videovbewerking low budget pc + micro dc10

Pagina: 1
Acties:
  • 184 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Renkie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-03 19:12
Ik ben bezig met een low budget pc + micro dc10 voor wat (beginner) videobewerking maar heb ff een paar vragen

Maakt de 'normale' videokaart wat uit kwa snelheid in het videobewerken of gaat het puur om cpu/ram/hd/edit kaart ?
een beetje goeie videokaart kost al gauw 200/300 piek maar als het niets uitmaakt kan er net zo goed een agp 8 mb kaartje in van 50 piek

Audio wilde ik on-board doen -> maakt dit wat uit voor videobewerking (met bijbehoorde sound)

Wat is het beste OS? Win98 ? of toch win2k/winxp ?

Alvast bedankt voor de hulp

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-02 03:45
De normale videokaart maakt inderdaad geen moer uit. Wel zou ik een goede geluidskaart kopen: de DC10 heeft namelijk geen soundingang, het geluid wordt apart via de soundkaart opgenomen. Een geluidskaart met een beetje goede ingangen is dan ook niet teveel gevraagd en bij de meeste onboard chips zijn de ingangen nou niet echt daverend...

Overigens is het contrast videobewerken - budgetpc een beetje vreemd...
Voor videobewerking kun je namelijk beter een High-end systeem aanschaffen met een goede systeembus, evt. SCSI of IDE RAID, en zeker 7200 RPM schijven. Verder raad ik je een riante hoeveelheid intern geheugen aan.
Videobewerking is geen kattepis voor een computer en er hoeft maar 1 bottleneck te zijn en daar gaat je framerate...

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-03 21:32

Arno

PF5A

--> [forum=9] <--

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Verwijderd

AGP kaart maakt dus wel degelijk uit!
Bij sommige kaarten heb je gewoon geen overlay of hele brakke overlay.
Verder zou ik niet gezuinigen op een montage pc, ik bouw ze elke dag (zie www.dv-edit.nl).

Als het even kan, neem een intel processor, pinnacle/miro is opzich al een lastig te configureren product en een AMD proc maakt het allemaal niet makkelijker.

Hier is een systeem zoals wij het ongeveer zouden leveren.
PIII 933/1ghz.
Asus CUV4X.
Guillemot sound card naar keuze, omdat soundblaster geen pretje is in dit geval.
250MB SDRam(of meer)
Windows 98se/2000.
Matrox Millenium G450 Dualhead.
20/30GB 7200 rpm Maxtor HD voor O.S. muziek en andere data.
40GB+ 7200 rpm Maxtor HD voor video, liefst meerdere schijven in raid zodat je ze voor 100% kunt gebruiken. (IDE mag je voor 80% gebruiken anders presteerdt ie niet meer)
En verder het gebruikelijke spul.

Systemen varieren ook afhankelijk van welke montage oplossing de klant kiest.

edit:
was iets vergeten

Misschien nog een handige tip, zorg dat je een camera hebt die DV-in is zodat je je gemonteerde film terug naar tape kan schrijven.
Is je camera niet DV-in, dan kun je in veel gevallen een DV-widget kopen die je camera DV-in maakt.

• sampoo
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Voor het capturen met de DC10(+) is een snelle cpu niet belangrijk, hetzelfde geldt voor de videokaart. Geluid zou best kunnen werken met een onboard. Gewoon proberen en als het je niet bevalt kan je er een geluidskaart bij prikken.

Het enige wat echt telt is een redelijk "snelle" (en grote) harde schijf. De DC10+ kan tot 6MB/s wegschrijven al geeft een bitrate van 3MB/s al een bijna even goede kwaliteit. 6MB/s is voor de meeste schijven te halen en 3MB/s moet helemaal geen probleem te zijn. Win2k/WInXP is geen optie aangezien er geen officieele drivers zijn voor WIn2k. Miro zegt daarmee te wachten tot WInXP officieel uitkomt.

Camera met DV-in is leuk als je een firewire kaartje aanschaft maar voor de dc10+ alleen heb je er niets aan.

Verwijderd

Op zondag 26 augustus 2001 00:45 schreef sampoo het volgende:
Voor het capturen met de DC10(+) is een snelle cpu niet belangrijk, hetzelfde geldt voor de videokaart. Geluid zou best kunnen werken met een onboard. Gewoon proberen en als het je niet bevalt kan je er een geluidskaart bij prikken.

Het enige wat echt telt is een redelijk "snelle" (en grote) harde schijf. De DC10+ kan tot 6MB/s wegschrijven al geeft een bitrate van 3MB/s al een bijna even goede kwaliteit. 6MB/s is voor de meeste schijven te halen en 3MB/s moet helemaal geen probleem te zijn. Win2k/WInXP is geen optie aangezien er geen officieele drivers zijn voor WIn2k. Miro zegt daarmee te wachten tot WInXP officieel uitkomt.

Camera met DV-in is leuk als je een firewire kaartje aanschaft maar voor de dc10+ alleen heb je er niets aan.
Wel dus, of wou jij je gemonteerde filmpje voor eeuwig op je computer laten staan dan?
De DC10 is ook een firewire kaart, alleen zit er bijpassende software bij. Meer een montage oplossing dan een 'firewire kaart', firewire kaarten kunnen ook gebruikt worden om rand apperatuur op je pc aan te sluiten.
Maar goed, DV-in is dus wel degelijk belangrijk anders kan je het gemonteerde filmpje niet terug naar tape schrijven.

Verwijderd

Op zondag 26 augustus 2001 00:45 schreef sampoo het volgende:

Het enige wat echt telt is een redelijk "snelle" (en grote) harde schijf.
Snelle CPU is niet nodig maar is wel makkelijk als je niet dagen lang wilt wachten op het renderen van je video.
Video kaart zou ik ook niet op bezuinigen, een El Cheapo 8mb video kaart geeft niet altijd overlay, neem bijv. een Matrox of Asus Geforce.
Ennuh die HD is zeker belangrijk, 1 uurtje DV(digital video) is 12GB, hou er rekening mee dat je IDE schijven maar voor 80% mag vullen omdat ze anders niet meer presteren.

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-02 03:45
DC10+ een firewire kaart? Geen snelle CPU nodig? Hallo, de DC10+ is een ANALOGE videocapturecard. Van firewire is dus helemaal geen sprake, net zo min als er is van DV.

Juist bij analoge capturekaarten is een grote doorvoersnelheid zeer belangrijk, en je kunt dus niet bezuinigen op CPU en geheugen. De DC10+ heeft wel een hardware MJPEG-compressor aan boord, maar dit kan toch nog wel een aardige datastroom opwekken (zie een aantal posts hierboven), zeker omdat dit een constante datastroom moet zijn die het niet kan permitteren om eventjes te droppen. Verder ben je inderdaad dagen aan het renderen als je een langzame computer hebt.

Verwijderd

Ach ja, ik heb jaren lang MJPEG gemonteerd op een P233mmx, en dat ging perfect. Naarmate de computers, waar ik die kaart inbouwde, sneller werden, deste lager ik de compressie kon zetten. Oftewel de kwaliteit ging omhoog.
Maar om te beginnen met monteren, kon je best uit de voeten met een eenvoudig systeem.
Een goede geluidskaart is wel aan te bevelen, met name de signaal/ruisverhouding is van belang. Verder is een sneller en grote harddisk wel handig.

Verwijderd

DC10plus geen DV aansluiting? Hmm zal dan wel, tijd geen pinnacle gedaan(gelukkig maar!)

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Op zaterdag 25 augustus 2001 23:30 schreef Renkie het volgende:
Maakt de 'normale' videokaart wat uit kwa snelheid in het videobewerken of gaat het puur om cpu/ram/hd/edit kaart ?
een beetje goeie videokaart kost al gauw 200/300 piek maar als het niets uitmaakt kan er net zo goed een agp 8 mb kaartje in van 50 piek
Nee in het geval van de DC10+ maakt het niets uit, omdat deze niet met overlay werkt. Maar gewoon met een copy op HELE lage resolutie van het originele materiaal.
Audio wilde ik on-board doen -> maakt dit wat uit voor videobewerking (met bijbehoorde sound)
Ja dat kan prima.
Wat is het beste OS? Win98 ? of toch win2k/winxp ?
De Miro DC10+ draait alleen onder Windows98 of een andere Win9X versie, Dus geen Win2k/XP.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Op zondag 26 augustus 2001 00:25 schreef Roefoes het volgende:
AGP kaart maakt dus wel degelijk uit!
Bij sommige kaarten heb je gewoon geen overlay of hele brakke overlay.
Verder zou ik niet gezuinigen op een montage pc, ik bouw ze elke dag (zie www.dv-edit.nl).

Als het even kan, neem een intel processor, pinnacle/miro is opzich al een lastig te configureren product en een AMD proc maakt het allemaal niet makkelijker.

Hier is een systeem zoals wij het ongeveer zouden leveren.
PIII 933/1ghz.
Asus CUV4X.
Guillemot sound card naar keuze, omdat soundblaster geen pretje is in dit geval.
250MB SDRam(of meer)
Windows 98se/2000.
Matrox Millenium G450 Dualhead.
20/30GB 7200 rpm Maxtor HD voor O.S. muziek en andere data.
40GB+ 7200 rpm Maxtor HD voor video, liefst meerdere schijven in raid zodat je ze voor 100% kunt gebruiken. (IDE mag je voor 80% gebruiken anders presteerdt ie niet meer)
En verder het gebruikelijke spul.

Systemen varieren ook afhankelijk van welke montage oplossing de klant kiest.

edit:
was iets vergeten

Misschien nog een handige tip, zorg dat je een camera hebt die DV-in is zodat je je gemonteerde film terug naar tape kan schrijven.
Is je camera niet DV-in, dan kun je in veel gevallen een DV-widget kopen die je camera DV-in maakt.
Ben benieuwd waar jij werkt ? Want je klinkt echt als een verkoper die er niet veel verstand van heeft. Ga eerst toch maar eens even nog de Pinnacle site uitspitten, zodat je wat leert over de producten die ze leveren ?

En Pinnacle zou niet goed werken met AMD en Creative ?
Nu weet ik het zeker ! Je werkt zeker bij de Vobis.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Pagina: 1