook maar even een vraagje aan jullie. Wat zouden jullie doen in deze situatie?
Ik heb momenteel het volgende systeem:
Dit systeem is prima en werkt stabiel (ondanks de Corsair DDR4) en ik loop nog niet tegen de grenzen van het systeem aan.
Probleemstelling
Het probleem van het huidige systeem is dat het een te grote kast is. Ik moet deze vanwege mijn werk af en toe meenemen. Daarom zit ik te denken om over te schakelen naar een ITX-systeem met de Lian Li A4 H20. Daarnaast mis ik Thunderbolt.
Mogelijke oplossingen
Omdat ik toch bezig ben met een nieuw moederbord is het de vraag of het niet beter is om over te stappen naar het nieuwere Intel 12 gen systeem. Daarom zie ik twee scenario's voor me:
Scenario 1: Huidige cpu en ram behouden. Ik denk dan het volgende nodig te hebben:
Maar dit moederbord is al aardig op leeftijd. Ook heb ik dan nog geen DDR5 (wat dat dan ook waard is), geen PCI 5 en geen thunderbolt 4 (wel thunderbolt 3). Allemaal geen zaken die nu direct effect hebben, maar misschien in de toekomst wel. Daarom is scenario 2 als volgt:
Welk scenario zouden jullie kiezen?
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem wordt gebruikt voor het volgende:
- AutoCad / sketchup, visualisatie
- VR met sketchup
- Regulier officewerk
- Incidenteel gamen (ook VR)
Wat mag het systeem gaan kosten?
Met de meest eenvoudige aanpassing met kast, koeler en moederbord kom ik op zo'n € 500. Met ook een nieuwe processor en geheugen kom ik op zo'n € 1.300. Beide is mogelijk, maar ik wil wel een verstandige keuze maken. Als het overstappen naar een Intel systeem geen meerwaarde heeft, dan laat ik dat.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur. Wel vraag ik me nog af welk moederbord voor scenario 2 (Intel) de beste keuze zou zijn:
- pricewatch: ASRock Z690 Phantom Gaming-ITX/TB4
- pricewatch: MSI MEG Z690I UNIFY
- pricewatch: ASUS ROG Strix Z690-I GAMING WIFI
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het systeem moet aan de volgende specificaties voldoen:
- Compact (ca. 11 liter)
- Thunderbolt 3 of 4
- Zo stil mogelijk (al begrijp ik dat een ITX systeem vermoedelijk minder stil is dan het huidige systeem met de Noctua ventilatoren)
Ga je overklokken?
In principe niet, maar ik heb de huidige 5800X wel wat aangepast voor wat lagere temperaturen en daarmee minder herrie. Ik weet niet of dit voor de Intel ook relevant is, en ik misschien naar de 12700K versie moet.
Wat verwacht je van ons?
Moet ik kiezen voor scenario 1 met de huidige AMD 5800X of toch scenario 2 met Intel 12700(K)? Zijn er nog andere zaken die jullie opvallen?
Ik heb momenteel het volgende systeem:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 5800X Boxed | € 314,90 | € 314,90 |
| 1 | Moederborden | Gigabyte X570 Aorus PRO | € 225,- | € 225,- |
| 1 | Videokaarten | MSI GeForce RTX 3080 Ti GAMING X TRIO 12G | € 1.299,- | € 1.299,- |
| 1 | Behuizingen | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini (Wit) | € 98,35 | € 98,35 |
| 1 | Processorkoeling | Noctua NH-D15 Bruin | € 94,90 | € 94,90 |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18 | € 129,90 | € 129,90 |
| 1 | Voedingen | Corsair SF750 (2018) | € 151,90 | € 151,90 |
| 1 | Solid state drives | Samsung 970 EVO 1TB | € 127,77 | € 127,77 |
Dit systeem is prima en werkt stabiel (ondanks de Corsair DDR4) en ik loop nog niet tegen de grenzen van het systeem aan.
Probleemstelling
Het probleem van het huidige systeem is dat het een te grote kast is. Ik moet deze vanwege mijn werk af en toe meenemen. Daarom zit ik te denken om over te schakelen naar een ITX-systeem met de Lian Li A4 H20. Daarnaast mis ik Thunderbolt.
Mogelijke oplossingen
Omdat ik toch bezig ben met een nieuw moederbord is het de vraag of het niet beter is om over te stappen naar het nieuwere Intel 12 gen systeem. Daarom zie ik twee scenario's voor me:
Scenario 1: Huidige cpu en ram behouden. Ik denk dan het volgende nodig te hebben:
| 1 | Moederborden | ASRock X570 Phantom Gaming-ITX/TB3 | € 199,- | € 199,- |
| 1 | Behuizingen | Lian Li A4-H20 (PCI-e 4.0 riser cable) Zwart | € 149,90 | € 149,90 |
| 1 | Waterkoeling | NZXT Kraken X53 | € 119,90 | € 119,90 |
Maar dit moederbord is al aardig op leeftijd. Ook heb ik dan nog geen DDR5 (wat dat dan ook waard is), geen PCI 5 en geen thunderbolt 4 (wel thunderbolt 3). Allemaal geen zaken die nu direct effect hebben, maar misschien in de toekomst wel. Daarom is scenario 2 als volgt:
| 1 | Processors | Intel Core i7-12700 Tray | € 363,65 | € 363,65 |
| 1 | Moederborden | ASRock Z690 Phantom Gaming-ITX/TB4 | € 376,13 | € 376,13 |
| 1 | Behuizingen | Lian Li A4-H20 (PCI-e 4.0 riser cable) Zwart | € 149,90 | € 149,90 |
| 1 | Waterkoeling | NZXT Kraken X53 | € 119,90 | € 119,90 |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance CMK32GX5M2B5600C36 | € 246,90 | € 246,90 |
Welk scenario zouden jullie kiezen?
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem wordt gebruikt voor het volgende:
- AutoCad / sketchup, visualisatie
- VR met sketchup
- Regulier officewerk
- Incidenteel gamen (ook VR)
Wat mag het systeem gaan kosten?
Met de meest eenvoudige aanpassing met kast, koeler en moederbord kom ik op zo'n € 500. Met ook een nieuwe processor en geheugen kom ik op zo'n € 1.300. Beide is mogelijk, maar ik wil wel een verstandige keuze maken. Als het overstappen naar een Intel systeem geen meerwaarde heeft, dan laat ik dat.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur. Wel vraag ik me nog af welk moederbord voor scenario 2 (Intel) de beste keuze zou zijn:
- pricewatch: ASRock Z690 Phantom Gaming-ITX/TB4
- pricewatch: MSI MEG Z690I UNIFY
- pricewatch: ASUS ROG Strix Z690-I GAMING WIFI
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het systeem moet aan de volgende specificaties voldoen:
- Compact (ca. 11 liter)
- Thunderbolt 3 of 4
- Zo stil mogelijk (al begrijp ik dat een ITX systeem vermoedelijk minder stil is dan het huidige systeem met de Noctua ventilatoren)
Ga je overklokken?
In principe niet, maar ik heb de huidige 5800X wel wat aangepast voor wat lagere temperaturen en daarmee minder herrie. Ik weet niet of dit voor de Intel ook relevant is, en ik misschien naar de 12700K versie moet.
Wat verwacht je van ons?
Moet ik kiezen voor scenario 1 met de huidige AMD 5800X of toch scenario 2 met Intel 12700(K)? Zijn er nog andere zaken die jullie opvallen?