Welke router/WiFi setup voor 2 verdieping apartement

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• smitdylan
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 28-11-2025
Ik heb een huidige setup voor Wi-Fi die drama is. Een Asus AC68U die weg valt regelmatig (connected, no internet) en Sitecom AC2600 die nauwelijks 200mbps kan halen op een gigabit aalsuiting.
Factory reset heeft helaas niet geholpen. 2e router als AP heeft niet veel geholpen, repeater ook niet, internet over stroom viel ook vaak weg (wel relatief oude hardware, geen idee welke)

Nu zoek ik naar een WiFi 6 router om beide te kunnen vervangen. De max prijs is 120. De router staat in de meterkast met dichte deur (jammergenoeg huurhuis, mag geen gaatje in het hoekje boren om hem erbuiten te zetten). of op de eerste verdieping in de berging (deur kan open, misschien is dit de beste plek?)

De router wordt door 4-6 mensen gebruikt voor gaming, game development, VR gaming (air link, PC is wel bedraad via een lan kabel door de vloed in de meterkast) en regelmatige 4K video playback, dus naast goed bereik is snelheid ook van belang. Naast sterke en snelle WiFi (gigabit glasvezel) heb ik geen eisen. Worden geen USB apparaten gebruikt via de router.

Het appartement heeft 2 verdiepingen, waarvan de router op de 2e verdieping staat. Door een oud gebouw is de eerste verdieping slecht te bereiken.

Wie o wie heeft een goede oplossing. Merk maakt mij niet heel veel uit, alleen ik heb niet al te veel vertrouwen in SiteCom meer.

Alle reacties

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-01 14:40
smitdylan schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 21:55:De router staat in de meterkast met dichte deur (jammergenoeg huurhuis, mag geen gaatje in het hoekje boren om hem erbuiten te zetten). of op de eerste verdieping in de berging (deur kan open, misschien is dit de beste plek?)
PC is wel bedraad via een lan kabel door de vloed in de meterkast.
Ik zie al een simpele oplossing. De router plaatsen bij de pc. Is dat één pc? Vervolgens nog wat AP’s. Hopelijk ook bedraad.

• smitdylan
Djarune schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 23:06:
[...]

[...]

Ik zie al een simpele oplossing. De router plaatsen bij de pc. Is dat één pc? Vervolgens nog wat AP’s. Hopelijk ook bedraad.
Alles bedraad gaat jammergenoeg niet. Anders zou ik dit probleem niet hebben. Als je ideeën hebt onder mn budget hoor ik het graag.
Plus die lan kabel moet ik elke ochtend als ik begin met werken neerleggen en inpluggen, dus zeker niet permanent. Gewoon een losse kabel door de verdieping heen :p

Als ik de router in mn kamer zet (waarschijnlijk de plek met het slechtste bereik) heeft de rest van het huis nauwelijks internet

[ Voor 27% gewijzigd door smitdylan op 19-06-2022 01:07 ]

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-01 14:40
Liggen er coax kabels door het huis?

• smitdylan
Djarune schreef op zondag 19 juni 2022 @ 09:28:
Liggen er coax kabels door het huis?
Er ligt een ethernet kabel door het huis heen als ik moet werken ja

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:43
smitdylan schreef op zondag 19 juni 2022 @ 13:08:
[...]

Er ligt een ethernet kabel door het huis heen als ik moet werken ja
Maar ligt er ook coax? Je weet wel, wat (vroeger) wordt gebruikt voor tv? Als dat er wel ligt zou je eventueel de coax kunnen vervangen voor ethernet, of met een MoCa setje gaan werken.

• smitdylan
Wekko306 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 15:09:
[...]

Maar ligt er ook coax? Je weet wel, wat (vroeger) wordt gebruikt voor tv? Als dat er wel ligt zou je eventueel de coax kunnen vervangen voor ethernet, of met een MoCa setje gaan werken.
Nee

• Silence
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10-01 22:50

Silence

Godlike

Zonder bedraade AP's blijft het naar mijn inziens ruk, wat je ook koopt. Enige wat er dan gebeurd is dat het slechte signaal doorgezet word (maar wel 5streepjes geeft)

Inventaris - Steam

• smitdylan
Silence schreef op maandag 20 juni 2022 @ 12:50:
Zonder bedraade AP's blijft het naar mijn inziens ruk, wat je ook koopt. Enige wat er dan gebeurd is dat het slechte signaal doorgezet word (maar wel 5streepjes geeft)
Fair enough. Laat ik dan mn vraag anders formuleren:
Wat is de beste router die ik kan kopen voor onder de 120. Als het nogsteeds slecht is gebruik ik de asus wel als AP en start ik m opnieuw op als die wegvalt :p

• Silence
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10-01 22:50

Silence

Godlike

Ligt eraan, als hij door betonnen vloeren / plafonds moet heb je nog steeds niet veel aan een router, ik heb thuis 3 staan omdat ze gewoon nergens doorheen komen.
En wil je nog wifi5 of al naar wifi6 etc.

Je kan eventueel kijken in Pricewatch en daar filteren op je wensen.

https://tweakers.net/mode...yizKTU30TK4BcIzg3E6jcoBYA

Inventaris - Steam

• smitdylan
Silence schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:47:
Ligt eraan, als hij door betonnen vloeren / plafonds moet heb je nog steeds niet veel aan een router, ik heb thuis 3 staan omdat ze gewoon nergens doorheen komen.
En wil je nog wifi5 of al naar wifi6 etc.

Je kan eventueel kijken in Pricewatch en daar filteren op je wensen.

https://tweakers.net/mode...yizKTU30TK4BcIzg3E6jcoBYA
Yes ik was al aan het kijken. De Xiaomi AX3600 heeft dan de beste specs voor de prijs, maar specs zegt niet alles. Vandaar dat ik het even wou vragen.
En ik wil naar wifi 6 voor wireless VR gaming.

Ik heb iedergeval wel 1 nieuwe router nodig sinds ik nu 1 waardeloze heb en 1 die om de week weg valt

[ Voor 6% gewijzigd door smitdylan op 20-06-2022 13:51 ]

Pagina: 1