Elektrische gordijnrail

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry Bouman
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 03-02 19:37
Hallo,

In ons volgende huis gaan we in de slaapkamer een groot schuifraam hebben. Aangezien er geen inkijk is leek het me wel een dingetje om verduisterende gordijnen op een elektrische rail te hangen. Graag had ik deze dan aangestuurd om de gordijnen te openen vanuit me bed bij het ontwaken. Welke rails zijn aan te raden? (Rekeninghoudend met het feit dat het gewicht zwaarder gaat zijn dan bij een pakweg standaard gordijn)

Beste antwoord (via Ferry Bouman op 21-06-2022 00:55)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Hebben ze die tegenwoordig niet gewoon bij IKEA?
En wat had je zelf al gezocht en gevonden? :)

[ Voor 32% gewijzigd door The Eagle op 19-06-2022 00:12 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Hebben ze die tegenwoordig niet gewoon bij IKEA?
En wat had je zelf al gezocht en gevonden? :)

[ Voor 32% gewijzigd door The Eagle op 19-06-2022 00:12 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry Bouman
Ik was zelf uitgekomen bij Somfy, nu lijkt het wel dat ik veel betaal voor de naam. Ook is er dan nog de keuze tussen elektrisch of met batterij. Al ben ik nog geen van van zaken op accu.

Ikea had ik ook gezien maar enkel rolgordijnen gevonden, terwijl ik schuivers wil.

[ Voor 18% gewijzigd door Ferry Bouman op 19-06-2022 03:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skamba
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:46
Ik gebruik deze en die bevallen goed. In tegenstelling tot de meeste Chinese smart curtains maakt hij geen gebruik van WiFi maar Z-Wave, zodat je niet afhankelijk bent van Chinese apps en servers. Er zit ook gewoon een Rf-afstandsbediening bij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Er zijn niet zo heel veel alternatieven. Die van Somfy en SwitchBot zijn de meest bekende.

Afhankelijk van precieze opstelling en hoe handig je bent zou je met bijv. een Shelly zelf een motortje aan kunnen sturen, maar dat heb ik nog niet veel mensen zien doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 24-05 22:40
Aangezien je het over volgende huis hebt, hoe makkelijk is het om een stroompunt bij het raam te realiseren? Accu's zijn imho als het niet anders kan. Iets met leeg raken en levensduur accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry Bouman
Purzelbaum schreef op zondag 19 juni 2022 @ 04:49:
Aangezien je het over volgende huis hebt, hoe makkelijk is het om een stroompunt bij het raam te realiseren? Accu's zijn imho als het niet anders kan. Iets met leeg raken en levensduur accu.
Moet ik eens juist bekijken, al meen ik me te herinneren dat de stroomkast vlakbij hangt. Dus het lijkt me wel mogelijk!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nic
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:12

Nic

Vrij

Ik heb hier thuis redelijk zware gordijnen hangen voor een raam van 5 meter hoog en 5 meter breed. Aangestuurd door een Somfy RTS systeem, en dat hangt er intussen alweer zo'n 10 jaar zonder storingen. De motor is aangesloten op het stopcontact. Via de ICS2000 gateway van klikaanklikuit worden ze aangestuurd ('30 minuten na zonsondergang sluiten'), aangevuld met Olisto ('als het om 14:00 meer dan 25 graden is buiten en de zon schijnt, sluit dan de gordijnen tot halverwege'). Werkt prima!
Als je zelf gaat knutselen, verkijk je dan niet op het gewicht van grote gordijnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoostTheHost
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 26-05 22:34
Ferry Bouman schreef op zondag 19 juni 2022 @ 03:34:
Ik was zelf uitgekomen bij Somfy, nu lijkt het wel dat ik veel betaal voor de naam.
Als je van plan bent om met domotica software aan de gang te gaan, denk dan ook na over integratie gewenste software (bijv. via een lokale API op het product zelf). Ik heb zelf al enkele jaren screens van Somfy, maar de softwareondersteuning bij dit merk is vrij waardeloos. Sinds kort lijkt er voor mij wel een kleine verbetering plaats te vinden (in de vorm van een lokale api op sommige producten gerelateerd aan screens), maar je moet als klant wel geduld hebben zeg :O

Voor mij in ieder geval reden genoeg om in de toekomst naar andere merken uit te kijken.

[ Voor 3% gewijzigd door JoostTheHost op 20-06-2022 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raies
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 27-05 21:08
Ik gebruik zelf altijd rails van BREL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Oon schreef op zondag 19 juni 2022 @ 03:44:
Er zijn niet zo heel veel alternatieven. Die van Somfy en SwitchBot zijn de meest bekende.

Afhankelijk van precieze opstelling en hoe handig je bent zou je met bijv. een Shelly zelf een motortje aan kunnen sturen, maar dat heb ik nog niet veel mensen zien doen.
De kwaliteit van switchbot zou volgens diverse reviews nogal tegenvallen. Zwaardere gordijnen niet open kunnen doen, versleten rollen, regelmatige herkalibratie nodig etc zijn klachten die ik vaker tegenkom (toevallig onlangs zelf ook naar gekeken).

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:44
Ik heb hier AliExpress rails hangen. Specifiek deze: https://nl.aliexpress.com...b5r0&gatewayAdapt=glo2nld de leverancier maakt ze op maat.

Ze maken wel wat geluid, maar al met al super tevreden met het product an sich. Ze zijn niet duur en ze gaan hier (ondanks een verhuizing) al een jaar of 3 mee. Spul is van metaal en echt wel een paar klasses sterker dan de standaard Gamma gordijnrail. Ga je deze bestellen, vraag gelijk of je wat extra rollers erbij kan krijgen - als je er 2 zou missen moet je immers weer 3 weken wachten tot die rollers eens thuisbezorgd worden.

Hier zit standaard een remote met RF signaal bij. Als dat voldoende is, niks meer aan doen :P

Wil je ze met een app, of in home assistant krijgen, dan moet je wat meer moeite doen.
Met een Sonoff RF bridge en een middagje hacken met firmwares en Home Assistant kan ik ze nu wel op afstand bedienen.

Zou ik opnieuw beginnen, dan zou ik toch naar gordijnmotoren met wifi, zigbee of z-wave zoeken. Voordeel is dat je dan ook vaak gordijnen 'half open' kan doen ipv volledig open/dicht. Bovendien bespaart het ook nogal wat geknutsel en maakt daardoor defacto de boel ook stabieler, wat voor een smarthome (vind ik) essentieel is.

[ Voor 9% gewijzigd door Richh op 20-06-2022 11:56 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darknessblade
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09-04 08:56
Skamba schreef op zondag 19 juni 2022 @ 03:43:
Ik gebruik deze en die bevallen goed. In tegenstelling tot de meeste Chinese smart curtains maakt hij geen gebruik van WiFi maar Z-Wave, zodat je niet afhankelijk bent van Chinese apps en servers. Er zit ook gewoon een Rf-afstandsbediening bij.
Zemmismart is IDD een goed merk, alhoewel ik zelf de versie aanraad met 5 draden, dus niet via RF, en een smart "USB" module.

met de 220V/5 draden versie, kan je deze altijd blijven gebruiken, en zelfs op alternatieve schakelaars zetten.
https://nl.aliexpress.com/item/33015776282.html?

Het voordeel is ook, als je de switch/schakelaar niet kan hacken/flashen, kan je altijd nog een andere switch gebruiken die wel het juiste protocol ondersteunt

En om @The Eagle zijn vraag te benatwoorden. JA EN NEE. Ikea heeft het wel, maar dit werkt via een slechter principe.

Waarbij zemmismart een Timing-belt gebruikt, gebruikt Ikea, een dun draadje, wat kan knappen.

De Timing belt is "re-enforced, met nylon draden, en als deze knapt kan je gewoon een nieuwe belt kopen"

[ Voor 8% gewijzigd door darknessblade op 21-06-2022 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verytallman
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-05 12:22
darknessblade schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 20:26:
[...]
met de 220V/5 draden versie, kan je deze altijd blijven gebruiken, en zelfs op alternatieve schakelaars zetten.
Kan een alternatieve (zigbee) schakelaar communiceren met het Zenismart gordijn?
Heb je een linkje naar een voorbeeld van een alternatieve schakelaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darknessblade
verytallman schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 13:33:
[...]

Kan een alternatieve (zigbee) schakelaar communiceren met het Zenismart gordijn?
Heb je een linkje naar een voorbeeld van een alternatieve schakelaar?
Zelf gebruik ik sinds ik over ben gegaan op HA/zigbee de volgende

https://nl.aliexpress.com/item/4001190275372.html?

Item ID 4001190275372

je moet dan nog wel via HA deze in setup mode zetten, zodat je de "END-POINTS" correct hebt. standaard tijd is namelijk +/- 1 minuut.

Nadat je de endpoints hebt ingesteld, moet je in HA de tijd met 1 seconden verlengen, omdat deze anders niet helemaal dicht gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verytallman
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-05 12:22
darknessblade schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 17:35:
[...]
Zelf gebruik ik sinds ik over ben gegaan op HA/zigbee de volgende

https://nl.aliexpress.com/item/4001190275372.html?
Dank. Ik begin het nu (als beginnende HA user) steeds beter te begrijpen.

Mijn Zemismart gordijn heeft dus 5 aders uit de motor komen. Ik moet 10 meter overbruggen naar mijn stopcontact, is een huishoudkabel met 5 aders van 1,5mm genoeg?

Bijvoorbeeld deze kabel:
https://www.ruttenelektro...-5-x-15mm-rond-snoer-wit/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darknessblade
verytallman schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 14:52:
[...]

Dank. Ik begin het nu (als beginnende HA user) steeds beter te begrijpen.

Mijn Zemismart gordijn heeft dus 5 aders uit de motor komen. Ik moet 10 meter overbruggen naar mijn stopcontact, is een huishoudkabel met 5 aders van 1,5mm genoeg?

Bijvoorbeeld deze kabel:
https://www.ruttenelektro...-5-x-15mm-rond-snoer-wit/
De motor verbruikt zelf minder dan 300 watt. ik verwacht dat 1.5mm dikke aders wel voldoende moet zijn

Als je weet hoe je een kabel kan trekken/kabelgoot kan plaatsen kan je ook

https://nl.aliexpress.com/item/1005007082645753.html?
Item ID 1005007082645753

type86 Socketboxen gebruiken, dit is wat ik zelf doe met mijn gordijnen/stroompunt onder mijn bed
Hierdoor hoef je alleen een standaard 220V kabel te trekken onder de plint/in een kabelgoot naar waar je wilt. en zit je niet met een lose kabel waar je over kan struikelen of kan haken in de stofzuigersteel, tevens is de lengte die je dan moet overbruggen mischien maar 3 meter ipv 10 meter

Als je er ook smart-sockets er langs wilt, heb je de volgende box nodig:
https://nl.aliexpress.com/item/1005007099096519.html?
Item ID 1005007099096519

Deze heb ik zelf ook [type 258], en zijn uiterst geschikt voor {BSEED} smart sockets
andere boxen die 32mm diep zijn, zijn niet geschikt voor smart-sockets/USB-sockets
[45mm boxen gaat net, maar 50mm is net iets beter]

----------------------------------
Als je het niet in/op de muur kan wegwerken, wat ik dan aanraad is om een
LD20 [5pins] connector te gebruiken.

https://nl.aliexpress.com/item/1005004538833084.html?
Item ID 1005004538833084

Hierdoor hoef je de originele kabel er niet af te knippen of te verwerken met kroonsteentjes/tape. en kan je op een redelijk nette manier de kabels wegwerken.
Het gebruik van LD20 connectoren is tevens ook wat veiliger dan een loze kabel met kroonsteentjes

Of als je een standaard waterproof connector blok/connector wilt
https://nl.aliexpress.com/item/1005004407584709.html?
Item ID: 1005004407584709

Dan is dit ook een optie
----------------
MBT LD** connectoren:

Zelf gebruik ik LD16/LD20 connectoren voor bovenop mijn infrarood paneel [connector voor power/LED's] [LED= LD16, IRpanel=LD20] [de reden dat ik 2 verschillende gebruik bij dezelfde box is omdat de schakelaar/thermostaat op 2 plekken zit, en het gemakkelijker is om het verschil te zien met een FYSIEK andere plug]

De reden dat ik LD connectoren gebruik is mede zodat als ik problemen met het paneel heb ik deze gemakkelijk kan verwijderen, zonder dat ik moelijk hoef te doen met WAGO'S of kroonsteentjes.

Op deze manier hoef ik de stroom er tevens ook niet af te halen voor het paneel te verwijderen.
---------------------

het voordeel van zigbee/HA is dat je met een automation en een remote [Ikea styrbar]
{Generic tuya zigbee remote}
https://nl.aliexpress.com/item/1005005566323152.html?
Item ID1005005566323152

hierdoor maak je in principe een automation zoals [tuya remote remote]

press 1 if curtain is open then close curtain
press 1 if curtain is closed then close curtain
press 2 open curtain to XX%
press 3 Stop curtain
Press 4 If Bedroom light is ON then turn bedroom light ON [include, if ANY light is off, turn ALL lights off]
Press 4 If bedroom light is OFF then turn Bedroom light ON

Dit is een simplified uitleg van mijn remote [door het gebruik van IF conditions kan je met 1 knop 2+ functies geven, waardoor je maar 1 knop nodig hebt om de gordijnen zowel te openen als sluiten]

----------------------------------
Hopelijk is het een beetje duidelijk.
Heb het geprobeerd zoveel mogelijk te segmenteren op hoe/wat.
Pagina: 1