Zonnepaneel op dak schuurtje

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb een klein schuurtje achterin de tuin. Standaard hout, ongeveer 2 bij 3 meter.

Op het dak wil ik een zonnepaneel leggen. Dat paneel weegt 25kg. 35kg balast. En ik schat dat de bevestiging (twee rails) en microomvormer samen 15kg wegen. Opgeteld kom je dan op 75kg.

Het paneel is ongeveer 2 m2. Dat levert dus een belasting op van 37,5 kg/m2, met de kanttekening dat het gewicht op de rails komen, die elk van drie rubber voeten is voorzien.

Het dak (volgens mij een soort multiplex platen) ligt op balken die een kleine 2 meter overspannen. De balken hebben een hoogte van 115 mm en dikte van 45 mm. De hart op hart afstand is 61 cm.

De vraag is: Zou het dak dit kunnen houden?

Er is ontzettend veel informatie te vinden, maar nergens een concreet geval waar je het aantal kilo's mee kunt bepalen.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:48
Probeer het eens met deze site: https://www.constructiononline.eu/nl/index.html

Als ik even wat nattevingerwerk toepas en uitga van het slapste hout, 80 kilo (meer dan het volledige gewicht) precies in het midden van één balk van 2 meter, dan krijg ik een maximale doorbuiging van 3.2mm.

Ik zou het gewoon aandurven.

Het is trouwens wel handig om het geheel zo te plaatsen dat het gewicht op de spanten rust, en niet op het beschot als je niet zeker weet wat de dikte en samenstelling hiervan is.

[ Voor 21% gewijzigd door jordje op 18-06-2022 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
jordje schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 13:51:

Als ik even wat nattevingerwerk toepas en uitga van het slapste hout, 80 kilo (meer dan het volledige gewicht) precies in het midden van één balk van 2 meter, dan krijg ik een maximale doorbuiging van 3.2mm.

Moet ook, want er moet ook nog regenwater, sneeuw of een mens op kunnen.

Maar ik kom er niet uit met die berekening. Belasting zet ik op 3.2 (sneeuw + balkon), dus flink hoog. Ik bereken Wx Ix profiel (rechthoek, 110x45mm), Hout C18, en ik kom op 0,0510 mm maximale doorbuiging. Dat lijkt mij wel weinig. Ik zie ook niet waar ik de afstand tussen de balken moet invullen.

EDIT: Ik zie het al, lengte verkeerd ingevuld. Nu heb ik al een geloofwaardiger antwoord van 510,2 mm. Wat onacceptabel is uiteraard, maar ik denk dat een balkon een beetje overdreven is.

Met 1,4 kN/m krijg ik 6,5 mm doorbuiging wat nog te groot is. Maar ik weet niet of 1,4 passend is (0,7 is alleen sneeuw).

[ Voor 15% gewijzigd door SvMp op 18-06-2022 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:48
Ik heb deze waardes ingevuld en de nieuwe belasting van 3,2kN/m gebruikt: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tPKmHpriWofOemjH4JpQFs3rCLk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/x2gmkWi720v0fbxnv0OQDf1M.png?f=fotoalbum_large
SvMp schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 14:03:
[...]
Met 1,4 kN/m krijg ik 6,5 mm doorbuiging wat nog te groot is. Maar ik weet niet of 1,4 passend is (0,7 is alleen sneeuw).
Hou er wel rekening mee dat dat de volledige installatie + een dikke 60 kilo sneeuw op één balk is. Dan vind ik het wel meevallen.

Maar gewoon even een vergelijking met de praktijk: De schoren van mijn dak zijn nog een tikkeltje dunner, maar daar ligt wel 22mm dik plaatmateriaal, betonnen pannen, een PV-installatie en een dakraam op. Het spul is gevuld met steenwol en aan de binnenkant hangen gipsplaten. Ook dat dak is nog beloopbaar en overleeft de herfststormen ieder jaar. Weliswaar een schuin dak, maar daar staat tegenover dat de schoren wel een stuk langer zijn.

[ Voor 49% gewijzigd door jordje op 18-06-2022 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-05 00:08

Ligone

Moeha!

Als je het monteert, waarom heb je dan ballast nodig? en moet de omvormer niet "in" de schuur komen ipv er bovenop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:19
jordje schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 13:51:

Het is trouwens wel handig om het geheel zo te plaatsen dat het gewicht op de spanten rust, en niet op het beschot als je niet zeker weet wat de dikte en samenstelling hiervan is.
Zonder enige kennis van sterkteberekeningen zou ik me hier niet aan wagen. Het type belasting, toelaatbare spanning, veiligheidsfactoren.. Zonder kennis is een fout snel gemaakt.

Joe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:15

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Ik zou niet te moeilijk doen. Probeer het dak zelf eens uit door er op te staan, eventueel met twee mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Ligone schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 14:18:
Als je het monteert, waarom heb je dan ballast nodig? en moet de omvormer niet "in" de schuur komen ipv er bovenop?
Ballast: in geval van storm, zo'n paneel vangt wel wind
Omvormer: Microomvormer. Die worden onder panelen gemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:41
SvMp schreef op zondag 19 juni 2022 @ 15:25:
[...]

Ballast: in geval van storm, zo'n paneel vangt wel wind
Omvormer: Microomvormer. Die worden onder panelen gemonteerd.
Het is dan ook wel even aan te raden om te kijken of de dakliggers aan de fundering bevestigd zijn.
Niet dat een storm je hele dak dan gaat liften.

Qua berekeningen die ik hierboven zie, zegt mijn gevoel dat ik het gewoon aan zou durven.

Is het een plat dak dat je ballast gaat gebruiken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:00
Jan Workum schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 21:55:
Ik zou niet te moeilijk doen. Probeer het dak zelf eens uit door er op te staan, eventueel met twee mensen.
Precies. Blijft het dak heel, dan houdt het vast wel een paneel. Zak je er doorheen, dan kon het niet :+

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:15

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Glenfiddich schreef op maandag 20 juni 2022 @ 16:54:
[...]

Precies. Blijft het dak heel, dan houdt het vast wel een paneel. Zak je er doorheen, dan kon het niet :+
Nèt voordat je er door zakt afstappen 🤣 Even serieus; je merkt snel genoeg of zoiets kan of niet zonder dat het schade of gevaar oplevert. 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knijper1962
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 12-05 08:09
Op een verandadak (polycarbonaatplaten) met 4,5 cm dikke "liggers" van 3 meter lengte, heb ik een paneel gewoon met rvs haakse beugels vastgeschroefd. Rechtstreeks in het hout. Houdt het al jaren. Waarom zou ik ballasten als het paneel vastgeschroefd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laserfreak
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-05 11:51
Ik heb 3 weken geleden ook 2 paneeltjes op mijn tuinhuis geplaatst. Ik heb de rails zelf gemaakt en zo gebouwd dat ze breed genoeg zijn om op de muren te steunen. Het dak wordt dus niet zwaar belast. Desondanks heb ik tegen de dakspanten een extra balkje gevezen. Ik heb er alle vertrouwen in dat dit zal blijven zitten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ZYJ17T8NXeBv4OzMQsay24w8mY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aULRxrlEhrLaUVi1chWGVvg8.jpg?f=fotoalbum_large

P.S. aan de oplettenden: ik moet het frame nog aarden maar moet eerst een aardpen slaan.

[ Voor 6% gewijzigd door laserfreak op 21-06-2022 10:43 ]

Liefhebber van embedded hardware en software

Pagina: 1