Hoe gaat belastingsdienst nu om met >10kWp/off-grid/accu ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:53
Ik heb geen idee hoe belastingdienst nu off-grid / thuisaccu ziet, ik moet een vooroverleg aanvragen en een voorstel doen voor een oplossing.

Maar ik weet niet eens of een off-grid/thuis accu meetelt voor de omzet (bijv KOR ,kleine ondernemers regeling), nu is afgesproken dat ik me weer meldt als ik denk boven €1800 omzet te zitten.

Telt een off-grid/thuisaccu nu wel of niet mee voor omzet, dan is dat een mega administratie icm flexibel contract.
Als ik dan keuze moet maken voor KOR, mits financiële administratie drastisch vermindert, dan doe ik liever nog dit jaar de investeringen voor een groter deel off-grid / hybride zodat ik wat BTW kan terugvragen.
Ik heb niet zoveel off-grid spullen dat ik 11 kWp of alles off-grid en/of hybride kan aansluiten (genoeg netgebonden omvormers) en levertijden zijn lang, waarbij ik niet eens weet of een luxpower lxp6k hier ook toegelaten is voor netgebonden gebruik,
Ook dat ik nog geen zekerheid heb hoeveel, nu netgebonden mag aansluiten, hoofdaansluiting zou eerst vervangen moeten zijn (ik kan nog een poging doen, of ik weer strand bij netcapaciteit in Wp),zit in congestie gebied voor gebruik en afname zakelijk, het is maar de vraag of niet-gebruikte maar wel gereserveerde transportcapaciteit voldoende is tot ingebruikname uitbreiding van transportcapaciteit naar 150kV die verwachte wordt in 2029 of dat er meer beperking komen ook naar kleiner capaciteit aansluitingen.

Situatie
Ik de afgelopen 11 jaar gebruik gemaakt van registratiedrempel icm ferrarismeter en in 2011/2012 was je met zonnepanelen ook nog niet direct BTW-ondernemer, dat is pas na Fuchs arrest in juni 2013 gekomen.
Als ook dat de KOR anders betrekking had op BTW met bovengrens €1883 aan BTW-bedrag, als ik het goed begrijp is daar wat verandert in 2020 naar €1800-€20000 omzet, vanwege ik merendeel van zonnepanelen heb meegenomen en de andere niet expliciet verkocht, maar klein setje achtergelaten, is dat niet 1 van de 3 situatie waarvan de belastingdienst vanuit gaat en eventueel al een vooroverleg voor nodig was.

"Als u de registratiedrempel toepast, maakt u automatisch gebruik van de KOR"
Voor gebruik ervan zijn een aantal criteria, als oa <10kWp en <€1800 omzet

Over de 10kWp (in principe kun je geen gebruikmaken van registratiedrempel dan) is nu over heen gestapt en dat me weer moet melden als ik meer dan €1800 omzet heb (het ander criterium).
Nog steeds is geheel open wat en wanneer nu tot die omzet telt.

Bijv KOR telt prive levering niet tot omzet, maar is dat ook nu ook voor opwek uit zonne-energie?
Telkens weer wordt netgebonden situatie aangedragen, daar is eigenverbruik zeker niet vrijgesteld van btw, die staat ook op hun website, maar is dat ook zo voor off-grid of is die vrijgesteld?

Het opmerkelijke is dat bij KOR op de BD-website staat mbt omzet.
"Gebruikt u goederen of diensten van uw bedrijf ook privé? Dan gaat het om een fictieve levering of dienst. Deze telt niet mee voor de berekening van uw omzet"
Of kan ik me richten op €1883 aan BTW-grens, zoveel omzet gaat het zeker niet worden uit PV, daarvoor heb ik veels te weinig panelen en afdoen met een omzet schatting, daar er geen forfait bedrag is.

Ik dien me wel aan te melden als BTW ondernemer omdat ik meer dan 10kWp ga gebruiken vanwege de minder gunstige orientatie van merendeel op NNW die ik hard nodig heb, maar ook meer dan €1800 omzet in een jaar als er geen onderscheid wordt gemaakt tussen netgebonden en off-grid.

De KOR kent ook geen forfait bedrag voor boven 10kWp.
Dan moet je zelf de BTW bereken, daarvoor benodig je een omzet, zou nog geen groot probleem enkel netgebonden en salderen per jaar,
Maar hoe zit dat met off-grid/thuisaccu en kale levertarief salderen per tariefperiode, van belastingdienst krijg ik niet meer info dan "goede vraag", vraag een vooroverleg aan en doe een voorstel hoe op te lossen.
Misschien is flexibel contract nog beetje nieuw, maar flink deel in Nederland heeft een vorm van "dag" /"nacht" tarief, (accu opladen en gebruik in verschillende tarieven is zeker niet nieuw)
Ik kan een 3e poging doen, maar vanwege dat niet zonder BSN-nummer gaat is ongeveer van "wacht even, ik zoek even op wat op onze website staat"

Een domper is dat ik waarschijnlijk niet alle PV netgebonden mag aansluiten van netbeheerder, voor LS-kabel en hoofdaansluitkast vervangen zeker niet en op dit moment heb ik nog geen datum wanneer dat gebeurt is. Het verschil dat zit in dat ook netbeheerder net als belastingdienst uitgaat van stickerwaarde op panelen in wattpiek en dat 1:1 vergelijken met maximale aansluitcapaciteit, alhoewel ze voor 1 fase aansluitingen maar met 85% rekenen terwijl ik uit ging van ~5kW per 25A hoofdzekering, had even al meer netgebonden aangesloten, wat ik nu maar even off-line

PV
Ik ben eind vorig jaar verhuist naar een opknapper, ik heb de meeste panelen van mijn oude woning meegenomen incl de montagematerialen van/voor 59st als ook de omvormers
Ben nu bezig met geheel vernieuwen van garage dak en geheel vol te leggen met panelen met een looppad in het midden, zodat aan beide zijde 4 rijen van 10 heb, hoofddeel is 10 graden lessenaarsdak op NNW, het is ouder maar vanaf ergens 1965-1970 in gebruik voor stalling auto's, ooit voor paar taxi's in jaren 70/80 zonder werkplaats, 120 m2 als ook dat er aan lange zijde een pad is met overkapping op ZZO met 15 graden helling (32m2)
Op NNW komen 60 Csun 260Wp en ZZO 20 sharp 190Wp totaal

Netaansluiting
Netaansluiting moet vervangen worden hoofdaansluiting kast (HAK) bevat asbest als ook minimaal een deel van de kabel (LS-kabel) vanaf de transformator vervangen moet worden. Op de HAK staat nog G.E.B. en die bestaat hier al niet meer sinds 1914. Het is al een 3 fase LS-kabel GPLK met jute (ik heb niet beter kunnen bekijken) en zou nog maar tot 45 graden belastbaar zijn (D1 type droge ligging),
Moet een stuk bloot leggen naar erfgrens en mag mijn pad met tegels wel ophalen maar zeer zeker niet aan trillen (dat is niet handig, gaat frequent palletwagen/heftruck tot 2500kg overheen), als ook dat ik de groepenkast alvast moet vervangen die heeft geen hoofdschakelaar.
Enkel mondeling mocht een hoofdzekering eruit gaan dat is niet zeker dat die nog vervangen wordt, maar zeer zeker geen grotere dan 25A. Aanbod is een nieuwe HAK met C automaten en ik het bloot leggen tot erfgrens doe.

Accu
Zijn serverrack self-managed 5,1kWh 48V LPF modules, is schaalbaar tot 16 kunnen op 1 bush bar (voor gelijke DC kabel lengtes) als 1 48V accu waarop ook alle off-grid/hybride omvormers kunnen.
Op dit moment is het plan wel iets meer maar niet verder dan 6st, (prijs was €300/kWh maar loopt alweer op)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Is nog geen regelgeving voor. Vermogen van de paneeltjes is maatgevend.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:45

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ds23man schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 18:12:
Is nog geen regelgeving voor. Vermogen van de paneeltjes is maatgevend.
volgens mij moet je ook terug leveren om btw te kunnen terug vragen, dat is immers waarom we btw terug kunnen vragen. iemand in frankrijk vond zijn terug leveren een zakelijke transactie en wilde btw terug vragen (in frankrijk hebben ze ook een soort kor, dus ook daar is het gunstig.)

@Domba vergeet niet dat je niet boven de 2500 btw teruggaaf moet wilen gaan, dat ga je terug moeten betalen over een aantal jaar. en met een grote instalatie en/of accu zit je daar heel erg snel aan. ik betwijfel ook of ze een accu zien als onderdeel van het zonnepanelen vraagstuk wat uiteindelijk door die fransoos op tafel is komen te liggen.

#geenexpert :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
twain4me schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 18:25:
[...]

@Domba vergeet niet dat je niet boven de 2500 btw teruggaaf moet wilen gaan, dat ga je terug moeten betalen over een aantal jaar. en met een grote instalatie en/of accu zit je daar heel erg snel aan. ik betwijfel ook of ze een accu zien als onderdeel van het zonnepanelen vraagstuk wat uiteindelijk door die fransoos op tafel is komen te liggen.

#geenexpert :+
Boven €1883 aan btw-bedrag wil ik al niet komen, werd al naar gevraagd of ik kon schatten of daarboven zou komen.
De huidige situatie kan ook niet blijven, want met bijna 20kWp, ik kan een deel niet aansluiten, maar dan nog , is niet uit te leggen dat je onder registratie grens van BTW-ondernemer blijft. Dan sturen ze eenvoudig dat formulier toe, dat je naar waarheid moet invullen met vinkje bij wel of geen KOR.

De energieleveringsprijs gaat alleen maar omhoog en met day-a-head prijzen heb je nog enige controle over bedragen. (als zon schijnt is tarief veelal laag)
Maar ik zit niet te wachten op een administratie met 8760 verbruik, opgeslagen, invoer, afname, tarief en bedrag, belasting dienst net zomin. Als belastingdienst niet wil uitspreken of je tarief mag hanteren van opslag in accu of op moment van verbruik.
Dat laatste ligt nog al gevoelig, want men wil eigenlijk meer thuisaccu's

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwaalboy
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23-05 22:45
Als je nooit bent aangemeld en ongeveer 11 a 12k wp terugleverd, heb je dan ook iets met de belasting nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:00
Ik zie niet helemaal waarom je terug-geleverde stroom uit accu anders zou verkopen dan stroom rechtstreeks uit de panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
jadjong schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 19:54:
Ik zie niet helemaal waarom je terug-geleverde stroom uit accu anders zou verkopen dan stroom rechtstreeks uit de panelen.
Het gaat erom of je off-grid/eigenverbruik tot omzet moet rekenen, over omzet ben je in principe btw verschuldigd onder 10kWp PV heb je forfaitbedragen, daarboven dien je een berekening aan te leveren.
De limiet van €1883 aan btw die ik eerder noemde is ook criterium tussen elke 3 maanden of 1 keer per jaar BTW aangifte

Eigenverbruik wordt bij enkel netgebonden wel degelijk gezien als btw plichtig tegen gebruikelijk afname tarief,
https://www.belastingdien...culier-voorbeeldaangiften

Bij een volledige btw-administratie moet ook prive gebruik bijgehouden en deze moet je bewaren voor als een controleerbare administratie voor de belastingdienst.
De opgeslagen energie in een accu kun je zelf gebruiken op een later tijdstip, maar ook benutten om op ander moment terug te leveren en uurtarieven (flexibel contract) kennen nog al wat verschilen in vergoeding per kWh afhankelijk van het tijdstip

Als je deelneemt aan KOR hoef je geen volledige BTW administratie bij te houden, maar wel een omzet om aan te kunnen tonen dat je oprecht gebruik mag maken van de KOR regeling en dan is de vraag wat is nu" geen volledige" , tot 31-12-2019 was er ook nog zoiets als "ontheffing van administratieve verplichtingen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Ik zie niet helemaal hoe je zelf opgewekte energie, die je niet verkoopt omdat je het in een accu stopt, tot omzet moet rekenen. Als je later die energie uit de accu toch verkoopt aan Essent is het uiteraard wel omzet.

Of je de betaalde BTW bij aanschaf van een accu of andere apparatuur mag verrekenen is inderdaad onduidelijk, dat zal wel een paar stappen verder zijn dan wat de beleidsmakers actueel vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
jadjong schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 20:49:
Ik zie niet helemaal hoe je zelf opgewekte energie, die je niet verkoopt omdat je het in een accu stopt, tot omzet moet rekenen.
Volgens KOR criteria op belastingdienst website telt het niet mee voor omzet, maar ik kreeg het niet bevestigd, voor off-grid/accu (geen mogelijkheid tot teruglevering, technisch zou dat enkel accu splitsen zijn in 2 minimaal 10kwh anders verlies ik mijn kortstondig 7000W piek verbruik mogelijkheid in off-grid net, maar heb ik wel een werkbaar antwoord),

Als het geen omzet is , is PV-opwek dan een uitzondering omdat wel BTW er in de voorbeeld erover wordt berekent en apart bij 1d moet worden opgeven op de aangifte en bij het totaal optelt. Kortom je hebt nog steeds de volledige administratie, want je dient afname tarief van dat moment ervoor te gebruiken volgens het voorbeeld.
Als je later die energie uit de accu toch verkoopt aan Essent is het uiteraard wel omzet.
Uiteraard, netgebonden is redelijk helder, maar zit niet bij Essent, is al heel lang geleden
Flexibel kan ook op moment zijn met een negatieve prijs voor kWh zijn ;)
Wat ik wel te horen kreeg als energieleverancier over alle teruggeleverde energie een lagere vergoeding betaald, moet voor het te salderen deel wel de BTW van het hogere leveringstarief van afname rekenen voor het salderen deel en enkel voor overschot, BTW op basis van werkelijk ontvangen vergoeding.
Of je de betaalde BTW bij aanschaf van een accu of andere apparatuur mag verrekenen is inderdaad onduidelijk, dat zal wel een paar stappen verder zijn dan wat de beleidsmakers actueel vinden.
Het gaat nu eerst om wat ik nu al heb en of ik dat moet aanpassen en hoe meten.

Met huidige leveringstarieven als €0,40-0,45/kwh het wordt gewoon krap, dat je niet met meer zaken rekening moet houden zoals twain4me al aan gaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Omzet is het totaal aan opbrengsten uit verkoop van diensten of producten. Als jij niets verkoopt omdat je het in een accu stopt dan is er geen omzet en geen BTW. Zelfgekweekte aardbeien die je in de vriezer legt tellen niet mee voor de omzet van je kwekerij en zit ook geen BTW op. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Dwaalboy schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 19:35:
Als je nooit bent aangemeld en ongeveer 11 a 12k wp terugleverd, heb je dan ook iets met de belasting nodig?
In de oude situatie niet, ik heb in 2012 gewoon aanschaf subsidie ontvangen voor 6,3kWp en off-grid hoef niet geregistreerd te worden.
Dat is nu anders woning had geen PV en n wel (zonder melden kom je vroeg of laat toch in beeld, of dat nu via centraal aansluitregister is of gemeente die panelen telt op luchtfoto's of bij een aanvraag) , kijk eens bij zonnepanelen en verhuizen bij de belastingdienst hoeveel belangstelling daarvoor is hoe die al dan niet overgedragen worden en op welke wijze bij verkoop woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
jadjong schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 22:50:
Omzet is het totaal aan opbrengsten uit verkoop van diensten of producten. Als jij niets verkoopt omdat je het in een accu stopt dan is er geen omzet en geen BTW. Zelfgekweekte aardbeien die je in de vriezer legt tellen niet mee voor de omzet van je kwekerij en zit ook geen BTW op. :?
Ik had iets anders uit de moestuin als vergelijk en ik heb al met gedachte gespeeld geheel niets terug te leveren, zelfs niet voor salderen, maar btw gaat voorlopig naar 9% per 1 juli.
Ze hebben alleen geen voorbeeld met accugebruik en blijven verwijzen naar dit voorbeeld met slecht 1 tariefperiode net als of een vast jaar contract voor het oprapen ligt.

https://www.belastingdien...culier-voorbeeldaangiften en volg dan het direct verbruikte opwek van 1000kWh van optie

-Ik heb niet-geïntegreerde zonnepanelen en doe aangifte zonder forfait

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Energie die jij opslaat in een accu en die je later zelf gebruikt, is gewoon thuisgebruik. Ik denk dat je het allemaal iets te ingewikkeld maakt.

Die BTW aangifte doe je op basis van de gegevens van de kWh meter van de netbeheerder. Je levert terug en neemt af, dat zijn de relevante getallen, het verschil is "thuisgebruik". Of je dat in een wasmachine of een airco stopt en "direct verbruikt" of in een accu stopt en je er s'avonds TV mee kijkt maakt voor de BTW niets uit.

Zelfs als je uit de accu naar het net gaat leveren gebeurt er niet echt iets spannends (maar ik neem aan dat je dat nooit gaat doen). Want ook in die situatie is je BTW aangfifte gewoon op basis van wat je hebt teruggeleverd aan de energielevancier en van wat je hebt afgenomen.

[ Voor 13% gewijzigd door JvS op 19-06-2022 00:06 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Ik denk dat ik weet waar dat verschil zit en wanneer je BTW over eigen verbruik of wel prive verbruik verschuldigd bent,
De meeste doen BTW teruggave en vragen gelijktijdig KOR aan en hoeven daarna geen aangifte meer te doen en hebben er dan niet mee te maken

" U trekt de btw volledig af, maar betaalt aan het einde van het jaar btw voor het privégebruik."

Ik maak daaruit op dat als geen btw-teruggave vraagt voor de installatie, je ook geen btw verschuldigd bent over opbrengst van de installatie voor prive gebruik.

Voor levering of afname aan energieleverancier is gewoon BTW van toepassing en omzet, afhankelijk van je keuze kan je die wel of niet verrekenen, maar daarmee kon ik niet zo snel aan €1883 btw of €1800 omzet.

De administratie voor wat over de netwerkbeheerder meter gaat is niet zo spannend als dat eens per jaar is.
Het is voornamelijk het off-grid en eigen verbruik als daar een uur administratie voor weg valt, scheelt dat enorm, als ook dat je die moet meten en loggen en nog 7 jaar bewaren

[ Voor 28% gewijzigd door Domba op 19-06-2022 05:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Dat gaat over privégebruik van de zakelijke middelen, dus de aankoopsom van de installatie. Niet over de verbouwde aardbeien, sla of kilowatjes.
Aanschaf accu: 9000.- ex BTW
BTW over accu (21%): 1190.-
Als jij die accu koopt en 100% van de opgeslagen energie steeds terug levert aan Essent mag je 100% van de BTW die op de aankoopsom van de accu van toepassing was aftrekken van de BTW die je heft over de geleverde energie. Gebruik je de accu ook af en toe voor jezelf dan moet je voor die 1190 een verdeelsleutel hanteren.
Op de zelf opgewekte energie die je ook zelf gebruikt is geen BTW van toepassing. Technisch gezien zou je er wel loonbelasting op moeten heffen omdat het een soort loon in natura is, maar door de kleinschaligheid van alles heeft men er voor gekozen om dat niet toe te passen. Je hebt eigenlijk het beste van twee kanten; mag BTW verrekenen zoals een zakelijke rechtsvorm dat doet maar kan tevens privé van de middelen genieten zonder dit als inkomen aan te merken. Zoals bijvoorbeeld bij een auto van de zaak wel van toepassing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

jadjong schreef op zondag 19 juni 2022 @ 09:41:
Dat gaat over privégebruik van de zakelijke middelen, dus de aankoopsom van de installatie. Niet over de verbouwde aardbeien, sla of kilowatjes.
Aanschaf accu: 9000.- ex BTW
BTW over accu (21%): 1190.-
Als jij die accu koopt en 100% van de opgeslagen energie steeds terug levert aan Essent mag je 100% van de BTW die op de aankoopsom van de accu van toepassing was aftrekken van de BTW die je heft over de geleverde energie. Gebruik je de accu ook af en toe voor jezelf dan moet je voor die 1190 een verdeelsleutel hanteren.
Twee vragen/punten:

1. hebben we het over BTW teruggave van de aankoop van de thuisaccu? Want dat is voor particulieren helemaal niet geregeld. Ik dacht dat we het over BTW teruggave van normale onderdelen voor een set zonepanelen en BTW aangifte zonder forfaitair bedrag van geproduceerde energie met die zonnepanelen. Die situatie is dan:
- BWT terugvragen op basis van de bekende wetgeving
- Als je meer dan 10.000 kWp op het dak hebt liggen dus geen forfaitair bedrag, maar BTW aangiftes doen. De BWT aangfite doe je op basis van je netto teruggeleverde elektra na salderen (waar je dus daadwerkelijk BTW van krijgt). Die ontvangen BTW daar je weer af.

2. ALS die accu wel zakelijk zou zijn, waarom zou je dan bij aanschaf maar deels de BTW van de aankoop mogen aftrekken als je niet alle stroom uit die accu naar het net levert? Is dat ergens op gebaseerd? Bij de panelen mag je in elk gevel 100% aftrekken en ook bij zakelijke aankopen kan je de BTW volledig aftrekken en dan deels iets prive gebruiken ook, toch?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
1) klopt, de accu staat nog niet vermeld en is daarom in het geval van een particulier met zonnepanelen nog niet verrekenbaar. Om de administratie voor particulieren te vereenvoudigen mag je tot 10kWp wat stelregels gebruiken in plaats van de exacte verdeelsleutel.

2) daar is een drempel voor die ik niet zo snel terug vind. Een IT'er die thuis werkt kan het internetabonnement niet volledig zakelijk opvoeren, voor zowel de kosten als de BTW moet je daar een aannemelijke verdeelsleutel op toepassen. Zelfde geldt voor een laptop waar je in het weekend Netflix mee kijkt, dat niemand dat doet is een ander punt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Even voor duidelijkheid

-Er is nooit BTW-teruggave gevraagd
-Zolang ik geen nieuwe BTW-aftrek vraag is mijn menig, de installatie volledig prive vermogen of hoe je dat noemt (of zit ik daarmee er naast)
De belastingdienst gaat er vanuit of zo leggen ze het uit dat eigenverbruik, ook levering is als levering aan een energileverancier, maar dan aan prive en vandaar BTW verschuldigd zou zijn.
Hoe meer ik lees lijkt dat alleen als ik BTW-terugvraag of verreken is.

-Ik ben naar mijn menig officieel nog geen BTW-ondernemer, (heb ook geen BTW-nummer)
Wat voor mij verwarrend is als je gebruik maakt van registratiedrempel (€0-€1800 euro omzet) dat belastingdienst zegt dat je automatisch gebruik maakt van KOR (dat is een bijzonder BTW regeling)
Maar als €1800 omzet passeert
moet je als BTW-ondernemer melden en heel expliciet aangeven of wel of niet KOR aanvraagt

-Pas als ik €1800 omzet passeer, moet ik mij registreren als BTW-ondernemer (mij is onduidelijk wat tot omzet telt, buiten wat over de netbeheerders smartmeter gaat)

-IK probeer een mix te vinden tussen off-grid en netgebonden ( ik heb ruim voldoende netgebonden omvormers, dat ik op dagbasis PV panelen kan wisselen van off-grid naar netgebonden met een DC crossover switch)
- op moment heb ik maar voor 1 fase 22A off-grid spullen en kan de generator ingang natuurlijk gebruiken om van net af te nemen en daarmee aan te vullen, ik kan niet 230V AC direct terugleveren aan net vanuit off-grid systeem, wel zou ik de 48V accu bank kunnen delen met een hybride omvormer die wel netgebonden is.

Moet alleen nog wel uitzoeken of ik een Luxpower lxp6k netgebonden mag aansluiten, heeft een certificering voor Italy en UK van toen ze nog EU waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mj_smit
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16-05 15:11
Domba schreef op zondag 19 juni 2022 @ 11:36:
Even voor duidelijkheid

-Er is nooit BTW-teruggave gevraagd
-Zolang ik geen nieuwe BTW-aftrek vraag is mijn menig, de installatie volledig prive vermogen of hoe je dat noemt (of zit ik daarmee er naast)
De belastingdienst gaat er vanuit of zo leggen ze het uit dat eigenverbruik, ook levering is als levering aan een energileverancier, maar dan aan prive en vandaar BTW verschuldigd zou zijn.
Hoe meer ik lees lijkt dat alleen als ik BTW-terugvraag of verreken is.

-Ik ben naar mijn menig officieel nog geen BTW-ondernemer, (heb ook geen BTW-nummer)
Wat voor mij verwarrend is als je gebruik maakt van registratiedrempel (€0-€1800 euro omzet) dat belastingdienst zegt dat je automatisch gebruik maakt van KOR (dat is een bijzonder BTW regeling)
Maar als €1800 omzet passeert
moet je als BTW-ondernemer melden en heel expliciet aangeven of wel of niet KOR aanvraagt

-Pas als ik €1800 omzet passeer, moet ik mij registreren als BTW-ondernemer (mij is onduidelijk wat tot omzet telt, buiten wat over de netbeheerders smartmeter gaat)
Het gaat mijns inziens over de hoeveelheid teruggeleverde stroom aan het net die in combinatie met het teruglever tarief een bepaalde omzet geeft.
Als ik de voorbeelden van de belastingdienst lees betekent dat ook voor mij dat ik die BTW grens ga naderen.

In mijn huidige energiecontract bij Delta heb ik een teruglevertarief van ¢0,25 per kWh. Dat betekent dat ik maximaal 7200kWh kan terugleveren zonder de ¢1800,- grens te passeren. Vorig jaar heb ik 5950 kWh teruggeleverd blijkt uit mijn jaarafrekening.
Onlangs heb ik akkoord gegeven op installatie van een extra PV-systeem (4050Wp) op't Noorden, maar was me onbewust van deze BTW perikelen. Met dat nieuwe PV-systeem erbij komt de 7200kWh toch snel dichterbij.
Gelukkig krijg ik dit jaar ook een hybride warmtepomp waardoor het eigen verbruik vermoedelijk gaat toenemen en wat gaat helpen eronder te blijven.
Anders alsnog naar een batterij gaan kijken, die de hoeveelheid teruglevering zal verminderen.

Voor wat betreft off-grid: Die telt mijns inziens niet mee voor de BTW, die verkoop je immers niet aan het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
mj_smit schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:03:
[...]

Het gaat mijns inziens over de hoeveelheid teruggeleverde stroom aan het net die in combinatie met het teruglever tarief een bepaalde omzet geeft.
Als ik de voorbeelden van de belastingdienst lees betekent dat ook voor mij dat ik die BTW grens ga naderen.

In mijn huidige energiecontract bij Delta heb ik een teruglevertarief van ¢0,25 per kWh. Dat betekent dat ik maximaal 7200kWh kan terugleveren zonder de ¢1800,- grens te passeren. Vorig jaar heb ik 5950 kWh teruggeleverd blijkt uit mijn jaarafrekening.
Onlangs heb ik akkoord gegeven op installatie van een extra PV-systeem (4050Wp) op't Noorden, maar was me onbewust van deze BTW perikelen. Met dat nieuwe PV-systeem erbij komt de 7200kWh toch snel dichterbij.
Gelukkig krijg ik dit jaar ook een hybride warmtepomp waardoor het eigen verbruik vermoedelijk gaat toenemen en wat gaat helpen eronder te blijven.
Anders alsnog naar een batterij gaan kijken, die de hoeveelheid teruglevering zal verminderen.

Voor wat betreft off-grid: Die telt mijns inziens niet mee voor de BTW, die verkoop je immers niet aan het net.
Ik heb eind November KOR aangevraagd en die is 1 januari ingegaan.
Ik heb de accu's samengevoegd tot 1 accubank, bij mij gaat het om 20-25MWh/j waarvan ik op zijn best 6-8MWh off-grid zou kunnen houden, maar seizoen verschoven opwek en verbruik is lastig

Voor mijn systeem in die opzet is het vrij complex icm een thuisaccu waarmee ik ook goedkoop laad of ltime shift en deel teruglever op een duur uurtarief met dynamisch contract, om het in losse fiscale handelingenuit te splitsen en die elektronen hebben geen rugnummer of kleurtje om ze uit elkaar te houden of verliezen te verrekenen..
Ik heb het voorgelegd aan een fiscaal jurist die honderden PV BTW teruggaves doet en enige tijd overlegd, er zitten zoveel verschillende fiscale componenten in, dat er erg veel tijd ingestoken moet worden en ik nog steeds een volwaardige boekhouding moet voeren voor de vaststelling zelf, want jurisprudentie is nog schaars.
Ik ben er blij mee, want op dit moment bijvoorbeeld, ik kan de verbruik gegevens ophalen bij de dynamische energieleverancier, maar wat ik binnen krijg is het verbruik volgens die gegevens voor januari tot nu toe al 50% meer dan de slimme meter werkelijk heeft gemeten sinds de installatie en op 1 januari stond er al wat op de telwerken.
We komen daar wel uit, maar ingeval van een volledig sluitende boekhouding is dat een schrikbeeld, met elk uur een ander tarief, je bent aangewezen op een in voldoende mate gespecificeerde rekening van de energieleverancier,
Het kan eenvoudiger met een tweede meter (SAP), maar netwerkbeheerders zijn niet heel vlot (ca 7 maanden, als ik kijk naar reparatie van mijn huisaansluitkabel en ik zal niet verbaast zijn als die dit jaar nog uit brandt of intern kortsluiting geeft, van 5,6m hebben ze maar stukje vervangen en niet in zijn geheel tot en met de straat aansluit mof, de oude stuk kabel zou maar 45 graden kunnen hebben voor de ader isolatie smelt) en ze moeten ook nog een slimme meter op voorraad hebben.

Pagina: 1