Het kostte mij begin dit jaar eigenlijk geen enkele moeite om wat te vinden. Had ik niet verwacht. Je leest de berichten over hoe duur en haast onmogelijk het is om wat te kopen (en als je geen eigen geld kunt meebrengen, laat helemaal maar) en sociale huur kom ik niet voor in aanmerking. (Nog los van dat je daar ook maar pas 100 jaar ingeschreven hoeft te staan om in de top 10 van inschrijvingen te kunnen komen)
In de vrije sector was ik bang voor hetzelfde, maar dat viel in de praktijk alles mee.
Inderdaad kun je inschrijven bij MVGM (ikwilhuren.nu - is wel betaald account maar die hebben denk ik hier in de regio wel de meeste appartementen en ook veel nieuwbouw ipv oude aftandse meuk) en account aanmaken bij Pararius. (Die is gratis, en kun je ook zoekfilters instellen voor dagelijkse mails met aanbod via veel verschillende verhuurders)
Toen ik besloten had in te gaan schrijven op woningen initieel op 4/5 woningen ingeschreven. Zowel via MVGM (ikwilhuren) als via Pararius op een woning van Heimstaden. (In Den Haag en Zoetermeer)
Binnen twee dagen reactie van Heimstaden. Appartement waarop ik gereageerd had was reeds vergeven, maar er kwamen er nog 1 of 2 vrij in hetzelfde complex. of ik die dan wilde bekijken.
Het eerste appartement wat ik bekeek was hem net niet helemaal (iets onhandige indeling, en aan een drukke weg) maar er bleek nog een tweede appartement in hetzelfde complex een paar dagen later ook vrij te komen. Dat eerste appartement kreeg ik eind van de middag wel het bericht over als je hem wil is ie voor jou.
Eind van de week toch ook die tweede bekeken. Daar wel direct ja op gezegd (handigere indeling dan #1, en aan de rustige achterkant van het pand met uitzicht over een park) en de volgende ochtend e-mail van de verhuurmakelaar 'gefeliciteerd met je nieuwe woning'
Uiteindelijk had ik een maand na die eerste inschrijvingen de sleutels van mijn nieuwe appartement in handen.
In dezelfde prijsklasse waar jij ook zoekt; 1125 kale huur, iets van 70 euro servicekosten.
90m2, 2 slaapkamers, (nieuwe) PVC vloer, inbouwkeuken. En ook geen ouwe meuk; in 2009 gebouwd, energieklasse A. (Het is gebouwd nog voor de 'we moeten van het gas' af massahysterie, dus nog gewoon met gas en een CV ketel)
Dat is in Den Haag; Regentessekwartier/Energiekwartier. En ja dat is ook op de rand van Transvaal/Schilderswijk, maar ik moet zeggen dat ik daar hier bijzonder weinig van merk.
Misschien heb ik heel veel mazzel gehad; het is natuurlijk maar een n=1 ervaring...